Gå til innhold

en skikkelig bortkasta dag

Gjest GA

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Farfar til jentungen var inne uka før for en prostata-operasjon. Samme sykehus, han var helt overveldet over hvor godt han ble tatt vare på og hvordan alt gikk på skinner.

-så de kan hvis de vil.

-men man må kanskje ha en "mannesykdom" så de kan ta det på samlebån?

Dette innlegget var følelsesbasert og ikke fornuftsbasert.

En annen dag kan situasjonen ha vært en helt annen. Det er dessuten ulike personer som jobber på de to avdelingene, så "kan hvis de vil" blir ganske malplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

5

• PieLill

3

• Sør

2

• nitty-gritty

2

Mest aktive i denne tråden

Dette innlegget var følelsesbasert og ikke fornuftsbasert.

En annen dag kan situasjonen ha vært en helt annen. Det er dessuten ulike personer som jobber på de to avdelingene, så "kan hvis de vil" blir ganske malplassert.

''Det er dessuten ulike personer som jobber på de to avdelingene, så "kan hvis de vil" blir ganske malplassert.''

nå var det ikke personene men systemet jeg tenkte på da jeg skrev "kan hvis de vil" Jeg har full forståelse for at det kan hope seg opp med syke barn en uke i januar.

Det jeg ikke forstår er at det ikke kaneffektiviseres lit ved å ringe de som ikke skal akuttinnlegges og si at "her er det kaos i dag, vil dere heller vente til vi har bedre tid til å ta oss av dere"

Jeg snakket forøvrig med sykehuslegen på tlf i dag, og han sa omtrent akkurat det. " -her er det fremdeles kaos, kan vi kontakte dere når det roer seg ned og så kan vi ta utredningen da."

Så da ringer de oss dagen før vi skal inn eller no'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Det er kanskje litt langt til Levanger men...Vi bor på østlandet.

Mener jeg har spurt deg før, men du har bestilt time hos Lillestrøm, ikke sant?

Jeg synes så synd på dere! Men, mine ble friske - det går an (men tar tid, det gjelder å holde ut underveis....og ikke la seg stresse), og de sier jo at det er enda større sjanse når man er ung - og dine er yngre enn mine var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes så synd på dere! Men, mine ble friske - det går an (men tar tid, det gjelder å holde ut underveis....og ikke la seg stresse), og de sier jo at det er enda større sjanse når man er ung - og dine er yngre enn mine var.

Jeg ser baade du og ts har to (eller flere?) barn med ME (om jeg ikke misforstaar). Er ME regnet som en genetisk sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser baade du og ts har to (eller flere?) barn med ME (om jeg ikke misforstaar). Er ME regnet som en genetisk sykdom?

Jeg mener at jeg har lest at det er ofte flere tilfeller innen sammen familie. Jeg har tolket det som at det er arvelig å ha tendensen til å bli slått ut på denne måten.

Når man søker kommer det opp litt om det:

http://menytt.wordpress.com/2011/05/28/arvelig-predisposisjon-for-kronisk-utmattelsessyndrom/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at jeg har lest at det er ofte flere tilfeller innen sammen familie. Jeg har tolket det som at det er arvelig å ha tendensen til å bli slått ut på denne måten.

Når man søker kommer det opp litt om det:

http://menytt.wordpress.com/2011/05/28/arvelig-predisposisjon-for-kronisk-utmattelsessyndrom/

Takk for informasjon, skal sette meg aa lese naermere naar jeg har bedre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du, jeg skjønner ikke at det er mulig å organisere virksomheter på en slik måte - helt urolig. Jeg er selv operert gjentatte ganger i høst i en arm som ikke blir bra, og det samme gjentar seg h v e r - e n e s t e - g a n g her også. Man kan bli både oppgitt, lei og sur - og jeg er jo ikke engang et barn :)

All mine operasjoner har vært utført på dagkirurgi, og jeg har blitt innkalt kl 07:15. Første gang (og nå sist) var min mann bortreist, så ringte for å høre om jeg kunne møte kvart på åtte sånn at jeg fikk jr ut av huset først - han skulle skysses til en ekskusjon. "Nei, det var umulig ja, veldig viktig at jeg møtte kl 07:15 s e n e s t, desverre" var svaret jeg fikk. Ok, jr ble sjekket mht oppvåkning pr tlf (uhelbredelig hønemor hehe) og medsendt kredittkort for taxi, greit nok.

Men, når jeg kom bort kl 07:15 var resepsjonen stengt! Hva gir du meg? Den åpner først 08! Dessuten - endringer siden sist jeg hadde snakket med dem (kl 15 dagen før): jeg skulle ikke opereres først men som nr tre, så først kl 13 ble jeg kjørt inn. Enn om de kunne meddelt meg dette sånn at jeg kunne vekket og svippet jr først, sant. Jeg hadde da fortalt dem at jeg bor fem minutter unna sykehuset.

For å si det sånn: De andre gangene har jeg også blitt bedt om å møte kl 0715 men har møtt 07:55, like før resepsjonisten har ankommet og ropt oss opp..

En ting til: Etter operasjoen må man hentes av pårørende, og siden min mann var bortreist nå sist tenkte jeg at jr kunne plukke meg opp og at vi tok taxi bort. Jr er en moden 16-åring, og vi bor som sagt nærme. Igjen ringte jeg for å høre (bør slutte med det), men "nei det var svært viktig at det var en myndig person som hentet meg ja".

Min mann ordnet det derfor sånn at svigerfar kom kjørende (en time fra der de bor) for å hente meg kl 11 (for også da skulle jeg opereres først - helt sikkert denne gang;-). Nok en gang: Kl 14(!) ble jeg kjørt inn og først 17 kunne han hente meg. Og hvordan foregikk hentingen? Jeg ble bedt om å ringe/ sende sms til svigerfar, og "kunne bare gå på gangen og vente". De SÅ han ikke engang - så viktig var det at han var myndig altså... Kunne jo like gjerne vært jr som stod på gangen for alt de visste? Hehe, måtte nesten le :)

Jeg skjønner at det skjer mye akutt på et sykehus, men dette handler rett og slett om dårlige rutiner og dårlig infrastruktur. Jeg syns virkelig syns på de flinke og hyggelige folkene som jobber der og må håndtere slitasjen og de sure kommentarene som kommer som følge av dette hver eneste dag.

Håper det blir bedre for dere neste gang!

Dine erfaringer er ikke så ulik mine. Har spesielt sansen for planlagte ukelange innleggelser som avbrytes etter noen dager fordi de(n) nødvendige spesialistene er på planlagte kurs eller ferier.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine erfaringer er ikke så ulik mine. Har spesielt sansen for planlagte ukelange innleggelser som avbrytes etter noen dager fordi de(n) nødvendige spesialistene er på planlagte kurs eller ferier.

mvh

Man kan lurer på om telefonskrekk er et kriterie for stilling? ;-) Jeg skjønner at vi snakker store enheter og store systemer, men også ditt eksempel ville kunne løst seg med en telefonsamtale. Jeg skjønner bare ikke hvorfor de ikke får det til?

Til sammenligning: Både min mann og jr har gjennomført mindre operasjoner innenfor det private, og der får du time kl 09, ropes opp kl 09, forberedes for operasjon, opereres på oppgitt tidspunkt og ut igjen. Hvorfor skal det offentlige slite så veldig med med tilsvarende gjennomføring (når man ser bort fra forskyvelser grunnet akutt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

Jeg har heldigvis ikke så mye erfaring med sykehuset. Men nå skal jeg ha en operasjon neste uke, så jeg får nå se hvordan rutinene er der. Fikk beskjed om at jeg må komme dagen før og ta blodprøve. Skal med dattera på ABUP 14.30 dagen før, og regner med at jeg bare kan troppe opp på blodprøveavdelingen da, og at de vet hva de skal teste? Hadde ikke tenkt å ta fri fra jobb tidligere på dagen for å ta blodprøve, og så komme tilbake på ABUP...

Men ut fra det du forteller, burde jeg kanskje ringe og høre? Men det er ikke sikkert svaret har verdi likevel da, jfr dine opplevelser....?

Vet du, jeg ville tatt en tlf for å høre. På mitt legekontor kan jeg komme innom for å ta en prøve, men sånn er ikke rutinene på andre kontor vet jeg. Mulig de ønsker å sette deg opp til en time (som egentlig betyr at du sikkert kan komme minimum 30 min etter timen hehe....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farfar til jentungen var inne uka før for en prostata-operasjon. Samme sykehus, han var helt overveldet over hvor godt han ble tatt vare på og hvordan alt gikk på skinner.

-så de kan hvis de vil.

-men man må kanskje ha en "mannesykdom" så de kan ta det på samlebån?

Det jeg ikke skjønner er at de ikke kan følge to enkle prinsipper:

1. Legge en plan og holde seg til den (så fremt de ikke må smette inn en akutt pasient, noe som ikke har vært tilfelle hos meg)

2. Ta opp telefonen og ring de som berøres av endringer

Jeg er helt sikker på at også personalet ville opplevd dette som en bedre ramme å jobbe innenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg ville tatt en tlf for å høre. På mitt legekontor kan jeg komme innom for å ta en prøve, men sånn er ikke rutinene på andre kontor vet jeg. Mulig de ønsker å sette deg opp til en time (som egentlig betyr at du sikkert kan komme minimum 30 min etter timen hehe....)

På legekontoret mitt kan jeg helt sikkert bare komme og ta en blodprøve sånn når jeg vil - der er de veldig service-minded. Men jeg oppfattet at jeg måtte ta blodprøve på sykehuset dagen før operasjonen - så da tenkte jeg at jeg kunne gjøre det samtidig med ABUP-møtet (ABUP ligger på sykehuset), så jeg slipper å kjøre dit to ganger på mandag.

Men jeg kan selvsagt ringe og spørre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vet du, jeg skjønner ikke at det er mulig å organisere virksomheter på en slik måte - helt urolig. Jeg er selv operert gjentatte ganger i høst i en arm som ikke blir bra, og det samme gjentar seg h v e r - e n e s t e - g a n g her også. Man kan bli både oppgitt, lei og sur - og jeg er jo ikke engang et barn :)

All mine operasjoner har vært utført på dagkirurgi, og jeg har blitt innkalt kl 07:15. Første gang (og nå sist) var min mann bortreist, så ringte for å høre om jeg kunne møte kvart på åtte sånn at jeg fikk jr ut av huset først - han skulle skysses til en ekskusjon. "Nei, det var umulig ja, veldig viktig at jeg møtte kl 07:15 s e n e s t, desverre" var svaret jeg fikk. Ok, jr ble sjekket mht oppvåkning pr tlf (uhelbredelig hønemor hehe) og medsendt kredittkort for taxi, greit nok.

Men, når jeg kom bort kl 07:15 var resepsjonen stengt! Hva gir du meg? Den åpner først 08! Dessuten - endringer siden sist jeg hadde snakket med dem (kl 15 dagen før): jeg skulle ikke opereres først men som nr tre, så først kl 13 ble jeg kjørt inn. Enn om de kunne meddelt meg dette sånn at jeg kunne vekket og svippet jr først, sant. Jeg hadde da fortalt dem at jeg bor fem minutter unna sykehuset.

For å si det sånn: De andre gangene har jeg også blitt bedt om å møte kl 0715 men har møtt 07:55, like før resepsjonisten har ankommet og ropt oss opp..

En ting til: Etter operasjoen må man hentes av pårørende, og siden min mann var bortreist nå sist tenkte jeg at jr kunne plukke meg opp og at vi tok taxi bort. Jr er en moden 16-åring, og vi bor som sagt nærme. Igjen ringte jeg for å høre (bør slutte med det), men "nei det var svært viktig at det var en myndig person som hentet meg ja".

Min mann ordnet det derfor sånn at svigerfar kom kjørende (en time fra der de bor) for å hente meg kl 11 (for også da skulle jeg opereres først - helt sikkert denne gang;-). Nok en gang: Kl 14(!) ble jeg kjørt inn og først 17 kunne han hente meg. Og hvordan foregikk hentingen? Jeg ble bedt om å ringe/ sende sms til svigerfar, og "kunne bare gå på gangen og vente". De SÅ han ikke engang - så viktig var det at han var myndig altså... Kunne jo like gjerne vært jr som stod på gangen for alt de visste? Hehe, måtte nesten le :)

Jeg skjønner at det skjer mye akutt på et sykehus, men dette handler rett og slett om dårlige rutiner og dårlig infrastruktur. Jeg syns virkelig syns på de flinke og hyggelige folkene som jobber der og må håndtere slitasjen og de sure kommentarene som kommer som følge av dette hver eneste dag.

Håper det blir bedre for dere neste gang!

Huff, skal si du har vært uheldig!

Har selv betydelig bedre erfaring, men har også undret meg stort over mye tungvindt administrasjon. Skulle tro en hadde ubegrensede ressurser til rådighet akkurat på den fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, skal si du har vært uheldig!

Har selv betydelig bedre erfaring, men har også undret meg stort over mye tungvindt administrasjon. Skulle tro en hadde ubegrensede ressurser til rådighet akkurat på den fronten.

Jeg er glad jeg har masse godt tidtrøyte i form av artige apps på iPhonen for å si det sånn... ;-)

Jeg lever i troen på at de er mer sårbarenå i og med at sykehuset er under ombygging, og at det blir myye bedre når alt er ferdigstilt. Visjonen "pasienten i sentrum" er ikke helt i synlig for pasienten ennå nei... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På legekontoret mitt kan jeg helt sikkert bare komme og ta en blodprøve sånn når jeg vil - der er de veldig service-minded. Men jeg oppfattet at jeg måtte ta blodprøve på sykehuset dagen før operasjonen - så da tenkte jeg at jeg kunne gjøre det samtidig med ABUP-møtet (ABUP ligger på sykehuset), så jeg slipper å kjøre dit to ganger på mandag.

Men jeg kan selvsagt ringe og spørre ja.

Det burde gå bra. Ring å legg fram forslaget du. Lykke til med operasjoen forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME er ikke regnet som noen ting, for de aner ikke hva det er eller hva det kommer av.

En av teoriene er at den er en autoimmun sykdom i slekt med bl.a. MS og barneleddgikt.

og det er flere familier der søsken er rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har vært en gang på Lillestrøm, fått kosttilskudd og tatt prøver og blir med Mette Johnsgaard over il Strømmen nå. Har time hos henne neste uke for videre prøver og utredning.

Hadde tenkt å gi sykehuset/det offentlige en sjans også, men er så lang ikke videre imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lurer på om telefonskrekk er et kriterie for stilling? ;-) Jeg skjønner at vi snakker store enheter og store systemer, men også ditt eksempel ville kunne løst seg med en telefonsamtale. Jeg skjønner bare ikke hvorfor de ikke får det til?

Til sammenligning: Både min mann og jr har gjennomført mindre operasjoner innenfor det private, og der får du time kl 09, ropes opp kl 09, forberedes for operasjon, opereres på oppgitt tidspunkt og ut igjen. Hvorfor skal det offentlige slite så veldig med med tilsvarende gjennomføring (når man ser bort fra forskyvelser grunnet akutt)?

Alle utsettelser og kanselleringer som skyldes akutte innleggelser, må man selvsagt tåle. Private slipper å forholde seg til slikt og har derfor få problemer med å holde tidsskjema.

Men surr og rot må da alle være tjent med å få bukt med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har vært en gang på Lillestrøm, fått kosttilskudd og tatt prøver og blir med Mette Johnsgaard over il Strømmen nå. Har time hos henne neste uke for videre prøver og utredning.

Hadde tenkt å gi sykehuset/det offentlige en sjans også, men er så lang ikke videre imponert.

Det høres veldig lurt ut å gjøre begge deler, synes jeg. Hvis det offentlige skal gjøre seg ferdig først, tapes mye tid...

Mine var ofte kraftig forkjølet tidligere (også før de ble ME-syke) - etter at de ble bra (etter kurer og kosttilskudd fra Lillestrøm) har de knapt vært forkjølet - og de gangene de har vært det, har gått fort over og bare vært bagatellmessig. Bare det er imponerende, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig lurt ut å gjøre begge deler, synes jeg. Hvis det offentlige skal gjøre seg ferdig først, tapes mye tid...

Mine var ofte kraftig forkjølet tidligere (også før de ble ME-syke) - etter at de ble bra (etter kurer og kosttilskudd fra Lillestrøm) har de knapt vært forkjølet - og de gangene de har vært det, har gått fort over og bare vært bagatellmessig. Bare det er imponerende, synes jeg.

veldig glad for å høre dette Katt-ja, det gir litt håp.

-er litt på felgen om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig glad for å høre dette Katt-ja, det gir litt håp.

-er litt på felgen om dagen.

Umulig ikke å være på felgen i den situasjonen :( Det er fryktelig med syke barn - det er i grunnen så ille at man tenker at livet hadde vært ufattelig mye enklere uten barn, hehe - og det er det jo definitivt :P

Vi opplevde forresten at bedringen gikk ganske fort når den først kom - og har (bank i bordet) ikke hatt tilbakeslag. (men man må jo passe på å ikke overanstrenge seg!)

Halvannet år siden bedringen. Gikk glipp av over ett skoleår - men det har gått forbløffende bra. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...