Gå til innhold

Driks er en uting

Anbefalte innlegg

''Man velger jo sjøl hvor mye man er villig til å betale for en klipp. Man kan få det fra 250 kr og oppover''

Tja, det kommer an på hvor man bor.. Her i Lillebygd er man heldig om man kommer under 1000-lappen. Jeg klipper meg i beste fall to ganger i året. I går gjorde jeg alvor av saken og fikk en drop-in time. Mens jeg satt i stolen med kaffe, Se&Hør, klyper i håret og frisøren godt i gang, hørte jeg plutselig "Nei, det var ikke hun som skulle klippe seg kort!".

Aarghh! Bestillinga "klippe tupper og det som er nødvendig" utarta seg til noen få cm underhår og en høyst ukledelig bob-sveis for å dekke over fadesen. Likevel endte jeg opp med å betale kr 600 for katastrofen fordi jeg er elendig på å klage :( Tips for frisørtjenester har jeg ikke hørt om her i Lillebygd, her tipser vi kun taxi og serveringssteder (tror jeg).

'', jeg vet om et veldig bra sted her hvor man betaler 300 kr men du bor jo altfor langt unna til at jeg kan anbefale det stedet ;)''

Fortell meg, please! Meiner å huske at du bor i Oslo, jeg skal dit neste uke. Håret må klippes opp, og jeg orker ikke å gå til "søstera-til-tanta-til-naboen-til læreren-til svogeren-til frisøren osv", så Oslo-klipp står på programmet uansett...

Gå til frisøren som ligger ved siden av gamle krisesenteret på Olaf Ryes plass på Grünerløkka. Det er en vietnamesisk dame og hun har klippet dattera mi to ganger i før jul og hun ble veldig fin. Det er en ganske bratt trapp opp dit og det er derfor ikke jeg går dit ;) Det ligger en amerikansk burgerbar ved siden av som heter Ryes også :)

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Dorthe

5

• Angustia

4

• cathlin

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

''Man velger jo sjøl hvor mye man er villig til å betale for en klipp. Man kan få det fra 250 kr og oppover''

Tja, det kommer an på hvor man bor.. Her i Lillebygd er man heldig om man kommer under 1000-lappen. Jeg klipper meg i beste fall to ganger i året. I går gjorde jeg alvor av saken og fikk en drop-in time. Mens jeg satt i stolen med kaffe, Se&Hør, klyper i håret og frisøren godt i gang, hørte jeg plutselig "Nei, det var ikke hun som skulle klippe seg kort!".

Aarghh! Bestillinga "klippe tupper og det som er nødvendig" utarta seg til noen få cm underhår og en høyst ukledelig bob-sveis for å dekke over fadesen. Likevel endte jeg opp med å betale kr 600 for katastrofen fordi jeg er elendig på å klage :( Tips for frisørtjenester har jeg ikke hørt om her i Lillebygd, her tipser vi kun taxi og serveringssteder (tror jeg).

'', jeg vet om et veldig bra sted her hvor man betaler 300 kr men du bor jo altfor langt unna til at jeg kan anbefale det stedet ;)''

Fortell meg, please! Meiner å huske at du bor i Oslo, jeg skal dit neste uke. Håret må klippes opp, og jeg orker ikke å gå til "søstera-til-tanta-til-naboen-til læreren-til svogeren-til frisøren osv", så Oslo-klipp står på programmet uansett...

''Mens jeg satt i stolen med kaffe, Se&Hør, klyper i håret og frisøren godt i gang, hørte jeg plutselig "Nei, det var ikke hun som skulle klippe seg kort!".

Aarghh! Bestillinga "klippe tupper og det som er nødvendig" utarta seg til noen få cm underhår og en høyst ukledelig bob-sveis for å dekke over fadesen.''

Dette hadde jeg søren ikke betalt for! Har aldri hørt på maken, jeg.

Gjest Elextra

Jeg tipser vel så og si alltid på restaurant, men ikke så ofte i bar/kaffebar.

Det er helt greit for meg om det blir "opplest og vedtatt" som god skikk at man ikke tipser. Det er mye lettere å forholde seg til at tjenesten koster det den koster.

Det er jo litt pussig at man tipser dem som har servert mat og ikke dem som har klippet håret ditt eller gjort håndtverkertjenester.

Men inntil det blir en bredere enighet om at tips er en uting, fortsetter jeg som før.

morsan - kos å se deg! *S* En pause fra nyttårsforsettet om å begrense dolingen? :P

Gå til frisøren som ligger ved siden av gamle krisesenteret på Olaf Ryes plass på Grünerløkka. Det er en vietnamesisk dame og hun har klippet dattera mi to ganger i før jul og hun ble veldig fin. Det er en ganske bratt trapp opp dit og det er derfor ikke jeg går dit ;) Det ligger en amerikansk burgerbar ved siden av som heter Ryes også :)

Tusen takk, det er notert :-) Jeg må antakelig bestille time? Har ei venninne som bor på Grunerløkka, skal be henne om å stikke innom i morrra!

''Mens jeg satt i stolen med kaffe, Se&Hør, klyper i håret og frisøren godt i gang, hørte jeg plutselig "Nei, det var ikke hun som skulle klippe seg kort!".

Aarghh! Bestillinga "klippe tupper og det som er nødvendig" utarta seg til noen få cm underhår og en høyst ukledelig bob-sveis for å dekke over fadesen.''

Dette hadde jeg søren ikke betalt for! Har aldri hørt på maken, jeg.

Nemlig! Jeg er som sagt dårlig på å klage, særlig siden det var en lærling involvert, og befant meg i en tilstand av sjokk og vantro. Og det gjør jeg fortsatt :-/ Bør nok klippe det kort, men må venne meg til tanken noen dager først.. Frisøren tilbød meg riktig nok ny time gratis, men jeg er så sur at jeg ikke gidder å oppsøke dem igjen.

Annonse

Gjest Elextra

Nemlig! Jeg er som sagt dårlig på å klage, særlig siden det var en lærling involvert, og befant meg i en tilstand av sjokk og vantro. Og det gjør jeg fortsatt :-/ Bør nok klippe det kort, men må venne meg til tanken noen dager først.. Frisøren tilbød meg riktig nok ny time gratis, men jeg er så sur at jeg ikke gidder å oppsøke dem igjen.

Med pengene du sparer på røyk har du snart nok penger til å velge hvilken frisør du vil :-)

Men 600 for en lærlingklipp? Fyttikatta...

Med pengene du sparer på røyk har du snart nok penger til å velge hvilken frisør du vil :-)

Men 600 for en lærlingklipp? Fyttikatta...

''Med pengene du sparer på røyk har du snart nok penger til å velge hvilken frisør du vil :-)''

Hehe, det har du rett i, kan snart koste på meg hair extention også ;-)

''Men 600 for en lærlingklipp? Fyttikatta...''

Velkommen til bygda! Med fare for å høres ut som Carl Ivar: Slik blir det når konkurransen er tilnærma lik null og "konkurrentene" har ett eller annet familieforhold til hverandre.

Ahh, det var godt å få ut frustrasjonen, nå går jeg skamklipt videre ;-)

Tipse frisøren?! Har jeg aldri hørt om! Det er jo grisedyrt som det er! Sist jeg var hos frisøren betalte jeg 150,- mer enn jeg har pleid og i ettertid var jeg ikke fornøyd engang. :o( Var fornøyd der og da, men etter noen vask får jeg liksom ikke noen fasong på håret lenger. Annen frisør enn tidligere.

''Sist jeg var hos frisøren betalte jeg 150,-''

Det var da utrolig billig? Kan ikke klage på det..

Gjest Elextra

Ja, men da er man jo inne på det som det står om i artikkelen - at forventning om tips bidrar til at fastlønna holdes lav.

Dette gir uoversiktlighet for alle, for kunden, men aller mest for servitøren. Istedenfor å få fast lønn (eventuelt supplert med prosenter av salget) er hun/han avhengig av folks private policy mht tipsing.

Jeg var en gang på et flott hotell i Indonesia. Der sto det oppslag om at vi ikke skulle tipse de ansatte. De hadde inkludert tips i alle priser - mat, drikke, rom, klesvask osv, og ette ble fordelt på alle ansatte, ikke bare dem som var synlige for gjestene.

Det er jo ikke sikkert de på kjøkkenet har så god lønn heller, men det er servitøren som stikker av med hele potten som oftest.

''Jeg var en gang på et flott hotell i Indonesia. Der sto det oppslag om at vi ikke skulle tipse de ansatte. De hadde inkludert tips i alle priser - mat, drikke, rom, klesvask osv, og ette ble fordelt på alle ansatte, ikke bare dem som var synlige for gjestene.''

Det høres jo ryddig og rettferdig ut. Men skulle ikke forundre meg om enkelte tipser oppå dette også, og en del tar sikkert i mot når de ikke er observert, selv om det er i mot policy.

En digresjon:

Må innrømme at jeg selv er litt sleip når jeg bor på utenlandske hoteller, særlig i USA. Jeg gir gjerne godt med tips første morgenen (legger på sengen), da er jeg gjerne sikret god service resten av oppholdet :). Så gir jeg en liten slump til slutt også, da... (+mynthaugen jeg har klart å samle opp).

Annonse

Gjest Elextra

''og dessuten er sunnmøring ;-)'' Hihi, det er nok der det ligger :))

Jeg er også litt i stuss om hvordan jeg skal tipse. På restaurant holder jeg meg ennå til (i underkant av) 10%, mens på kafe/ pub runder jeg opp til nærmeste 5/ 10 - alt etter hvor mye jeg har kjøpt. Ett sted her i byen gjør egentlig kunden jobben, dvs man står i kø, venter på kaffe/ brus/ pils til de har sjenket den, man henter bestikk,vann etc selv, mens de kun bringer maten - hva skal man egentlig tipse for der? Det blir likevel så jeg runder opp likevel, det er jo flinke studenter som trenger pengene som står der og jobber...

Jeg tipser ikke når jeg må stå i kø og hente maten selv. Det hender kanskje jeg slipper vekslemyntene i glasset som står på disken, men ingen "skikkelig" tips, nei. Den forbeholder jeg tilfellene der servitøren gjør seg flid med å servere maten på en ordentlig måte.

Jeg tipser ikke når jeg må stå i kø og hente maten selv. Det hender kanskje jeg slipper vekslemyntene i glasset som står på disken, men ingen "skikkelig" tips, nei. Den forbeholder jeg tilfellene der servitøren gjør seg flid med å servere maten på en ordentlig måte.

Jeg runder også opp bare til nærmeste 10, men på sett og vis kunne jeg tenkt meg å betale eksakt siden jeg selv gjør jobben jeg tipser. Får meg likevel ikke til det, følger meg gnien, dvs min atferd støtter artikkelforfatterens syn på tipsekulturen.

Gjest Tatjana

''Jeg var en gang på et flott hotell i Indonesia. Der sto det oppslag om at vi ikke skulle tipse de ansatte. De hadde inkludert tips i alle priser - mat, drikke, rom, klesvask osv, og ette ble fordelt på alle ansatte, ikke bare dem som var synlige for gjestene.''

Det høres jo ryddig og rettferdig ut. Men skulle ikke forundre meg om enkelte tipser oppå dette også, og en del tar sikkert i mot når de ikke er observert, selv om det er i mot policy.

En digresjon:

Må innrømme at jeg selv er litt sleip når jeg bor på utenlandske hoteller, særlig i USA. Jeg gir gjerne godt med tips første morgenen (legger på sengen), da er jeg gjerne sikret god service resten av oppholdet :). Så gir jeg en liten slump til slutt også, da... (+mynthaugen jeg har klart å samle opp).

''En digresjon: Må innrømme at jeg selv er litt sleip når jeg bor på utenlandske hoteller, særlig i USA. Jeg gir gjerne godt med tips første morgenen (legger på sengen), da er jeg gjerne sikret god service resten av oppholdet :). Så gir jeg en liten slump til slutt også, da... (+mynthaugen jeg har klart å samle opp).''

Dette skal jeg huske! Takk for tipset ;-).

''Med pengene du sparer på røyk har du snart nok penger til å velge hvilken frisør du vil :-)''

Hehe, det har du rett i, kan snart koste på meg hair extention også ;-)

''Men 600 for en lærlingklipp? Fyttikatta...''

Velkommen til bygda! Med fare for å høres ut som Carl Ivar: Slik blir det når konkurransen er tilnærma lik null og "konkurrentene" har ett eller annet familieforhold til hverandre.

Ahh, det var godt å få ut frustrasjonen, nå går jeg skamklipt videre ;-)

Enig med Elextra i at det var frekt å kreve betaling for dette (du skulle fått gratisklipp bådex denne og neste gang!!), og at 600 for lærlingeklipp var altfor dyrt.

En digresjon:

Lurt :-)

Jeg tror det blir litt forvirrende for oss nordmenn, som er vant til at tips er noe vi betaler i tillegg, og at servitøren eller andre får dette i tillegg til sin vanlige lønn.

I veldig mange land (også vestlige) så er lønnen til noen mennesker kun det de får i tips.

Dette gjelder ofte guider på museer osv, og mange ganger serveringspersonale.

Min mann jobbet som servitør på en resturant i USA mens han studerte, og de fikk kun tips som lønn. Det betyr at hvis du får servert sen / feil / vond mat (som kanskje er kokkens skyld, og han har fastlønn), og ikke vil tipse på regningen, så betyr det at servitøren (som kanskje også har barn å fø på) ikke skal ha lønn denne dagen.

Man har ikke lov, som gjest, å ikke betale tips, når det står at det ikke er inkludert. Det er ikke frivillig selv om det ikke er oppført på regningen.

På denne måten har ikke resturanten noen forpliktelser for å betale lønn til den ansatte en dag de ikke har gjester, de har kanskje ikke arbeidsgiveransvar i det hele tatt, og har ingen forpliktelser ved sykdom osv.

Det er stor forskjell på å ikke få noe ekstra, og det å mene at personen ikke skal ha lønn i det hele tatt.

Jeg har jobbet som guide på et gammelt slott / museum i Tyskland, og der fikk vi heller ikke lønn, men sendte en boks rundt når omvisningen var ferdig, og ba turistene om tips. Vi fortalte at dette var den eneste lønnen vi fikk.

Det var utrolig forskjell på om jeg holdt omvisningen for turister fra land som forstod denne ordningen, og på de fra land som (til tross for at vi fortalt dem det) mente at tips var "ekstra". Turister som sikkert ville snes det var rimelig å betale 60 kroner pr person som inngangspenger til et slikt sted, betalte kanskje bare noen småpenger når betalingen slulle foregå på denne måten. Særlig gjaldt dette skadninaver, de var så fornøyd med at museet var "gratis"..

Selvsagt synes jeg det er mye bedre og enklere om alle hadde fastlønn, og at tips var noe man ga når man var veldig fornøyd. Men slik er ikke verden, vi er priviligert som har den sikkerheten, i andre land er man glad for å ha fått en jobb, selv om man ikke tjener så mye hvis det kommer få gjester / kunder / besøkende en dag. Men da blir det utrolig provoserende når det kommer en "rik" norsk familie som har råd til å reise jorden rundt på ferie, og som mener at den fattige serveringsdamen ikke skal ha lønn i dag, fordi kokken hadde gjort en feil.

Veldig bra innlegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...