Angustia Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Huff, jeg har gitt Vesla på 9 år husarrest for første gang, på litt sviktende vilkår føler jeg, ergo er jeg takknemlig for innspill... For å gjøre en kort historie lang, kom vi begge slitne hjem, jeg lagde favorittmiddagen mens jeg snakka i telefonen og ho fikk lov å låne PC'n min. Har lova henne egen laptop eller i-pad og ho er villig til å spytte inn en tusenlapp fra sparekonto (har barnepensjon månedlig, og den rører jeg aldri). Men, mens jeg snakka i telefonen sier ho at ho har problemer med PC'n. Jeg ba henne vente. Så avbrøt ho igjen og spør om "skal jeg svare ja på på å opprette siste 100 "ett eller annet", jeg ber henne vente til jeg er ferdig med telefonen. Det viser seg at ho "mista" laptopen, trykka vilkårlig på ulike "greier" for å gjenopprette skaden, med det resultat at skjermbildet var loddrett, (skrekkelig irriterende og upraktisk), alle verktøylinjer var en saga blott til tross for esc, alt & delete osv, samt utallige forsøk fra min side (med hodet på skakke og anatomiske utfordringer). Merka at jeg mugna fordi jeg måtte utføre viktige ting i løpet av kvelden som (i prioritert rekkefølge) DOL, regninger og e-post - de to sistnevnte har jeg brukt en halvtime på og "alt er tull", sukk.. På ett eller annet vis, og i løpet av x-antall timer, oppretta jeg fabrikkinnstillinger (?) til tross for loddrett bilde og ikke-fungerende mus/pekebrett, men det tok sin tid og adrenalinet steig :-( OK, poenget var at jeg sa til Vesla at ho aldri kan bruke min PC meir og ho har husarrest i kveld. Inkludert nei til ei venninne som ville overnatte her i kveld. Vesla har blitt trøsta og forsikra om min uforbeholdne kjærlighet, men ho er ikke veldig overbevist i dag, føler jeg :-/ Personlig har jeg kjølna litt når laptopen fungerer på et vis og på tverke, men jeg tenker oppriktig talt:: Overreagerte jeg, f.eks pga min "avhengighet" til nett, eller kan jeg dra "respektløs-for-andres-ting-argumenet"?. Venninna overnatter ikke i kveld, det er opplest og vedtatt. men hva tenker dere kloke DOL'ere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vcdasfasf Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Overreaksjon. Du bør kompensere med noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Du overreagerte nok litt, ja;) Men synes ikke at _en_ kvelds husarrest er all verdens straff! Hun tar kanskje pointet, og bruker laptopen mer forsiktig i fremtiden.... Dersom du opphever forbudet da;))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Overreaksjon. Du bør kompensere med noe. ''Overreaksjon'' Ja ser den.. Men ho har tross alt "mista den" fordi jeg ikke svarte innen 20 sekunder. Men jeg har ikke noen historie på eller grunn til å tro at ho gjorde dette med vilje heller. Uvørenhet, ja, overlegg, nei.. .''Du bør kompensere med noe.'' Kanskje det? "Eneforsørger i full jobb med barn i aktive fritidssysler tar imot råd med stor takk" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Aner ikke, men tror jeg synes riktig reaksjon ville være at hun ikke fikk bruke PC' (evt også andre spillenheter) på en uke eller to. Overnatting fikk gå som avtalt - nå straffer du jo også venninnen. (håper du ikkke måtte røyke for å avreagere? ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 På den ene siden høres skadene hun forårsaket ut til å være ganske bagatellmessige. I hvert fall om du vet hvordan det skal fikses. Slik sett overreagerte du. På den andre siden risikerer man å installere et virus og drepe hele PC-en med innhold med en slik gjett-og-vinn-metode. I det perspektivet underreagerte du. Du har et viktig poeng i forhold til å respektere andres eiendeler og behandle dem med forsiktighet. Og dessuten ikke modifisere andres eiendeler uten eierens samtykke. Så jeg synes ikke du skal blautne. Stå for denne. Du reagerte ikke så grusomt. Har hun en egen brukerkonto med begrensede rettigheter på din PC, eller er hun inne på din konto. Det første er helt klart å anbefale. Det deilige med at ungene fikk seg egne PC-er er at de bare skaper problemer for seg selv når de roter det til. Og da må de enten ordne opp selv eller vente til jeg gjør det. I slike tilfeller an jeg være strategisk treig.... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Overreaksjon. Du bør kompensere med noe. ''Overreaksjon.'' Det er veldig godt mulig, hvordan meiner du reint konkret dette kan løses? ''Du bør kompensere med noe.'' Det har du nok også rett i til tross for full jobb for meg, full skole for barna, fritidsaktiviteter, sosiale aktiviteter med barn og familie, osv Men hva tenker du om husarrest generelt og for Vesla spesielt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 ''Det viser seg at ho "mista" laptopen,'' Hva betyr dette? Falt den i gulvet? ''trykka vilkårlig på ulike "greier" for å gjenopprette skaden, med det resultat at skjermbildet var loddrett, (skrekkelig irriterende og upraktisk), alle verktøylinjer var en saga blott til tross for esc, alt & delete osv, samt utallige forsøk fra min side (med hodet på skakke og anatomiske utfordringer). '' Hehe, ja, det er ikke så greit. Katten min (!) greide å få snudd skjermbildet opp-ned på vår stasjonære pc en gang - det var trøblete det. Sånn ellers: Jeg syns ikke du overreagerte så veldig. Du ba henne vente, gjentatte ganger, og hun valgte å ignorere den beskjeden. Med trykk-og-prøv-og-håp-det-beste-metoden kan mye gå galt, spesielt når man ikke er villig til å vente 20 sekunder på hjelp eller særlig innstilt på å lese meldinger og beskjeder som kommer opp på skjermen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 På den ene siden høres skadene hun forårsaket ut til å være ganske bagatellmessige. I hvert fall om du vet hvordan det skal fikses. Slik sett overreagerte du. På den andre siden risikerer man å installere et virus og drepe hele PC-en med innhold med en slik gjett-og-vinn-metode. I det perspektivet underreagerte du. Du har et viktig poeng i forhold til å respektere andres eiendeler og behandle dem med forsiktighet. Og dessuten ikke modifisere andres eiendeler uten eierens samtykke. Så jeg synes ikke du skal blautne. Stå for denne. Du reagerte ikke så grusomt. Har hun en egen brukerkonto med begrensede rettigheter på din PC, eller er hun inne på din konto. Det første er helt klart å anbefale. Det deilige med at ungene fikk seg egne PC-er er at de bare skaper problemer for seg selv når de roter det til. Og da må de enten ordne opp selv eller vente til jeg gjør det. I slike tilfeller an jeg være strategisk treig.... mvh Takk for betryggende ord (og jeg har lært deg å kjenne som en ærlig, direkte og klok person i spørsmål om barn og unge, så fikk jeg sagt det også ) ''Har hun en egen brukerkonto med begrensede rettigheter på din PC, eller er hun inne på din konto'' Nei, ho er på min konto... ''Det første er helt klart å anbefale''. Ja, ser det enda klarere nå, takk for tips :-) ''Det deilige med at ungene fikk seg egne PC-er er at de bare skaper problemer for seg selv når de roter det til. Og da må de enten ordne opp selv eller vente til jeg gjør det. I slike tilfeller an jeg være strategisk treig....'' Høres herlig ut! Mine eldste var nærmest myndige før de fikk egen PC / Mac / laptop, i-ditt&datt o.l... Må innse at Vesla lever i en annen teknologisk verden; de har lekser på Fronter, chattes på MSN, MovieStarPlanet, GoSuperModel og Vesla får sikkert uforholdsmessig mye restriksjoner fra meg... Jaja, Vesla og jeg var *venner* før ho la seg, vi elsker hverandre og er enige om å snakke om fadesen i morra. Jeg er fortsatt møkk sur pga fadesen, må oppsøke en datakyndig og står ved at Vesla ikke får låne min PC på en _god stund_.... Men Vesla har nok sine argumenter (og de kan være riktig så viktige), - uansett snakker vi om en PC :-/ (*føler for å dykke, ikke nødvendigvis dukke*) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vcdasfasf Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 ''Overreaksjon'' Ja ser den.. Men ho har tross alt "mista den" fordi jeg ikke svarte innen 20 sekunder. Men jeg har ikke noen historie på eller grunn til å tro at ho gjorde dette med vilje heller. Uvørenhet, ja, overlegg, nei.. .''Du bør kompensere med noe.'' Kanskje det? "Eneforsørger i full jobb med barn i aktive fritidssysler tar imot råd med stor takk" Kompensasjon: "Syns du det var for strengt?" "Kan du se det fra min side" "Jeg beklager, jeg har tenkt på om det kanskje var for strengt å ikke la deg overnatte pga dette". (?) Kompensasjon trenger vel ikke være så stor - hun liker kontakt med venninner og kanskje noen ganger din positive oppmerksomhet. Belønning, kompensasjoner og hyggelige opplevelser kan vel være alt fra at du har kjøpt kakao eller popcorn og at dere koser dere sammen med spill eller en film en kveld? Hvem vet, kanskje rota hun til dataen med vilje, eller sitter du nagla til dataen kun etter ungas leggetid? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg synes kveldens sanksjoner var helt greie; hun visste bedre og valgte å ikke ta hensyn. Men jeg hadde nok ikke opprettholdt et totalforbud mot bruk av din pc til evig tid ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Du overreagerte. En dags husarrest hadde vært nok. Å nekte henne å låne PC-en fremover var ulurt, men det kan du ordne ved å la henne få en egen raskt. Det verste var at du nektet venninnen å overnatte. Hvorfor straffe venninnen? Og hvordan forklarte du det overfor venninnens foreldre? Jeg regner med at de reagerte veldig negativt, uansett om de ga uttrykk for det eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 ''Det viser seg at ho "mista" laptopen,'' Hva betyr dette? Falt den i gulvet? ''trykka vilkårlig på ulike "greier" for å gjenopprette skaden, med det resultat at skjermbildet var loddrett, (skrekkelig irriterende og upraktisk), alle verktøylinjer var en saga blott til tross for esc, alt & delete osv, samt utallige forsøk fra min side (med hodet på skakke og anatomiske utfordringer). '' Hehe, ja, det er ikke så greit. Katten min (!) greide å få snudd skjermbildet opp-ned på vår stasjonære pc en gang - det var trøblete det. Sånn ellers: Jeg syns ikke du overreagerte så veldig. Du ba henne vente, gjentatte ganger, og hun valgte å ignorere den beskjeden. Med trykk-og-prøv-og-håp-det-beste-metoden kan mye gå galt, spesielt når man ikke er villig til å vente 20 sekunder på hjelp eller særlig innstilt på å lese meldinger og beskjeder som kommer opp på skjermen. ''Hva betyr dette? Falt den i gulvet?'' Njaaa, det blir vi ikke enige om. Men i følge henne "holdt den på å falle, og da kom jeg borti en knapp" !! ''hehe, ja, det er ikke så greit. Katten min (!) greide å få snudd skjermbildet opp-ned på vår stasjonære pc en gang - det var trøblete det.'' Katten vår klarte å sparke til et glass Pepsi Max rett mot og over PC'n - og den døde... PC'n, altså ;-) ''Sånn ellers: Jeg syns ikke du overreagerte så veldig. Du ba henne vente, gjentatte ganger, og hun valgte å ignorere den beskjeden. Med trykk-og-prøv-og-håp-det-beste-metoden kan mye gå galt, spesielt når man ikke er villig til å vente 20 sekunder på hjelp eller særlig innstilt på å lese meldinger og beskjeder som kommer opp på skjermen.'' Takk for svar! Gjentatte ganger er lik to, men ellers er jeg selvfølgelig 100% enig med deg ;-) (*Og jeg skal selvfølgelig dra i land hennes personlige Laptop for barnepensjonen*) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Takk for betryggende ord (og jeg har lært deg å kjenne som en ærlig, direkte og klok person i spørsmål om barn og unge, så fikk jeg sagt det også ) ''Har hun en egen brukerkonto med begrensede rettigheter på din PC, eller er hun inne på din konto'' Nei, ho er på min konto... ''Det første er helt klart å anbefale''. Ja, ser det enda klarere nå, takk for tips :-) ''Det deilige med at ungene fikk seg egne PC-er er at de bare skaper problemer for seg selv når de roter det til. Og da må de enten ordne opp selv eller vente til jeg gjør det. I slike tilfeller an jeg være strategisk treig....'' Høres herlig ut! Mine eldste var nærmest myndige før de fikk egen PC / Mac / laptop, i-ditt&datt o.l... Må innse at Vesla lever i en annen teknologisk verden; de har lekser på Fronter, chattes på MSN, MovieStarPlanet, GoSuperModel og Vesla får sikkert uforholdsmessig mye restriksjoner fra meg... Jaja, Vesla og jeg var *venner* før ho la seg, vi elsker hverandre og er enige om å snakke om fadesen i morra. Jeg er fortsatt møkk sur pga fadesen, må oppsøke en datakyndig og står ved at Vesla ikke får låne min PC på en _god stund_.... Men Vesla har nok sine argumenter (og de kan være riktig så viktige), - uansett snakker vi om en PC :-/ (*føler for å dykke, ikke nødvendigvis dukke*) Det hadde definitivt gått lang tid før en av mine hadde fått lånt min bærbare etter slik vandalisme. Ærlige tabber og uhell kan jeg ha stor tolmodighet med. Men jeg har ikke mye nåde med det som skjer fordi noen ikke gidder å utvise et absolutt minstemål av forsiktighet. Og nåde den som flytter på så mye som et ikon på min konto! Det er forresen enkelt å opprette nye brukerkontoer. I samme slengen kan hun få sin egen e-post. Så har hun en grunn mindre til å herpe til din. Ulempen med mange PC-er er selvfølgelig at man kan få mange dataproblemer... :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Du overreagerte. En dags husarrest hadde vært nok. Å nekte henne å låne PC-en fremover var ulurt, men det kan du ordne ved å la henne få en egen raskt. Det verste var at du nektet venninnen å overnatte. Hvorfor straffe venninnen? Og hvordan forklarte du det overfor venninnens foreldre? Jeg regner med at de reagerte veldig negativt, uansett om de ga uttrykk for det eller ikke. ''Du overreagerte. En dags husarrest hadde vært nok. Å nekte henne å låne PC-en fremover var ulurt, men det kan du ordne ved å la henne få en egen raskt.''' Ja, ser den.. ''Det verste var at du nektet venninnen å overnatte. Hvorfor straffe venninnen? Og hvordan forklarte du det overfor venninnens foreldre? Jeg regner med at de reagerte veldig negativt, uansett om de ga uttrykk for det eller ikke.'' Nei, de reagerte ikke i det heile tatt, og det tror jeg på. Denne venninna bor her uformelt, og burde ikke vært "target") Vesla og venninna reagerte på at en tredje venninne ikke fikk overnatte, og det tar jeg på min kappe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg kunne ha reagert på samme måte. Blir veldig irritert dersom ungene bare trykker uten å vite hva de trykker på. Og de må lære seg å vente på tur og lære seg å vente dersom en snakker i telefon. Synes det var en ok reaksjon. Vi kjøpte en "familie-pc" i høst, og det var veldig greit for ungene å bruke den fremfor min eller farens - klurer de det til på den, er det de selv det går utover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Synes det var en helt adekvat konsekvens. Så får du se hvor lenge du vil opprettholde forbudet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Kompensasjon: "Syns du det var for strengt?" "Kan du se det fra min side" "Jeg beklager, jeg har tenkt på om det kanskje var for strengt å ikke la deg overnatte pga dette". (?) Kompensasjon trenger vel ikke være så stor - hun liker kontakt med venninner og kanskje noen ganger din positive oppmerksomhet. Belønning, kompensasjoner og hyggelige opplevelser kan vel være alt fra at du har kjøpt kakao eller popcorn og at dere koser dere sammen med spill eller en film en kveld? Hvem vet, kanskje rota hun til dataen med vilje, eller sitter du nagla til dataen kun etter ungas leggetid? Godt poeng, det tar jeg til etterrertning :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Du overreagerte. En dags husarrest hadde vært nok. Å nekte henne å låne PC-en fremover var ulurt, men det kan du ordne ved å la henne få en egen raskt. Det verste var at du nektet venninnen å overnatte. Hvorfor straffe venninnen? Og hvordan forklarte du det overfor venninnens foreldre? Jeg regner med at de reagerte veldig negativt, uansett om de ga uttrykk for det eller ikke. Vi har ved noen anledninger opplevd at overnattinger et av barna skulle på har blitt avlyst av lignende grunner. Klart det er litt skuffende for barnet, men det kommer nye muligheter. Så barnet forstår. Ingen stor sak. Og som voksen har jeg stor forståelse for de andre foreldrenes avgjørelse. Noen ganger må man bare sette ned foten. Hadde selvsagt vært en annen sak om det var planlagt i mange måneder og alt annet var avlyst for dette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vcdasfasf Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Godt poeng, det tar jeg til etterrertning :-) Jeg vet den siste der var litt slem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.