Gå til innhold

Apropos husarrest..

Angustia

Anbefalte innlegg

Kompensasjon:

"Syns du det var for strengt?" "Kan du se det fra min side" "Jeg beklager, jeg har tenkt på om det kanskje var for strengt å ikke la deg overnatte pga dette". (?) Kompensasjon trenger vel ikke være så stor - hun liker kontakt med venninner og kanskje noen ganger din positive oppmerksomhet. Belønning, kompensasjoner og hyggelige opplevelser kan vel være alt fra at du har kjøpt kakao eller popcorn og at dere koser dere sammen med spill eller en film en kveld? Hvem vet, kanskje rota hun til dataen med vilje, eller sitter du nagla til dataen kun etter ungas leggetid?

Jeg synes faktisk ikke dette er et tilfelle der man skal be om unskyldning fordi man satte en klar grense.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fdsfdsfs

Jeg synes faktisk ikke dette er et tilfelle der man skal be om unskyldning fordi man satte en klar grense.

mvh

JEG derimot syns at en kan ha en dialog rundt konsekvensen av grensen som ble satt. Kanskje var den ikke helt i samsvar med forbrytelsen. At mor reagerte og kom med en konsekvens var helt greit. Men litt impulsivt, kanskje? Og kanskje urimelig. Unger tåler at en forelder går i seg selv og kanskje har de godt av det i forhold til at foreldrene også er rollemodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG derimot syns at en kan ha en dialog rundt konsekvensen av grensen som ble satt. Kanskje var den ikke helt i samsvar med forbrytelsen. At mor reagerte og kom med en konsekvens var helt greit. Men litt impulsivt, kanskje? Og kanskje urimelig. Unger tåler at en forelder går i seg selv og kanskje har de godt av det i forhold til at foreldrene også er rollemodeller.

I dette tilfelle opplever jeg ikke konsekvensen som urimelig.

Hun handlet stikk i strid med hva hun hadde fåttbeskjed om. Moren må få hjelp av andre til å fikse skaden. Konsekvensen av å trykke vilt på en PC er i verste fall at hele maskinen blir ødelagt og alle data tapt.

Jo mere moren diller i ettertid, jo større er sjansen for at handlingen gjentas. Det er veldig galt å gamble med å herpe til andres data.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompensasjon:

"Syns du det var for strengt?" "Kan du se det fra min side" "Jeg beklager, jeg har tenkt på om det kanskje var for strengt å ikke la deg overnatte pga dette". (?) Kompensasjon trenger vel ikke være så stor - hun liker kontakt med venninner og kanskje noen ganger din positive oppmerksomhet. Belønning, kompensasjoner og hyggelige opplevelser kan vel være alt fra at du har kjøpt kakao eller popcorn og at dere koser dere sammen med spill eller en film en kveld? Hvem vet, kanskje rota hun til dataen med vilje, eller sitter du nagla til dataen kun etter ungas leggetid?

''Kompensasjon: "Syns du det var for strengt?" "Kan du se det fra min side" "Jeg beklager, jeg har tenkt på om det kanskje var for strengt å ikke la deg overnatte pga dette". (?)''

Hmmn, har jeg sagt noe om overnatting? Altså, snakker vi mindreårige, er det et ikke-tema. Virkelig.

''Kompensasjon trenger vel ikke være så stor - hun liker kontakt med venninner og kanskje noen ganger din positive oppmerksomhet. Belønning, kompensasjoner og hyggelige opplevelser kan vel være alt fra at du har kjøpt kakao eller popcorn og at dere koser dere sammen med spill eller en film en kveld? Hvem vet, kanskje rota hun til dataen med vilje, eller sitter du nagla til dataen kun etter ungas leggetid?''

Jeg snakker om barn, mistenker at du har en annen agenda her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kompensasjon: "Syns du det var for strengt?" "Kan du se det fra min side" "Jeg beklager, jeg har tenkt på om det kanskje var for strengt å ikke la deg overnatte pga dette". (?)''

Hmmn, har jeg sagt noe om overnatting? Altså, snakker vi mindreårige, er det et ikke-tema. Virkelig.

''Kompensasjon trenger vel ikke være så stor - hun liker kontakt med venninner og kanskje noen ganger din positive oppmerksomhet. Belønning, kompensasjoner og hyggelige opplevelser kan vel være alt fra at du har kjøpt kakao eller popcorn og at dere koser dere sammen med spill eller en film en kveld? Hvem vet, kanskje rota hun til dataen med vilje, eller sitter du nagla til dataen kun etter ungas leggetid?''

Jeg snakker om barn, mistenker at du har en annen agenda her.

Tror du er litt paranoid nå. Hva slags agenda skulle jeg ha? Aner ikke hvem du er og vet ingenting om deg.

Jeg trodde først at den overnattingen som skulle skje var litt "større" enn den tydeligvis var - for det handlet tydeligvis om en venninne som nesten bor hos dere og dette med overnatting er tydeligvis ikke noen big deal hos dere. Da jeg var barn syns jeg dette med overnatting var enormt stas og en sjelden begivenhet og jeg ville blitt knust over en SÅ stor straff.

Når en svarer på slikt så svarer en utfra lite opplysninger og med eget liv som målestokk. Iblant gir det lite meningsfulle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår reaksjonen veldig godt.

For det første forstyrret hun deg gjentatte ganger, etter at du ba henne vente litt.

Hun hadde i tillegg vært uforsiktig med noe hun sannsynligvis visste hun skulle være forsiktig med.

Og hun trykket i villske på en PC, noe hun nok også visste ikke var særlig lurt.

I etterpåklokskapens lys var det kanskje noe strengt å både inndra PC-privilegier og gi husarrest, inklusive nekte overnatting. Men der og da kunne jeg absolutt ha gjort noe lignende.

Til senere ville jeg kanskje sagt at det ikke ble noe bruk av PC på 1 uke, og latt det være straffen.

Jeg er tilhenger av å gi konsekvenser som passer til det som har vært gjort, i den grad det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det hadde vært meg, hadde jeg svart henne med en gang - jeg vet jo at det av og til haster med det man skal svare på på pc'en - ofte telles det jo ned før settingene endres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...