Gå til innhold

Koldtbord - merkelig samtale

Anbefalte innlegg

Gjest venninnesurr

Må bare få ut litt gruff her:

Hadde en merkelig telefonsamtale med ei venninne nå. Vi er noen venner som skal feire en bursdag sammen i vinter, og vi driver og planlegger mat, hvor vi skal være osv. Vi skal trolig være hos oss, og det er mulig vi skal ha koldtbord (mannen til hun som har bursdag foreslo koldtbord, fordi han visste at hun var veldig glad i det).

Jeg var veldig positiv når jeg fortalte hva som var blitt foreslått, og sa at det er jo greit å dele på å lage - vi kan lage noe hver. Venninna mi mente at det var en dårlig idé - vi burde heller kjøpe det ferdiglaget fra noen - fordi det var så vanskelig å lage koldtbord til bare 8-10 stykker.

To av disse familiene har litt dårlig råd - og jeg argumenterte med at det var billigere å lage selv enn å kjøpe, og dessuten var det ikke så mye jobb når en var mange som tok med.

Hun mente at det var mye lettere å lage det til flott når det var til mange - 25-50 stk, slik hun var vant med, at en ikke fikk fatene fine nok når en bare var 8.

Jeg er nok litt lite dillete av meg, og ikke så voldsomt interessert i pynting, men mener nå at hovedarbeidet er på å lage til f.eks diverse salater, aspik,. dressinger osv - mens fatene med kjøttpålegg legges jo bare på plass... Hun mente tvertimot av det var påleggsfatene som var vanskelig.

Jeg sa at dersom en legger lista veldig høyt og skal skjære ut masse pynt på fatene, så er det selvsagt mer arbeid - men at ikke det var nødvendig for å få det flott.

Dette ble bare så teit. Jeg har laget koldtbord mange ganger til 8-10 mennesker, og har nå syntes at vi har fått det lekkert og godt. Hun mener tydeligvis at enkel pynting på fat ikke er akseptabelt, og at det "ikke er noe arbeid" med hjemmelaget potetsalat, waldorf, aspik, dressinger, andre salater osv.

Jeg har aldri regnet på det, men vil jo tro at det er billigere å lage det til selv?

Mistet nesten lysten på hele greia - men jeg vet jo at bursdagsbarnet setter veldig pris på dette :-(

Hva tenker dere om koldtbord og "få" personer? Går ikke det an å få til da? Og går ikke det an å få til flott?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374955-koldtbord-merkelig-samtale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest venninnesurr

Vi var seks personer her på nyttårsaften og hadde koldtbord. Det gikk aldeles strålende, var lekkert, smakte fortreffelig og funka på alle mulige vis. :0)

Ja, det er det jeg også mener. Det er klart at en kan lage til et flott koldtbord når en er få?!!!!

Det irriterer meg så utrolig den måten hun sa det på. Dersom hun ikke hadde lyst til å lage til noe, så kunne hun heller si det. Og når jeg var positiv og sa at vi gjerne kunne lage til mye av det vi har gjort før (som er virkelig godt, og som vi har fått skryt fra mange på), så var liksom ikke det noe - nei det var bare de dillete fatene med masse voldsom pynt på som virkelig var noe :-(

Føler dette er sånn barnehagekrangling - "mi dokke er mye finere enn din, fordi hun har rosa kjole - rød kjøle er ikke noe fint!"

Jeg synes det høres ut som om hun av en eller annen grunn helst vil kjøpe det ferdig og er på desperat jakt etter påskudd for å begrunne det uten å oppgi den egentlige årsaken.

Det er ingen logisk grunn til at et koldtbord skulle forandre seg grunnleggende ved at man halverer antall porsjoner (hvis dere når skal ha det til 10 og ikke til 20).

Det er billigere å kjøpe inn selv dersom man ikke regner noe for jobben - og det er jo ikke all verdens jobb. Dessuten er det to andre store fordeler etter min mening: Man kan ta med akkurat det man helst vil ha (og droppe det som cateringfirmaer gjerne hiver på mye av, fordi det er billig), og man kan ha ordentlig brød til, ikke de sparepappskivene som leverandørene ofte selger til blodpris.

Enig i at dette var en merkelig samtale, og støtter deg 100% i at det ikke er vanskeligere eller dyrere å lage et ypperlig koldtbord til 8-10 personer enn 20-25! Ærlig talt skjønner jeg ikke logikken til venninna di (sjøl om jeg leste innlegget to ganger)...

Lykke til uansett utfall :-)

Gjest Tatjana

Jeg er enig med laban - det høres ut som om denne venninnen var på desperat etter på skudd for å slippe å lage, men uten å innrømme det.

Jeg lager "alltid" koldtbord til 17.mai - da har vi svigers på besøk. Det er oss fem (to voksne og tre barn) og mine svigerforeldre og av og til min svoger.

Det er fullt mulig å få det både godt og lekkert, selv om det skal være til få.

Jeg var forresten på spleisefest i høst, hvor alle tok med litt hver til felles koldtbord. Og det var mye godt og lekkert der også. Vi var vel omtrent femten stykker da, så litt flere enn dere. Men konseptet alle tar med litt til felles koldtbord er jo genialt, syns jeg.

Annonse

Gjest venninnesurr

Jeg synes det høres ut som om hun av en eller annen grunn helst vil kjøpe det ferdig og er på desperat jakt etter påskudd for å begrunne det uten å oppgi den egentlige årsaken.

Det er ingen logisk grunn til at et koldtbord skulle forandre seg grunnleggende ved at man halverer antall porsjoner (hvis dere når skal ha det til 10 og ikke til 20).

Det er billigere å kjøpe inn selv dersom man ikke regner noe for jobben - og det er jo ikke all verdens jobb. Dessuten er det to andre store fordeler etter min mening: Man kan ta med akkurat det man helst vil ha (og droppe det som cateringfirmaer gjerne hiver på mye av, fordi det er billig), og man kan ha ordentlig brød til, ikke de sparepappskivene som leverandørene ofte selger til blodpris.

Ja, mulig du har rett. Samtidig er hun en "racer" til å lage til selskaper, og gir i alle fall inntrykk av at hun liker å lage til mat og. Skjønner det ikke helt.

Men nå pratet jeg med hovedpersonen, og hun er enig med meg, og synes det er en kjempeidé at vi tar med litt hver, og hun synes normal pynting av fat er mer enn godt nok :-)))

Gjest venninnesurr

Enig i at dette var en merkelig samtale, og støtter deg 100% i at det ikke er vanskeligere eller dyrere å lage et ypperlig koldtbord til 8-10 personer enn 20-25! Ærlig talt skjønner jeg ikke logikken til venninna di (sjøl om jeg leste innlegget to ganger)...

Lykke til uansett utfall :-)

Takk!

Gjest venninnesurr

Jeg er enig med laban - det høres ut som om denne venninnen var på desperat etter på skudd for å slippe å lage, men uten å innrømme det.

Jeg lager "alltid" koldtbord til 17.mai - da har vi svigers på besøk. Det er oss fem (to voksne og tre barn) og mine svigerforeldre og av og til min svoger.

Det er fullt mulig å få det både godt og lekkert, selv om det skal være til få.

Jeg var forresten på spleisefest i høst, hvor alle tok med litt hver til felles koldtbord. Og det var mye godt og lekkert der også. Vi var vel omtrent femten stykker da, så litt flere enn dere. Men konseptet alle tar med litt til felles koldtbord er jo genialt, syns jeg.

Ja, jeg regner med at det blir sånn - bursdagsbarnet har lyst på koldtbord, og liker det veldig godt - og synes mitt forslag var veldig bra.

Tror kanskje hun andre hadde stått opp med feil bein i dag ;-)

Ja, dette var mildt sagt merkelig. På flere måter, egentlig.

Men det er selvsagt bare tull at det er vanskeligere å lage koldtbord til 8-10 personer enn til dobbelt så mange. Her ligger det noe annet bak. Uten at jeg er i stand til gjette hva det måtte være.

Annonse

''Jeg har laget koldtbord mange ganger til 8-10 mennesker, og har nå syntes at vi har fått det lekkert og godt.''

Det er ikke noe problem. Litt mindre mengde, og mindre fat. Er da ikke noe hokus pokus!

''Hun mener tydeligvis at enkel pynting på fat ikke er akseptabelt, og at det "ikke er noe arbeid" med hjemmelaget potetsalat, waldorf, aspik, dressinger, andre salater osv.''

Er nå ingen ting som slår hjemmelaget i alle fall. Min hjemmelagde potetsalat slår hvilken som helst fra hvilket som helst cateringfirma. Samme gjelder min cabaret med hjemmelaget cabaretsaus.

Da får dere avtale at alle tar med noe til koldbord, så kan venninna di kjøpe det hun skal ta med siden hun har så lite lyst til å lage mat;-)

''Da får dere avtale at alle tar med noe til koldbord, så kan venninna di kjøpe det hun skal ta med siden hun har så lite lyst til å lage mat;-)''

Det var jo et veldig godt forslag, da! Bli enige om hvem som skal ta med hva, og så kan venninna kjøpe ferdig om ho ønsker det.

Ja, dette var mildt sagt merkelig. På flere måter, egentlig.

Men det er selvsagt bare tull at det er vanskeligere å lage koldtbord til 8-10 personer enn til dobbelt så mange. Her ligger det noe annet bak. Uten at jeg er i stand til gjette hva det måtte være.

''Her ligger det noe annet bak. Uten at jeg er i stand til gjette hva det måtte være.''

Enig. Det er jo fullstendig dustete uttalelser som ikke henger på greip.

''Her ligger det noe annet bak. Uten at jeg er i stand til gjette hva det måtte være.''

Enig. Det er jo fullstendig dustete uttalelser som ikke henger på greip.

Ja, jeg fatter ikke hva dette er. Kjenner henne jo kjempegodt, og skjønner ikke hvorfor hun sa det hun sa.

Fortalte det nettopp til mannen min (han kjenner henne minst like godt som jeg, kanskje enda bedre), og han forstod det vel heller ikke. Men han sa at hun var veldig perfeksjonist når det gjelder å lage til selskap, og vil nok ikke ha med seg noe som ikke er 100% slik hun mener det bør se ut...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...