Gå til innhold

Når dusje på eget initiativ?

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Når begynner unger å vite at det er lurt å dusje? Altså, når kan man slutte å "jage" dem i dusjen og regne med at de gjør det på eget initiativ?

Mener eldstemann var 13 kanskje... Nå er guttungen 12 og eldstejenta 11, og de må fortsatt jages....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine er straks 11,5 og 13,5 og må fremdeles jages i dusjen... *sukk* "Må vi dusje nå?! Vi dusjet jo hos pappa for 5 dager siden!" Jadda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er straks 11,5 og 13,5 og må fremdeles jages i dusjen... *sukk* "Må vi dusje nå?! Vi dusjet jo hos pappa for 5 dager siden!" Jadda.

Hehehe.... Jeg kjenner at jeg jobber litt med bevisstgjøring her, altså at de må tenke etter/kjenne etter selv....

Men det funker ikke så bra....

Hos mamma'n er det ikke så nøye, det der....

6-åringen her kommer jo og sier at hun må dusje, for hun gjorde det ikke i går... Jeg aner jo ikke om det varer, men jeg har en følelse av at det kommer til å gjøre det.... Så jeg synes kanskje 12-åringen og 11-åringen burde kunne tenke selv snart.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen blir 13 om halvannen mnd, jeg jager fortsatt... :(

Fint, holdt jeg på å si.... ;)

At det ikke bare er her, mener jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke altfor lenge må du søke skriftlig om tilgang til badet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 12-åring skjønner det av seg selv når han har vært på trening eller stått på ski.

Men han forbinder det bare med trening - og jeg må si fra når jeg synes det er på tide at dusjen inkluderer hårvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke altfor lenge må du søke skriftlig om tilgang til badet...

''Om ikke altfor lenge må du søke skriftlig om tilgang til badet...''

*hehe* Det går nok bra tenker jeg. Har en søster i samme oppgangen og skulle ungene tømme min varmtvannstank så får jeg låne hennes bad. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mine er 8 og 10, og jeg lurer av og til på om de kommer til å dusje eller bade på eget initiativ. Men jeg antar lysten kommer så smått med forfengeligheten, som når de fleste tidlig i puberteten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 år gammel jente her, bare å hinte om at kanskje håret begynner å bli litt fett, så løper hun i dusjen :-) Ellers går hun automatisk i dusjen etter treninger, og siden det er nærmest hver dag, er det sjelden noe problem å få dusjingen unnagjort:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de begynner på ungdomsskolen øker selvbevisstheten vanligvis ganske kraftig, så da både dusjes og brukes deodorant på eget initiativ. Gutter også ;-)

Det merkelige er at også barneskoleelever stort sett dusjer etter trening, men hvis det er ferie så forsvinner ofte behovet for rengjøring...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehehe.... Jeg kjenner at jeg jobber litt med bevisstgjøring her, altså at de må tenke etter/kjenne etter selv....

Men det funker ikke så bra....

Hos mamma'n er det ikke så nøye, det der....

6-åringen her kommer jo og sier at hun må dusje, for hun gjorde det ikke i går... Jeg aner jo ikke om det varer, men jeg har en følelse av at det kommer til å gjøre det.... Så jeg synes kanskje 12-åringen og 11-åringen burde kunne tenke selv snart.... ;)

Alle mine liker å dusje. Her har vi alltid vært nødt til å mase om at det IKKE er nødvendig med så mange dusjer og vask, og så leeeeenge om gangen. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste på 14 dusjer frivillig og stort sett hver dag ;)

Mine to yngste på 11 og 7 skal dusje annenhver dag, og må jages med trusler. Jeg sier bare "hvis dere ikke hører på meg og hopper i dusjen NÅ, så innfører vi en ny regel om dusjing HVER DAG her i huset!" Da løper begge i dusjen med det samme :P *fornøyd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to eldste på 10,5 og snart 13 dusjer av seg selv - den ene som regel hver morgen, den andre etter trening (4 ganger pr uke + gy, to ganger pr uke)

Hun minste på snart 8 må jages i dusjen eller badekaret - og hun kan finne på å ha dusjet uten å vaske håret, så jeg må passe på henne :-) Håper snart hun i alle fall får automatikk i at dusjing = hårvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-åringen min (fyller 12 i mars) må fortsatt jages, ja. Hun er kommet nokså langt pubertetsmessig, med alt det medfører av svettelukt og fett hår ;p

Hun er (heldigvis?) fortsatt såpass "barnslig" at det ikke bekymrer henne så veldig, men det er jo mitt ansvar å lære henne sosiale og hygieniske ferdigheter. Så vi maser og jager :) Det er jo ubehagelig med påminnelser fra omverdenen i alle fall.

Sønnen har først siste året (16 år) kommet på dette selv, men må fortsatt jages han også innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste på 14 dusjer frivillig og stort sett hver dag ;)

Mine to yngste på 11 og 7 skal dusje annenhver dag, og må jages med trusler. Jeg sier bare "hvis dere ikke hører på meg og hopper i dusjen NÅ, så innfører vi en ny regel om dusjing HVER DAG her i huset!" Da løper begge i dusjen med det samme :P *fornøyd*

Jeg syns at dusjing hver dag er for ofte for barn på 7 og 11 år, så fremst de ikke har aktiviteter som gjør at de svetter mye.

Før barn kommer i puberteten er det få gode grunnet for at de skal dusje så hyppig - Ikke fett hår, ikke svettelukt, ikke mensen eller annen utflod, .....

Vi har to faste dusjedager i uka for våre to jenter på hhv 8 og 10 år. I tillegg dusjer de når de har svømming på skolen - og ved behov, f.eks. hvis de har vært i fjøs eller på besøk i hjem hvor det røykes inne.

Sier ikke at dette er noen fasit =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de begynner på ungdomsskolen øker selvbevisstheten vanligvis ganske kraftig, så da både dusjes og brukes deodorant på eget initiativ. Gutter også ;-)

Det merkelige er at også barneskoleelever stort sett dusjer etter trening, men hvis det er ferie så forsvinner ofte behovet for rengjøring...*s*

Frivillig dusjingnår de begynner på ungdomsskolen gjelder i allfall ikke min sønn. Han er 13 år, går i 8 klasse og må fortsatt jages i dusjen. De dusjer eter gym en gang i uka på skolen, de øvrige dagene må han fortelles at han skal dusje etter trening. Han gjør det IKKE frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...