Gå til innhold

Hva bør vi se etter ved boligkjøp?

Anbefalte innlegg

Det var litt av en liste over feil; det må ha vært utrolig frustrerende!?!

Skjønte plutselig at det kan være like greit å ha et hus som ble bygget i 1850...

Nja, det er jo bare sånn det ER. Ikke noe å grine for det. Har man hus har man jobb resten av livet. ;0) Hvis ikke må man legge inn fire mill med en gang og kjøpe nybygg. Mot å kjøpe gammelt og heller bruke tid på å fikse etterhvert.

Derfor alle gamlingene selger unna når barna har vokst opp, og kjøper seg fet leilighet i sentrum, eller flytter til Spania!

Fortsetter under...

Jeg er generelt veldig skeptisk til hus bygget i perioden 1945-50 - det ble mange hastverks- og billigløsninger etter krigen.

Kjennskap til byggeskikk i ulike tidsperioder kan være en stor fordel ved kjøp av hus. Hus fra den perioden du nevner er, såvidt jeg vet, ofte bla uhyre dårlig isolert.

Det er både ulemper og fordeler knyttet til å ha et hus som er så gammelt som mitt - men de sparte i det minste ikke på dimensjonene på materialene. Innvendige vegger er ikke akkurat "smale"...

Gjest ambrose

Kjennskap til byggeskikk i ulike tidsperioder kan være en stor fordel ved kjøp av hus. Hus fra den perioden du nevner er, såvidt jeg vet, ofte bla uhyre dårlig isolert.

Det er både ulemper og fordeler knyttet til å ha et hus som er så gammelt som mitt - men de sparte i det minste ikke på dimensjonene på materialene. Innvendige vegger er ikke akkurat "smale"...

Hvor gammelt er huset ditt, om du vil si det?

Jeg er skeptisk til svært gamle hus, kjenner til et hus som er over 150 år gammelt også, men..

[quote name=Shira :o)' timestamp='1326872125' post='4707366]

Dere kjenner ikke en fagman som kan være med dere på visning?

Sambo har vært med flere på visninger siden han er tømrer og vet mer hva han skal se etter og hva som koster.

Lurt!

Hvor gammelt er huset ditt, om du vil si det?

Jeg er skeptisk til svært gamle hus, kjenner til et hus som er over 150 år gammelt også, men..

Min far bor i et 100 år gammelt hus. Det er solid bygd, taket og loftet ble sjekket for ca ti år siden av tømrer, og det er i god stand.

Det jeg ville ha prioritert dersom huset var mitt, var å legge opp nytt elektrisk anlegg (har ikke vært byttet siden huset fikk strøm en gang på 20-30 tallet) + nye vannrør og ny pumpe (er ikke koplet til kommunalt vann) + lage nytt bad. Det bygningsmessige på dette huset er nok ganske ok, men det ville i alle fall påløpe noen hundre tusener i det jeg skrev over.

Men her er jo husene forskjellige. Svigermor bor i et hus fra 1968. Det er iskaldt - her burde kledningen vært tatt av og isolert opp på nytt, og en del vinduer burde vært byttet. Her er vann og elektrisk ok.

Annonse

Jeg er generelt veldig skeptisk til hus bygget i perioden 1945-50 - det ble mange hastverks- og billigløsninger etter krigen.

Skjønner hva du mener ;)

Her jeg bor ble det brukt avispapir til isolering mellom husene i noen av rekkene. Isolasjon var mangelvare etter krigen, og byggeplassen her ble "ranet" for isolasjon opptil flere ganger, i følge en som flytta inn da det var nytt - selv om de var nådd midten av 50-tallet.

Ikke rart noen av beboerne klager over at det er lytt til naboene. ;)

Ok, skjønner.

''Motsatt, hvis økonomien går bra, kan prisene øke, slik at dere kan selge med stor fortjeneste.''

Det er litt sånn vi tenker også; det ligger såpass sentralt til og i et område som er under utbygging at vi ser et potensiale i det. For vi kan pusse opp etter hvert som vi får råd til det.

Nå tenker vi ikke i forhold til å selge det med stor fortjeneste, men vi tenker langsiktig; at dette kan være en bolig som til slutt kan bli bra, både ifohold til beliggenhet og bygningsmessig.

Vi vet jo ikke, men det er iallefall slik vi ser det for oss med denne boligen. derfor er det litt ok å vite hva vi skal se etter også :)

Sjekk også at dere ikke får en skyskraper foran vinduene deres ;)

Jeg tenker som så at dersom man er fint lite hendig selv og ikke har ræva full av penger, så kjøper man ikke et oppussingsobjekt. Oppussingsobjekt i annonser betyr ofte renoveringsobjekt og da fyker pengene før man rekker å snu seg. Det blir fort til så mye frustrasjon og irritasjon at det ikke er verdt det.

Hvis huset faktisk annonseres som oppussingsobjekt er det nærmest modent for riving. Dersom dere ikke kan gjøre mye av arbeidet selv (eller kjenner billige og gode østeuropeere) bør dere ikke engang vurdere å kjøpe huset.

Regn med at dreneringen er gått ut på dato, med muligheter for fukt i kjeller. Reisverket er gjerne underdimensjonert og betyr dyr oppgradering ifm oppussing. Vinduer, isolasjon, takpanner må sikkert byttes. Mulighet for manglende lufting i tak, som betyr full utskiftning. Regn med at hele det elektriske anlegget og alle rør må byttes ut.

Dette vil bli dyrt, mye dyrere enn å kjøpe nytt.

De dyre rommene er våtrom (bad - kjøkken - vaskerom i det rekkefølget). Sjekk dessuten alder på elektrisk anlegg, utvendig drenering, taktekking og vinduer. Alt dette er kostbakt å skifte/ utbedre.

Å male er peanuts i et opppussingsbudsjett. Du maler hele huset innvendig for kostnaden ved å skifte ut _ett_ vindu.

Gjest Elextra

Vi har et hus fra ca. 1930, og husene fra den perioden er generelt mye bedre enn de fra etter krigen.

Men nå har vi gjort så mye med huset vårt at det nærmest bare er grunnmuren og reisverket som er opprinnelig :P.

Annonse

Gjest Elextra

Jeg tenker som så at dersom man er fint lite hendig selv og ikke har ræva full av penger, så kjøper man ikke et oppussingsobjekt. Oppussingsobjekt i annonser betyr ofte renoveringsobjekt og da fyker pengene før man rekker å snu seg. Det blir fort til så mye frustrasjon og irritasjon at det ikke er verdt det.

Skriver under på denne!

Mange uerfarne tror oppussing dreier seg om sparkling og maling og nye farger.

Husker vi gjorde en STOR oppgradering i en tidligere bolig (nytt bad, nytt kjøkken, nye takhimlinger, nye plater på innervegger, nytt el-anlegg etc. etc. Husker en kompis kom på besøk like etterpå og kommenterte at jammen var det pusset opp - det var jo nymalt overalt! :) Han skjønte nok ikke helt at malingen utgjorde siste fire dager av tre måneders intens oppussing/oppgradering.

Gjest ambrose

Hvis huset faktisk annonseres som oppussingsobjekt er det nærmest modent for riving. Dersom dere ikke kan gjøre mye av arbeidet selv (eller kjenner billige og gode østeuropeere) bør dere ikke engang vurdere å kjøpe huset.

Regn med at dreneringen er gått ut på dato, med muligheter for fukt i kjeller. Reisverket er gjerne underdimensjonert og betyr dyr oppgradering ifm oppussing. Vinduer, isolasjon, takpanner må sikkert byttes. Mulighet for manglende lufting i tak, som betyr full utskiftning. Regn med at hele det elektriske anlegget og alle rør må byttes ut.

Dette vil bli dyrt, mye dyrere enn å kjøpe nytt.

Tusen takk for svar.

Det hjalp oss veldig.

- Sjekk elektrisk anlegg, inkl inntak og sikringsskap.

- Sjekk røropplegg.

- Sjekk taket.

- Sjekk fundamentering, setninger etc.

- Sjekk isolasjon i vegger, tak og event dekke.

- Sjekk vinduer

- Sjekk for råte event sopp. Utvendig, bad, ved røropplegg.

- Sjekk drenering utvendig.

- Sjekk kloakk og vannledning inn til bygget.

- Sjekk gjeldende reg.plan, event kommunedelplan om det er uregulert område.

Ta med en fagmann! Det er fort å overse noe.

Lykke til !

Gjest ambrose

- Sjekk elektrisk anlegg, inkl inntak og sikringsskap.

- Sjekk røropplegg.

- Sjekk taket.

- Sjekk fundamentering, setninger etc.

- Sjekk isolasjon i vegger, tak og event dekke.

- Sjekk vinduer

- Sjekk for råte event sopp. Utvendig, bad, ved røropplegg.

- Sjekk drenering utvendig.

- Sjekk kloakk og vannledning inn til bygget.

- Sjekk gjeldende reg.plan, event kommunedelplan om det er uregulert område.

Ta med en fagmann! Det er fort å overse noe.

Lykke til !

Det er uaktuelt å kjøpe denne boligen. Vi ble frarådet å gjøre det, på grunnlag av petter smart's råd.

Vi har fått lån til å kjøpe en dyrere bolig, og skal nå se oss om etter en borettslagsleilighet. Det er en trygghet når man ikke er hendige selv.

Men ellers takk for råd til alle som har svart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...