Gå til innhold

Hvor grovt brød blir dette?

Anbefalte innlegg

Ok ikke rart jeg ikke fant det. Da skal jeg prøve å blande fullkornshvetemel 50/50 med havremel istedet. Eller tror dere det blir godt med 50/50 havremel og sammalt hvete fin?

Står fin og grov bare for hvordan melet er malt? Eller er den grove typen faktisk grovere også?

''Eller tror dere det blir godt med 50/50 havremel og sammalt hvete fin?''

Det tror jeg, men det kan kanskje bli litt "ryent" om du dropper vanlig hvetemel helt?

''Står fin og grov bare for hvordan melet er malt? Eller er den grove typen faktisk grovere også?''

Jeg trodde at jo mer grovmalt det er jo grovere er det - hvordan er ellers grovhetsgraden målt? *blånn*

Fortsetter under...

Ok ikke rart jeg ikke fant det. Da skal jeg prøve å blande fullkornshvetemel 50/50 med havremel istedet. Eller tror dere det blir godt med 50/50 havremel og sammalt hvete fin?

Står fin og grov bare for hvordan melet er malt? Eller er den grove typen faktisk grovere også?

Tror det blir litt tungt og kompakt dersom du dropper vanlig hvetemel (siktet) helt.

''Eller tror dere det blir godt med 50/50 havremel og sammalt hvete fin?''

Det tror jeg, men det kan kanskje bli litt "ryent" om du dropper vanlig hvetemel helt?

''Står fin og grov bare for hvordan melet er malt? Eller er den grove typen faktisk grovere også?''

Jeg trodde at jo mer grovmalt det er jo grovere er det - hvordan er ellers grovhetsgraden målt? *blånn*

Har nå fått klarhet i dette. Og sammalt hvete fin og sammalt hvete grov er helt like, forskjellen er bare at den ene er grovere malt. Men næringsstoffene i de 2 er helt like.

Grovt brød betyr at hele kornet er brukt, uavhengig av hvordan det er malt. I sammalt og fullkorn brukes hele kornet, mens i hvetemel og rugmel bl.a. brukes kun kjernen og brødet blir fint. Baker man et brød med 100% sammalt hvete karakteriseres nok brødet som grovt, selvom hvete nødvendigvis ikke er så "sunt"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...