Gå til innhold

Syk av lettbrus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• Katt-ja

4

• Tonette

3

• zellica

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Modern77

Mannen min har en tung historie med aspartam. Han hadde kroniske invalidiserende hodesmerter som viste seg å komme fra aspartamet han inntok i form av lettbrus hver dag.

Heldigvis oppdaget vi sammenhengen etter mange års mareritt, og han har idag ikke lenger problemer.

Det kan jeg og skrive under på. For en del år siden drakk jeg en del lettbrus, tygde sukkerfri tyggis...

Hadde plager med migrene, hodepine, svimmelhet, prikking foran øynene, leamus,

glemskhet, jeg var forferdelig distre....

og ble så plaget med magesmerter pga mye luft i magen, prøvde sånne kapsler mot luft i magen, men de funket lite. Fikk slim i avføringen...

Sluttet med lettbrus og tygde mye mindre tyggis

nå er jeg betraktelig mye bedre.

Aspartam er skummelt ja.

I små mengder går det nok, men ikke å bruke lettbrus som tørstedrikk.

Annonse

Ja, det var jo enda et seriøst innlegg! :knegg:

Faktum er at langt flere dør av sukker enn av aspartam.

''Faktum er at langt flere dør av sukker enn av aspartam.''

Det kan vel hende,- men man vet vel ikke helt ennå hvor skadelige de kunstige søtstoffene er.

Om man nå tenker seg at f.eks. aspartam ikke er veldig sunt:

Det som er litt skummelt med de kunstige søtningsstoffene i forhold til sukker er at en del folk som ellers ikke ville spist mye sukkerholdig pga vekt/tenner da ukritisk kan pøse på med lettbrus/drops osv. Mange som drikker 1,5 liter lettbrus om dagen ville nok naturlig holdt opp med det av vektoppgang hvis det hadde vært vanlig brus.

Gjest Ladytron

Jeg gikk ned til idealvekt (vekttap på ca. 10 kg) etter at jeg byttet ut sukkerfri brus med sukkerholdig brus. Før hadde jeg en konstant søthunger, og det ble lett til at jeg sprakk - spiste masse vingummi og sjokolade. Søthungeren er tilnærmet borte nå, drikker til nød et glass brus i helgene, hvis noen andre tilbyr. Er nok flere grunner til dette i tillegg til at jeg kuttet ut lettprodukter, men jeg tror det var en viktig komponent.

Haha, dette synes jeg virker tullete. Her kan man altså bli frisk av flere alvorlige sykdommer, bare man kutter ut Aspartam. Ja, da så. Jeg visste ikke at det var SÅ enkelt!

Kanskje på tide å spre det glade budskap i enda større skala da, siden det tydeligvis kan helbrede?

Amen!

Amen! :)

Gjest trilleto

Så hvor mye sukkerholdig brus mener du man man drikke før man når 10% av anbefalt energiinntak?

Tilsatt sukker bør ikke overstige 50 g av de 10% som er nevnt, det tilsvarer ca 1/2 liter brus. Det sier seg da selv at brus ikke bør være noe man inntar daglig om man skal følge anbefalingene, da mye/nesten alt annet folk flest inntar i løpet av en dag også inneholder tilsatt sukker. Brus er no-no og ikke noe jeg anbefaler. Men som jeg tidligere har skrevet ville jeg heller drukket et glass solo tilsatt sukker enn aspartam om jeg følte behov for å ta meg et glass brus.

Tilsatt sukker bør ikke overstige 50 g av de 10% som er nevnt, det tilsvarer ca 1/2 liter brus. Det sier seg da selv at brus ikke bør være noe man inntar daglig om man skal følge anbefalingene, da mye/nesten alt annet folk flest inntar i løpet av en dag også inneholder tilsatt sukker. Brus er no-no og ikke noe jeg anbefaler. Men som jeg tidligere har skrevet ville jeg heller drukket et glass solo tilsatt sukker enn aspartam om jeg følte behov for å ta meg et glass brus.

Så da faller din tidligere påstand "Hadde folk inntatt aspartam i samme mengde som de gjør som dør av sukker hadde de daua som fluer. – trilleto" på sin egen urimelighet.

Folk "dør av sukker" relativt ofte når de drikker flere ganger den halve literen du nevnte om dagen, og så langt er det ingen som "dør som fluer" av aspartam.

Gjest trilleto

Så da faller din tidligere påstand "Hadde folk inntatt aspartam i samme mengde som de gjør som dør av sukker hadde de daua som fluer. – trilleto" på sin egen urimelighet.

Folk "dør av sukker" relativt ofte når de drikker flere ganger den halve literen du nevnte om dagen, og så langt er det ingen som "dør som fluer" av aspartam.

Ikke enig i din konk. i første avsnitt av det du skriver. Heller ikke enig at folk dør av inntak av mer enn anbefalt dose av sukker med mindre de er diabetikere. Sukker alene er ikke det som gjør at folk dør av sykdommer relatert til fedme. Jeg drikker og spiser ikke aspartam selv om noen prøver å overbevise meg om at det ikke er skadelig. Det er et stoff jeg ikke behøver å innta.

I dag drikker jeg Solo og det er jommen godt med isbiter i :)

Ikke enig i din konk. i første avsnitt av det du skriver. Heller ikke enig at folk dør av inntak av mer enn anbefalt dose av sukker med mindre de er diabetikere. Sukker alene er ikke det som gjør at folk dør av sykdommer relatert til fedme. Jeg drikker og spiser ikke aspartam selv om noen prøver å overbevise meg om at det ikke er skadelig. Det er et stoff jeg ikke behøver å innta.

I dag drikker jeg Solo og det er jommen godt med isbiter i :)

At sukker bidrar sterkt til overvekt, og at dette er farlig (fører til mange dødsfall) er gjennomdokumentert.

At aspartam, bortsett fra de som er sensitive for det, er trygt er også gjennomdokumentert gjennom 30 år, og uten at noen har klart å finne en sykdom som aspartam forårsaker.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest trilleto

At sukker bidrar sterkt til overvekt, og at dette er farlig (fører til mange dødsfall) er gjennomdokumentert.

At aspartam, bortsett fra de som er sensitive for det, er trygt er også gjennomdokumentert gjennom 30 år, og uten at noen har klart å finne en sykdom som aspartam forårsaker.

Med vennlig hilsen

''At sukker bidrar sterkt til overvekt, og at dette er farlig (fører til mange dødsfall) er gjennomdokumentert.''

Overdreven bruk av sukker, sammen med annet usunt kosthold og ingen mosjon kan føre til sykdommer man igjen kan dø av.

''At aspartam, bortsett fra de som er sensitive for det, er trygt er også gjennomdokumentert gjennom 30 år, og uten at noen har klart å finne en sykdom som aspartam forårsaker.''

Jeg vet at du er nødt til å tro på dette. Jeg tror ikke på det. Jeg vet hva aspartam inneholder, jeg vet hva det brytes ned til og jeg vil ikke ha det i kroppen i den grad jeg kan unngå det.

''At sukker bidrar sterkt til overvekt, og at dette er farlig (fører til mange dødsfall) er gjennomdokumentert.''

Overdreven bruk av sukker, sammen med annet usunt kosthold og ingen mosjon kan føre til sykdommer man igjen kan dø av.

''At aspartam, bortsett fra de som er sensitive for det, er trygt er også gjennomdokumentert gjennom 30 år, og uten at noen har klart å finne en sykdom som aspartam forårsaker.''

Jeg vet at du er nødt til å tro på dette. Jeg tror ikke på det. Jeg vet hva aspartam inneholder, jeg vet hva det brytes ned til og jeg vil ikke ha det i kroppen i den grad jeg kan unngå det.

Overdrevent bruk av sukker vet vi er farlig, likeså tror jeg overdrevent bruk av Aspartam er farlig. Det meste er farlig ved overdrevent bruk, til og med gulrøtter, man kan jo få vitaminforgiftning.

Overdrevent bruk av sukker vet vi er farlig, likeså tror jeg overdrevent bruk av Aspartam er farlig. Det meste er farlig ved overdrevent bruk, til og med gulrøtter, man kan jo få vitaminforgiftning.

Helt enig. Overdrevet bruk av det meste (også vann) er farlig.

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke "nødt" til å tro på noe som helst.

Jeg forholder meg til vitenskapelige undersøkelser, samt at millioner på millioner av mennesker inntar aspartam daglig uten at de utvikler en ekstra arm, kreft, blir lyselilla eller annet av den grunn.

Skulle de samme ha drukket tilsvarende i sukker ville mange av dem nå vært så overvektige at de ville dødd.

Gjest trilleto

Jeg forholder meg til vitenskapelige undersøkelser, samt at millioner på millioner av mennesker inntar aspartam daglig uten at de utvikler en ekstra arm, kreft, blir lyselilla eller annet av den grunn.

Skulle de samme ha drukket tilsvarende i sukker ville mange av dem nå vært så overvektige at de ville dødd.

''Skulle de samme ha drukket tilsvarende i sukker ville mange av dem nå vært så overvektige at de ville dødd.''

Drukket tilsvarende hva? Det er vel ingen som drikker brus i mengder som det millioner av mennsker inntar av aspartam? Du bare rører.

''samt at millioner på millioner av mennesker inntar aspartam daglig uten at de utvikler en ekstra arm, kreft, blir lyselilla eller annet av den grunn.''

Men det er jo - i takt med inntoget av diverse kunstige stoffer - blitt utrolig mye mer allergier og utmattelse og diagnoser man ikke så så mye av før. Også kreft har vel økt en del? Et eller annet med vår moderne livsførsel bidrar til dette. Jeg synes i alle fall det er greit å holde seg unna så mye som mulig av de nye, kunstige stoffene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...