Gå til innhold

Han mente jeg var morfinist!

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

Jeg har vært plaget med nyrestein og vært på ct etter å ha tisset ut 2 steiner. Gleden var stor da det viste seg at det ikke var fler steiner.

Så da trengte jeg ikke fler resepter av legen min på sterke smertestillende.

Ble ganske fortvilet da jeg fikk nytt anfall i dag. På sykehuset mente de det var nyregrus som ikke nødvendigvis vises på ct fordi de er så veldig små.Fikk sprøyte og reiste hjem.

Fikk nå for en time siden nye smerter, virkningen av sprøyta var gått ut, så dro opp på den lokale legevakta for hjelp.

Legen der sa jeg var avhengig av disse medisinene!!! Det var utrolig ubehagelig!! Han holdt en lang monolog om at han var anestesilege og visste hvordan morfinister var. Jeg begynte nesten å gråte.

Jeg viste ham skrivet fra sykehuset som jeg skulle gi fastlegen min og ble da noe mildere.

Det endte med at jeg fikk 2 stk stikkpiller slik at jeg klarer meg gjennom natten til jeg får akuttime hos fastlegen i morgen.

Det er noe av det mest ubehagelige jeg har opplevd. Følte meg som en kriminell narkoman. Jeg kommer ikke til å bruke legevakta her igjen.

Æsj!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375123-han-mente-jeg-var-morfinist/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legevaktsleger som vet _alt_ om deg ved første øyekast kan være en utrivelig opplevelse.

Ta det opp med fastlegen og vurder så om det er verdt å gå videre med saken.

Be om full journalutskrift fra legevakten, eventuelt sendt direkte til fastlegen. Er dine 'avhengighetsproblemer' journalført, kan det være viktig å få gjort noe med det. Er journalen saklig, er det kanskje ikke verdt å bruke mer tid på.

mvh

Gjest Psyk av alt

Legevaktsleger som vet _alt_ om deg ved første øyekast kan være en utrivelig opplevelse.

Ta det opp med fastlegen og vurder så om det er verdt å gå videre med saken.

Be om full journalutskrift fra legevakten, eventuelt sendt direkte til fastlegen. Er dine 'avhengighetsproblemer' journalført, kan det være viktig å få gjort noe med det. Er journalen saklig, er det kanskje ikke verdt å bruke mer tid på.

mvh

Takk for konstruktivt innspill!

Jeg har vært hos fastlegen i da og fått ny resept og snakket da med ham om hva jeg hadde blitt møtt med på legevakta. Han ble sint på mine vegne. Jeg spurte ham rett ut om han mente at jeg var avhengig/misbruker og jeg fikk et kontant nei som svar.

Tenkte ikke på at det kanskje er noen som har journalført et eller annet om avhengighetsproblematikk på legevakta. Det skal jeg jammen undersøke og gjøre akkurat som du sier.

Takk!

Nyrestein/nyregrus smerter er forferdelig smertefullt. Jeg har vært en del på legevakt og sykehus pga dette.

Det har da som regel vært på natten.

Jeg vet ikke helt hvordan missbrukere oppfører seg, men kan ikke tenke at de oppsøker legevakt/sykehus kl 04 på morgenen for å bli rusa??

Jeg har vært hos fastlegen i da og fått ny resept og snakket da med ham om hva jeg hadde blitt møtt med på legevakta. Han ble sint på mine vegne. Jeg spurte ham rett ut om han mente at jeg var avhengig/misbruker og jeg fikk et kontant nei som svar.

Tenkte ikke på at det kanskje er noen som har journalført et eller annet om avhengighetsproblematikk på legevakta. Det skal jeg jammen undersøke og gjøre akkurat som du sier.

Takk!

Nyrestein/nyregrus smerter er forferdelig smertefullt. Jeg har vært en del på legevakt og sykehus pga dette.

Jeg vet ikke helt hvordan missbrukere oppfører seg, men kan ikke tenke at de oppsøker legevakt/sykehus kl 04 på morgenen for å bli rusa??

Nå antar og spekulerer jeg:

I en akutt smertesituasjon kan man, naturlig nok, bli ganske desperat og være meget bestemt på at man trenger en bestemt type smertestillende. Denne typen 'adferd' kan sikkert ha fellestrekk med en rusmisbruker som bare må ha f.eks. morfin.

Ser man den akutte situasjonen adskildt, uten å sette den i sammenheng med diagnose og sykehistorie, kan man derfor ha 'saklig' grunnlag for å anta rusmisbruk.

Du er dessverre ikke den eneste som har opplevd slike ting.

Det er godt dette bare var en tilfeldg legevaktslege, og at du har god støtte hos fastlege og andre som er ansvarlig for behandlingen din.

Håper du snart blir kvitt disse plagene for godt.

mvh

Annonse

Gjest Psyk av alt

Nå antar og spekulerer jeg:

I en akutt smertesituasjon kan man, naturlig nok, bli ganske desperat og være meget bestemt på at man trenger en bestemt type smertestillende. Denne typen 'adferd' kan sikkert ha fellestrekk med en rusmisbruker som bare må ha f.eks. morfin.

Ser man den akutte situasjonen adskildt, uten å sette den i sammenheng med diagnose og sykehistorie, kan man derfor ha 'saklig' grunnlag for å anta rusmisbruk.

Du er dessverre ikke den eneste som har opplevd slike ting.

Det er godt dette bare var en tilfeldg legevaktslege, og at du har god støtte hos fastlege og andre som er ansvarlig for behandlingen din.

Håper du snart blir kvitt disse plagene for godt.

mvh

Du har nok rett.

Jeg er utdannet helsepersonell og kan derfor en del mer enn folk flest når det gjelder sykdom. Det kan hende dette er oppfattet på feil måte.

Men jeg har aldri, ved legevaktsbesøk, sagt hva jeg vil ha av smertestillende.

Jeg har sagt at jeg ikke skal ha voltaren, som er førstevalget ifh å smertestille nyrestein, fordi jeg har punktblødninger i magesekken.

Og da står man igjen med morfinpreparater. Kan hende noen har oppfattet dette som misstenkelig.

Du har nok rett.

Jeg er utdannet helsepersonell og kan derfor en del mer enn folk flest når det gjelder sykdom. Det kan hende dette er oppfattet på feil måte.

Jeg har sagt at jeg ikke skal ha voltaren, som er førstevalget ifh å smertestille nyrestein, fordi jeg har punktblødninger i magesekken.

Og da står man igjen med morfinpreparater. Kan hende noen har oppfattet dette som misstenkelig.

Etter som medisin-/rusmisbrukere sikkert benytter alle triks i boka, er det vanskelig å legge opp til en strategi som sikrer at man ikke blir mistenkeliggjort.

Hva man enn finner på, har kanskje noen sagt eller gjort det samme for å lure til seg morfin e.l.

Dermed blir det desto viktigere at også legevaktsleger setter ting i sammenheng. Sikkert ikke like enkelt alltid på en travel legevakt.

mvh

Takk!

'' Jeg har vært en del på legevakt og sykehus pga dette. Det har da som regel vært på natten. Jeg vet ikke helt hvordan missbrukere oppfører seg, men kan ikke tenke at de oppsøker legevakt/sykehus kl 04 på morgenen for å bli rusa??

''

Dessverre er det en del som gjør dette. Medikamentmisbrukere vet at om de kontakter legevakt ol på dagtid for å få medikamenter, så vil de fleste leger henvise til fastlege. Derfor er det logiske tidspunkt å forsøke seg på nettopp helger og netter.

Det er utrolig kjipt å bli utsatt for mistenkeliggjøring. Enig med PieLill at det kan være greit å sjekke hva som ble journalført, men dersom det ikke står noe nedsettende i journalen så ville jeg ikke gjort noe mere med episoden. Heldigvis har du en fastlege som ikke mistenkeliggjør deg :-)

Gjest Psyk av alt

Etter som medisin-/rusmisbrukere sikkert benytter alle triks i boka, er det vanskelig å legge opp til en strategi som sikrer at man ikke blir mistenkeliggjort.

Hva man enn finner på, har kanskje noen sagt eller gjort det samme for å lure til seg morfin e.l.

Dermed blir det desto viktigere at også legevaktsleger setter ting i sammenheng. Sikkert ikke like enkelt alltid på en travel legevakt.

mvh

Nei, det er nok ikke helt lett.

Gjest Psyk av alt

'' Jeg har vært en del på legevakt og sykehus pga dette. Det har da som regel vært på natten. Jeg vet ikke helt hvordan missbrukere oppfører seg, men kan ikke tenke at de oppsøker legevakt/sykehus kl 04 på morgenen for å bli rusa??

''

Dessverre er det en del som gjør dette. Medikamentmisbrukere vet at om de kontakter legevakt ol på dagtid for å få medikamenter, så vil de fleste leger henvise til fastlege. Derfor er det logiske tidspunkt å forsøke seg på nettopp helger og netter.

Det er utrolig kjipt å bli utsatt for mistenkeliggjøring. Enig med PieLill at det kan være greit å sjekke hva som ble journalført, men dersom det ikke står noe nedsettende i journalen så ville jeg ikke gjort noe mere med episoden. Heldigvis har du en fastlege som ikke mistenkeliggjør deg :-)

Ja, det du sier får meg til å se det i et annet lys. Selvsagt vil ikke missbrukere henvises til fastlegen, der får de jo ingenting.

Da ser jeg logikken i å bruke LV på bl.a. nettene.

Jeg tror jeg kan komme til å bli fristet til å konfrontere den eller de av legene på LV som evt har skrevet noe nedsettende om meg. Så må nok la det ligge noen dager. Hadde egentlig tenkt å dra opp når de åpner kl 15, men jeg legger inn litt delay.

Kanskje snakke med psykologen om det først.

Nå har jeg jo "bestemt" at jeg ikke skal bruke legevakta mer, men det kommer sikkert en situasjon i løpet av livet som gjør at jeg muligens må. Da er det noe dritt at det står skrevet i journalen at jeg er en avhengig morfinist :((

Ja, det du sier får meg til å se det i et annet lys. Selvsagt vil ikke missbrukere henvises til fastlegen, der får de jo ingenting.

Da ser jeg logikken i å bruke LV på bl.a. nettene.

Jeg tror jeg kan komme til å bli fristet til å konfrontere den eller de av legene på LV som evt har skrevet noe nedsettende om meg. Så må nok la det ligge noen dager. Hadde egentlig tenkt å dra opp når de åpner kl 15, men jeg legger inn litt delay.

Kanskje snakke med psykologen om det først.

Nå har jeg jo "bestemt" at jeg ikke skal bruke legevakta mer, men det kommer sikkert en situasjon i løpet av livet som gjør at jeg muligens må. Da er det noe dritt at det står skrevet i journalen at jeg er en avhengig morfinist :((

''Jeg tror jeg kan komme til å bli fristet til å konfrontere den eller de av legene på LV som evt har skrevet noe nedsettende om meg.''

Om det er journalført noe som kan tolkes i retning av medikamentmisbruk, kan det være en idé å kreve dette slettet, helst i samarbeid med fastlege eller annen slagkraftig person. Det er direkte feil og kan i gitte situasjoner får store konsekvenser.

Er journalen OK, spørs det hvor mye du har igjen for å gå videre med dette.

mvh

Gjest Psyk av alt

''Jeg tror jeg kan komme til å bli fristet til å konfrontere den eller de av legene på LV som evt har skrevet noe nedsettende om meg.''

Om det er journalført noe som kan tolkes i retning av medikamentmisbruk, kan det være en idé å kreve dette slettet, helst i samarbeid med fastlege eller annen slagkraftig person. Det er direkte feil og kan i gitte situasjoner får store konsekvenser.

Er journalen OK, spørs det hvor mye du har igjen for å gå videre med dette.

mvh

Enig.

Hvis det ikke står noe i den retningen i journalen, men at jeg bare var uheldig i går så gidder jeg ikke gjøre noe.

Fastlegen var svært interessert i hvilken lege det var og "kjenner" til vedkommende godt. Uten at han sa noe mer.

Min søster hadde også denne legen som fastlege en liten stund, men byttet fordi han rett og slett virket sur. Hun følte også at det virket som om han egentlig syntes det var et ork når hun stilte spørsmål etc.

Annonse

Gjest Høstløv

Du har nok rett.

En kan bruke Voltaren stikkpiller, da har virkestoffet ingen innvirkning på magensekken.

Gjest Psyk av alt

En kan bruke Voltaren stikkpiller, da har virkestoffet ingen innvirkning på magensekken.

Akkurat det spurte jeg fastlegen om i dag fordi flere leger sier forskjellige ting.

Fastlegen sier det samme som sykehuset, det er nettopp virkestoffet som er farlig for min mage og det spiller ingen rolle om man får det i sprøyteform eller som stikkpiller, det er farlig uansett.

Så her tar du feil :)

Gjest Høstløv

Akkurat det spurte jeg fastlegen om i dag fordi flere leger sier forskjellige ting.

Fastlegen sier det samme som sykehuset, det er nettopp virkestoffet som er farlig for min mage og det spiller ingen rolle om man får det i sprøyteform eller som stikkpiller, det er farlig uansett.

Så her tar du feil :)

Jeg fikk Voltaren i stikkpilleform nettopp for at medisinen ikke skal irritere magesårene mine.

Da har vi fått to forskjellige opplysninger fra legen.

Gjest Psyk av alt

Jeg fikk Voltaren i stikkpilleform nettopp for at medisinen ikke skal irritere magesårene mine.

Da har vi fått to forskjellige opplysninger fra legen.

Ja, det er det som er problemet, men jeg stoler pån det selve sykehuset gjør!

Jeg har som nevnt punktblødninger og fikk i går en injeksjon med voltaren pluss stikkpiller til bruk hjemme. I dag har jeg typisk magesår problemer. Oppblåst, kvalm og verking/brenning i øverste del av magen inkludert sure oppstøt.

Lenge siden jeg har hatt det så legen måtte skrive ut en resept på ekstra sterk magesår medisin til meg i dag.

Han er oppgitt over uvitenheten til enkelte leger.

Jeg har vært på to forskjellige sykehus og legene på begge steder sier det samme som fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...