Gå til innhold

Driks er en uting

Anbefalte innlegg

''Jeg var en gang på et flott hotell i Indonesia. Der sto det oppslag om at vi ikke skulle tipse de ansatte. De hadde inkludert tips i alle priser ''

Og det irriterer meg. Jeg var på en fin restaurant i utlandet, en storby. Det varte og varte og varte, og ingen mat kom. Til slutt måtte vi etterlyse den. Da kom en annen servitør og serverte en regning, før vi hadde spist. Protesterte selvgølgelig, og etter enda en god stund kom maten. Dvs maten til mannen, min mat var med skalldyr, som jeg ikke spiser, i stedet for kylling som bestilt. Så da måtte de lage maten min på nytt!! Og når vi endelig hadde fått spist og skulle gå, presterer de å legge på ti prosent i tips på regningen. Makan til frekkhet, sier nå jeg. Vi nektet å betale tips, og betalte det maten kostet, og gikk selv om innehaveren truet med å ringe politiet. Jeg betaler nemlig ikke tips for dårlig service! og det er jo det tips går ut på. Er man fornøyd gir man tips, hvis ikke lar man vær.

Jeg skjønner at det er kjipt å ha en slik opplevelse, og at det er irriterende at dere ble fratatt muligheten av å "demonstrere" at dere var misfornøyde ved ikke å gi tips, men som personen under her har svart så er slike faste tillegg en del av prisen mange steder.

I USA har jeg dertil opplevd (vet ikke om det er slik fortsatt) å handle klær i shoppingsenter og så legger de på moms når du kommer til kassa. Prislappen blir derfor misvisende for en nordmann som er vant til at moms alltid er inkludert.

Og mange steder i verden - også i Vest-Europa - har jeg opplevd at det står på menyen at de plusser på en viss prosentsats for "service". Ikke "drikkepenger" (tips) altså, men systemet er bygget opp på den måten, fremfor at de skriver 10-15% høyere pris på menykartet.

Uoversiktlig, ja, rart for oss som ikke har det systemet, og det kan også komme temmelig overraskende hvis man ikke har sett "den lille skriften", På en interrail som ung og uten kredittkort måtte vi bunnskrape lommeboka for mynter for å betale for måltidet fordi vi ikke hadde fått med oss dette.

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Dorthe

5

• Angustia

4

• cathlin

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Lei rasisme

Det var liksom en vits da...

men man må vel være sunnmøring for å skjønne den ;-)

Jeg ER sunnmøring, og derfor innmari lei av stigmatiseringen. Det hjelper lite at vi "normale" sunnmøringer viser at vi ikke er gjerrige når sånne som du kommer og river ned hele inntrykket.

Gjest trådstarter

Jeg ER sunnmøring, og derfor innmari lei av stigmatiseringen. Det hjelper lite at vi "normale" sunnmøringer viser at vi ikke er gjerrige når sånne som du kommer og river ned hele inntrykket.

Men nå karakteriserer du sunnmøringer som en egen rase da...

Vil heller kalle det stigmatisering som henger igjen fra gamle dager.

NÅ vet vi jo bedre, men det er morsomt å spøke med det, på samme måte som vi spøker med at svensker er dumme osv. Det er jo bare på tull.

Jeg har i alle fall såpass med selvironi at jeg ikke føler meg støtt av det.

Som Astrid Overaa sa: Vi er ikke gjerrige, men nøysomme.

Og det er derfor mange sunnmøringer har gjort det bra,

de er flinke til å investere smart :)

Men som sagt, så finnes det gjeldsslaver også her... som resten av landet.

Bare tull å stigmatisere folk etter hvor de er fra.

I England sier man jo at skotter er gjerrige. Det kom vel av at de ikke hadde råd til bukser? Hoho :D neida...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...