Gjest de skal ikke lure meg Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hvilke herskerteknikker tar skoler i bruk ved mobbesaker eller andre problemer? Vet at en av de er at de ignorerer mailer og telefoner fra foreldrene. Hvilke andre teknikker tar de i bruk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest de skal ikke lure meg Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Noen skoler er redde for å få skylden for at de ikke stopper mobbing. Det resulterer i at når de ikke klarer å stoppe mobbingen så må de psyke foreldrene såpass mye ned slik at de ikke makter å ta seg av barnet. Når de har greid det så ringer de barnevernet som da blindt lar seg lure til å tro at det er foreldrenes skyld at barnet blir mobbet. Noen lærere er også så utspekulerte at de også psyker ned barnet. Noen mobber og skjeller ut barnet men de smarteste gjør ikke akkuratt det for da kan jo de andre barna gå hjem å foretelle sannheten. De hjelper ikke barnet, de utestenger barnet, og gjør seg svært populær for alle de andre foreldrne og barna. De glisier også dagen lang slik at alle skal tro at det er moren det er noe i veien med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg har heldigvis ingen erfaring med dette. Men jeg husker godt denne kronikken, som går spesielt på "skjult" jentemobbing: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2082753.ece Selv om den er flere år gammel, kan du kanskje ha nytte av å lese den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest de skal ikke lure meg Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg har heldigvis ingen erfaring med dette. Men jeg husker godt denne kronikken, som går spesielt på "skjult" jentemobbing: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2082753.ece Selv om den er flere år gammel, kan du kanskje ha nytte av å lese den. Takk, interesann link. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Noen skoler er redde for å få skylden for at de ikke stopper mobbing. Det resulterer i at når de ikke klarer å stoppe mobbingen så må de psyke foreldrene såpass mye ned slik at de ikke makter å ta seg av barnet. Når de har greid det så ringer de barnevernet som da blindt lar seg lure til å tro at det er foreldrenes skyld at barnet blir mobbet. Noen lærere er også så utspekulerte at de også psyker ned barnet. Noen mobber og skjeller ut barnet men de smarteste gjør ikke akkuratt det for da kan jo de andre barna gå hjem å foretelle sannheten. De hjelper ikke barnet, de utestenger barnet, og gjør seg svært populær for alle de andre foreldrne og barna. De glisier også dagen lang slik at alle skal tro at det er moren det er noe i veien med. Hvorfor svarer du deg selv? Jeg synes du har et overdrevent negativt syn på skole og de ansatte der. De fleste lærere har nok å gjøre om de ikke skal konstruere saker for å få barnevernet til å "ta" uskyldige foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest de skal ikke lure meg Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hvorfor svarer du deg selv? Jeg synes du har et overdrevent negativt syn på skole og de ansatte der. De fleste lærere har nok å gjøre om de ikke skal konstruere saker for å få barnevernet til å "ta" uskyldige foreldre. Jeg har lest flere historier inne på stopp mobbingen og jeg leser også på facebook det stopp mobbingen hva som skrives der. Ignorering og melding til barnevernet er ikke sjelden i mobbesaker. Jeg er selv oppi en situsajon der mitt barn har blitt mobbet i lang tid og jeg blir selv ignorert. Jeg synes det er svært viktig at foreldre som er i lignende situajsoner ikke lar seg lure. Jeg vil sette meg godt inn i hvilke tysike herskerteknikker jeg skal være obs på. Har også opplevde før at mitt barn har blitt mye trakkasert av en annen lærer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Overse problemet og vente på at det skal gå over av seg selv. Nekte for at mobbing skjer, fordi "ingen av lærerne har merket noe til det". Legge skylden på offeret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg har lest flere historier inne på stopp mobbingen og jeg leser også på facebook det stopp mobbingen hva som skrives der. Ignorering og melding til barnevernet er ikke sjelden i mobbesaker. Jeg er selv oppi en situsajon der mitt barn har blitt mobbet i lang tid og jeg blir selv ignorert. Jeg synes det er svært viktig at foreldre som er i lignende situajsoner ikke lar seg lure. Jeg vil sette meg godt inn i hvilke tysike herskerteknikker jeg skal være obs på. Har også opplevde før at mitt barn har blitt mye trakkasert av en annen lærer. Jeg betviler ikke at det foregår mobbing som skoler ikke klarer å avdekke eller stoppe. Men pass på at du ikke kan beskyldes for å være usaklig eller fordomsfull. Nettsteder som drives av en bestemt gruppe med en agenda som overskygger alt annet, kan være ubalanserte. Påstander av typen ''De (lærerne) gliser også dagen lang, slik at alle skal tro at det er moren det er noe i veien med'' virker useriøse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest de skal ikke lure meg Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg betviler ikke at det foregår mobbing som skoler ikke klarer å avdekke eller stoppe. Men pass på at du ikke kan beskyldes for å være usaklig eller fordomsfull. Nettsteder som drives av en bestemt gruppe med en agenda som overskygger alt annet, kan være ubalanserte. Påstander av typen ''De (lærerne) gliser også dagen lang, slik at alle skal tro at det er moren det er noe i veien med'' virker useriøse. Du har rett i det. Jeg kan godt forstå at foreldrene lett kan la seg knekke når barnet blir mobbet og de i tillegg blir hersket med av skolen. Jeg har hatt mange søvnløse netter p.g.a mobiingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest de skal ikke lure meg Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Overse problemet og vente på at det skal gå over av seg selv. Nekte for at mobbing skjer, fordi "ingen av lærerne har merket noe til det". Legge skylden på offeret. Takk. Ja de vet akkuratt hvordan de skal gå frem for å gå med ryggen fri selv. SKemmende. Verden er ikke så god som jeg før trodde.Det har jeg bare måtet innse mer og mer. Jeg har blitt lurt flere ganger i mitt tidligere liv p.g.a jeg har vært så godtroende mot folk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Var nylig på foreldremøte der mobbing av en elev ble tatt opp. Både rektor, sped.ped.lærer, klasselærer og ass.lærer var med på møtet. Elevene i klassen blir innkalt til samtale hver og en. Vi foreldre fikk klar beskjed om å snakke med elevene våre. Mobbing tolereres ikke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg har heldigvis ikke erfaring med akkurat det. Generelt kan det i slike tilfeller være nyttig å kommunisere i brevs form, ikke e-post, med en konstruktiv og formell tone. Svarer de ikke kan brevet sendes rekomandert. Om mine barn hadde gått på en skole som holdt på slik, hadde jeg sett meg om etter en annen skole eller i verste fall undervis barnet hjemme til jeg fant en bedre løsning. Barn har som mobbes har verken tid eller råd til passive og likegyldige voksne. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hvorfor svarer du deg selv? Jeg synes du har et overdrevent negativt syn på skole og de ansatte der. De fleste lærere har nok å gjøre om de ikke skal konstruere saker for å få barnevernet til å "ta" uskyldige foreldre. Skolen/fagfolk/spesialister på sitt verste kan langt overgå våre villeste fantasier og grimmeste mareritt. Et problem for de som støter på noe slikt er at få vil tro at ting kan være så ille. Heldigvis er skolen generelt langt bedre. Men når ansvarsfraskrivelsesmekanismene setter inn, kan det bli ganske stygt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest de skal ikke lure meg Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg har heldigvis ikke erfaring med akkurat det. Generelt kan det i slike tilfeller være nyttig å kommunisere i brevs form, ikke e-post, med en konstruktiv og formell tone. Svarer de ikke kan brevet sendes rekomandert. Om mine barn hadde gått på en skole som holdt på slik, hadde jeg sett meg om etter en annen skole eller i verste fall undervis barnet hjemme til jeg fant en bedre løsning. Barn har som mobbes har verken tid eller råd til passive og likegyldige voksne. mvh Takk for tipset om å sende brev i stede for e-mail! Tror vi ender opp med å bytte skole selv om det er et stort skritt å ta. Ungen har i perioder blitt mobbet før også. Så har det blitt bedre en god stund for så å ta seg opp igjen. Nå har det vært mobbing siden oktober og skolen ignorerer meg. Ringer jeg skolen så er aldri læreren til stede, ringer heller ikke tilbake. Sender jeg mail så får jeg sjelden svar. Føler derfor sterkt at de nå bevisst prøver å psyke meg ned men har bestemt meg for at de ikke skal få greie det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest de skal ikke lure meg Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Skolen/fagfolk/spesialister på sitt verste kan langt overgå våre villeste fantasier og grimmeste mareritt. Et problem for de som støter på noe slikt er at få vil tro at ting kan være så ille. Heldigvis er skolen generelt langt bedre. Men når ansvarsfraskrivelsesmekanismene setter inn, kan det bli ganske stygt. mvh Hadde det ikke vært fordi jeg har lest så mye om slike herkerteknikker og historier så hadde skolen sikkert for lengst fått meg ned i kjelleren. Viktig å gjøre foreldre til barn som mobbes obs på akkuratt dette. Noen skoler gjør alt de kan og er flinke mens andre ikke er det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Takk for tipset om å sende brev i stede for e-mail! Tror vi ender opp med å bytte skole selv om det er et stort skritt å ta. Ungen har i perioder blitt mobbet før også. Så har det blitt bedre en god stund for så å ta seg opp igjen. Nå har det vært mobbing siden oktober og skolen ignorerer meg. Ringer jeg skolen så er aldri læreren til stede, ringer heller ikke tilbake. Sender jeg mail så får jeg sjelden svar. Føler derfor sterkt at de nå bevisst prøver å psyke meg ned men har bestemt meg for at de ikke skal få greie det. ''Føler derfor sterkt at de nå bevisst prøver å psyke meg ned men har bestemt meg for at de ikke skal få greie det.'' Det er ikke sikkert de bevisst prøver og psyke deg ned. Kan hende har de bare bordet skallene sine noen meter ned i kvikkleira. Jeg har lite tro på å starte private voksenopplæringsprosjekter av ikke fungerende fagfolk. Spesielt ikke i skolesammenheng. Skolebytte kan nok være en god idé. Pass i så fall på å ikke ta med deg all din oppbygde frustrasjon, negativitet og mistenksomhet til den nye skolen, slik at du risikerer å tolke ting overdrevent negativt. Det vil kunne ødelegge mye for både deg og ikke minst barnet. Du må gi den nye skolen en sjanse og tabbekvote. Vær positiv, optimistisk og tolk ting i beste mening, uten å bli naiv. Under normale forhold på en skole kan det meste løses på en fornuftig måte, uten krig og uvennskap. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Takk for tipset om å sende brev i stede for e-mail! Tror vi ender opp med å bytte skole selv om det er et stort skritt å ta. Ungen har i perioder blitt mobbet før også. Så har det blitt bedre en god stund for så å ta seg opp igjen. Nå har det vært mobbing siden oktober og skolen ignorerer meg. Ringer jeg skolen så er aldri læreren til stede, ringer heller ikke tilbake. Sender jeg mail så får jeg sjelden svar. Føler derfor sterkt at de nå bevisst prøver å psyke meg ned men har bestemt meg for at de ikke skal få greie det. ''Sender jeg mail så får jeg sjelden svar.'' Vær smart, send til flere - og med ansvarlig i kommunen på kopi. Snakk også vagt om å videresende mailen til media om du ikke får svar, siden du har sendt flere mailer og ringt mange ganger uten å få kontakt. Det hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 ''Sender jeg mail så får jeg sjelden svar.'' Vær smart, send til flere - og med ansvarlig i kommunen på kopi. Snakk også vagt om å videresende mailen til media om du ikke får svar, siden du har sendt flere mailer og ringt mange ganger uten å få kontakt. Det hjelper. ''Vær smart, send til flere - og med ansvarlig i kommunen på kopi. Snakk også vagt om å videresende mailen til media om du ikke får svar, siden du har sendt flere mailer og ringt mange ganger uten å få kontakt.'' Dette er en måte å gjøre det på. Men det er samtidig en krigsærklæring. Og det er slett ikke sikkert det gjør situasjonen bedre. Kan sende skolen lengre ned i skyttergraven. Tror jeg ville foretrukket å finne en bedre skole fremfor å forsøke å 'tvangsreparere' en som ikke fungerer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Skolen/fagfolk/spesialister på sitt verste kan langt overgå våre villeste fantasier og grimmeste mareritt. Et problem for de som støter på noe slikt er at få vil tro at ting kan være så ille. Heldigvis er skolen generelt langt bedre. Men når ansvarsfraskrivelsesmekanismene setter inn, kan det bli ganske stygt. mvh Jeg benekter slett ikke at det kan skje groteske ting. På det tidspunkt jeg skrev det svaret du reagerte på, hadde det ikke kommet fram at dette er en konkret sak som trådstarter står midt oppi. Jeg svarte ut fra en mer generell betraktning om hvordan skoler opptrer i sin alminnelighet. Enhver lærer som smiler, gjør ikke det for å psyke ut foreldrene, hvis du skjønner hva jeg mener. Det kommet fram helt andre ting i tråden siden jeg kommenterte her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 ''Vær smart, send til flere - og med ansvarlig i kommunen på kopi. Snakk også vagt om å videresende mailen til media om du ikke får svar, siden du har sendt flere mailer og ringt mange ganger uten å få kontakt.'' Dette er en måte å gjøre det på. Men det er samtidig en krigsærklæring. Og det er slett ikke sikkert det gjør situasjonen bedre. Kan sende skolen lengre ned i skyttergraven. Tror jeg ville foretrukket å finne en bedre skole fremfor å forsøke å 'tvangsreparere' en som ikke fungerer. mvh ''Dette er en måte å gjøre det på. Men det er samtidig en krigsærklæring. Og det er slett ikke sikkert det gjør situasjonen bedre. Kan sende skolen lengre ned i skyttergraven.'' Av og til må man bare ta krigen, og slik trådstarter framstiller saken virker det som at diplomatiets tider er forbi. Dessuten er det en fordel at skoleeier også får vite hvilken inkompetanse de har plassert rundt omkring. ''Tror jeg ville foretrukket å finne en bedre skole fremfor å forsøke å 'tvangsreparere' en som ikke fungerer.'' Det også, om det er et alternativ. Men jeg hadde ikke latt skolen slippe unna uten en smekk uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.