Gjest Pyttan Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Har en datter på 11 år som fikk lov å gå på butikken klokken fire. Jeg ringte henne klokken seks for å høre hvor hun ble av. Jeg ringte syv, jeg ringte åtte... Jeg ringte alle venner og bekymringen var overveldene. Klokken halv ni ringte hun og spurte om jeg kunne hente henne. Da hadde hun gått til et mormoren til en venninne og beklaget at hun ikke hadde tatt telefon for den hadde ligget i jakkelomma i gangen. Klokken er nå ni. Hun har dusjet. Hun gråter. Har ikke fått gjort lekser. Jeg har gitt henne husarrest i en uke + ingen venner med hjem fra skolen i samme periode. Dette er andre gangen hun gjør dette på et halvt år. Jeg var like ved å ringe politiet. Men det er så ille å høre henne gråte. Hva gjør jeg nå? Hva ville dere gjort? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Akkurat det du har gjort Det er sårt når de gråter, men det beviser ihvertfall at hun har skjønt at hun har gjort noe galt. Hva gjorde du/dere sist hun gjorde dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg er utrolig dårlig til å være streng - og hadde smeltet for lengst... Uten å være sikker på at det er riktig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hold på husarresten og la henne gråte nå i kveld, det tåler hun helt fint. Hun må skjønne at du blir livredd når hun blir borte på den måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pyttan Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Akkurat det du har gjort Det er sårt når de gråter, men det beviser ihvertfall at hun har skjønt at hun har gjort noe galt. Hva gjorde du/dere sist hun gjorde dette? Sist gang fikk hun husarrest i en dag. Det var tydligvis ikke nok. Så fikk hun også trøst når hun gråt. Nå lurer jeg på om jeg skal la henne gråte seg i søvn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Sist gang fikk hun husarrest i en dag. Det var tydligvis ikke nok. Så fikk hun også trøst når hun gråt. Nå lurer jeg på om jeg skal la henne gråte seg i søvn. Du kan si til henne at du skjønner at hun er lei seg nå, men at du ble forferdelig redd. Og la henne gråte seg i søvn. Og hold på husarresten i en uke! Den må du ikke trekke tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Sist gang fikk hun husarrest i en dag. Det var tydligvis ikke nok. Så fikk hun også trøst når hun gråt. Nå lurer jeg på om jeg skal la henne gråte seg i søvn. Jeg synes godt du kan trøste henne - altså anerkjenne at hun er lei seg, og forklare hvor redd og lei deg du blir når hun bare forsvinner sånn. Så opprettholder du sanksjonene. De blir ikke mindre effektive av at du viser litt omsorg (og tilsvarende blir de ikke mer effektive av en kald skulder). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Enig med Lillemus! Forklar rolig og bestemt, uten å "bli med på" trøsting.... Å være skikkelig fortvilet en kveld, uten at ting ordner seg "altfor fort" kan være en grei lærepenge til senere.... Hun er jo ikke avvist eller noe sånt.... Når ting har roet seg om noen dager, snakker du om det igjen... Rolig og saklig... Snu gjerne på det, at du dro hjemmefra uten å si fra hvor du skulle og ikke kom hjem før hun skulle legge seg f.eks.... Hva ville hun ha tenkt da? Noen trenger å få snudd perspektivet før de skjønner hva handlingene deres gjør med andre.... Mener ikke at du skal true med å gjøre det, så klart, men mer sånn "hvordan ville du følt det da".... Jeg liker ikke ordet "husarrest", men sanksjonene er jeg helt enig i! Samtidig som rolig, bestemt og konsekvent nok er mye mer effektivt enn hevet stemme og forbannet mamma.... Skjønner godt at du ble redd!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pyttan Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Enig med Lillemus! Forklar rolig og bestemt, uten å "bli med på" trøsting.... Å være skikkelig fortvilet en kveld, uten at ting ordner seg "altfor fort" kan være en grei lærepenge til senere.... Hun er jo ikke avvist eller noe sånt.... Når ting har roet seg om noen dager, snakker du om det igjen... Rolig og saklig... Snu gjerne på det, at du dro hjemmefra uten å si fra hvor du skulle og ikke kom hjem før hun skulle legge seg f.eks.... Hva ville hun ha tenkt da? Noen trenger å få snudd perspektivet før de skjønner hva handlingene deres gjør med andre.... Mener ikke at du skal true med å gjøre det, så klart, men mer sånn "hvordan ville du følt det da".... Jeg liker ikke ordet "husarrest", men sanksjonene er jeg helt enig i! Samtidig som rolig, bestemt og konsekvent nok er mye mer effektivt enn hevet stemme og forbannet mamma.... Skjønner godt at du ble redd!! Nå ligger hun å sover. Hun gråt en god stund før jeg gikk inn til henne å sa at hun ikke kan gjøre sånt uten at det får konsekvenser for fler enn henne. At jeg hadde vært veldig redd og at hun nok hadde blitt tilsvarende redd om jeg sa jeg skulle gå med søpla og fant ut at jeg skulle dra på kjøpesenter og kom hjem sent på kveld. Hun mente jeg burde be om unnskyldning fordi jeg var så streng med henne og at husarrest ikke skulle gjennomføres. Jeg sa: "Neste uke kommer du rett hjem og det blir ingen venner med hjem. Det har jeg sagt og det står jeg på". Da ga hun meg en god klem. Sa: "Ok, mamma. Natta. Jeg er glad i deg". Hun fikk seff kjærlighetsærklæringer fra meg også Så da endte det bra. Heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frillen Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Nå ligger hun å sover. Hun gråt en god stund før jeg gikk inn til henne å sa at hun ikke kan gjøre sånt uten at det får konsekvenser for fler enn henne. At jeg hadde vært veldig redd og at hun nok hadde blitt tilsvarende redd om jeg sa jeg skulle gå med søpla og fant ut at jeg skulle dra på kjøpesenter og kom hjem sent på kveld. Hun mente jeg burde be om unnskyldning fordi jeg var så streng med henne og at husarrest ikke skulle gjennomføres. Jeg sa: "Neste uke kommer du rett hjem og det blir ingen venner med hjem. Det har jeg sagt og det står jeg på". Da ga hun meg en god klem. Sa: "Ok, mamma. Natta. Jeg er glad i deg". Hun fikk seff kjærlighetsærklæringer fra meg også Så da endte det bra. Heldigvis. Godt å høre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Dette har du taklet på en beundringsverdig måte. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Nå ligger hun å sover. Hun gråt en god stund før jeg gikk inn til henne å sa at hun ikke kan gjøre sånt uten at det får konsekvenser for fler enn henne. At jeg hadde vært veldig redd og at hun nok hadde blitt tilsvarende redd om jeg sa jeg skulle gå med søpla og fant ut at jeg skulle dra på kjøpesenter og kom hjem sent på kveld. Hun mente jeg burde be om unnskyldning fordi jeg var så streng med henne og at husarrest ikke skulle gjennomføres. Jeg sa: "Neste uke kommer du rett hjem og det blir ingen venner med hjem. Det har jeg sagt og det står jeg på". Da ga hun meg en god klem. Sa: "Ok, mamma. Natta. Jeg er glad i deg". Hun fikk seff kjærlighetsærklæringer fra meg også Så da endte det bra. Heldigvis. Det er flott! Synes bare det er rett og rimelig at hun får "skjelven".... Sånn oppførsel kan man jo ikke ha! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest advarsel Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Min hadde ikke fått husarrest. Jeg hadde forklart hvor redd jeg var når jeg ikke får beskjed om hvor hun er, forklart at jeg alltid vil ha beskjed om hun blir forsinket, eller finner på noe utenom avtalen. Hadde det derimot skjedd en gang til, uten info, ja DA hadde det blitt husarrest to-tre dager her også. Alltid greit med en advarsel spør du meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest advarsel Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Min hadde ikke fått husarrest. Jeg hadde forklart hvor redd jeg var når jeg ikke får beskjed om hvor hun er, forklart at jeg alltid vil ha beskjed om hun blir forsinket, eller finner på noe utenom avtalen. Hadde det derimot skjedd en gang til, uten info, ja DA hadde det blitt husarrest to-tre dager her også. Alltid greit med en advarsel spør du meg. Jeg ser nå at det er andre gangen det skjer, leste ikke godt nok. Så jo jeg hadde gitt husarrest, men ikke mer enn 2-3 dager. Gir du èn hel uke er det nok vanskelig for deg å holde "arresten" vil jeg tro, iallefall viktig at du nå er standhaftig, og ikke avbryter "arresten" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Min hadde ikke fått husarrest. Jeg hadde forklart hvor redd jeg var når jeg ikke får beskjed om hvor hun er, forklart at jeg alltid vil ha beskjed om hun blir forsinket, eller finner på noe utenom avtalen. Hadde det derimot skjedd en gang til, uten info, ja DA hadde det blitt husarrest to-tre dager her også. Alltid greit med en advarsel spør du meg. ''Hadde det derimot skjedd en gang til, uten info, ja DA hadde det blitt husarrest to-tre dager her også. Alltid greit med en advarsel spør du meg.'' Trådstarter sier vel at dette har skjedd en gang tidligere også, så husarrest er helt på sin plass synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest advarsel Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 ''Hadde det derimot skjedd en gang til, uten info, ja DA hadde det blitt husarrest to-tre dager her også. Alltid greit med en advarsel spør du meg.'' Trådstarter sier vel at dette har skjedd en gang tidligere også, så husarrest er helt på sin plass synes jeg. og jeg kommenterte vel også på det før du "svarte" meg .... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 og jeg kommenterte vel også på det før du "svarte" meg .... Ja, men jeg leste og svarte rett fra 100 nyeste og hadde ikke kommet så høyt opp på lista at jeg så det. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-På Dol av og til Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Forstår inderlig godt at du blei livredd. Personlig liker jeg ikke så godt husearrest som "straff", synest ikke at hjemmet skal være et "fengsel". Vi brukte heller å trekke fra på ukelønna eller lignende. Fungerte bra. Men alle må finne sin egen beste måte å løse slikt på:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jSyns jeg Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Hadde gjort nestemn det samme, men ikke så lenge da. Men hvorfor må kan kalle det husarrest? Jeg ville gjort det som en konsekvens, at når hun ikke kan ferdes ute alene fordi du ikke kan stole på henne, ja, så får hun være hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest petimeter Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 og jeg kommenterte vel også på det før du "svarte" meg .... Hun "svarte" deg vel ikke, hun SVARTE deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.