Gå til innhold

Driks er en uting

Anbefalte innlegg

Gjest gjerrigknark

http://www.aftenposten.no/jobb/--Driks-gar-utover-yrkesstoltheten-6743530.html#xtor=RSS-3

I Norge har det blitt mer og mer etablert å gi driks,

men er det en uting å gi? Støtter vi svart arbeid da?

Tvinger vi ansatte til å godta slavelønn for å kunne leve av driks??

Jeg gir sjeldent driks, rett og slett fordi jeg sjeldent er fornøyd med servicen...

og dessuten er sunnmøring ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Dorthe

5

• Angustia

4

• cathlin

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

At sunnmøringer er gniene på driks (også) er ingen nyhet! ;)

Selv synes jeg det er greit å kunne belønne god service med litt ekstra, og gir nesten alltid mellom 5 og 15 % av regningen. Er servicen virkelig under enhver kritikk hender det en sjelden gang jeg lar være å gi noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288339
Del på andre sider

Jeg tipser vel så og si alltid på restaurant, men ikke så ofte i bar/kaffebar.

Det er helt greit for meg om det blir "opplest og vedtatt" som god skikk at man ikke tipser. Det er mye lettere å forholde seg til at tjenesten koster det den koster.

Det er jo litt pussig at man tipser dem som har servert mat og ikke dem som har klippet håret ditt eller gjort håndtverkertjenester.

Men inntil det blir en bredere enighet om at tips er en uting, fortsetter jeg som før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288357
Del på andre sider

Det er helt greit for meg om det blir "opplest og vedtatt" som god skikk at man ikke tipser. Det er mye lettere å forholde seg til at tjenesten koster det den koster.

Det er jo litt pussig at man tipser dem som har servert mat og ikke dem som har klippet håret ditt eller gjort håndtverkertjenester.

Men inntil det blir en bredere enighet om at tips er en uting, fortsetter jeg som før.

''Det er jo litt pussig at man tipser dem som har servert mat og ikke dem som har klippet håret ditt eller gjort håndtverkertjenester.''

Ikke så pussig når servitørenes lønn er basert på at de får greit med tips, i forhold til frisører og elektrikere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288364
Del på andre sider

Annonse

''Det er jo litt pussig at man tipser dem som har servert mat og ikke dem som har klippet håret ditt eller gjort håndtverkertjenester.''

Ikke så pussig når servitørenes lønn er basert på at de får greit med tips, i forhold til frisører og elektrikere.

Ja, men da er man jo inne på det som det står om i artikkelen - at forventning om tips bidrar til at fastlønna holdes lav.

Dette gir uoversiktlighet for alle, for kunden, men aller mest for servitøren. Istedenfor å få fast lønn (eventuelt supplert med prosenter av salget) er hun/han avhengig av folks private policy mht tipsing.

Jeg var en gang på et flott hotell i Indonesia. Der sto det oppslag om at vi ikke skulle tipse de ansatte. De hadde inkludert tips i alle priser - mat, drikke, rom, klesvask osv, og ette ble fordelt på alle ansatte, ikke bare dem som var synlige for gjestene.

Det er jo ikke sikkert de på kjøkkenet har så god lønn heller, men det er servitøren som stikker av med hele potten som oftest.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288390
Del på andre sider

Det er da ikke så uvanlig å tipse frisøren?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288396
Del på andre sider

Jeg har aldri tipset frisøren - det er søren meg dyrt nok som det er.

Men dette har jeg diskutert før på DOL ;-)

Man velger jo sjøl hvor mye man er villig til å betale for en klipp. Man kan få det fra 250 kr og oppover, jeg vet om et veldig bra sted her hvor man betaler 300 kr men du bor jo altfor langt unna til at jeg kan anbefale det stedet ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288400
Del på andre sider

Ja, men da er man jo inne på det som det står om i artikkelen - at forventning om tips bidrar til at fastlønna holdes lav.

Dette gir uoversiktlighet for alle, for kunden, men aller mest for servitøren. Istedenfor å få fast lønn (eventuelt supplert med prosenter av salget) er hun/han avhengig av folks private policy mht tipsing.

Jeg var en gang på et flott hotell i Indonesia. Der sto det oppslag om at vi ikke skulle tipse de ansatte. De hadde inkludert tips i alle priser - mat, drikke, rom, klesvask osv, og ette ble fordelt på alle ansatte, ikke bare dem som var synlige for gjestene.

Det er jo ikke sikkert de på kjøkkenet har så god lønn heller, men det er servitøren som stikker av med hele potten som oftest.

Enig i at det er lettere hvis man får klar beskjed om hvordan man skal oppføre seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288404
Del på andre sider

Man velger jo sjøl hvor mye man er villig til å betale for en klipp. Man kan få det fra 250 kr og oppover, jeg vet om et veldig bra sted her hvor man betaler 300 kr men du bor jo altfor langt unna til at jeg kan anbefale det stedet ;)

Jeg har frisør ute "på bygda" som jeg betaler 300 kr for klipp og 600 kr for striping - så hun har grei pris. Kan ikke klage på det.

Men skal jeg klippe meg i byen (noe jeg gjorde en sjelden gang før da jeg jobbet i byen), måtte en opp i 400-500 kr og oppover for klipp.

Forstår jo at leieprisen for lokaler i byen er billigere enn når en har en del av egt hus som frisørsalong, og huset trolig er nedbetalt - men likevel er det svinaktig dyrt i byen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288405
Del på andre sider

Jeg har frisør ute "på bygda" som jeg betaler 300 kr for klipp og 600 kr for striping - så hun har grei pris. Kan ikke klage på det.

Men skal jeg klippe meg i byen (noe jeg gjorde en sjelden gang før da jeg jobbet i byen), måtte en opp i 400-500 kr og oppover for klipp.

Forstår jo at leieprisen for lokaler i byen er billigere enn når en har en del av egt hus som frisørsalong, og huset trolig er nedbetalt - men likevel er det svinaktig dyrt i byen.

Her hvor jeg bor er det så mange frisører at det er skikkelig konkurranse og derfor blir endel av dem veldig billige, noen midt på treet og andre blir dyre. Og hvor gode folk er til å klippe kommer sannelig ikke an på prisen. Men det tror jeg ikke folk har skjønt ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288406
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke så uvanlig å tipse frisøren?

Tipse frisøren?! Har jeg aldri hørt om! Det er jo grisedyrt som det er! Sist jeg var hos frisøren betalte jeg 150,- mer enn jeg har pleid og i ettertid var jeg ikke fornøyd engang. :o( Var fornøyd der og da, men etter noen vask får jeg liksom ikke noen fasong på håret lenger. Annen frisør enn tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288425
Del på andre sider

Ferskenblomst

''Jeg var en gang på et flott hotell i Indonesia. Der sto det oppslag om at vi ikke skulle tipse de ansatte. De hadde inkludert tips i alle priser ''

Og det irriterer meg. Jeg var på en fin restaurant i utlandet, en storby. Det varte og varte og varte, og ingen mat kom. Til slutt måtte vi etterlyse den. Da kom en annen servitør og serverte en regning, før vi hadde spist. Protesterte selvgølgelig, og etter enda en god stund kom maten. Dvs maten til mannen, min mat var med skalldyr, som jeg ikke spiser, i stedet for kylling som bestilt. Så da måtte de lage maten min på nytt!! Og når vi endelig hadde fått spist og skulle gå, presterer de å legge på ti prosent i tips på regningen. Makan til frekkhet, sier nå jeg. Vi nektet å betale tips, og betalte det maten kostet, og gikk selv om innehaveren truet med å ringe politiet. Jeg betaler nemlig ikke tips for dårlig service! og det er jo det tips går ut på. Er man fornøyd gir man tips, hvis ikke lar man vær.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288539
Del på andre sider

Gjest lite forståelse for andre kulturer

''Jeg var en gang på et flott hotell i Indonesia. Der sto det oppslag om at vi ikke skulle tipse de ansatte. De hadde inkludert tips i alle priser ''

Og det irriterer meg. Jeg var på en fin restaurant i utlandet, en storby. Det varte og varte og varte, og ingen mat kom. Til slutt måtte vi etterlyse den. Da kom en annen servitør og serverte en regning, før vi hadde spist. Protesterte selvgølgelig, og etter enda en god stund kom maten. Dvs maten til mannen, min mat var med skalldyr, som jeg ikke spiser, i stedet for kylling som bestilt. Så da måtte de lage maten min på nytt!! Og når vi endelig hadde fått spist og skulle gå, presterer de å legge på ti prosent i tips på regningen. Makan til frekkhet, sier nå jeg. Vi nektet å betale tips, og betalte det maten kostet, og gikk selv om innehaveren truet med å ringe politiet. Jeg betaler nemlig ikke tips for dårlig service! og det er jo det tips går ut på. Er man fornøyd gir man tips, hvis ikke lar man vær.

Jeg tror det blir litt forvirrende for oss nordmenn, som er vant til at tips er noe vi betaler i tillegg, og at servitøren eller andre får dette i tillegg til sin vanlige lønn.

I veldig mange land (også vestlige) så er lønnen til noen mennesker kun det de får i tips.

Dette gjelder ofte guider på museer osv, og mange ganger serveringspersonale.

Min mann jobbet som servitør på en resturant i USA mens han studerte, og de fikk kun tips som lønn. Det betyr at hvis du får servert sen / feil / vond mat (som kanskje er kokkens skyld, og han har fastlønn), og ikke vil tipse på regningen, så betyr det at servitøren (som kanskje også har barn å fø på) ikke skal ha lønn denne dagen.

Man har ikke lov, som gjest, å ikke betale tips, når det står at det ikke er inkludert. Det er ikke frivillig selv om det ikke er oppført på regningen.

På denne måten har ikke resturanten noen forpliktelser for å betale lønn til den ansatte en dag de ikke har gjester, de har kanskje ikke arbeidsgiveransvar i det hele tatt, og har ingen forpliktelser ved sykdom osv.

Det er stor forskjell på å ikke få noe ekstra, og det å mene at personen ikke skal ha lønn i det hele tatt.

Jeg har jobbet som guide på et gammelt slott / museum i Tyskland, og der fikk vi heller ikke lønn, men sendte en boks rundt når omvisningen var ferdig, og ba turistene om tips. Vi fortalte at dette var den eneste lønnen vi fikk.

Det var utrolig forskjell på om jeg holdt omvisningen for turister fra land som forstod denne ordningen, og på de fra land som (til tross for at vi fortalt dem det) mente at tips var "ekstra". Turister som sikkert ville snes det var rimelig å betale 60 kroner pr person som inngangspenger til et slikt sted, betalte kanskje bare noen småpenger når betalingen slulle foregå på denne måten. Særlig gjaldt dette skadninaver, de var så fornøyd med at museet var "gratis"..

Selvsagt synes jeg det er mye bedre og enklere om alle hadde fastlønn, og at tips var noe man ga når man var veldig fornøyd. Men slik er ikke verden, vi er priviligert som har den sikkerheten, i andre land er man glad for å ha fått en jobb, selv om man ikke tjener så mye hvis det kommer få gjester / kunder / besøkende en dag. Men da blir det utrolig provoserende når det kommer en "rik" norsk familie som har råd til å reise jorden rundt på ferie, og som mener at den fattige serveringsdamen ikke skal ha lønn i dag, fordi kokken hadde gjort en feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288562
Del på andre sider

''og dessuten er sunnmøring ;-)'' Hihi, det er nok der det ligger :))

Jeg er også litt i stuss om hvordan jeg skal tipse. På restaurant holder jeg meg ennå til (i underkant av) 10%, mens på kafe/ pub runder jeg opp til nærmeste 5/ 10 - alt etter hvor mye jeg har kjøpt. Ett sted her i byen gjør egentlig kunden jobben, dvs man står i kø, venter på kaffe/ brus/ pils til de har sjenket den, man henter bestikk,vann etc selv, mens de kun bringer maten - hva skal man egentlig tipse for der? Det blir likevel så jeg runder opp likevel, det er jo flinke studenter som trenger pengene som står der og jobber...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288565
Del på andre sider

''Man velger jo sjøl hvor mye man er villig til å betale for en klipp. Man kan få det fra 250 kr og oppover''

Tja, det kommer an på hvor man bor.. Her i Lillebygd er man heldig om man kommer under 1000-lappen. Jeg klipper meg i beste fall to ganger i året. I går gjorde jeg alvor av saken og fikk en drop-in time. Mens jeg satt i stolen med kaffe, Se&Hør, klyper i håret og frisøren godt i gang, hørte jeg plutselig "Nei, det var ikke hun som skulle klippe seg kort!".

Aarghh! Bestillinga "klippe tupper og det som er nødvendig" utarta seg til noen få cm underhår og en høyst ukledelig bob-sveis for å dekke over fadesen. Likevel endte jeg opp med å betale kr 600 for katastrofen fordi jeg er elendig på å klage :( Tips for frisørtjenester har jeg ikke hørt om her i Lillebygd, her tipser vi kun taxi og serveringssteder (tror jeg).

'', jeg vet om et veldig bra sted her hvor man betaler 300 kr men du bor jo altfor langt unna til at jeg kan anbefale det stedet ;)''

Fortell meg, please! Meiner å huske at du bor i Oslo, jeg skal dit neste uke. Håret må klippes opp, og jeg orker ikke å gå til "søstera-til-tanta-til-naboen-til læreren-til svogeren-til frisøren osv", så Oslo-klipp står på programmet uansett...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374956-driks-er-en-uting/#findComment-3288590
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...