Gjest Alise2 Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Jeg har en fire år gammel jente som har noen kuler på halsen. En av kulene er særlig markant. Den er på størrelse med en liten drue, og omtrent like hard. Kulen er bevegelig og jevn i overflaten. Det virker ikke som den gjør vondt. Hun har ikke vært syk, bare litt småsnufsete innimellom. Kulen ligger plassert litt bak og nedenfor øret. Jeg var til legen med henne i begynnelsen av desember. Da var det ca. 14 dager siden jeg oppdaget kulen første gang. Legen sa han var sikker på at det var hovne lymfekjertler. Legen pekte på at symptomene var typiske - plassering, form og det var det var flere av de og på begge sider. Nå har det gått over en måned, og kulen/-ene er der fremdeles. Jeg tror ikke kulen har vokst. Er dette noe jeg bør få kontrollert en gang til, eller skal jeg slå meg til ro med at legen hadde rett? Almenntilstanden ellers er helt fin! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sdxz<c Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Hvis du er urolig så syns jeg du skal få sjekket kulene nærmere. Om du syns det er flaut at du ikke "stoler" på den første vurderinga så er det faktisk barnet ditt og det er dessverre en del historier om feildiagnostisering med dårlig utfall. Så kanskje be om at det blir tatt prøver, eller henvisning til spesialist eller noe. Så får du ro i sjela? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg er enig med legen din at dette passer med hovne lymfekjertler. De ligger i en rekke nedover halsen fra kjevevinkelen, er vanlig hos barn, kan variere i størrelse på av infeksjoner i halsen,fra grynstore til ert, nøtt. Barn har ofte infeksjoner, da øker de i størrelse og kan bil ømfiendtlige, gir litt smerte når du tar på dem. Du kan følge med ved å registrere størrelse og evt. smerte. Noen ganger kan det bli en betennelse i selve kjertelen (adenitt), den øker da istørrelse, blir smertefull, evt. kan huden over bli litt rødlig misfarget. Ta da barnet med til legen din. Det finnes også andre tilstander (blodsykdommer) der kjertlene øker i størrelse som bør vurderes av lege. En enkel blodprøve som viser antall hvite blodlegemer i blodet og fordelingen av disse ( typer) og senkningsreaksjon vil kunne være til hjelp i vurderingen. Legen din er vel kjent med dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.