Gå til innhold

Noen forstår ikke

Gjest Livet med barn

Anbefalte innlegg

Gjest Livet med barn

Har ei venninne som ikke forstår hvor mye tid det går med til barn. Hun har ikke barn selv og forventer at jeg skal stille opp når det passe henne. Hun vet at jeg må hente barn etter jobb og er hjem kl 1630. Da blir det middaglaging og hjelpe med lekser. Og så er det kjøring og henting til fotballtrening osv. Hun kan spørre om jeg kan møte henne etter jobb og spise ute. Eller ringe kl 17 og si at hun skal handle og at hun henter meg om 5 minutt så jeg kan bli med. Er lei av å forklare at jeg har ikke noe fritid etter jobb og til ungene er i seng. Og vist samboer er hjemme om ettermiddager så stikker jeg å trener. Det er liksom min tid. Kommer hun noen gang til å forstå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det du som har skrevet her flere ganger tidligere om det samme problemet, tro? I så fall er det på tide å si fra i klartekst. Altså, virkelig tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Livet med barn

Er så glad jeg ikke har venner, så slipper jeg det problemet....

Venner er forskjellige. Noen har du kontakt med no og da og noen krever mere oppmerksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Livet med barn

Er det du som har skrevet her flere ganger tidligere om det samme problemet, tro? I så fall er det på tide å si fra i klartekst. Altså, virkelig tydelig.

Jo det er det. Har prøvd å holde avstand men det hjelper ikke. Hun sier jo selv at hun vet at jeg er veldig travel men noen gang så blir hun så fokusert på seg selv at hun glemmer alt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden hun ikke forstår, så foreslår jeg at du bare trekker pusten dypt når hun ringer neste gang, og sier: Vet du hva, jeg har aldri tid til å finne på noe med noen før etter at ungene er i seng.

Kanskje vi kan finne på noe i morgen kl. 20?

Og så trekker du pusten igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Hun skjønner det ikke hvis du ikke sier det.Noen ting må man si i klartekst. Hun er unnskyldt for hun har ikke barn selv. Ergo må det komme fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Du bør være glad og takknemmelig for at du har en venninne som stadig oppsøker deg og ønsker å tilbringe tid med deg!

Hun gir deg ikke opp, tiltross for at hun antagelig har fått ganske mange avslag fra deg gjennom årene du har vært mor.

Nei, det er ikke lett å få timene til å strekke til når man har barn, og det er ikke lett å forstå dette helt når man IKKE har barn.

Jeg synes jeg leser litt mellom linjene, at du "gjemmer" deg litt bak unskyldningen om at barna tar all din tid, og at du derfor ikke har fritid eller mulighet til å treffe henne. Du virker lite villig til å tilpasse deg, eller tilrettelegge slik at du kan tilbringe litt venninnetid med henne.

Er du generellt sliten og har lite overskudd?? Eller er det akkurat henne du kvier deg for å treffe?

Du nevner en samboer (barnas far?) men har allikevel alt ansvar for henting på skole, middagslaging, og bringing til og fra aktiviteter hver dag, slik at du sjelden/aldri kan forlate huset før de har lagt seg??

Isåfall bør det også være i din egen interesse og prøve å opprettholde kontakten med de venninnene som ennå ikke har gitt opp.

Kanskje det er dette hun ser, og ønsker å få deg fra å "gro fast" med hus og unger??

Det er selvsagt ikke så lett å være impulsiv når man har små barn, men istedet for å bli irritert fordi hun ikke forstår din situasjon, så Kan du vel istedet komme med motforslag som passer inn i din timeplan?

Hvis du ikke kan treffe henne ute rett etter jobb, så be henne heller bli med deg hjem og spise middag med deg og barna?

Om du ikke kan bli med på handletur iløpet av 5 min, så avtal istedet et konkret tidspunkt f.eks uka etter , slik at du kan forberede deg med avlastning, eller på å ta barna med.

Hvis du "drar" henne litt inn i ditt liv, så får hun kanskje mere forståelse for din daglige situasjon?

Uansett synes jeg du bør ha en annen innstilling til henne, og ikke betrakte henne som et "problem"

Husk at en god venninne er GULL verdt!

Barn blir store, og menn /kjærester kan komme og gå. Men gode venninner har du hele livet - hvis du tar vare på dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest går ikke

Nei! Jeg ha aldri møtt et menneske uten barn som forstår hva det innebærer. Tror du bare kan gi opp å få henne til å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Jeg tror ikke det er så mange som ikke har barn, som forstår fullt ut hvordan hverdagen med barn er. Jeg gjorde det ihvertfall ikke , selv om jeg hadde den del venner og søsken som var kommet lenger i "etableringen" enn meg og hadde barn lenge før meg.

Så flott at du har en venninne som ikke gir opp forsøket på å få deg med på noe!

Siden det ikke er så lett for deg å bli med på hennes spontane invitasjoner, foreslår jeg at du planlegger tidspunkt hvor du har anledning til å gjøre noe sammen med henne, og så sender du henne en melding med forslag til noe dere kan gjøre på noen gitte tidspunkt.

Kanskje det krever litt mer planlegging av hvilke dager du og hvilke dager mannen din har "hjemmeansvar". Så kan du si at tirsdag og torsdag de neste ukene trener du klokken 18 hvis hun vil være med, og neste onsdag skal du på IKEA klokken 20:30 hvis hun vil være med osv.

Så kommer du henne litt i møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Du bør være glad og takknemmelig for at du har en venninne som stadig oppsøker deg og ønsker å tilbringe tid med deg!

Hun gir deg ikke opp, tiltross for at hun antagelig har fått ganske mange avslag fra deg gjennom årene du har vært mor.

Nei, det er ikke lett å få timene til å strekke til når man har barn, og det er ikke lett å forstå dette helt når man IKKE har barn.

Jeg synes jeg leser litt mellom linjene, at du "gjemmer" deg litt bak unskyldningen om at barna tar all din tid, og at du derfor ikke har fritid eller mulighet til å treffe henne. Du virker lite villig til å tilpasse deg, eller tilrettelegge slik at du kan tilbringe litt venninnetid med henne.

Er du generellt sliten og har lite overskudd?? Eller er det akkurat henne du kvier deg for å treffe?

Du nevner en samboer (barnas far?) men har allikevel alt ansvar for henting på skole, middagslaging, og bringing til og fra aktiviteter hver dag, slik at du sjelden/aldri kan forlate huset før de har lagt seg??

Isåfall bør det også være i din egen interesse og prøve å opprettholde kontakten med de venninnene som ennå ikke har gitt opp.

Kanskje det er dette hun ser, og ønsker å få deg fra å "gro fast" med hus og unger??

Det er selvsagt ikke så lett å være impulsiv når man har små barn, men istedet for å bli irritert fordi hun ikke forstår din situasjon, så Kan du vel istedet komme med motforslag som passer inn i din timeplan?

Hvis du ikke kan treffe henne ute rett etter jobb, så be henne heller bli med deg hjem og spise middag med deg og barna?

Om du ikke kan bli med på handletur iløpet av 5 min, så avtal istedet et konkret tidspunkt f.eks uka etter , slik at du kan forberede deg med avlastning, eller på å ta barna med.

Hvis du "drar" henne litt inn i ditt liv, så får hun kanskje mere forståelse for din daglige situasjon?

Uansett synes jeg du bør ha en annen innstilling til henne, og ikke betrakte henne som et "problem"

Husk at en god venninne er GULL verdt!

Barn blir store, og menn /kjærester kan komme og gå. Men gode venninner har du hele livet - hvis du tar vare på dem....

Godt innlegg løvinne71!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig vil så er det mye man får til. Du må kanskje formidle at du ikke kan være så spontan, men at du gjerne kan bli med på ting hvis du vet om det i god tid og kan planlegge det på forhånd? Kanskje det er på tide at du tar initiativet, så blir det sånn som du vil? Hun kommer kanskje til å gi opp hvis du avviser henne gang på gang, og da risikerer du å miste en venninne. Og det kommer ikke til å være like hektisk for deg resten av livet.

Livet med barn er så mangt, og det som så mye annet blir hva man gjør det til. Klart det er travelt, jeg har to selv og vet alt om det, men det alene er ikke grunn nok til å avvise en venninne hele tiden. Ta ansvar for venninneforholdet, og ta initiativet til å gjøre noe sammen som er på et tidspunkt det passer for deg. Hvis du syns hun er verdt å spare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...