Gå til innhold

Leververdiar og malaria

Anbefalte innlegg

Gjest Dagfinnaa

Hei For ein del år sidan jobba eg tre år i Sri Lanka (2003 - 2006). Etter det har eg hatt litt forhøya GGT, siste måling i desember 2012 var 164. Den høgaste har vore 207, men det har også vore nokre målingar godt innanfor grenseverdi utan at eg kan forklara svingningane. Sidan eg fekk kjennskap til forhøya GGT tidleg 2005 har eg vore totalavhalden få alkohol og hadde eit moderat alkoholforbruk før det. Forhøya GGT vart oppdaga etter eit alvorleg tilfelle av Dengue i 2004 og på sjukehuset i Colombo vart eg fortald at Dengue kunne vera årsak. Men; sidan eg avslutta oppdraget, har eg, med eit par års mellomrom, hatt langvarige influensaanfall med uvanleg høg feber (40 grader, som er ganske mykje for ein kropp på 61). Eg har byrja reflektera over om dette kan vera resultat av ubehandla malaria (rikeleg forekomst i området eg jobba, men visstnok ikkje av den verste sorten) og altså at "influensaen" eg har hatt etter heimkomst slett ikkje er influensa, men utbrot av latent malaria. Eg hadde fleire tilfelle av influensaliknande sjukdom på Sri Lanka, ma. den som viste seg å vera hemmoragisk Dengue. Bortsett frå denne siste blei ingen behandla med anna enn smertestillande/febernedsetjande. Spørsmåla mine er: Kan desse ekstremt hissige influensaene vera malaria? Kan mine forhøya GGT verdiar forklarast med malariaparasittar i levra? Må det testast for malaria medan eg har symptom (nettopp komen ut av senga etter siste knock-out)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375023-leververdiar-og-malaria/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Forhøyet GGT er i all hovedsak skyldes sykdommer i lever, galle eller pankreas (bokspyttkjertelen). Verdiene du refererer er ganske betydelig forhøyet. Men siden de tydeligvis varierer noe kan det hende at det er en sykdom som ikke forårsaker en permanent skade. Dengue feber kan klart forårsake leverskade. Det kan også arte seg som en kraftig influensa sykdom. Den er spesielt farlig ven en ny infeksjon med dengue virus, gjerne med en annen subtype enn den som forårsaket den første infeksjonen. Hovedsymptomene ved malaria er også annfaller av feber, ikke ulik influensa. Anfall kan senere opptre flere måneder, evt. år ette første utbrudd, og etter at man har reist fra malariabefengt område. Og det er riktig tenkt at malaria kan forårsake leverskade, og som konsekvens av det forhøyet GGT. Den viktigste diagnostiske metoden av malaria er mikroskopisk påvisning av malariaparasitten i blodet. Denne metoden fungerer i første rekke under feberanfall, som utløses av at parasitten multipliserer i blodcellene. Utenom anfall er det stort sett ingen parasitter i blod. Det finnes andre tester, som er ganske følsomme, som påviser deler av parasitten (antigener), de kan være positive også etter at malariaparasitten ikke er påvisbar mikroskopisk. Jeg er usikker på hvor lenge. Jeg har ingen mulighet til å si med sikkerhet eller sannsynlighet om dine anfall og forhøyett GGT syldes malaria, men det er slett ikke umulig. Jeg ville forsøke å komme i kontakt med indremedisiner som har erfaring i tropesykdomer, for å løse dette problemet. Infeksjonsmedisinsk avdeling på Ullevål kan være et sted å undersøke.

Hei, Forhøyet GGT er i all hovedsak skyldes sykdommer i lever, galle eller pankreas (bokspyttkjertelen). Verdiene du refererer er ganske betydelig forhøyet. Men siden de tydeligvis varierer noe kan det hende at det er en sykdom som ikke forårsaker en permanent skade. Dengue feber kan klart forårsake leverskade. Det kan også arte seg som en kraftig influensa sykdom. Den er spesielt farlig ven en ny infeksjon med dengue virus, gjerne med en annen subtype enn den som forårsaket den første infeksjonen. Hovedsymptomene ved malaria er også annfaller av feber, ikke ulik influensa. Anfall kan senere opptre flere måneder, evt. år ette første utbrudd, og etter at man har reist fra malariabefengt område. Og det er riktig tenkt at malaria kan forårsake leverskade, og som konsekvens av det forhøyet GGT. Den viktigste diagnostiske metoden av malaria er mikroskopisk påvisning av malariaparasitten i blodet. Denne metoden fungerer i første rekke under feberanfall, som utløses av at parasitten multipliserer i blodcellene. Utenom anfall er det stort sett ingen parasitter i blod. Det finnes andre tester, som er ganske følsomme, som påviser deler av parasitten (antigener), de kan være positive også etter at malariaparasitten ikke er påvisbar mikroskopisk. Jeg er usikker på hvor lenge. Jeg har ingen mulighet til å si med sikkerhet eller sannsynlighet om dine anfall og forhøyett GGT syldes malaria, men det er slett ikke umulig. Jeg ville forsøke å komme i kontakt med indremedisiner som har erfaring i tropesykdomer, for å løse dette problemet. Infeksjonsmedisinsk avdeling på Ullevål kan være et sted å undersøke.

Tusen takk for veldig informativt svar. Haukeland er næraste universitetssukehus for min del. Prøver først der. Fastlegen er tydelegvis ikkje vidare entusiastisk for malariatest, så eg er redd det uansett ikkje blir før siste parasitt har gått i dekning (viss det er malaria). Dengue hadde eg minst for andre gong (Tommelfingerregel frå Sri Lanka:1: du blir sjuk, 2: du blir alvorleg sjuk,3: skriv testamente fort, 4: få tak i kiste), slapp såvidt blodoverføring, men var så elendig at eg ikkje brydde meg stort om kva som skjedde med meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...