Gå til innhold

iPhone, Smartphone vs vanlig mobil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• Lillemus

3

• laban

2

• ....AV

2

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83

Jeg har også den.

Det går fint å legge inn favoritter, de ligger der med stjerner og det hele i flere timer, men bare for en stund.

Nå har jeg gjort det noe sånt som fire ganger, med nøyaktig samme effekt, så nå gidder jeg ikke mer, hvis jeg ikke får noen helt konkrete tips.

Dessuten er det merkelig at man lett kan velge et nummer fra lista over "frequently dialled" og på en enkel, intuitiv måte flytte det til _svartelista_, men ikke til favoritter. For meg er det gjerne slik at de numrene jeg ofte ringer, hører til favorittene, ikke til de jeg vil ha svartelistet. Men jeg er gammel og sær.

Merkelig. Jeg har dem lagret som favoritter med stjerner, og de ligger der hele tida de.

Gjest trådstarter

Jeg er blitt påprakket en Samsung Android, og jeg synes det er et stort tilbakeskritt.

Kontakter er bare rot fordi man må drasse på alle som noengang har vært i gmailen. Dvs. enhver idiotadresse du noen gang har fått en gmail fra eller sendt til, ligger i telefonen, inkludert alle noreply automatavsendere. Det går an å slette dem fra gmailen, da forsvinner de forsåvidt fra kontaktlista som sådan, men de er der fremdeles når man skal skrive meldinger (og det er liksom da man bruker kontaktene). Hvis noen vet hvordan jeg får dem helt bort, er jeg glad for tips.

Det går ikke an å definere favoritter (ja, jeg vet jeg kan lage grupper, men det er ikke det samme - og jeg vet hvordan jeg legger inn favoritter, men de forsvinner etter ca. 12 timer selv om alt ser fint ut).

Man bruker en halvtime på å skrive meldinger uten hundre stavefeil (og man må ha flatt underlag, det går ikke med én hånd). Og når man oppdager enda en stavefeil som det derre trykktastaturet har generert, er det omtrent umulig å posisjonere seg inn der den er, for å rette den.

Det er til og med vanskelig å svare når telefonen ringer. Det var sikkert gammeldags å gjøre det ved hjelp av en knapp, men det virket.

Den gjør masse ting på egen hånd, selv om jeg har skjermlåsen på. Jeg vet aldri hvilken side som kommer fram når jeg har fått låst opp skjermen.

Det er absolutt ingenting av de nyttige sakene som virker, jeg kan ikke engang laste ned forsikringsbeviset jeg har fått tilsendt på telefonen. For sikkerhets skyld kan det heller ikke lastes ned over nettet. Funksjoner som f.eks. "finn nærmeste minibank", som kunne vært kjekke, virker bare innimellom, så det går ikke an å stole på dem.

Jeg kan lese avisen mens jeg venter på bussen, men det kunne jeg før også - aviser er flyttbare. Brukerveiledningen inneholder ingenting fornuftig, den forteller bare hva ordene betyr på en annen måte, f.eks. "Nedlasting - her kan du laste ned fra nettet" - og ingenting om hvordan man faktisk går fram eller hva man skal gjøre hvis dette ikke stemmer.

Det eneste som er litt nyttig, er at jeg kan få sanntids rutetider for transportmidlene. Og kalkulatoren er finere enn på den gamle, men det finnes billigere kalkulatorer.

Det finnes sikkert noen andre fikse apper også, men det hjelper ikke når det grunnleggende er fjernet eller blitt mye dårligere.

Tusen takk for et glimrende innlegg, Laban, du har klart å overbevise meg!

Gjest trådstarter

Jeg er litt anti-kaste-meg- over- nye- behov- som- skapes- uten- at- en- hadde- tenkt- tanken- på- at- en- hadde- bruk- for- det.

Jeg var imidlertid i hine hårde tider veldig anti EDB og anti datamaskiner, anti mikrobølegovner og så ikke det store behovet for mobiltelefoner og bil nr 2.

Jeg har jo innsett at mye av utviklingen og innovasjonen er positiv (jeg er absolutt ikke sånn som tenker at alt i gamle dager var mye bedre) - men jeg synes det er litt ok å holde igjen på en del duppeditter og ikke svelge nye bruksområder når jeg klarer meg helt fint pr i dag.

Det jeg hadde trengt, var en hushjelp og en kokk :-)

"Jeg er litt anti-kaste-meg- over- nye- behov- som- skapes- uten- at- en- hadde- tenkt- tanken- på- at- en- hadde- bruk- for- det."

Godt sagt Prust! Jeg er fullstendig enig med deg.

Annonse

Jeg har hatt iPhone i ca ett år nå, og jeg kommer aldri til å gå tilbake til å ha vanlig mobiltelefon. Det er utrolig kjekt å ha med seg en liten datamaskin hvor enn man går :-)

Jeg har ikke hatt slike SMS-problemer som du skriver om, og har ikke hørt tilsvarende fra andre brukere av iPhone eller HTC.

Men som ved alle telefonbytter syntes jeg det var irriterende i starten å venne seg til at ting funket på en annen måte enn det jeg var vant til. Jeg var ikke vant til touch screen, og derfor "skjedde" det stadig ting som jeg ikke hadde ment å "be" om. Men man venner seg jo veldig fort til å bruke finger'n riktig.

Hvis det eneste du skal bruke telefonen til er å ringe og sende en og annen SMS, og du også er trygg på at du ikke kommer til å bruke den til noe annet i fremtiden, er det unødvendig å bruke penger på smartphone. Kjøp heller en mindre og nettere mobil for en billigere penge.

Jeg er litt anti-kaste-meg- over- nye- behov- som- skapes- uten- at- en- hadde- tenkt- tanken- på- at- en- hadde- bruk- for- det.

Jeg var imidlertid i hine hårde tider veldig anti EDB og anti datamaskiner, anti mikrobølegovner og så ikke det store behovet for mobiltelefoner og bil nr 2.

Jeg har jo innsett at mye av utviklingen og innovasjonen er positiv (jeg er absolutt ikke sånn som tenker at alt i gamle dager var mye bedre) - men jeg synes det er litt ok å holde igjen på en del duppeditter og ikke svelge nye bruksområder når jeg klarer meg helt fint pr i dag.

Det jeg hadde trengt, var en hushjelp og en kokk :-)

''Det jeg hadde trengt, var en hushjelp og en kokk :-)''

Hushjelp- og kokk-app'en er litt vanskelig å finne :-)

''Det går fortere for mannen min å skrive en melding på min telefon enn på hans.''

Jeg bruker qwerty-tastatur på min og synes det er lekende lett å skrive meldinger, men jeg får det jo ikke til med en hånd som jeg gjorde på den gamle mobilen der jeg holdt i den og skrev med tommelen på samme hånd. Nå må jeg holde den med en hånd og taste med den andre.

''Jeg bruker qwerty-tastatur på min og synes det er lekende lett å skrive meldinger, men jeg får det jo ikke til med en hånd som jeg gjorde på den gamle mobilen der jeg holdt i den og skrev med tommelen på samme hånd. Nå må jeg holde den med en hånd og taste med den andre.''

Hvis jeg går to telefoner tilbake i tid, hadde jeg en telefon med vanlig telefontastatur og etter å ha vent meg til t9-teksting gikk det veldig fort og jeg kunne skrive selv mens jeg gikk.

Så fikk jeg mobil med qwerty, men tastene var så små at jeg fort bommet hvis jeg var i farta. Jeg irriterte meg da over att jeg måtte trykke på så mange flere taster enn de 9 når jeg skulle skrive.

Etter å ha hatt den tlf et års tid måtte den på service, og jeg fikk en lånetelefon med 9-tastatur. Da irriterte jeg meg over at jeg ikke hadde qwerty ;-)

Helt enig.

Eneste ørlite ankepunktet jeg kom på da jeg leste labans innlegg er at alle Outlook-kontaktene mine kommer i kontaktlisten (og det er ikke få i inn- og utland).

Men de jeg ringer/sms'er oftest har jeg uansett blant "favoritter" - som laban savnet på sin ;).

Dette at dere får mailkontaktene inn i kontaktlista:

Jeg har iPhone, men har ikke benyttet denne mail-knappen som "fulgte med" telefonen. Jobbmail leser jeg gjennom en spesial-app som jeg har lastet ned (jobben har lagt det opp slik).

Jeg har forsøkt å legge inn privatmailen min,, men ikke fått det til, og de gangene det har vært aktuelt har jeg sjekket i safari.

Har vurdert å spørre noen om hjelp med mailen, men det dere skriver gjør meg betenkt...

Gjest Elextra

Dette at dere får mailkontaktene inn i kontaktlista:

Jeg har iPhone, men har ikke benyttet denne mail-knappen som "fulgte med" telefonen. Jobbmail leser jeg gjennom en spesial-app som jeg har lastet ned (jobben har lagt det opp slik).

Jeg har forsøkt å legge inn privatmailen min,, men ikke fått det til, og de gangene det har vært aktuelt har jeg sjekket i safari.

Har vurdert å spørre noen om hjelp med mailen, men det dere skriver gjør meg betenkt...

Det med å få inn hele kontaktlisten utjør ikke noe problem.

En bør bare ha tungen litt rett i (egen) munn når man ringer venninner på nachspielet - en ikke taster feil og ringer sin støtste klient på linjen over i stedet :P.

Men som sagt - favoritter....

Annonse

Det med å få inn hele kontaktlisten utjør ikke noe problem.

En bør bare ha tungen litt rett i (egen) munn når man ringer venninner på nachspielet - en ikke taster feil og ringer sin støtste klient på linjen over i stedet :P.

Men som sagt - favoritter....

Trodde det stod:

"Det med å få inn hele kontaktlinsen"

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...