Gå til innhold

Tabuiserende antirasisme

Anbefalte innlegg

''Klart slikt skapet debatt. Det vitnar da din tråd her om også ;-)''

Massehysteri er vel mer dekkende.

Forresten fasinerende å igjen se hvilke notoriske flokkdyr norkse journalister er.

mvh

''Forresten fasinerende å igjen se hvilke notoriske flokkdyr norkse journalister er'' Ikke sant. Det er siste årene syns jeg de har blitt rå på å bruke hverandre som kilde også, det var ikke vanlig før. Det er ikke mange årene siden du a l d r i så VG eller Aftenposten skrevet i Dagbladet, men nå ser jeg rett som det er at de siterer hverandre, også i denne saken. Det er tydeligvis viktigst å ha saken på trykk, ikke å ha undersøkt kilder selv.

Fortsetter under...

• Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

41

• Sør

19

• Angustia

8

• Mandolaika

6

Mest aktive i denne tråden

''Så klart vi ikke synes det er ok om våre barn kaller mørkhudede for mokkamenn. Men jeg hadde reagert like sterkt om mitt barn kalte en annen for jævla fittehøl''

Jeg hadde reagert mer på det siste.

mvh

''Jeg hadde reagert mer på det siste''.Nå ble jeg nyskjerrig igjen :) Hvorfor da? Som hvit kvinne har jeg en persolig referanse til begrepet fitte som jeg mangler til begrepet moccamann, men jeg reagerer like sterkt på begge. Faktisk er det sånn at jeg ville dratt en heftigere lekse om jeg overhørte jr si moccamann til en farget mann enn fittejævel. Mulig jeg er miljøskadd etter oppvekst i trøndelag og nordlenninger i vennekretsen ;-)

''Jeg synes også det er riktig og naturlig at det kom en reaksjon. Men fryktelig synd at reaksjonen ble så hinsidiges all fornuft'' Jeg syns ikke reaksjonene er hinsides, men kan være enig i at oppmerksomheten er det. Sånn syns jeg forsåvidt media opererer i forhold til alle saker som er enkle å forstå, har et snev av skandale i seg, kan personifiseres, er enkle å polarisere med en helt og en skurk etc. Jeg har blitt immun og siler hva jeg gidder å lese/ se. Jeg silte etter Utøya også jeg, det blir for mye og verden blir for liten. ''Den offentlige henrettelsen hyperantirasistene bedriver mot de som dømmes til 'rasist' er både ureflektert, hensynsløs og tidvis ondskapsfull'' Der er jeg ikke helt enig, og denne saken snudde jo allerede søndag. Som jeg skrev et annet sted er det også min oppfatning at Kaizer og Madcon som valgte strutsestrategi fordømmes mer offentlig enn Plumbo-Lars (pressens benevnelse) som inviterte alle på både hotellrom og hjem.

''...Sånn syns jeg forsåvidt media opererer i forhold til alle saker som er enkle å forstå, har et snev av skandale i seg, kan personifiseres, er enkle å polarisere med en helt og en skurk etc.''

Det har du fullstendig rett i. Helt tatt på kornet.

Jeg har opparbeidet en viss imunitet, men blir irritert når de gnåler på slike såpeoperaer på nyhetssendingene. Da må man trø seg gjennom om man skal få med de andre nyhetene.

mvh

Tenker du at det nærmest er et kompliment å kalle en mørkhudet mocca fordi kaffe er trendy? :)

''Tenker du at det nærmest er et kompliment å kalle en mørkhudet mocca fordi kaffe er trendy? :)''

Helt uten å tenke for mye over det (slik det gjerne er når man sier noe som ikke er regissert på forhånd) ville jeg ikke tenkt over at det var fornærmelig, nei.

Jeg assosierer mye mer negativt med ordet "svart" enn mocca(farget).

''ville vite om hun også syns det er ok om ungene hennes kaller mørkhudede mokkamann.''

Jeg synes egentlig det er litt forskjell på å "kalle noen for mokkamann" og å si at "når jeg ser deg kunne jeg tenke på" eller hva de nå sa... Og, det er mulig at jeg er litt uvitende om tidligere skjellsord, men jeg ante faktisk ikke at "mokka" var brukt som skjellsord - mokka er et positivt ord for meg - nå i disse tider hvor diverse kaffedrikker jo er in. Blir det feil uansett hva man sier om folks forskjellighet - er det et tabu uansett? Det er i alle fall lett å trå feil, vil jeg tro. For den jevne nordmann.

Jeg oppfatter mokka som mye mørkere enn de to karene var. Sånn for å være helt usaklig.

mvh

Annonse

''Forresten fasinerende å igjen se hvilke notoriske flokkdyr norkse journalister er'' Ikke sant. Det er siste årene syns jeg de har blitt rå på å bruke hverandre som kilde også, det var ikke vanlig før. Det er ikke mange årene siden du a l d r i så VG eller Aftenposten skrevet i Dagbladet, men nå ser jeg rett som det er at de siterer hverandre, også i denne saken. Det er tydeligvis viktigst å ha saken på trykk, ikke å ha undersøkt kilder selv.

'' Det er tydeligvis viktigst å ha saken på trykk, ikke å ha undersøkt kilder selv.''

Smi mens liket er varmt...

mvh

Vi tenker likt om mediestyret, men jeg syns det er viktig at det markeres at det er ugreit og uakseptabelt å kalle andre ting basert på ytre kjennetegn. ''Jeg ønsker ikke at mine barn skal se det som den ultimate skrekkelighet å bli kallt mokkamann eller andre ting som refererer til uvesentligheter'' Jeg skjønner hvordan du tenker, men jeg tenker at all den tid dette skjer, og de som er i mindretall opplever det som ubehagelig er det ikke uvesentlig for dem. Derfor er det viktig å markere side, og si tydelig at ikke er greit og akseptabelt å kommentere slike ting.

''Vi tenker likt om mediestyret, men jeg syns det er viktig at det markeres at det er ugreit og uakseptabelt å kalle andre ting basert på ytre kjennetegn.''

Det synes jeg også. Men hadde vært greit om reaksjonen ikke druknet i overdrivelser, hyl, skrik og usakligheter. Om dette er rasisme av korsfestelsesgrad, hvilke midler har man da igjen når det dukker opp virkelig rasisme?

At jeg ønsker for mine barn at de skal ta seg minst mulig nær av slikt, betyr ikke at jeg mener det er greit, eller at jeg krever de skal bli imune.

Denne mediesåpen opplever jeg så totalt kontraproduktiv i forhold til hva jeg ønsker skal formidles til oppvoksende generasjon.

mvh

Jeg synes ikke "møkkamann" er noe pent uttrykk heller.

Men jeg er nok veldig pertentlig - og jeg aner ikke hva den sangen handler om.

Jeg hadde nok ikke visst om Plumbo, ut over at det er en avløpsrenser jeg aldri ville brukt, uten *mokkamann'.

mvh

Jeg hadde nok ikke visst om Plumbo, ut over at det er en avløpsrenser jeg aldri ville brukt, uten *mokkamann'.

mvh

''Plumbo, ut over at det er en avløpsrenser jeg aldri ville brukt''

Enda mer off topic ;-)

Hva bruker du til avløpene dine? Jeg syns Plumbo funker bra, men har hørt at det kan tette rørene på sikt pga. avleiringer som ikke løses i vann. Er det derfor?

''Jeg hadde reagert mer på det siste''.Nå ble jeg nyskjerrig igjen :) Hvorfor da? Som hvit kvinne har jeg en persolig referanse til begrepet fitte som jeg mangler til begrepet moccamann, men jeg reagerer like sterkt på begge. Faktisk er det sånn at jeg ville dratt en heftigere lekse om jeg overhørte jr si moccamann til en farget mann enn fittejævel. Mulig jeg er miljøskadd etter oppvekst i trøndelag og nordlenninger i vennekretsen ;-)

''.Nå ble jeg nyskjerrig igjen :) Hvorfor da? Som hvit kvinne har jeg en persolig referanse til begrepet fitte som jeg mangler til begrepet moccamann, men jeg reagerer like sterkt på begge. Faktisk er det sånn at jeg ville dratt en heftigere lekse om jeg overhørte jr si moccamann til en farget mann enn fittejævel. Mulig jeg er miljøskadd etter oppvekst i trøndelag og nordlenninger i vennekretsen ;-)''

Ordet mokkamann er i mine ører ganske nøytralt og hvor positivt eller negativt det er, kommer an på sammenhengen. I utgangspunktet ingen ting galt med hverken mokka eller mann - satt sammen er det en kreativ beskrivelse av et utseende.

Jeg kan fint se for meg to kompiser som vennskalpelig kaller hverandre henholdsvis mokkamann og f.eks. fiskebolle. Ikke utenkelig at en solid hudpigmentert person kunne finne på å referere til seg selv mokkamann. Samtidig ser jeg det upassende ved måten ordet ble brukt på av Plumbosjefen.

Fitte er i utgangspunktet et mindre pent ord. Noen vil regne det som banning. Jævel er et skjellsord. Satt sammen blir de to ordene et grovt skjellord som i samme slengen nedvurderer kvinner. De fleste nordlendingene og trønderne jeg kjenner ville ikke tatt det ordet i sin munn, ikke en gang finnmarkingene.

Hadde mine egne unger brukt ordet f.j., hadde jeg i tillegg smelt av fordi de våger å fornærme sin egen mor.

Jeg ville reagert veldig sterkt om ordet (j.) mokkamann ble brukt som skjellsord. Særlig om det ble brukt på lyshudede. Ikke fordi det er en så grusom ting for en lyshudet å høre. Men fordi man da har gått hele veien med å bruke det å være mørkhudet som skjellsord, noe negativt i seg selv.

På samme måte synes jeg det blir veldig galt om jøde, pakkis/pakistaner, svenske, jente eller andre ord som i utganspunktet er en betegnelse på en gruppe mennesker, blir brukt som generelt skjellsord. Da kan man begynne å snakke om rasisme, fordommer og diskrimminering.

mvh

Annonse

''Plumbo, ut over at det er en avløpsrenser jeg aldri ville brukt''

Enda mer off topic ;-)

Hva bruker du til avløpene dine? Jeg syns Plumbo funker bra, men har hørt at det kan tette rørene på sikt pga. avleiringer som ikke løses i vann. Er det derfor?

''Enda mer off topic ;-) Hva bruker du til avløpene dine? Jeg syns Plumbo funker bra, men har hørt at det kan tette rørene på sikt pga. avleiringer som ikke løses i vann. Er det derfor?''

Jeg bruker det ikke fordi det stinker, kan eksplodere i sluken/rørene og er generelt livsfarlig. Og her kan man kanskje dra paralleller til en viss Spelemannsprisvinner...

;-)

Kjøper avløpsåpner på rørleggerforretninger, Mudin tror jeg den heter. (Mulig de også har den på Jernia.) Sikkert like giftig og etsende, men mindre (ikke?) eksplosiv og funker bedre. Totalt sett tryggere å bruke.

mvh

Jeg er helt enig Kalevaala - jeg har tenkt akkurat det samme. DETTE kaller jeg almennpreventivt: Jeg skal like å se den som prøver seg på en tilsvarende upassende rasistisk vits i det offentlige rom på en stund. Lars fra Plumbo vekket forresten sympatien i meg i går når han sa at han virkelig skammet seg.

''Lars fra Plumbo vekket forresten sympatien i meg i går når han sa at han virkelig skammet seg.''

Min også :-)

''Vi tenker likt om mediestyret, men jeg syns det er viktig at det markeres at det er ugreit og uakseptabelt å kalle andre ting basert på ytre kjennetegn.''

Det synes jeg også. Men hadde vært greit om reaksjonen ikke druknet i overdrivelser, hyl, skrik og usakligheter. Om dette er rasisme av korsfestelsesgrad, hvilke midler har man da igjen når det dukker opp virkelig rasisme?

At jeg ønsker for mine barn at de skal ta seg minst mulig nær av slikt, betyr ikke at jeg mener det er greit, eller at jeg krever de skal bli imune.

Denne mediesåpen opplever jeg så totalt kontraproduktiv i forhold til hva jeg ønsker skal formidles til oppvoksende generasjon.

mvh

Jeg tror egentlig vi er svært enige - og like lei hele saken ;-)

Gjest sangsol

'' Madcom så ut til også ta det som spøk -helt til salen begynte å bue.''

Jepp, i alle fall Yosef som sto fremst av de to, han lo jo helt til publikum begynte å bue, da forandret han plutselig ansiktsuttrykk.

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være morsomt og helt greit at Tshawe kaller nordmenn for "bleikfis", men at det er helkrise å kalle en mørkhudet for "mokkamann"... Henger ikke på greip det der.

Nei, det henger ikke på greip.

Bare oppkonstruerte problemer det der.

''Den pigmentfattige delen av befolkningen har aldri vært undertrykt som rase.''

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/10/24/447340.html

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/05/15/466255.html

''Den pigmentfattige delen av befolkningen har aldri vært undertrykt som rase.''

At man finner individuelle eksempler på slaveri/kriminalitet betyr faktisk ikke at omtrent hele den hvite rasen var undertrykket.

Med vennlig hilsen

Vi tenker likt om mediestyret, men jeg syns det er viktig at det markeres at det er ugreit og uakseptabelt å kalle andre ting basert på ytre kjennetegn. ''Jeg ønsker ikke at mine barn skal se det som den ultimate skrekkelighet å bli kallt mokkamann eller andre ting som refererer til uvesentligheter'' Jeg skjønner hvordan du tenker, men jeg tenker at all den tid dette skjer, og de som er i mindretall opplever det som ubehagelig er det ikke uvesentlig for dem. Derfor er det viktig å markere side, og si tydelig at ikke er greit og akseptabelt å kommentere slike ting.

Nettopp.

At "vi hvite" skal definere at "dette må dere tåle" er omtrent som hvis en del av "religiøse fundamentalister" skal få definere at det er OK å kalle alenemødre for horer.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...