Gå til innhold

Hvor grovt brød blir dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville sagt "halvgrovt" :-)

Når jeg baker, tror jeg at jeg bruker ca 1/3-1/2 del hvetemel, og resten fordelt mellom havregryn og sammalt hvete (varierer om jeg har finmalt eller grovmalt). Noen ganger hiver jeg i litt linfrø og - men de bør helst ha ligget litt i vann først.

Ikke så veldig, kan vel knapt nok regnes som halvgrovt det?

OK lagde sånne matmuffins igår med skinke osv. oppi. Det ble veldig godt da :) Kunne godt tenkt meg en litt grovere variant uten å gå på bekostning av smaken. Forslag til hva jeg kan erstatte noe av hvetemele med? 3/4 grovt på grovhetsskalaen er mer enn nok.

Annonse

Gjest annlovinda

OK lagde sånne matmuffins igår med skinke osv. oppi. Det ble veldig godt da :) Kunne godt tenkt meg en litt grovere variant uten å gå på bekostning av smaken. Forslag til hva jeg kan erstatte noe av hvetemele med? 3/4 grovt på grovhetsskalaen er mer enn nok.

Ta en god slump havre oppi - det er godt

Grovere mel, grov rug eller spelt kanskje? Frø av forskjellige slag?

Ikke grovt ville jeg si. Jeg blander halvt om halvt med grovbakst (som også inneholder mye hvetemel) og hvetemel til både vafler og pizzabunn jeg.

Til brød bruker jeg 1,5 liter veske (kun vann eller halvt om halvt med surmelk og vann), 1 pakke tørrgjær, en skvett olje, et par teskjeer salt, en raus teskje honning, en neve Bjørns havregryn,+ en dæsj sesamfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og linfrø. Deretter heller jeg i en øse (kanskje en dl?) hvetemel, før jeg tykner deigen med like deler fiberbakst og grovbakst. Blir tre saftige gode brød :)

Gjest sangsol

Jeg bruker ca 1 kg grovmalt rug, 3-4 dl finmalt rug, 4-5 dl havrekli/havre, par dl linfrø og et par dl solsikkefrø. Tilsetter litt hvetegluten som er kjøpt på helsekost. Gjær, vann og 3-4 ss olivenolje. Inspirert av en oppskrift av Lindberg :)

Brødet blir meget mettende.

Annonse

Selvom det er fullkornshvetemel? En blanding av fullkornshvetemel og sammalt hvete fin kan da ikke vært så ille?

Jeg ville heller brukt havremel eller rugmel og så lite hvetemel som mulig, begge de to sortene gir saftig og god bakst. :o)

Det er også diskusjoner om hvorvidt gluten er sunt for oss og hvete inneholder mye gluten, havre inneholder fint lite og mange med cøliaki kan spise noe havremel. Rug inneholder gluten.

Jeg ville heller brukt havremel eller rugmel og så lite hvetemel som mulig, begge de to sortene gir saftig og god bakst. :o)

Det er også diskusjoner om hvorvidt gluten er sunt for oss og hvete inneholder mye gluten, havre inneholder fint lite og mange med cøliaki kan spise noe havremel. Rug inneholder gluten.

Ja havrebrød er veldig godt syns jeg. Men kan ikke se at de selger havremel i butikken?

Ja havrebrød er veldig godt syns jeg. Men kan ikke se at de selger havremel i butikken?

Joda, de selger havremel - posen likner på havregrynposen (bi kjøpte feil en gang).

Men jeg bruker havregryn - synes det er veldig godt i rundtstykker (og evt brød, ikke så iofte jeg baker brød).

Joda, det står gjerne sammen med havregrynene i en pose som er til forveksling lik, altså gul.

Ok ikke rart jeg ikke fant det. Da skal jeg prøve å blande fullkornshvetemel 50/50 med havremel istedet. Eller tror dere det blir godt med 50/50 havremel og sammalt hvete fin?

Står fin og grov bare for hvordan melet er malt? Eller er den grove typen faktisk grovere også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...