Gå til innhold

Tabuiserende antirasisme


Anbefalte innlegg

'' Madcom så ut til også ta det som spøk -helt til salen begynte å bue.''

Jepp, i alle fall Yosef som sto fremst av de to, han lo jo helt til publikum begynte å bue, da forandret han plutselig ansiktsuttrykk.

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være morsomt og helt greit at Tshawe kaller nordmenn for "bleikfis", men at det er helkrise å kalle en mørkhudet for "mokkamann"... Henger ikke på greip det der.

To spørsmål:

Spørsmål 1: Kan vi kalle folk dumme siden vi sier at noen er smarte også? Eller at noen er stygge siden siden vi sier at noen er pene? Altså, sier man det ene så kan man alltid si det andre?

Spørsmål 2: Ville du synes det var greit om du hørte din sønn eller datter kalle nabogutten fra Marocco mokkamann?

Fortsetter under...

  • Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • Sør

    19

  • Angustia

    8

  • Mandolaika

    6

Mest aktive i denne tråden

Hviting høres jo litt mer uskyldig ut enn det Madcon faktisk sa selv - bleikfis. Er det tilfeldig at du omskrev uttrykket, tro....?

Når Madcon sier denslags selv, så er det jo litt rart hvis andre ikke kan antyde noe? Da burde de jo selv la være å hentyde til noen forskjeller.

Jeg reagere ikke (men lo heller ikke) av at en mørkhudet sier bleikfis, men på samme måte sm jeg reagerte på at man sier moccamann til en mørkhudet i beste sendetid reagerte jeg på at Madcon brukte mitt kjønnsorgan som skjellsord.

Jeg sier ikke at det han sa var riktig. Bare at det kollektive massehysteriet media har kjørt i etterkant er svært overdrevet.

For øvrig har det aller meste her i Norge pigmentfattig domminans etter som flertallet i landet har lite hudpigmenter.

mvh

mvh

Klart slikt skapet debatt. Det vitnar da din tråd her om også ;-)

''Den kollektive dramafaktoren denne saken har fått, har ikke bidratt til å bekjempe rasisme og fordommer.

''

Jeg tror det er omvendt. Sakens detaljer blir fort glemt og det som blir værende igjen i folks minne er hvor veldig upassende en rasistisk vits var.

Jeg er helt enig Kalevaala - jeg har tenkt akkurat det samme. DETTE kaller jeg almennpreventivt: Jeg skal like å se den som prøver seg på en tilsvarende upassende rasistisk vits i det offentlige rom på en stund. Lars fra Plumbo vekket forresten sympatien i meg i går når han sa at han virkelig skammet seg.

''Jeg tror det er omvendt. Sakens detaljer blir fort glemt og det som blir værende igjen i folks minne er hvor veldig upassende en rasistisk vits var.''

Å lage så mye skrål om en slik bemerkning oppfatter jeg som en ynkeliggjøring av personer med mye pigment i huden. Som om alle med brunfarget hud har komplekser for det. Ikke minst sett i lys av hvor mye annen personrettet dritt som aplauderes.

mvh

Her syns jeg ikke du er god på å ha flere tanker i hodet samtidig. Det er fullt mulig å mene at media er way to personfokusert, at feil saker får oppmerksomhet OGF at rasistiske vitser er forkastelig samtidig. Unødvendig å sette dette opp mot hverandre.

To spørsmål:

Spørsmål 1: Kan vi kalle folk dumme siden vi sier at noen er smarte også? Eller at noen er stygge siden siden vi sier at noen er pene? Altså, sier man det ene så kan man alltid si det andre?

Spørsmål 2: Ville du synes det var greit om du hørte din sønn eller datter kalle nabogutten fra Marocco mokkamann?

''Spørsmål 1: Kan vi kalle folk dumme siden vi sier at noen er smarte også? Eller at noen er stygge siden siden vi sier at noen er pene? Altså, sier man det ene så kan man alltid si det andre?''

Nei og jeg lærer mine unger at man ikke skal si noe negativt om andre, det er normal folkeskikk.

''Spørsmål 2: Ville du synes det var greit om du hørte din sønn eller datter kalle nabogutten fra Marocco mokkamann?''

Nå har mine unger venner av ulike raser og de har aldri nevnt det med ett ord så om en av dem skulle finne på å si noe slikt til en annen unge vil jeg tro at det er gjensidig erting og at den andre kan finne på å si bleikfis eller hviting eller noe tilbake. Om det sies på en ondskapsfull måte blir det noe helt annet og det hadde jeg slått ned på umiddelbart.

Annonse

Prøv å si det til min manns søskenbarn som er adoptert fra Colomibi og er i tøffeste identitetsformingsalder. Han gråter når slike saker kommer opp og sier til moren sin at "jeg vil også være hvit nordmann". Mor hans forteller og styrker han selvfølgelig, men slike "morsomheter" som du syns er peanuts minner han om en annerledeshet han opplever som verd å le/ vitse eller håne.

''Mor hans forteller og styrker han selvfølgelig, men slike "morsomheter" som du syns er peanuts minner han om en annerledeshet han opplever som verd å le/ vitse eller håne.''

Jeg har ikke sagt at morssomheten er peanuts. Tvert imot at den var både smakløs og taktløs. Likevel mener jeg media drar saken hinsidiges alle fornuftige proposjoner.

Som adoptivmor er jeg velkjent med annerledesproblematikken og vet hvor mye bemerkninger om utseende kan svi.

Selvsagt må jeg møte et barn som føler seg krenket, såret og negativt annerledes med respekt, forståelse og medfølelse. Samtidig gjør jeg barnet tidenes bjørnetjeneste om jeg ringer luftambulansen og kjører dramafaktor ti for en bemerkning om øyne, nese eller hud.

Jeg må hjelpe barnet å bygge ned sårbarheten, å ta brodden av slike utsagn som de uvesentligheter og tåpeligheter de er. Det er ikke snakk om å bagatellisere eller benekte barnets opplevelse.

Målet er å gi et perspektiv på tingene som i størst mulig grad ufarliggjør slike utsagn:

Det er ikke noe reelt galt eller problematisk med å ha smale øyne, mørk hud, liten nese eller hva det nå handler om. Så hvilken sak har da de(n) som lager problem ut av det?

Og det er hovedgrunnen til at jeg reagerer så sterkt på den vettløse opphausingen av den tankeløse kommentaren. Jeg ønsker ikke at mine barn skal se det som den ultimate skrekkelighet å bli kallt mokkamann eller andre ting som refererer til uvesentligheter.

Jeg har mimimal sans for den offertankegangen som ligger i bunnen av dette mediesirkuset.

mvh

''Mor hans forteller og styrker han selvfølgelig, men slike "morsomheter" som du syns er peanuts minner han om en annerledeshet han opplever som verd å le/ vitse eller håne.''

Jeg har ikke sagt at morssomheten er peanuts. Tvert imot at den var både smakløs og taktløs. Likevel mener jeg media drar saken hinsidiges alle fornuftige proposjoner.

Som adoptivmor er jeg velkjent med annerledesproblematikken og vet hvor mye bemerkninger om utseende kan svi.

Selvsagt må jeg møte et barn som føler seg krenket, såret og negativt annerledes med respekt, forståelse og medfølelse. Samtidig gjør jeg barnet tidenes bjørnetjeneste om jeg ringer luftambulansen og kjører dramafaktor ti for en bemerkning om øyne, nese eller hud.

Jeg må hjelpe barnet å bygge ned sårbarheten, å ta brodden av slike utsagn som de uvesentligheter og tåpeligheter de er. Det er ikke snakk om å bagatellisere eller benekte barnets opplevelse.

Målet er å gi et perspektiv på tingene som i størst mulig grad ufarliggjør slike utsagn:

Det er ikke noe reelt galt eller problematisk med å ha smale øyne, mørk hud, liten nese eller hva det nå handler om. Så hvilken sak har da de(n) som lager problem ut av det?

Og det er hovedgrunnen til at jeg reagerer så sterkt på den vettløse opphausingen av den tankeløse kommentaren. Jeg ønsker ikke at mine barn skal se det som den ultimate skrekkelighet å bli kallt mokkamann eller andre ting som refererer til uvesentligheter.

Jeg har mimimal sans for den offertankegangen som ligger i bunnen av dette mediesirkuset.

mvh

''Jeg har mimimal sans for den offertankegangen som ligger i bunnen av dette mediesirkuset.''

Enig. Og: Ord har den makt som mottakeren tillater, på godt og vondt. Det er veldig mye fokus på offer-/martyr-roller i samfunnet for tiden.

To spørsmål:

Spørsmål 1: Kan vi kalle folk dumme siden vi sier at noen er smarte også? Eller at noen er stygge siden siden vi sier at noen er pene? Altså, sier man det ene så kan man alltid si det andre?

Spørsmål 2: Ville du synes det var greit om du hørte din sønn eller datter kalle nabogutten fra Marocco mokkamann?

''Spørsmål 1: Kan vi kalle folk dumme siden vi sier at noen er smarte også? Eller at noen er stygge siden siden vi sier at noen er pene? Altså, sier man det ene så kan man alltid si det andre?''

Nei, det bør man ikke. At det likevel i stor grad skjer, også offentlig, er en annen sak. Tenk bare på hvordan kvinners utseende kan kommenteres. Eller hvor ubemerket det går hen å kalle noen usexy.

Samtidig er sammenligningen din lite relevant. Man kaller ikke folk dum fordi det er et klart nedsettende og nedvurderende utsagn.

Er det derimot automatisk negativt å påpeke / fleipe med en hudfarge, men ikke en annen ligger det jo i bunn at den ene hudfargen er OK den andre noe tabubelagt og negativt.

''Spørsmål 2: Ville du synes det var greit om du hørte din sønn eller datter kalle nabogutten fra Marocco mokkamann?''

Om disse var gode venner og hadde en godmodig fleiping om hverandres hudfarge av type mokkamann - fiskebolle, kan jeg ikke se noe galt med det.

Hadde mine barn derimot omtalt en mer perifer person slik ville jeg reagert. For det første fordi det er en dårlig vane og man ikke har noen anelse om hvordan mottageren opplever det. For det andre fordi det er svært sannsynlig at mottageren var møkk lei av å bli kallt dette til alle døgnets tider. Er man det minste i tvil, sier man ikke slik.

Akkurat som noen kan synes det er veldig morsomt og uskyldig å herme etter en annerledes dialekt. Innehaveren av dialekten kan derimot være møkk lei av folk som ikke hører annet enn dialekten når h*n snakker.

For meg er hudfarge noe så naturlig og ufarlig at det fint tåles å fleipes med. Men man skal selvsagt ta hensyn til både situasjon og person. Mye står seg best usagt.

Men å automatisk stemple folk for hyperrasister og jeg vet ikke hva pga slike sleivbemerkninger, finner jeg meningsløst.

mvh

Jeg reagere ikke (men lo heller ikke) av at en mørkhudet sier bleikfis, men på samme måte sm jeg reagerte på at man sier moccamann til en mørkhudet i beste sendetid reagerte jeg på at Madcon brukte mitt kjønnsorgan som skjellsord.

''...reagerte jeg på at Madcon brukte mitt kjønnsorgan som skjellsord.''

Og hvor blir det av mediestormen for slike ytringer?

mvh

''Spørsmål 1: Kan vi kalle folk dumme siden vi sier at noen er smarte også? Eller at noen er stygge siden siden vi sier at noen er pene? Altså, sier man det ene så kan man alltid si det andre?''

Nei og jeg lærer mine unger at man ikke skal si noe negativt om andre, det er normal folkeskikk.

''Spørsmål 2: Ville du synes det var greit om du hørte din sønn eller datter kalle nabogutten fra Marocco mokkamann?''

Nå har mine unger venner av ulike raser og de har aldri nevnt det med ett ord så om en av dem skulle finne på å si noe slikt til en annen unge vil jeg tro at det er gjensidig erting og at den andre kan finne på å si bleikfis eller hviting eller noe tilbake. Om det sies på en ondskapsfull måte blir det noe helt annet og det hadde jeg slått ned på umiddelbart.

Da skjønner jeg ikke at dere kan mene at det er greit at voksne sier noe sånt i beste sendetid på riksdekkende tv. Disse voksne er dessuten rollemodeller for dine barn....

''Jeg har mimimal sans for den offertankegangen som ligger i bunnen av dette mediesirkuset.''

Enig. Og: Ord har den makt som mottakeren tillater, på godt og vondt. Det er veldig mye fokus på offer-/martyr-roller i samfunnet for tiden.

''Enig. Og: Ord har den makt som mottakeren tillater, på godt og vondt. Det er veldig mye fokus på offer-/martyr-roller i samfunnet for tiden.''

Er tildels enig. En del ord har en generell makt som den enkelte ikke så lett kan definere seg ut av. Som f.eks. ytterligheten 'pedo'.

mvh

Annonse

''Mor hans forteller og styrker han selvfølgelig, men slike "morsomheter" som du syns er peanuts minner han om en annerledeshet han opplever som verd å le/ vitse eller håne.''

Jeg har ikke sagt at morssomheten er peanuts. Tvert imot at den var både smakløs og taktløs. Likevel mener jeg media drar saken hinsidiges alle fornuftige proposjoner.

Som adoptivmor er jeg velkjent med annerledesproblematikken og vet hvor mye bemerkninger om utseende kan svi.

Selvsagt må jeg møte et barn som føler seg krenket, såret og negativt annerledes med respekt, forståelse og medfølelse. Samtidig gjør jeg barnet tidenes bjørnetjeneste om jeg ringer luftambulansen og kjører dramafaktor ti for en bemerkning om øyne, nese eller hud.

Jeg må hjelpe barnet å bygge ned sårbarheten, å ta brodden av slike utsagn som de uvesentligheter og tåpeligheter de er. Det er ikke snakk om å bagatellisere eller benekte barnets opplevelse.

Målet er å gi et perspektiv på tingene som i størst mulig grad ufarliggjør slike utsagn:

Det er ikke noe reelt galt eller problematisk med å ha smale øyne, mørk hud, liten nese eller hva det nå handler om. Så hvilken sak har da de(n) som lager problem ut av det?

Og det er hovedgrunnen til at jeg reagerer så sterkt på den vettløse opphausingen av den tankeløse kommentaren. Jeg ønsker ikke at mine barn skal se det som den ultimate skrekkelighet å bli kallt mokkamann eller andre ting som refererer til uvesentligheter.

Jeg har mimimal sans for den offertankegangen som ligger i bunnen av dette mediesirkuset.

mvh

''Det er ikke noe reelt galt eller problematisk med å ha smale øyne, mørk hud, liten nese eller hva det nå handler om. Så hvilken sak har da de(n) som lager problem ut av det?'' Min manns søskenbarn er én av dem som ikke hjelpes det spøtt av at du greier å rasjonalisere over dette. Jeg er en av dem som mener at det er viktig for han at andre voksne (gjerne gjennom media) tydelig sier fra at dette var dårlig gjort, uakseptabelt og ikke bør gjentas. Enig med Kalevaala som sa at hun skal like å se den som tør prøve seg på liknende spør igjen med det første etter disse reaksjonene.

''...reagerte jeg på at Madcon brukte mitt kjønnsorgan som skjellsord.''

Og hvor blir det av mediestormen for slike ytringer?

mvh

Mulig vi har lest ulike ting (jeg mettes fort av sånt og leser ofte saker som siles på fb eller twitter når aviser er fulle av samme overskrift) men jeg har lest like mye om Kaizer-Terje, Madcons f***ekommentar som om Plumbo-Lars, som pressen har kalt han.

Jeg er forøvrig enig i denne analysen: http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10075734

''Det er ikke noe reelt galt eller problematisk med å ha smale øyne, mørk hud, liten nese eller hva det nå handler om. Så hvilken sak har da de(n) som lager problem ut av det?'' Min manns søskenbarn er én av dem som ikke hjelpes det spøtt av at du greier å rasjonalisere over dette. Jeg er en av dem som mener at det er viktig for han at andre voksne (gjerne gjennom media) tydelig sier fra at dette var dårlig gjort, uakseptabelt og ikke bør gjentas. Enig med Kalevaala som sa at hun skal like å se den som tør prøve seg på liknende spør igjen med det første etter disse reaksjonene.

Jeg tror ikke det går an å rasjonalisere bort menneskers følelser. Men det går til en viss grad an å rasjonalisere ned graden av opplevd krenkelse. Spesielt for dem som foreløpig ikke har gått seg fast i et såret spor.

''Jeg er en av dem som mener at det er viktig for han at andre voksne (gjerne gjennom media) tydelig sier fra at dette var dårlig gjort, uakseptabelt og ikke bør gjentas. Enig med Kalevaala som sa at hun skal like å se den som tør prøve seg på liknende spør igjen med det første etter disse reaksjonene.''

Jeg synes også det er riktig og naturlig at det kom en reaksjon. Men fryktelig synd at reaksjonen ble så hinsidiges all fornuft.

Den offentlige henrettelsen hyperantirasistene bedriver mot de som dømmes til 'rasist' er både ureflektert, hensynsløs og tidvis ondskapsfull.

mvh

''Spørsmål 1: Kan vi kalle folk dumme siden vi sier at noen er smarte også? Eller at noen er stygge siden siden vi sier at noen er pene? Altså, sier man det ene så kan man alltid si det andre?''

Nei, det bør man ikke. At det likevel i stor grad skjer, også offentlig, er en annen sak. Tenk bare på hvordan kvinners utseende kan kommenteres. Eller hvor ubemerket det går hen å kalle noen usexy.

Samtidig er sammenligningen din lite relevant. Man kaller ikke folk dum fordi det er et klart nedsettende og nedvurderende utsagn.

Er det derimot automatisk negativt å påpeke / fleipe med en hudfarge, men ikke en annen ligger det jo i bunn at den ene hudfargen er OK den andre noe tabubelagt og negativt.

''Spørsmål 2: Ville du synes det var greit om du hørte din sønn eller datter kalle nabogutten fra Marocco mokkamann?''

Om disse var gode venner og hadde en godmodig fleiping om hverandres hudfarge av type mokkamann - fiskebolle, kan jeg ikke se noe galt med det.

Hadde mine barn derimot omtalt en mer perifer person slik ville jeg reagert. For det første fordi det er en dårlig vane og man ikke har noen anelse om hvordan mottageren opplever det. For det andre fordi det er svært sannsynlig at mottageren var møkk lei av å bli kallt dette til alle døgnets tider. Er man det minste i tvil, sier man ikke slik.

Akkurat som noen kan synes det er veldig morsomt og uskyldig å herme etter en annerledes dialekt. Innehaveren av dialekten kan derimot være møkk lei av folk som ikke hører annet enn dialekten når h*n snakker.

For meg er hudfarge noe så naturlig og ufarlig at det fint tåles å fleipes med. Men man skal selvsagt ta hensyn til både situasjon og person. Mye står seg best usagt.

Men å automatisk stemple folk for hyperrasister og jeg vet ikke hva pga slike sleivbemerkninger, finner jeg meningsløst.

mvh

Spørsmålene var stilt til Lillemus som skrev at ''jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være morsomt og helt greit at Tshawe kaller nordmenn for "bleikfis", men at det er helkrise å kalle en mørkhudet for "mokkamann"... Henger ikke på greip det der'' For meg er forskjellen åpenbar, og jeg var nyskjerrig på hvor grensene hennes gikk. Jeg leser henne som en reflektert god mor her inne, og ville vite om hun også syns det er ok om ungene hennes kaller mørkhudede mokkamann.

Gjest minst like ille

Spørsmålene var stilt til Lillemus som skrev at ''jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være morsomt og helt greit at Tshawe kaller nordmenn for "bleikfis", men at det er helkrise å kalle en mørkhudet for "mokkamann"... Henger ikke på greip det der'' For meg er forskjellen åpenbar, og jeg var nyskjerrig på hvor grensene hennes gikk. Jeg leser henne som en reflektert god mor her inne, og ville vite om hun også syns det er ok om ungene hennes kaller mørkhudede mokkamann.

''Jeg leser henne som en reflektert god mor her inne, og ville vite om hun også syns det er ok om ungene hennes kaller mørkhudede mokkamann.''

Så klart vi ikke synes det er ok om våre barn kaller mørkhudede for mokkamenn. Men jeg hadde reagert like sterkt om mitt barn kalte en annen for jævla fittehøl

Gjest minst like ille

''Jeg leser henne som en reflektert god mor her inne, og ville vite om hun også syns det er ok om ungene hennes kaller mørkhudede mokkamann.''

Så klart vi ikke synes det er ok om våre barn kaller mørkhudede for mokkamenn. Men jeg hadde reagert like sterkt om mitt barn kalte en annen for jævla fittehøl

I tillegg synes jeg det er direkte ufint, og kanskje også kriminelt å stjele glass fra slottet om man er invitert dit på middag. Disse er vel også forbilder for mange unge i dag

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...