Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Huff, takk for informasjonen, jeg skal ta dette opp med min psykiater, for jeg trodde den av ektefellene som hadde mest inntekt betalte mest osv... Jeg er bekymret nå hvis det er som di skriver for min yngste datter er ikke som andre selv om hun ser helt vanlig ut, derfor er kanskje kloster best, eller at hun arver penger eller at jeg tenker på hva jeg skal gjøre nå? jeg skal tenke. ''jeg skal ta dette opp med min psykiater, for jeg trodde den av ektefellene som hadde mest inntekt betalte mest osv...'' Joda, ektefeller har gjensidig forsørgerplikt, jfr. ekteskapsloven § 38 (se mitt sitat i annet svar under Dorthes innlegg). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''jeg skal ta dette opp med min psykiater, for jeg trodde den av ektefellene som hadde mest inntekt betalte mest osv...'' Joda, ektefeller har gjensidig forsørgerplikt, jfr. ekteskapsloven § 38 (se mitt sitat i annet svar under Dorthes innlegg). ''Joda, ektefeller har gjensidig forsørgerplikt, jfr. ekteskapsloven § 38 (se mitt sitat i annet svar under Dorthes innlegg).'' Joda, men det betyr ikke at den parten som tjener minst kan handle så mye den orker og forvente at den andre parten betaler! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Ikke vær så bekymret for dattera di, hun er liten enda og ting kan fungere bedre etterhvert vet du. Hun får jo hjelp og du fungerer egentlig veldig bra synes jeg da etter det du skriver så ta det som det er nå og gjør det beste ut av det for henne og så vil forhåpentlig ting løse seg når hun blir eldre. Jeg tror du lærer masse av å skrive her inne og få høre hva andre synes og mener selv om vi alle har forskjellige meninger om ting og selv om noen kan være litt skarpe en gang i blant. Hei! ja jeg lærer en hel del her inne og om andre er skarpe så er jeg sikkert det selv med min dårlige fintfølelse for noen ting og forhold, Så takk for svar og takk for at du ikke fyrer løs på meg fordi om jeg er litt uvitende om en del ting og forhold, Det hadde sikkert vært annerledes hvis min mann ikke hadde vært den han er eller jeg hadde levd alene, da måtte jeg jo sette meg inn i ting, Men til informasjon nå skal jeg laste ned ap for å handle på rimi, samt venter på taptopay, og det er jo også å ta del i familielivet Jeg leste om det i avisen i dag det der tap to pay og jeg syns det hadde vært deilig bare å ha en ting med meg feks mobil og ikke lommebok i tillegg. Men i kveld nå må jeg først restarte min mobil da den er arvet, men likevel ny, dvs HTC 2hdi, veldig fin, men må synkronisere nå og få orden på ting, men først må jeg jo lese tadsiki, (forresten mye banning der, det leser jeg ikke) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''jeg skal ta dette opp med min psykiater, for jeg trodde den av ektefellene som hadde mest inntekt betalte mest osv...'' Det varierer fra par til par, men det vanligste er vel at begge betaler etter evne, altså en grovt regnet prosentdel av inntekten går til en "felleskasse" eller noe sånt. Det er ikke så veldig vanlig å ha det slik dere har det, at den ene bare handler og kjøper og den andre bare betaler uten videre. Jeg vil helst klare meg selv, men blir kjempeglad når kjæresten tilbyr seg å betale noe for meg, han har tross alt bedre råd enn meg. ) Han betaler da også all bensin for meg, snille mannen! På den annen side er det jeg som har all kjøring frem og tilbake for at vi skal treffes, men betaling av bensin er noe han selv har tilbudt seg altså, ikke noe jeg forventet eller ba om. I dag hadde han kjøpt en nydelig ulltrøye til meg, akkurat en slik jeg ønsket meg! ) Hei! Hm, ja jeg syns det hadde skapt mye tankevirksomhet som ville gått utover min fungering i hverdagen hvis jeg skulle måtte begynne å tenke på økonomi. Jeg foretrekker å gjøre mitt, dvs lese, se dokumentarer, vaske, bake, gå på museum og være sosial i passe mengder. ja jeg tar vel del i alt egentlig, det er vel mere det med økonomien min mann føler seg ensom med, samt det at jeg foretrekker å sove i ro og fred. Jeg ble imidlertid litt overrasket da min mann leste en bok om asperger, selv om denne utelukkende handlet om menn med disgnosen og deres partnere, partnerne kjente seg ensomme, den med asperger hadde det ofte utmerket, men måten det var skrevet på fikk meg til å tenke at jeg er ikke så fornøyd hvis min mann er ensom, jeg mestrer likevel ikke ekteskapet som jeg bør, men jeg tenker på saken og driver med et forbedringsarbeide som min psykiater syns er fabelaktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''jeg skal ta dette opp med min psykiater, for jeg trodde den av ektefellene som hadde mest inntekt betalte mest osv...'' Joda, ektefeller har gjensidig forsørgerplikt, jfr. ekteskapsloven § 38 (se mitt sitat i annet svar under Dorthes innlegg). Hei! Takk, så da er jeg ikke på jordet? (hvis du skjønner hva jeg mener med det?) Min mann sier det med økonomien er et lite problem da jeg ikke er noen storforbruker samt stort sett handler ting andre trenger, at jeg tjener lite har jo å gjøre med at jeg er på attføring nå, men hvis jeg tjener mer enn min mann i fremtiden så ville jeg ikke forventet noe annet, mine penger er hans, hans penger er mine, felles kort, felles liv og ansvar, kanskje vi ikke er uvanlige da. Alle lån står jo på meg og all formue på han, dette vet jeg fordi han har sagt det en gang, dessuten vet jeg hvor visse permer er ved ulykke og død. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Jeg bruker ikke så mye på en gang, alle summer over kr. 1000 tror jeg, sånn ca pleier jeg å spørre om passer. Unntaksvis kjøper jeg noe dyrere, jo det skjer, men da tar det lenger tid til neste gang, for selv om jeg ikke er inne i økonomien så veldig så har jeg en ca følelse med hva som er okey for oss. ''Jeg bruker ikke så mye på en gang, alle summer over kr. 1000 tror jeg, sånn ca pleier jeg å spørre om passer. Unntaksvis kjøper jeg noe dyrere, jo det skjer, men da tar det lenger tid til neste gang, for selv om jeg ikke er inne i økonomien så veldig så har jeg en ca følelse med hva som er okey for oss.'' Det høres helt fint - og normalt ut :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''Joda, ektefeller har gjensidig forsørgerplikt, jfr. ekteskapsloven § 38 (se mitt sitat i annet svar under Dorthes innlegg).'' Joda, men det betyr ikke at den parten som tjener minst kan handle så mye den orker og forvente at den andre parten betaler! Selvsagt ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! ja jeg lærer en hel del her inne og om andre er skarpe så er jeg sikkert det selv med min dårlige fintfølelse for noen ting og forhold, Så takk for svar og takk for at du ikke fyrer løs på meg fordi om jeg er litt uvitende om en del ting og forhold, Det hadde sikkert vært annerledes hvis min mann ikke hadde vært den han er eller jeg hadde levd alene, da måtte jeg jo sette meg inn i ting, Men til informasjon nå skal jeg laste ned ap for å handle på rimi, samt venter på taptopay, og det er jo også å ta del i familielivet Jeg leste om det i avisen i dag det der tap to pay og jeg syns det hadde vært deilig bare å ha en ting med meg feks mobil og ikke lommebok i tillegg. Men i kveld nå må jeg først restarte min mobil da den er arvet, men likevel ny, dvs HTC 2hdi, veldig fin, men må synkronisere nå og få orden på ting, men først må jeg jo lese tadsiki, (forresten mye banning der, det leser jeg ikke) Jeg ser ingen grunn til å fyre løs på deg, du har bare vært hyggelig med meg her og jeg synes du stort sett er hyggelig hele tiden 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Takk, så da er jeg ikke på jordet? (hvis du skjønner hva jeg mener med det?) Min mann sier det med økonomien er et lite problem da jeg ikke er noen storforbruker samt stort sett handler ting andre trenger, at jeg tjener lite har jo å gjøre med at jeg er på attføring nå, men hvis jeg tjener mer enn min mann i fremtiden så ville jeg ikke forventet noe annet, mine penger er hans, hans penger er mine, felles kort, felles liv og ansvar, kanskje vi ikke er uvanlige da. Alle lån står jo på meg og all formue på han, dette vet jeg fordi han har sagt det en gang, dessuten vet jeg hvor visse permer er ved ulykke og død. Ja, men selv om man har plikt til å forsørge hverandre, har man generelt ikke krav om å dele alt likt. En skal bare sørge for at også ektefellen har tak over hode og mat på tallerken, i det minste, om en har råd. Fordeling utover det må man bare bli enige om. ''Alle lån står jo på meg og all formue på han'' Oi, det hørtes litt betenkelig ut om det noensinne skulle bli slutt mellom dere. Men det høres ikke ut som det er aktuelt, heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''Jeg bruker ikke så mye på en gang, alle summer over kr. 1000 tror jeg, sånn ca pleier jeg å spørre om passer. Unntaksvis kjøper jeg noe dyrere, jo det skjer, men da tar det lenger tid til neste gang, for selv om jeg ikke er inne i økonomien så veldig så har jeg en ca følelse med hva som er okey for oss.'' Det høres helt fint - og normalt ut :-) Hei! Fint. Men jeg forundres ofte over hva han har penger til, men jeg bruker nesten aldri master card gjør jeg det gir jeg han kvitteringen slik at han får overført pengene for det er kun et nødkort, og dette stresser meg da han har forklart meg hvor dyrt det er. Dvs man kommer i ubalanse ved slike kort og det misliker jeg. Da er det oppklart da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg ser ingen grunn til å fyre løs på deg, du har bare vært hyggelig med meg her og jeg synes du stort sett er hyggelig hele tiden Hei! Høres bra ut, følte meg som min heltinne i Kill Bill noen dager her inne og den følelsen var ikke bare behagelig, tenkte nå har jeg skrevet noe tull og andre tror jeg er mer voldelig enn jeg er. Husker du hvordan jeg ser ut ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Takk, så da er jeg ikke på jordet? (hvis du skjønner hva jeg mener med det?) Min mann sier det med økonomien er et lite problem da jeg ikke er noen storforbruker samt stort sett handler ting andre trenger, at jeg tjener lite har jo å gjøre med at jeg er på attføring nå, men hvis jeg tjener mer enn min mann i fremtiden så ville jeg ikke forventet noe annet, mine penger er hans, hans penger er mine, felles kort, felles liv og ansvar, kanskje vi ikke er uvanlige da. Alle lån står jo på meg og all formue på han, dette vet jeg fordi han har sagt det en gang, dessuten vet jeg hvor visse permer er ved ulykke og død. Kfr. mitt andre svar her: ''Alle lån står jo på meg og all formue på han Oi, det hørtes litt betenkelig ut om det noensinne skulle bli slutt mellom dere.'' Angrer litt på at jeg skrev dette, dere har nok felleseie, og det er sikkert ikke noe å tenke på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Sikkert sunt og bra på mange vis med disse bhg som er så mye ute, men jeg syns de overdriver litt. De små trenger å være inne å varme seg en god stund midt på dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Ja, men selv om man har plikt til å forsørge hverandre, har man generelt ikke krav om å dele alt likt. En skal bare sørge for at også ektefellen har tak over hode og mat på tallerken, i det minste, om en har råd. Fordeling utover det må man bare bli enige om. ''Alle lån står jo på meg og all formue på han'' Oi, det hørtes litt betenkelig ut om det noensinne skulle bli slutt mellom dere. Men det høres ikke ut som det er aktuelt, heldigvis. Hei! jeg regner med at alt er i orden, tror han har en plan, for han er en superøkonom og veldig smart med penger. Dessuten tar han så godt vare på meg at selv da jeg truet med skillsmisse(noe som er fullstenig forbudt og meget aggresivt i følge min psykiater = derfor gjør jeg det aldri igjen) ble han mer bekymret for hvordan jeg skulle klare meg alene, han tenkte da han skulle gå innom hver dag med mat, for han tror jeg glemmer å spise, det er delvis sant, men sikkert hadde det gått bedre enn han frykter. Det jeg mener med dette er at han er en veldig snill mann og min psykiater blir til og med glad i han for hun syns han er så varm, omsorgsfull og hyggelig. Min psykiater stoler 100 % på han også, og jeg føler det er trygt at min psykiater og min mann har god dialog. Den gangen tenkte min mann å kjøpe en leilighet til meg i nærheten, for vi er begge enige i at han er den beste hovedforsørgeren. (det må ikke misforstås med at jeg elsker barna mindre, jeg har bare ikke oversikt) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Kfr. mitt andre svar her: ''Alle lån står jo på meg og all formue på han Oi, det hørtes litt betenkelig ut om det noensinne skulle bli slutt mellom dere.'' Angrer litt på at jeg skrev dette, dere har nok felleseie, og det er sikkert ikke noe å tenke på. Hei! ja det tror jeg, for han er veldig opptatt av permer og ting jeg må vite hvis noe skulle skje han. Jeg har sagt jeg da skal sette meg inn i alt og det vil jeg klare, tror han ble beroliget da. Jeg vil klare det hvis jeg må, da må jeg bare redusere på tiden jeg bruker på andre ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Kfr. mitt andre svar her: ''Alle lån står jo på meg og all formue på han Oi, det hørtes litt betenkelig ut om det noensinne skulle bli slutt mellom dere.'' Angrer litt på at jeg skrev dette, dere har nok felleseie, og det er sikkert ikke noe å tenke på. Hei! Du trenger ikke angre på det du skrev, det er helt i orden 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Sikkert sunt og bra på mange vis med disse bhg som er så mye ute, men jeg syns de overdriver litt. De små trenger å være inne å varme seg en god stund midt på dagen. Hei! ja det er jeg enig i! Syns akkurat de overdriver og da mine barn etter tur fikk plass i friluftsbarnehagene der man er ute hele dagen takket jeg nei og skrev til barnehagekontoret at jeg syns de burde tenke på å flytte sin virksomhet ut slik at de får kjenne på hvordan der er å være ute 7 timer pr dag, ingen voksne jeg vte om vil det 40 timer i uken, men da er spørsmålet hvorfor skal barna ville dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! jeg regner med at alt er i orden, tror han har en plan, for han er en superøkonom og veldig smart med penger. Dessuten tar han så godt vare på meg at selv da jeg truet med skillsmisse(noe som er fullstenig forbudt og meget aggresivt i følge min psykiater = derfor gjør jeg det aldri igjen) ble han mer bekymret for hvordan jeg skulle klare meg alene, han tenkte da han skulle gå innom hver dag med mat, for han tror jeg glemmer å spise, det er delvis sant, men sikkert hadde det gått bedre enn han frykter. Det jeg mener med dette er at han er en veldig snill mann og min psykiater blir til og med glad i han for hun syns han er så varm, omsorgsfull og hyggelig. Min psykiater stoler 100 % på han også, og jeg føler det er trygt at min psykiater og min mann har god dialog. Den gangen tenkte min mann å kjøpe en leilighet til meg i nærheten, for vi er begge enige i at han er den beste hovedforsørgeren. (det må ikke misforstås med at jeg elsker barna mindre, jeg har bare ikke oversikt) Du er heldig - eller - dere er heldige! Håper dere fortsetter å ta vare på hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Sikkert sunt og bra på mange vis med disse bhg som er så mye ute, men jeg syns de overdriver litt. De små trenger å være inne å varme seg en god stund midt på dagen. Jeg er enig med deg i dette. Jeg syns også det er litt rart at de voksne lar en liten gutt _stå_rolig_ for seg selv ute så lenge. Nå sier jo trådstarter at de hadde sjekket ham et par ganger og han var kald begge gangene, og det gjør det enda rarere syns jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! ja det er jeg enig i! Syns akkurat de overdriver og da mine barn etter tur fikk plass i friluftsbarnehagene der man er ute hele dagen takket jeg nei og skrev til barnehagekontoret at jeg syns de burde tenke på å flytte sin virksomhet ut slik at de får kjenne på hvordan der er å være ute 7 timer pr dag, ingen voksne jeg vte om vil det 40 timer i uken, men da er spørsmålet hvorfor skal barna ville dette? Enig!! helt greit at de SKAL være ute en stund hver dag, men hele dagen? NEI!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.