Gå til innhold

Når dusje på eget initiativ?

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Jeg syns at dusjing hver dag er for ofte for barn på 7 og 11 år, så fremst de ikke har aktiviteter som gjør at de svetter mye.

Før barn kommer i puberteten er det få gode grunnet for at de skal dusje så hyppig - Ikke fett hår, ikke svettelukt, ikke mensen eller annen utflod, .....

Vi har to faste dusjedager i uka for våre to jenter på hhv 8 og 10 år. I tillegg dusjer de når de har svømming på skolen - og ved behov, f.eks. hvis de har vært i fjøs eller på besøk i hjem hvor det røykes inne.

Sier ikke at dette er noen fasit =)

Slik er det her også, med gutta på 7 og 10. Eldstemann er ikke i nærheten av å være i puberteten og da ser jeg ingen grunn til at de skal dusje oftere. Det kommer dusjing etter gym på skolen i tillegg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns at dusjing hver dag er for ofte for barn på 7 og 11 år, så fremst de ikke har aktiviteter som gjør at de svetter mye.

Før barn kommer i puberteten er det få gode grunnet for at de skal dusje så hyppig - Ikke fett hår, ikke svettelukt, ikke mensen eller annen utflod, .....

Vi har to faste dusjedager i uka for våre to jenter på hhv 8 og 10 år. I tillegg dusjer de når de har svømming på skolen - og ved behov, f.eks. hvis de har vært i fjøs eller på besøk i hjem hvor det røykes inne.

Sier ikke at dette er noen fasit =)

De dusjer ikke hver dag, men annenhver dag ;) Hverdagsdusjing er bare en "tom trussel" som funker når de ikke vil dusje annenhver dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-åringen her i huset er en skikkelig gris, og hvis ingen hadde bedt ham gjøre det, tror jeg han gladelig ville gått ukesvis uten å dusje eller skifte klær.

Jeg regner med det kommer seg med hygienefokus etter hvert som puberteten gjør sitt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene her i huset (9 og 10) dusjer etter treninger og før de skal f.eks. i bursdag. Etter trening-dusjing begynte de med når de begynte med faste treninger, men om det er et "eget initiativ" eller oppfølging av en "regel" er litt vanskelig å si. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frivillig dusjingnår de begynner på ungdomsskolen gjelder i allfall ikke min sønn. Han er 13 år, går i 8 klasse og må fortsatt jages i dusjen. De dusjer eter gym en gang i uka på skolen, de øvrige dagene må han fortelles at han skal dusje etter trening. Han gjør det IKKE frivillig.

''Frivillig dusjingnår de begynner på ungdomsskolen gjelder i allfall ikke min sønn. Han er 13 år, går i 8 klasse og må fortsatt jages i dusjen. De dusjer eter gym en gang i uka på skolen, de øvrige dagene må han fortelles at han skal dusje etter trening. Han gjør det IKKE frivillig.''

De guttene jeg kjenner har søstre som er to-tre år eldre, så det er muligens deres ikke ubetydelige press som gjør at de har kapitulert når de begynner på ungdomsskolen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene her i huset (9 og 10) dusjer etter treninger og før de skal f.eks. i bursdag. Etter trening-dusjing begynte de med når de begynte med faste treninger, men om det er et "eget initiativ" eller oppfølging av en "regel" er litt vanskelig å si. Hehe.

Sønnen min på seks spør om å få dusej hver dag, fordi han synes det er deilig.. Men han får bare dusje annen hver dag pga. tørr hud.. Han har lenge mast om dusjinga, men det er ikke helt vanlig ettersom jeg skjønner.. Kanskje ta en ekstra prat med dem om hugiene og kroppslukter både her og der..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Sønnen min på 10 dusjer etter trening, gymtime og skirenn. Så det blir fort 4-5 ganger i uka. Og da er det sjelden behov for noe mer dusjing utenom dette. I tillegg så dusjer han ofte når han kommer hjem fra bursdag - han ønsker det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på seks spør om å få dusej hver dag, fordi han synes det er deilig.. Men han får bare dusje annen hver dag pga. tørr hud.. Han har lenge mast om dusjinga, men det er ikke helt vanlig ettersom jeg skjønner.. Kanskje ta en ekstra prat med dem om hugiene og kroppslukter både her og der..?

''Kanskje ta en ekstra prat med dem om hugiene og kroppslukter både her og der..?''

Hm, skjønner ikke helt hvorfor jeg skal det - mine dusjer 4-6 ganger i uka, og det holder i grunnen. Så jeg tror ikke de trenger noen ekstra prat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

Har to jenter, yngstemann på 8 dusjer selv, - uten å bli jaget :-) Mens eldstemann på snart 13 må fremdeles jages - men jeg ser for meg at det snart blir omvendt, - at vi må hindre dusjing et par ganger pr. dag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...