Gå til innhold

Tabuiserende antirasisme


Anbefalte innlegg

Det som ble sagt hørte selvsagt ingen steder hjemme.

Men når jeg ser hva annet av ondskapsfull humor som applauderes, har jeg problemer med å skjønne at den store offentlige moralske forargelsen skal komme pga noe slikt.

Hva gjør dette så mye verre for den offentlige moral enn alle de andre krenkende og nedverdigende tingene som ytres i humorens navn?

mvh

"Men når jeg ser hva annet av ondskapsfull humor som applauderes, har jeg problemer med å skjønne at den store offentlige moralske forargelsen skal komme pga noe slikt.

Hva gjør dette så mye verre for den offentlige moral enn alle de andre krenkende og nedverdigende tingene som ytres i humorens navn?"

Jeg er helt enig med deg i at mye av den "humoren" som råder i det offentlige til tider kan også være stygg/nedsettende, jeg finner relativt usmakelig til tider. Jeg ser likevel på den på en annen måte, "vi" har ikke historien som følger med rasisme og der mener jeg forskjellen ligger. "Vi" eier ikke den årelange historien som følger med rasisme og jeg mener vi må være obs og bevisst på den kraften som følger med bruken av slike ord.

Fortsetter under...

  • Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • Sør

    19

  • Angustia

    8

  • Mandolaika

    6

Mest aktive i denne tråden

''"Sammenlign gjerne med andre typer fornærmelser som er like ille. " Det kan jeg ikke, jeg er ikke av de berørte, selv om jeg selvsagt synes den var svært upassende.''

Du definerer spøken som grov og stygg. Jeg er nysgjerrig på hva annet du definerer som grovt og stygt i humorsammenheng. Så vet jeg mer hva du legger i ordene.

mvh

Jeg vet ikke om jeg svarte dekkende nok på dette i det forrige innlegget. Jeg finner endel av den såkalte "humoren" i dag som usmakelig, upassende, det er mulig jeg er uhyre gammeldags men jeg klarte feks aldri finne underholdningsverdien i Roast, eller hva det het. Men om folk er med på det, be my guest. Det er likevel noe helt annet, i mine øyne, enn kommentaren som falt på lørdag. Jeg er usikker på hva jeg kan sammenligne det med, som jeg skrev vi har ikke historien som følger med. Jeg aner ikke om jeg klarer å gjøre meg forstått, dette er altfor tidlig for meg...

Gjest sangsol

Enig i dette.

Storm i vannglass. Madcom så ut til også ta det som spøk -helt til salen begynte å bue. Deretter medieskapt tull og tøys. Slenge på at en av de i Madcom kalte han "jævla f...høl".

Hvem bestemmer hva som er "rett" eller "lov" og si? Kan man si bleikfis, eller "f...høl" offentlig om andre- men ikke mokkamann?

Uansett- dette er bare tull.

Jeg sier ikke at det han sa var riktig. Bare at det kollektive massehysteriet media har kjørt i etterkant er svært overdrevet.

For øvrig har det aller meste her i Norge pigmentfattig domminans etter som flertallet i landet har lite hudpigmenter.

mvh

mvh

''Bare at det kollektive massehysteriet media har kjørt i etterkant er svært overdrevet.''

Det "kollektive massehysteriet" er like mye det du bedriver nå, PieLill.

Enig i dette.

Storm i vannglass. Madcom så ut til også ta det som spøk -helt til salen begynte å bue. Deretter medieskapt tull og tøys. Slenge på at en av de i Madcom kalte han "jævla f...høl".

Hvem bestemmer hva som er "rett" eller "lov" og si? Kan man si bleikfis, eller "f...høl" offentlig om andre- men ikke mokkamann?

Uansett- dette er bare tull.

'' Madcom så ut til også ta det som spøk -helt til salen begynte å bue.''

Jepp, i alle fall Yosef som sto fremst av de to, han lo jo helt til publikum begynte å bue, da forandret han plutselig ansiktsuttrykk.

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være morsomt og helt greit at Tshawe kaller nordmenn for "bleikfis", men at det er helkrise å kalle en mørkhudet for "mokkamann"... Henger ikke på greip det der.

Annonse

'' Madcom så ut til også ta det som spøk -helt til salen begynte å bue.''

Jepp, i alle fall Yosef som sto fremst av de to, han lo jo helt til publikum begynte å bue, da forandret han plutselig ansiktsuttrykk.

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være morsomt og helt greit at Tshawe kaller nordmenn for "bleikfis", men at det er helkrise å kalle en mørkhudet for "mokkamann"... Henger ikke på greip det der.

''Og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være morsomt og helt greit at Tshawe kaller nordmenn for "bleikfis", men at det er helkrise å kalle en mørkhudet for "mokkamann"... Henger ikke på greip det der.''

Det blir litt som å ha en av de mer konservative stammelederene i Afghanistan belære oss om kjønnsdiskriminering, og hva det er for noe.

Du og jeg, som hvite, har aldri blitt undertrykket på grunn av hudfargen vår. "Hviting" er knapt nok et skjelldsord, og har verken historie eller makt.

Svart, "nigger", "neger", kaffir, mokka, osv osv osv har blitt brukt i årevis til å undertykke millioner av mennesker på grunn av rase. Betydningen og effekten er en helt annen enn "hviting" for alle andre enn dem som er totalt bevisstløse hva angår historien vår.

Med vennlig hilsen

Plumbo var, som jeg alt har sagt, på krøkkebærtur. Spøken var særdeles upassende og dessuten ikke videre morssom.

Det jeg stiller spørsmål ved er hvor stor injurierende kraft vi som fellesskap skal legge i slike ord. Er det virkelig berettiget og hensiktsmessig og dra fram hele rasismekortstokken innkludert jokere.

Virker som det var andre som tok seg mye mer nær av dette enn dem 'spøken' var rettet mot.

Den kollektive dramafaktoren denne saken har fått, har ikke bidratt til å bekjempe rasisme og fordommer.

mvh

''Den kollektive dramafaktoren denne saken har fått, har ikke bidratt til å bekjempe rasisme og fordommer.

''

Jeg tror det er omvendt. Sakens detaljer blir fort glemt og det som blir værende igjen i folks minne er hvor veldig upassende en rasistisk vits var.

I forhold til andre ting folk får seg til å si om andre offentlig, synes jeg ikke dette var så mye mer forferdelig.

Gnagingen i media står ikke i forhold til forseelsen.

mvh

''Gnagingen i media står ikke i forhold til forseelsen.''

Gnagingen i media står i forhold til antall seere NRK1 hadde fredag kveld.

Jeg vet ikke om jeg svarte dekkende nok på dette i det forrige innlegget. Jeg finner endel av den såkalte "humoren" i dag som usmakelig, upassende, det er mulig jeg er uhyre gammeldags men jeg klarte feks aldri finne underholdningsverdien i Roast, eller hva det het. Men om folk er med på det, be my guest. Det er likevel noe helt annet, i mine øyne, enn kommentaren som falt på lørdag. Jeg er usikker på hva jeg kan sammenligne det med, som jeg skrev vi har ikke historien som følger med. Jeg aner ikke om jeg klarer å gjøre meg forstått, dette er altfor tidlig for meg...

Jeg har også begrenset sans for mye av det som defineres som humor for tiden. I mine øyne er det mye fantasiløs drittkasting.

'Mokkamann'-utsagnet oppfattet jeg som et lite gjennomtenkt, pinlig og ubhjelpelig forsøk på å være morsom av en mann som ikke var helt i balanse i gjerningsøyeblikket.

De som fikk bemerkningen slengt i trynet, er selvsagt i sin fulle rett til å reagere ut fra egen opplevelse av situasjonen.

Det er det kollektive hylekoret jeg synes blir både overdrevet og mot sin hensikt mhp å fremme likeverd.

mvh

''Det regnes ikke som rasisme å kalle den pigmentfattige delen av befolkningen for potet, bleikfis, fiskebolle, blenda, kefir eller griserosa. ''

Den pigmentfattige delen av befolkningen har aldri vært undertrykt som rase.

''Den pigmentfattige delen av befolkningen har aldri vært undertrykt som rase.''

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/10/24/447340.html

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/05/15/466255.html

Det er interessant at du skal belære andre i hva som utgjør rasisme, og hvordan svarte mennesker bør reagere på rasisme.

Det blir litt som å ha en av de mer konservative stammelederene i Afghanistan belære oss om kjønnsdiskriminering, og hva det er for noe.

Du og jeg, som hvite, har aldri blitt undertrykket på grunn av hudfargen vår. "Hviting" er knapt nok et skjelldsord, og har verken historie eller makt.

Svart, "nigger", "neger", kaffir, mokka, osv osv osv har blitt brukt i årevis til å undertykke millioner av mennesker på grunn av rase. Betydningen og effekten er en helt annen enn "hviting" for alle andre enn dem som er totalt bevisstløse hva angår historien vår.

Med vennlig hilsen

Det er stort sett hvite som reagerer så sterkt etter Mokkamann-spøken, og ikke de fargede.

Les forøvrig her:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/10/24/447340.html

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/05/15/466255.html

Annonse

''Den kollektive dramafaktoren denne saken har fått, har ikke bidratt til å bekjempe rasisme og fordommer.

''

Jeg tror det er omvendt. Sakens detaljer blir fort glemt og det som blir værende igjen i folks minne er hvor veldig upassende en rasistisk vits var.

''Jeg tror det er omvendt. Sakens detaljer blir fort glemt og det som blir værende igjen i folks minne er hvor veldig upassende en rasistisk vits var.''

Å lage så mye skrål om en slik bemerkning oppfatter jeg som en ynkeliggjøring av personer med mye pigment i huden. Som om alle med brunfarget hud har komplekser for det. Ikke minst sett i lys av hvor mye annen personrettet dritt som aplauderes.

mvh

''Det regnes ikke som rasisme å kalle den pigmentfattige delen av befolkningen for potet, bleikfis, fiskebolle, blenda, kefir eller griserosa. ''

Den pigmentfattige delen av befolkningen har aldri vært undertrykt som rase.

''Den pigmentfattige delen av befolkningen har aldri vært undertrykt som rase.''

Det stemmer i den delen av verden hvor pigmentfattige har utgjort en majoritet av befolkningen.

Rasisme er rasisme uansett hvilken vei den går.

Hvor lenge skal vi tildele andre "raser" en offerrolle basert på hva som har skjedd tidligere. Opphausingen av denne saken opplever jeg som en ynkeliggjøring av mennesker som klarer seg aldeles utmerket i dagens samfunn.

mvh

"Men når jeg ser hva annet av ondskapsfull humor som applauderes, har jeg problemer med å skjønne at den store offentlige moralske forargelsen skal komme pga noe slikt.

Hva gjør dette så mye verre for den offentlige moral enn alle de andre krenkende og nedverdigende tingene som ytres i humorens navn?"

Jeg er helt enig med deg i at mye av den "humoren" som råder i det offentlige til tider kan også være stygg/nedsettende, jeg finner relativt usmakelig til tider. Jeg ser likevel på den på en annen måte, "vi" har ikke historien som følger med rasisme og der mener jeg forskjellen ligger. "Vi" eier ikke den årelange historien som følger med rasisme og jeg mener vi må være obs og bevisst på den kraften som følger med bruken av slike ord.

''"Vi" eier ikke den årelange historien som følger med rasisme og jeg mener vi må være obs og bevisst på den kraften som følger med bruken av slike ord.''

Jeg oppfatter at mokkamann sleivbemerkningen fallt i et bevisstløst øyeblikk. Selvsagt bør man være bevisst på hva man sier.

Samtidig synes jeg det kollektive hylekoret i denne saken har gått veldig langt i å definere høypigmenterte menneskers grenser og opplevelse av krenkelse. Kanskje ut fra en kollektiv skyldfølelse over hva mennesker før oss har gjort galt.

Nesten som 'de som eier historien' pålegges å bære med seg sin offerrolle i alle generasjoner for all evighet. De som har skreket høyest om dette har vært nærmere griserosa i huden. Hvorfor har de så liten tillit til at de som måtte føle seg støtt av dette klarer å snakke for seg selv?

Ord har den kraften vi gir dem. En del ord trenger å avvæpnes og neddramatiseres. Er vi nødt til å fortsette og knytte flere århundrer av slaveri til utsagn om hudfarge? Er det hensiktsmessig å slå full rasismealarm for et hvert utsagn som i sin verste mening kan tolkes som rasisme.

Hvorfor ikke knytte positive assosiasjoner til utsagn om mørk hudfarge? Historien og samtiden er full av sterke, beundringsverdige enkeltmennesker og kulturer.

Skal det være lov å tenke at vi har lagt slaveri og vettløs bedømmelse av mennesker ut fra ytre atributter så langt bak at tabuisering av omtale av hudfargen ikke lengre er påkrevd?

Det som ble sagt var kritikkverdig. Men at pressen går kollektivt av hengslene i hellig antirasistisk indignasjon som om utsagnet 'mokkamann' er den ultimate skrekkelighet, blir bare dumt. Og det tjener ikke antirasismens sak.

mvh

'' Madcom så ut til også ta det som spøk -helt til salen begynte å bue.''

Jepp, i alle fall Yosef som sto fremst av de to, han lo jo helt til publikum begynte å bue, da forandret han plutselig ansiktsuttrykk.

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være morsomt og helt greit at Tshawe kaller nordmenn for "bleikfis", men at det er helkrise å kalle en mørkhudet for "mokkamann"... Henger ikke på greip det der.

''Og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være morsomt og helt greit at Tshawe kaller nordmenn for "bleikfis", men at det er helkrise å kalle en mørkhudet for "mokkamann"''

Enig.

''Og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være morsomt og helt greit at Tshawe kaller nordmenn for "bleikfis", men at det er helkrise å kalle en mørkhudet for "mokkamann"... Henger ikke på greip det der.''

Det blir litt som å ha en av de mer konservative stammelederene i Afghanistan belære oss om kjønnsdiskriminering, og hva det er for noe.

Du og jeg, som hvite, har aldri blitt undertrykket på grunn av hudfargen vår. "Hviting" er knapt nok et skjelldsord, og har verken historie eller makt.

Svart, "nigger", "neger", kaffir, mokka, osv osv osv har blitt brukt i årevis til å undertykke millioner av mennesker på grunn av rase. Betydningen og effekten er en helt annen enn "hviting" for alle andre enn dem som er totalt bevisstløse hva angår historien vår.

Med vennlig hilsen

Hviting høres jo litt mer uskyldig ut enn det Madcon faktisk sa selv - bleikfis. Er det tilfeldig at du omskrev uttrykket, tro....?

Når Madcon sier denslags selv, så er det jo litt rart hvis andre ikke kan antyde noe? Da burde de jo selv la være å hentyde til noen forskjeller.

''Den pigmentfattige delen av befolkningen har aldri vært undertrykt som rase.''

Det stemmer i den delen av verden hvor pigmentfattige har utgjort en majoritet av befolkningen.

Rasisme er rasisme uansett hvilken vei den går.

Hvor lenge skal vi tildele andre "raser" en offerrolle basert på hva som har skjedd tidligere. Opphausingen av denne saken opplever jeg som en ynkeliggjøring av mennesker som klarer seg aldeles utmerket i dagens samfunn.

mvh

Prøv å si det til min manns søskenbarn som er adoptert fra Colomibi og er i tøffeste identitetsformingsalder. Han gråter når slike saker kommer opp og sier til moren sin at "jeg vil også være hvit nordmann". Mor hans forteller og styrker han selvfølgelig, men slike "morsomheter" som du syns er peanuts minner han om en annerledeshet han opplever som verd å le/ vitse eller håne.

''Den pigmentfattige delen av befolkningen har aldri vært undertrykt som rase.''

Det stemmer i den delen av verden hvor pigmentfattige har utgjort en majoritet av befolkningen.

Rasisme er rasisme uansett hvilken vei den går.

Hvor lenge skal vi tildele andre "raser" en offerrolle basert på hva som har skjedd tidligere. Opphausingen av denne saken opplever jeg som en ynkeliggjøring av mennesker som klarer seg aldeles utmerket i dagens samfunn.

mvh

Obs, kom borti "send" før jeg tenkte, og det ramlet ut et "ikke".

Det skulle stå:

Moren hans snakker med han og styrker han selvfølgelig, men slike "morsomheter" som du syns er peanuts minner han om hans annerledeshet som han opplever at andre finner verd å le/ vitse eller håne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...