Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''Jeg tenker at er man gift deler man alt, bank-kontoer, penger, utgifter, da spiller ikke det noen rolle hva noen tjener, er dette uvanlig?'' Nei, det er ikke uvanlig å dele alt. Men sånn som dere har det - men én som har hovedforsørgelsesbyrden - så burde dere også dele den biten som dreier seg om økonomiplanlegging. Jeg og min mann har bare felles penger (men hver våre bankkonti). Siden vi tjener sånn ca like mye - og vi ikke har utgifter som er veldig spesielle - har jeg ikke pleid å spørre/fortelle om alt mulig som handles inn av nødvendigheter. Men litt større ting avtaler man jo med hverandre at man kjøper. Hei! Ja min mann har savnet større engasjement fra meg ang. økonomien, jeg er ikke særlig interessert i det, da jeg syns det er heller kaotisk og komplisert, men jeg leser av strømmåleren, så jeg har tatt noen snavrsområder, dette fordi jeg leste en artikkel om en meget fortvilt kvinne som var gift med en asperger mann, hun følte seg helt alene om hverdagens bekymringer og da jeg viste min mann artikkelen, sank han sammen og sa at selv om jeg var snill følte han seg ensom, han gråt litt og det bekymret meg, derfor begynte jeg å lese av strømmåleren og slukke lys der han mente de burde slukkes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Ok, hvis du er "billig i drift" er det jo greit :-) Men jeg synes du av og til har nevnt at han har vært litt oppgitt over dyre innkjøp du har ment var nødvendig - det var bare det jeg syntes å huske :-) Hei! Ja jeg husker ikke Men siden min mann syns jeg er "billig i drift" = da skaper jeg ikke problemer så går det vel bra. Men han savner noen å planlegge med, og det er jeg dårlig på, men jeg leser av strømmen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Siden min eldste nok blir som sin far, ambisiøs og karoerebevisst og min ungste datter dessverre ligner på meg, så vil jeg hun skal hifte seg med rikitg mann, dvs en som betaler for det hun trenger. Er ikke dette vanlig? Har jeg vært heldig? Jeg tenker at er man gift deler man alt, bank-kontoer, penger, utgifter, da spiller ikke det noen rolle hva noen tjener, er dette uvanlig? ''Jeg tenker at er man gift deler man alt, bank-kontoer, penger, utgifter, da spiller ikke det noen rolle hva noen tjener, er dette uvanlig?'' Vi er gift, men har ulike kontoer til personlig bruk. Vi har en felles til alle fellesutgifter og husholdninsgkjøp, og der setter vi inn mesteparten av det vi får utbetalt hver måned (den som tjener mest setter inn mest). Da har vi resten av det utbetalte til fri disposisjon. Går en av oss tom, får h*n selvsagt hjelp hos den andre. Denne måten passer meg utmerket, jeg ville ikke likt å føle at jeg "tar av" min manns eller fellesskapets penger når jeg kjøper noe fint til meg selv. Er nok påvirket at min mor hadde det på motsatt måte, som så mange kvinner i sin generasjon. Til tross for bra utdannelse, var hun hjemmeværende i mange år, og jeg kan huske at hun fikk tilmålte husholdningspenger av far, som hun strakk så godt hun komme. Han disponerte det aller meste av pengene, og jeg tror ikke hun var helt fornøyd med ordningen. Husker hun syntes det var fantastisk da hun omsider kom ut i jobb igjen. Jeg ble i hvertfall tidlig bestemt på at jeg skulle tjene egne penger og disponere dem selv :-). Men høres ut til at dere har funnet en løsning som fungerer utmerket for dere - og det er jo det viktigste. Synes imidlertid det høres litt bekymringsverdig ut at du kanskje vil påvirke din datter til å finne en tilsvarende løsning som du har funnet - jeg ville heller forsøkt å få henne til å klare seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''problemer med penger har jeg ikke for min mann beyaler jo'' Ikke på den måten, men jeg mener å huske at du en gang fortalte at du gjerne ville kjøpe ting til andre eller gi dem penger for du syntes synd på dem. En fin tanke, men man kan jo ikke gi bort så mye at en sitter igjen med ingenting selv. Hei! Ja det er sant, jeg tenker vel innefor en form for rammer, men det hender de rammene sprekker, særlig etter jul, men jeg forsøker virkelig tenke Detre husker jammen bra? Jeg har ikke oversikt, men jeg pleier høre på setninger som, "nå er konto tom", det er greit nok, så vi har vel en løsning på det, men virker som det ikke er den mest vanlige ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Siden min eldste nok blir som sin far, ambisiøs og karoerebevisst og min ungste datter dessverre ligner på meg, så vil jeg hun skal hifte seg med rikitg mann, dvs en som betaler for det hun trenger. Er ikke dette vanlig? Har jeg vært heldig? Jeg tenker at er man gift deler man alt, bank-kontoer, penger, utgifter, da spiller ikke det noen rolle hva noen tjener, er dette uvanlig? Det er relativt gammeldags. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''Jeg tenker at er man gift deler man alt, bank-kontoer, penger, utgifter, da spiller ikke det noen rolle hva noen tjener, er dette uvanlig?'' Vi er gift, men har ulike kontoer til personlig bruk. Vi har en felles til alle fellesutgifter og husholdninsgkjøp, og der setter vi inn mesteparten av det vi får utbetalt hver måned (den som tjener mest setter inn mest). Da har vi resten av det utbetalte til fri disposisjon. Går en av oss tom, får h*n selvsagt hjelp hos den andre. Denne måten passer meg utmerket, jeg ville ikke likt å føle at jeg "tar av" min manns eller fellesskapets penger når jeg kjøper noe fint til meg selv. Er nok påvirket at min mor hadde det på motsatt måte, som så mange kvinner i sin generasjon. Til tross for bra utdannelse, var hun hjemmeværende i mange år, og jeg kan huske at hun fikk tilmålte husholdningspenger av far, som hun strakk så godt hun komme. Han disponerte det aller meste av pengene, og jeg tror ikke hun var helt fornøyd med ordningen. Husker hun syntes det var fantastisk da hun omsider kom ut i jobb igjen. Jeg ble i hvertfall tidlig bestemt på at jeg skulle tjene egne penger og disponere dem selv :-). Men høres ut til at dere har funnet en løsning som fungerer utmerket for dere - og det er jo det viktigste. Synes imidlertid det høres litt bekymringsverdig ut at du kanskje vil påvirke din datter til å finne en tilsvarende løsning som du har funnet - jeg ville heller forsøkt å få henne til å klare seg selv. Hei! Til det siste du skrev skal jeg tenker litt, jeg må bare lage middag nå. Min datter ser søt og helt normal ut, men noe er ikke som vanlig, klarer ikke si hva det er, som om hun enten må gå i kloster eller gifte seg med en sånn som min mann. Jeg skal svare deg mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Dette var helt nytt for meg ? Var det det? Det ante meg at du ikke forsto det. Selv om folk er gift/samboer så forventer ikke den ene at den andre skal betale det meste. Man deler så godt det lar seg gjøre så når du handler så blir det forventet at du betaler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Var det det? Det ante meg at du ikke forsto det. Selv om folk er gift/samboer så forventer ikke den ene at den andre skal betale det meste. Man deler så godt det lar seg gjøre så når du handler så blir det forventet at du betaler. Hei! Huff, takk for informasjonen, jeg skal ta dette opp med min psykiater, for jeg trodde den av ektefellene som hadde mest inntekt betalte mest osv... Jeg er bekymret nå hvis det er som di skriver for min yngste datter er ikke som andre selv om hun ser helt vanlig ut, derfor er kanskje kloster best, eller at hun arver penger eller at jeg tenker på hva jeg skal gjøre nå? jeg skal tenke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Var det det? Det ante meg at du ikke forsto det. Selv om folk er gift/samboer så forventer ikke den ene at den andre skal betale det meste. Man deler så godt det lar seg gjøre så når du handler så blir det forventet at du betaler. Hei! Nå tenker jeg at jeg kanskje lever som i et dukkehjem, men min mann undertrykker meg ikke, er bare så mye jeg ikke har forstått. Men nå skal jeg tenke mer på dette systemet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Huff, takk for informasjonen, jeg skal ta dette opp med min psykiater, for jeg trodde den av ektefellene som hadde mest inntekt betalte mest osv... Jeg er bekymret nå hvis det er som di skriver for min yngste datter er ikke som andre selv om hun ser helt vanlig ut, derfor er kanskje kloster best, eller at hun arver penger eller at jeg tenker på hva jeg skal gjøre nå? jeg skal tenke. Kloster?? Er du seriøs når du sier at din datter kanskje bør i kloster fordi hun er lik deg? Nå blir jeg litt sjokkert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Huff, takk for informasjonen, jeg skal ta dette opp med min psykiater, for jeg trodde den av ektefellene som hadde mest inntekt betalte mest osv... Jeg er bekymret nå hvis det er som di skriver for min yngste datter er ikke som andre selv om hun ser helt vanlig ut, derfor er kanskje kloster best, eller at hun arver penger eller at jeg tenker på hva jeg skal gjøre nå? jeg skal tenke. Det er nok vanlig at den som har mest betaler mest, men det er også vanlig å diskutere hvordan penger skal disponeres og hvis du kjøper 5 par skaller til 1500 kr pr par så skjønner jeg at mannen din blir irritert hvis du ikke har snakket med ham om det og forventer at han skal betale 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Nå tenker jeg at jeg kanskje lever som i et dukkehjem, men min mann undertrykker meg ikke, er bare så mye jeg ikke har forstått. Men nå skal jeg tenke mer på dette systemet. Ikke vær så bekymret for dattera di, hun er liten enda og ting kan fungere bedre etterhvert vet du. Hun får jo hjelp og du fungerer egentlig veldig bra synes jeg da etter det du skriver så ta det som det er nå og gjør det beste ut av det for henne og så vil forhåpentlig ting løse seg når hun blir eldre. Jeg tror du lærer masse av å skrive her inne og få høre hva andre synes og mener selv om vi alle har forskjellige meninger om ting og selv om noen kan være litt skarpe en gang i blant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Var det det? Det ante meg at du ikke forsto det. Selv om folk er gift/samboer så forventer ikke den ene at den andre skal betale det meste. Man deler så godt det lar seg gjøre så når du handler så blir det forventet at du betaler. ''Selv om folk er gift/samboer så forventer ikke den ene at den andre skal betale det meste. Man deler så godt det lar seg gjøre så når du handler så blir det forventet at du betaler.'' Ikke helt enig her, har man veldig ulike inntekter, er det klart at den som tjener mest må betale størsteparten av felles utgifter, i tillegg til en del av den andre utgifter. Man har jo gjensidig underholdesesplikt som gift, jfr. ekteskapsloven § 38: ''§ 38. Ektefellers felles ansvar for underhold av familien. Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte. En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den andre ektefellen til å dekke utgifter som nevnt i første ledd. En ektefelle som ikke oppfyller plikten til å stille nødvendige midler til rådighet for den andre, kan pålegges å betale bestemte beløp. §§ 81 andre ledd, 83, 84, 85 andre ledd, 92 og 93 gjelder tilsvarende så langt de passer.'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''Selv om folk er gift/samboer så forventer ikke den ene at den andre skal betale det meste. Man deler så godt det lar seg gjøre så når du handler så blir det forventet at du betaler.'' Ikke helt enig her, har man veldig ulike inntekter, er det klart at den som tjener mest må betale størsteparten av felles utgifter, i tillegg til en del av den andre utgifter. Man har jo gjensidig underholdesesplikt som gift, jfr. ekteskapsloven § 38: ''§ 38. Ektefellers felles ansvar for underhold av familien. Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte. En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den andre ektefellen til å dekke utgifter som nevnt i første ledd. En ektefelle som ikke oppfyller plikten til å stille nødvendige midler til rådighet for den andre, kan pålegges å betale bestemte beløp. §§ 81 andre ledd, 83, 84, 85 andre ledd, 92 og 93 gjelder tilsvarende så langt de passer.'' Hehe, jeg vet alt om å fø på ektefeller, jeg har fødd på en ektemann og en samboer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hehe, jeg vet alt om å fø på ektefeller, jeg har fødd på en ektemann og en samboer Ja, syntes kanskje det lå noen dårlige erfaringer under der, ja 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg kan sjekke for deg på markedet her i begynnelsen av februar. Har handla på markedet til deg før, jeg, men da med et annet nick Kan du kontakte meg på [email protected] ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Ja, syntes kanskje det lå noen dårlige erfaringer under der, ja Jeg tok meg vel litt inn på neste innlegg tror jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Kloster?? Er du seriøs når du sier at din datter kanskje bør i kloster fordi hun er lik deg? Nå blir jeg litt sjokkert. Hei! Ja jeg tenkte praktisk og det er forresten et behagelig liv. men selvfølgelig skal man ville og passe til det. Det får tiden vise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Det er nok vanlig at den som har mest betaler mest, men det er også vanlig å diskutere hvordan penger skal disponeres og hvis du kjøper 5 par skaller til 1500 kr pr par så skjønner jeg at mannen din blir irritert hvis du ikke har snakket med ham om det og forventer at han skal betale Hei! Jeg bruker ikke så mye på en gang, alle summer over kr. 1000 tror jeg, sånn ca pleier jeg å spørre om passer. Unntaksvis kjøper jeg noe dyrere, jo det skjer, men da tar det lenger tid til neste gang, for selv om jeg ikke er inne i økonomien så veldig så har jeg en ca følelse med hva som er okey for oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Huff, takk for informasjonen, jeg skal ta dette opp med min psykiater, for jeg trodde den av ektefellene som hadde mest inntekt betalte mest osv... Jeg er bekymret nå hvis det er som di skriver for min yngste datter er ikke som andre selv om hun ser helt vanlig ut, derfor er kanskje kloster best, eller at hun arver penger eller at jeg tenker på hva jeg skal gjøre nå? jeg skal tenke. ''jeg skal ta dette opp med min psykiater, for jeg trodde den av ektefellene som hadde mest inntekt betalte mest osv...'' Det varierer fra par til par, men det vanligste er vel at begge betaler etter evne, altså en grovt regnet prosentdel av inntekten går til en "felleskasse" eller noe sånt. Det er ikke så veldig vanlig å ha det slik dere har det, at den ene bare handler og kjøper og den andre bare betaler uten videre. Jeg vil helst klare meg selv, men blir kjempeglad når kjæresten tilbyr seg å betale noe for meg, han har tross alt bedre råd enn meg. ) Han betaler da også all bensin for meg, snille mannen! På den annen side er det jeg som har all kjøring frem og tilbake for at vi skal treffes, men betaling av bensin er noe han selv har tilbudt seg altså, ikke noe jeg forventet eller ba om. I dag hadde han kjøpt en nydelig ulltrøye til meg, akkurat en slik jeg ønsket meg! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.