Gå til innhold

Lure barn til lydighet.

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma til fler.

Slik lurer du barnet til å høre på deg. Himmel og hav, er det rart det er mye uro i hjemmene når barn må lures til å høre. Hva med god gammel oppdragelse da? At de blir forklart, når de er store nok, hvorfor ja er ja og nei, nei. Men at ja er ja og nei faktisk er nei. Og når der er små så er det helt enkelt ja og nei. Altfor mye slapp oppdragelse i dagens samfunn, og etter min mening gir det usikre og opponerende barn.

http://www.dagbladet.no/2012/01/22/tema/smabarn/foreldre/klikk/helse/19898581/

Selv er jeg mamma til flere barn, og har ingen opponerende, bråkete barn. Har aldri hatt det. Og jeg har fått det uten å hyle og skrike og lure og slå. Gi dem en forklaring og stå på sitt, det funker det og.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375129-lure-barn-til-lydighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest linken? Jeg syntes det var mange gode råd der, jeg?

Da jeg leste overskriften tenkte jeg det samme som deg, men etter å ha lest innholdet ser jeg jo at det ikke egentlig handler om å "lure" barna til lydighet - men om å innta en naturlig lederrolle i hjemmet (i altfor mange hjem er det barna som er "sjefene").

Selv har jeg tre barn, og alle tre er oppdratt på samme måte, men den ene var en langt større utfordring enn søstrene sine - så jeg VET at helt naturlig "gammelags" oppdragelse ikke funker på alle barn "der og da" - på sikt kan det godt være det funker, men man vil jo gjerne kunne leve godt i mellomtida også ;)

Gjest Elextra

Jeg tror de fleste foreldre, mer eller mindre bevisst, benytter seg av slike tips som beskrevet i artikkelen. Overskriften er litt misvisende.

Når det gjelder

''Selv er jeg mamma til flere barn, og har ingen opponerende, bråkete barn. Har aldri hatt det. Og jeg har fått det uten å hyle og skrike og lure og slå. Gi dem en forklaring og stå på sitt, det funker det og''

vil jeg påpeke at det er stor forskjell på barn, de er ikke _bare_ et resultat av foreldrenes behandling av dem.

''Selv er jeg mamma til flere barn, og har ingen opponerende, bråkete barn. Har aldri hatt det. Og jeg har fått det uten å hyle og skrike og lure og slå.''

Artikkelen handler ikke om å "hyle og skrike og lure og slå". Overskriften er misvisende, det er bare tradisjonelle tips der.

Noen er så heldige å få barn som aldri har vært opponerende eller bråkete, andre må ty litt mer til triks for å få det. Det er mange som har erfart at ikke de samme triksene virker på alle barn.

Mange gode tommelfingerregler selv om det ikke er alt jeg er enig i. Man trenger ikke gni inn sin voksne overmakt hele tiden.

Overskriften er misvisende. Den gir inntrykk av at artikkelen handler om manipulasjon, mens den i realitetn går mest på kommunikasjon.

''Selv er jeg mamma til flere barn, og har ingen opponerende, bråkete barn. Har aldri hatt det. Og jeg har fått det uten å hyle og skrike og lure og slå. Gi dem en forklaring og stå på sitt, det funker det og.''

Slike utsagn får deg bare til å miste troverdighet. Barn er forskjellige. Du har tydeligvis hatt barn som i liten grad utfordrer og tester ut viljen sin.

Mange har skrytt som deg fram til de fikk et barn som ikke var like enkelt å hanskes med...

mvh

Annonse

Jeg tror alfa og omega er tydelighet.

Om vi som foreldre er tydelige når vi snakker til barnet (som artikkelen nevner - ikke gi ørten beskjeder på en gang), samt at vi gir tydelige konsekvenser som blir fulgt opp.

De fleste mennesker (og dyr også for den del) reagerer positivt på tydelighet :)

Gjest Psyk av alt

Mange gode tommelfingerregler selv om det ikke er alt jeg er enig i. Man trenger ikke gni inn sin voksne overmakt hele tiden.

Overskriften er misvisende. Den gir inntrykk av at artikkelen handler om manipulasjon, mens den i realitetn går mest på kommunikasjon.

''Selv er jeg mamma til flere barn, og har ingen opponerende, bråkete barn. Har aldri hatt det. Og jeg har fått det uten å hyle og skrike og lure og slå. Gi dem en forklaring og stå på sitt, det funker det og.''

Slike utsagn får deg bare til å miste troverdighet. Barn er forskjellige. Du har tydeligvis hatt barn som i liten grad utfordrer og tester ut viljen sin.

Mange har skrytt som deg fram til de fikk et barn som ikke var like enkelt å hanskes med...

mvh

Enig!

Gjest Psyk av alt

Jeg tror de fleste foreldre, mer eller mindre bevisst, benytter seg av slike tips som beskrevet i artikkelen. Overskriften er litt misvisende.

Når det gjelder

''Selv er jeg mamma til flere barn, og har ingen opponerende, bråkete barn. Har aldri hatt det. Og jeg har fått det uten å hyle og skrike og lure og slå. Gi dem en forklaring og stå på sitt, det funker det og''

vil jeg påpeke at det er stor forskjell på barn, de er ikke _bare_ et resultat av foreldrenes behandling av dem.

Også veeeeldig enig med deg!

Ble litt provosert av ts på akkurat det du har uthevet.

Annonse

Gjest Mamma til fler.

Synes det var en bra artikkel med mange gode tips - skjønner egetnlig ikke helt hva du reagerer på. Mulig du bare har lest overskriften og hengt deg opp i den. I såfall er det alltid lurt å lese artikkelen før man legger den ut på et diskusjonsforum

Det jeg reagerer på er vel prinsippet i artikkelen.

Lure barna ved å si "du kan" f.eks. i steden for "du skal".

Hvis et "nei" er et "nei", så skal barnet lyde selvom du sier "skal".

Kunne ikke falle meg inn og tenkte taktikk i når jeg skal si skal og bør og det ene og det andre. Når det er klare ting som er nei, som f.eks. å ikke sitte urolig ved matbordet så er det helt enkelt nei. Når det er ting som er nei men som de ikke kan skjønne at kan ha en uheldig konsekvens så er det nei, og en forklaring på hvorfor det er nei.

Hvis du skjønte noe av det *ler*

Gjest Mamma til fler.

Har du egentlig lest artikkelen, eller henviser du bare til overskriften?

Det som står i artikkelen er vel egentlig det samme du sier at du har gjort for å få "lydige" barn, nemlig:-)

Nei, det er ikke det. Jeg har ikke sakt "du kan" i situasjoner hvor det skal, for meg være, "du skal".

Når det er lettforståelige situasjoner, som å sitte pent ved bordet, så er et nei, et nei.

Når det er situasjoner som de ikke skjønner kan få en uheldig konsekvens så er det nei, med en forklaring.

Har aldri "lurt" barna mine til å lyde meg med å måtte tenke på formuleringa mi :)

Gjest Mamma til fler.

Jeg tror alfa og omega er tydelighet.

Om vi som foreldre er tydelige når vi snakker til barnet (som artikkelen nevner - ikke gi ørten beskjeder på en gang), samt at vi gir tydelige konsekvenser som blir fulgt opp.

De fleste mennesker (og dyr også for den del) reagerer positivt på tydelighet :)

Enig :) Klare grenser og klar tale gir trygge barn :)

Gjest Mamma til fler.

Dette var vel egentlig en artikkel om vanlig, god barneoppdragelse? Skjønner ikke helt hva du reagerer på. Er ikke dette akkurat slike "knep" en bruker, når en oppdrar barn?

Nei, ikke i følge hva jeg mener. Se mine svar oppover i tråden. (orker ikke repetere meg selv) Beklager :)

Gjest Mamma til fler.

mvh

Så det må nødvendigvis være skryt fordi en drar frem noe en har lyktes med? Eller en har unger som vet å føre seg?

Til din opplysning så kan jeg "skryte" av at min måte å oppdra barn på har fungert like bra på de ungene som du vil kalle "særdeles uregjerlige" også :)

Utover det, hvis du har interesse av det, så har jeg svart litt hva jeg mener er poenget i artikkelen litt oppover i tråden.

Gjest Mamma til fler.

Når det gjelder

Nei, barn er forskjellige, det har du rett i. Men du verden hvor mye det kan si å være tydelig og gi grenser for dem alle. Også de "vanskelige" :)

Gjest Auroria

''Altfor mye slapp oppdragelse i dagens samfunn, og etter min mening gir det usikre og opponerende barn.''

Helt enig. Vet ikke om det er latskap fra foreldrenes side eller om de tror de er kjekke foreldre ved å kjefte og irettesette minst mulig. Men i virkeligheten gjør de jo barna bare en stor bjørnetjeneste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...