EnolaGay Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg har bestilt time hos legen. Jeg trenger noen råd..men jeg føler meg så dum at jeg tror jeg må spørre her og.. Jeg sliter med skyldfølelse (ja, bare rist på hodet, jeg ser det selv og) for at jeg ikke greier å bli "frisk" fra rygg/hofteproblemet mitt. Jeg har nå brukt opp mot tusen kroner i uka hos kiropraktor siden oktober. Og jeg har trent ved siden av. Flink som jeg er. *Blæh* Nei, jeg har ikke råd til det. Men det låser seg å til de grader fast i iliosakralleddet på høyre side, setter seg i min altfor svaie korsrygg, ytre hofte, oppover og nedover, at til slutt så fungerer jeg ikke i det hele tatt. Jeg fryser, verker, får ikke sove, og så blir jeg psyk fordi jeg ikke kan sove, og så baller det på seg av den grunn. De øvelsene kiropraktoren(e) sier at jeg skal gjøre. For å styrke bekkenet osv gjør jeg jo. Men jeg blir ikke bra. Og jeg føler sånn på at det er min egen feil! At jeg for det første har skaffet meg problemet selv, og siden ved at jeg ikke greier å være så flink at jeg blir kvitt det. Jeg er MYE bedre, ja det er jeg. Men fortsatt sovner høyre bein når jeg går fort/løper. Fortsatt har jeg "nåler" i hele korsryggen tidvis, fortsatt kramper det seg i piriformis og ytre hofte. Når kiropraktoren trykker nederst på ryggmuskelen som er for stram, så sovner armene mine og jeg puster dårligere. Og jeg er så sliten. Det er tatt røntgen uten noen funn. Har det noe som helst hensikt å mase på MR? Jeg er bare redd for at jeg nå betaler for enda en time og blir avspist med psykosomatiske plager og så står jeg der igjen. Eller skal jeg bare akseptere at slik er det og fortsette karusellen og håpe at før eller siden så går det over? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekkenløsningsplaget Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Søk hjelp hos en manuell terapeut med interesse for bekkenproblematikk. Øvelser i slynge er en adekvat behandlingsform for bekkenløsningsplager. Manuell terapeut er en fysioterapeut med tilleggsutdannelse, jeg har erfart det slik at de kan både fysioterapi og noe kiropraktikk. ''Manuellterapeuter er eksperter på muskel- og skjelettsystemet.'' ''Du trenger ikke henvisning fra lege for å få trygderefusjon hos manuellterapeut. '' http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=6 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Du har hatt disse plagene ganske lenge nå? Nå husker jeg ikke hvordan de oppstod, eller om de kom gradvis. Har desverre ikke peiling, men håper du får noen gode råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Natrapeut 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Du har hatt disse plagene ganske lenge nå? Nå husker jeg ikke hvordan de oppstod, eller om de kom gradvis. Har desverre ikke peiling, men håper du får noen gode råd. Tre lange år. Begynte som stikkende smerter på utsiden av høyre hofte. Og så balla det på seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Natrapeut Skulle det være naprapat? Been there done that. Hjalp ikke en kalori. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Søk hjelp hos en manuell terapeut med interesse for bekkenproblematikk. Øvelser i slynge er en adekvat behandlingsform for bekkenløsningsplager. Manuell terapeut er en fysioterapeut med tilleggsutdannelse, jeg har erfart det slik at de kan både fysioterapi og noe kiropraktikk. ''Manuellterapeuter er eksperter på muskel- og skjelettsystemet.'' ''Du trenger ikke henvisning fra lege for å få trygderefusjon hos manuellterapeut. '' http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=6 Men..det står om alle mulige terapeuter at de er "eksperter på muskel/skjellett". Og boy er jeg lei av å forsøke forskjellige grader og vinkler av terapeuter! Og "pater". Ingen har hjulpet med noe annet enn svært midlertidig lindring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Tre lange år. Begynte som stikkende smerter på utsiden av høyre hofte. Og så balla det på seg. Meralgia parestetika? http://en.wikipedia.org/wiki/Meralgia_paraesthetica 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Meralgia parestetika? http://en.wikipedia.org/wiki/Meralgia_paraesthetica Tusen takk for tips! Skal spørre legen min i morgen hva hun tenker om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg var hos kiropraktor på torsdag, fikk henvisning til MR, ringe Aleris (Røde Kors) på Frogner torsdag kl 14.00, fikk time fredag kl 13.40, tok MR, fikk med cd, leverte til kiropraktor i dag som skal se på den før jeg skal tilbake på torsdag. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men bor du i Oslo foreslår jeg at du forsøker samme løypa... Kiropraktor kan henvise, Aleris har nesten ikke noe ventetid (maks en uke), og det koster 300 kroner eller noe.... Kiropraktor kan også analysere disse bildene, og så ber du radiologen se på dem også, så får du to meninger uten å betale noe mer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg var hos kiropraktor på torsdag, fikk henvisning til MR, ringe Aleris (Røde Kors) på Frogner torsdag kl 14.00, fikk time fredag kl 13.40, tok MR, fikk med cd, leverte til kiropraktor i dag som skal se på den før jeg skal tilbake på torsdag. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men bor du i Oslo foreslår jeg at du forsøker samme løypa... Kiropraktor kan henvise, Aleris har nesten ikke noe ventetid (maks en uke), og det koster 300 kroner eller noe.... Kiropraktor kan også analysere disse bildene, og så ber du radiologen se på dem også, så får du to meninger uten å betale noe mer Jeg bor langt unna Oslo i skogen ute i provinsen.. Og hvorfor har ikke kiropraktoren(e) mine tilbudt meg den løsningen om det hadde noe for seg, FØR jeg brukte ti tusen kroner på behandling (denne omgangen!) ? Jeg sjekket privat i en by ikke så langt unna her, men de må også ha henvisning fra fastlegen min og tar et par tusen kroner for jobben. Foresten så ba jeg legen min om henvisning til fysio sist jeg var der. Før jul. En GOD stund før jul. Ikke hørt et pip om det siden. Jeg er så skikkelig fast i "psykosomatisk kjerring" grauten at jeg har bare lyst å gi opp alt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg bor langt unna Oslo i skogen ute i provinsen.. Og hvorfor har ikke kiropraktoren(e) mine tilbudt meg den løsningen om det hadde noe for seg, FØR jeg brukte ti tusen kroner på behandling (denne omgangen!) ? Jeg sjekket privat i en by ikke så langt unna her, men de må også ha henvisning fra fastlegen min og tar et par tusen kroner for jobben. Foresten så ba jeg legen min om henvisning til fysio sist jeg var der. Før jul. En GOD stund før jul. Ikke hørt et pip om det siden. Jeg er så skikkelig fast i "psykosomatisk kjerring" grauten at jeg har bare lyst å gi opp alt. Dette høres jo helt dust ut... Kiropraktorer kan henvise, det er ikke noe problem. Men kanskje din heller vil tjene penger....? Bare ring i morgen og be om en henvisning, det bør ikke være noe problem i det hele tatt. Jeg var hos kiropraktor i mai, kopping i august, massasje i august, september, lege i oktober, og kiropraktor igjen nå - så hun mente det bare var tull å prøve noe mer før hun hadde sett ordentlige bilder. Og så ba hun meg ringe Aleris fordi de hadde så kort ventetid, maks en uke. Så hun er veldig grei sånn. Hun har fått bildene på cd, og skal vurdere dem før jeg kommer tilbake på torsdag. Om du ikke får henvisning via telefon, eller fra legen, så ville jeg vurdert en kjøretur til en annen kiropraktor/lege bare for å få tatt undersøkelsen. Det er jo ikke noe poeng å holde på sånn som du gjør nå hvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg bor langt unna Oslo i skogen ute i provinsen.. Og hvorfor har ikke kiropraktoren(e) mine tilbudt meg den løsningen om det hadde noe for seg, FØR jeg brukte ti tusen kroner på behandling (denne omgangen!) ? Jeg sjekket privat i en by ikke så langt unna her, men de må også ha henvisning fra fastlegen min og tar et par tusen kroner for jobben. Foresten så ba jeg legen min om henvisning til fysio sist jeg var der. Før jul. En GOD stund før jul. Ikke hørt et pip om det siden. Jeg er så skikkelig fast i "psykosomatisk kjerring" grauten at jeg har bare lyst å gi opp alt. Forøvrig koster ikke MR et par tusen om du har henvisning altså, det koster noen hundrelapper... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg ville bedt fastlegen om viderehenvisning til spesialisthelsetjenesten. Vet ikke hva de kan tilby der du bor, men en del sykehus har tverrfaglig ryggpoliklinikker og det ville sannsynligvis vært en god løsning for deg nå. Når du har prøvd med aktiv behandling såpass lenge, så synes jeg tiden er inne for en mer grundig utredning. Unntaket er om kiropraktoren din mener at du er i sterk bedring og at det kun er snakk om litt mer utholdenhet for å bli kvitt plagene. Jeg ville ikke ha "shoppet" ullike behandlingsopplegg "her og der" når et problem har vart såpass lenge og er så plagsomt. Mens du venter på en evt. time hos spesialist, så kan du fortsette med treningsopplegget ditt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Jeg ville bedt fastlegen om viderehenvisning til spesialisthelsetjenesten. Vet ikke hva de kan tilby der du bor, men en del sykehus har tverrfaglig ryggpoliklinikker og det ville sannsynligvis vært en god løsning for deg nå. Når du har prøvd med aktiv behandling såpass lenge, så synes jeg tiden er inne for en mer grundig utredning. Unntaket er om kiropraktoren din mener at du er i sterk bedring og at det kun er snakk om litt mer utholdenhet for å bli kvitt plagene. Jeg ville ikke ha "shoppet" ullike behandlingsopplegg "her og der" når et problem har vart såpass lenge og er så plagsomt. Mens du venter på en evt. time hos spesialist, så kan du fortsette med treningsopplegget ditt. Jeg ba om henvisning til fysio for leeeenge siden. Ikke hørt et kvidder. Det er til sommeren to hele ÅR siden ryggen røyk så jeg ble bært til kiro og lå på benken og grein, da sa fyren at "jeg kan jo sende deg til røntgen hvis DU føler at det trengs". Og det sier alt om hele opplegget. Fra A til Å uansett hvem jeg treffer så er det ingen som HØRER meg. I juni i fjor var jeg veldig dårlig og jeg måtte selv gå til legen og fortelle at jeg hadde funnet en privat reumatolog, men at han måtte ha henvisning fra henne alikevel. Da hadde jeg så problemer med å fungere at Bechterev ville forklart en hel del. Prøvene var helt fine, heldigvis, men jeg føler meg ganske alene når jeg opplever at jeg må fortelle legen hva hun skal gjøre, og ikke omvendt! Jeg gruer meg for timen i dag. Og jeg tenker jo at hvis jeg bare trener liiiiitt til.. Men innerst inne vet jeg at en mnd uten den forbanna knekkinga. Så er jeg tilbake på start igjen. Jeg får smertelindring og midlertidig funksjon tilbake ved hjelp av kiropraktor, men problemet er fortsatt tilstede dypt inne i vevet et sted. Bakgrunnen min og min tid i terapi har spist opp hele meg. Det definerer meg med hud og hår og jeg er per definisjon ikke istand til å ha problemer av noe slag, som ikke skriver årsak bakgrunnen min. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Dette høres jo helt dust ut... Kiropraktorer kan henvise, det er ikke noe problem. Men kanskje din heller vil tjene penger....? Bare ring i morgen og be om en henvisning, det bør ikke være noe problem i det hele tatt. Jeg var hos kiropraktor i mai, kopping i august, massasje i august, september, lege i oktober, og kiropraktor igjen nå - så hun mente det bare var tull å prøve noe mer før hun hadde sett ordentlige bilder. Og så ba hun meg ringe Aleris fordi de hadde så kort ventetid, maks en uke. Så hun er veldig grei sånn. Hun har fått bildene på cd, og skal vurdere dem før jeg kommer tilbake på torsdag. Om du ikke får henvisning via telefon, eller fra legen, så ville jeg vurdert en kjøretur til en annen kiropraktor/lege bare for å få tatt undersøkelsen. Det er jo ikke noe poeng å holde på sånn som du gjør nå hvertfall. Han som tok imot meg akutt for to år siden snart, han røsket tak i nederste virvel og sier "ingen tvil om at det er denne som er problemet ja". Så viste han meg på et gummiskjellett at den hadde "sklidd inn". Og så dro han til Oslo. Neste kiro får historien og benekter enhver mulighet for at det kan ha skjedd noe slikt. Fordi røntgenbildet ikke viser noe. Og sier at "man ser jo ikke slikt særlig bra uten MR da". Men MR har jeg ikke fått. "Tren mer tren mer. Gooode prognoser her ja." og hver gang jeg har vært der så blir jeg overkjørt med "tren mer" Og så har jeg fått dårlig samvittighet og føler meg så skyldig som ikke makter å trene så det blir bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Ei venninne av meg fikk veldig god hjelp av osteopat. Vet ikke helt hva en osteopat gjør, men hun ble iallfall helt frisk etter bare to behandlinger. Jeg ville ringt til en osteopat hvis jeg var deg, og hørt om dette var noe han kunne hjelpe med. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Jeg ba om henvisning til fysio for leeeenge siden. Ikke hørt et kvidder. Det er til sommeren to hele ÅR siden ryggen røyk så jeg ble bært til kiro og lå på benken og grein, da sa fyren at "jeg kan jo sende deg til røntgen hvis DU føler at det trengs". Og det sier alt om hele opplegget. Fra A til Å uansett hvem jeg treffer så er det ingen som HØRER meg. I juni i fjor var jeg veldig dårlig og jeg måtte selv gå til legen og fortelle at jeg hadde funnet en privat reumatolog, men at han måtte ha henvisning fra henne alikevel. Da hadde jeg så problemer med å fungere at Bechterev ville forklart en hel del. Prøvene var helt fine, heldigvis, men jeg føler meg ganske alene når jeg opplever at jeg må fortelle legen hva hun skal gjøre, og ikke omvendt! Jeg gruer meg for timen i dag. Og jeg tenker jo at hvis jeg bare trener liiiiitt til.. Men innerst inne vet jeg at en mnd uten den forbanna knekkinga. Så er jeg tilbake på start igjen. Jeg får smertelindring og midlertidig funksjon tilbake ved hjelp av kiropraktor, men problemet er fortsatt tilstede dypt inne i vevet et sted. Bakgrunnen min og min tid i terapi har spist opp hele meg. Det definerer meg med hud og hår og jeg er per definisjon ikke istand til å ha problemer av noe slag, som ikke skriver årsak bakgrunnen min. ''Bakgrunnen min og min tid i terapi har spist opp hele meg. Det definerer meg med hud og hår og jeg er per definisjon ikke istand til å ha problemer av noe slag, som ikke skriver årsak bakgrunnen min. :('' Men i så fall kan de jo gi deg henvisning/MR bare for å bevise at du tar feil da.... Om det er der det ligger... Det er jo dyrere for alle parter å la deg fortsette i behandling som ikke fungerer. Og ettersom ingenting annet har fungert kan de vel like godt teste MR? Det er jo ingenting å tape? Om de ikke får noe ut av er jo ingen skade skjedd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 ''Bakgrunnen min og min tid i terapi har spist opp hele meg. Det definerer meg med hud og hår og jeg er per definisjon ikke istand til å ha problemer av noe slag, som ikke skriver årsak bakgrunnen min. :('' Men i så fall kan de jo gi deg henvisning/MR bare for å bevise at du tar feil da.... Om det er der det ligger... Det er jo dyrere for alle parter å la deg fortsette i behandling som ikke fungerer. Og ettersom ingenting annet har fungert kan de vel like godt teste MR? Det er jo ingenting å tape? Om de ikke får noe ut av er jo ingen skade skjedd? Kun dyrt for meg. Jeg er snart uføretrygda for godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Ei venninne av meg fikk veldig god hjelp av osteopat. Vet ikke helt hva en osteopat gjør, men hun ble iallfall helt frisk etter bare to behandlinger. Jeg ville ringt til en osteopat hvis jeg var deg, og hørt om dette var noe han kunne hjelpe med. Lykke til! Prøvd det og. Ingen virkning og fant ikke noe galt. Det var rett etter at jeg fikk leddbetennelse i hele kroppen fordi belastningen plutselig ble annerledes etter en time hos kollegaen som justerte hofta på plass. Leddbetennelsen ble ikke satt i sammenheng med skjevbelastningen over tid.. Og jeg ble utredet for borelia...fikk feber, høy senkning, hovne ledd og hele søpla. Antibiotika som ikke hjalp og til slutt prednisolon. Det gikk over etter halvannen uke, men jeg aner ikke om medisinen var årsaken, eller om det ville gjort det i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.