Gjest slukt av tidsklemma. Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Hei! Lurer på hvor mye dere rekker å leke med barna på hverdagene? Jeg føler ofte at hverdagen blir litt slukt av jobb og rutiner før leggetid. Men leker alltid litt med barna hver dag. Etter han eldste begynte på skolen i høst blir det anda mindre tid pga,. lekser og leseoppfølging. Siden jeg jobber redusert er jeg hjemme rundt 15.30, lager middag, så spiser vi, så lekser, dusjing evt. tar en tur ut, lek, barnetv, litt tv-titting (eldste, minstejenta legger seg eller leker i stua), leser for eldste, så natta.. Helgene leger vi alltid opp til familieaktiviteter, mest på barnas premisser, også har vi "voksentid" med f.eks biff og vin, film eller annet etter leggetid. Eldstemann er da oppe litt lenger enn i hverdagen. Regner med at det er sånn for de fleste, at tiden blir slukt av hverdagen.. Eller er dere flinkere til å sette av tid med barna hver dag? Hva forventes egentlig av foreldre der begge jobber? Føler det blir stress av og til, men det hjelper å jobbe litt redusert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Det viktigste er vel at man som foreldre er tilgjengelig og sammen med barna i hverdagen, ikke nødvendigvis at man leker på barnas premisser. Vi leker ganske lite med barna i hverdagen, men hender jo jeg blir med om de f.eks. foreslår et spill eller ønsker at vi ser på noe sammen. Har skolebarn, så det er jo en del lekser og fritidsaktiviteter. Barna leker jo stort sett litt sammen hver dag, både morgen og kveld. I helgene gjør vi omtrent som dere, men det hender jo rett som det er at en av oss voksne har annet fore i hvertfall én av dagene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Å leke med barna hver dag? Det gjør jeg ikke og har heller ikke noe ønske om å gjøre det. Synest ikke noe om å leke og tror i grunnen barna fint kan leke på egenhånd:-) Når de var små så kunne jeg jo leke litt med dem for å få dem i gang med noe. Men det er min erfaring at det er de færreste av barna som trenger opplæring i lek. Jeg prioriterer å ta barna med på ting, gjøre ting med dem. Alt fra å lage mat, vaske,bake, skuffe snø,lese etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Har ikke småbarn mer. Men jeg har aldri vært "flink" til å leke med mine barn. Jeg har vært til stede for dem, ja, men har nok ikke vært så mye med i leken. Og det er blitt flotte folk av dem, alle sammen, så ingen skade skjedd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Hmmm, har vel tidvis lekt litt med ungene. Det kommer kanskje litt an på hva du mener med leke. Jeg klarte aldri å leke med dukker, men jeg kunne gjerne være med dem å kle på dukkene. Jeg har lest mye for ungene, og jeg har snakket mye tull sammen med dem (laget historier og sanger osv). Jeg har baset i senger, på gulv, i snø og vann sammen med dem. Men sånn riktig leking - nei, det har de gjort selv. For meg har det viktigste vært å være nær dem, og være tilgjengelig når de har hatt noe på hjertet. Dette ser jeg at blir mer og mer viktig ettersom de vokser til (eldste er 12 nå). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Hmmm, har vel tidvis lekt litt med ungene. Det kommer kanskje litt an på hva du mener med leke. Jeg klarte aldri å leke med dukker, men jeg kunne gjerne være med dem å kle på dukkene. Jeg har lest mye for ungene, og jeg har snakket mye tull sammen med dem (laget historier og sanger osv). Jeg har baset i senger, på gulv, i snø og vann sammen med dem. Men sånn riktig leking - nei, det har de gjort selv. For meg har det viktigste vært å være nær dem, og være tilgjengelig når de har hatt noe på hjertet. Dette ser jeg at blir mer og mer viktig ettersom de vokser til (eldste er 12 nå). ''Jeg har lest mye for ungene, og jeg har snakket mye tull sammen med dem (laget historier og sanger osv). Jeg har baset i senger, på gulv, i snø og vann sammen med dem. Men sånn riktig leking - nei, det har de gjort selv.'' Hva er riktig leking om ikke slikt du nevner? ;P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 ''Jeg har lest mye for ungene, og jeg har snakket mye tull sammen med dem (laget historier og sanger osv). Jeg har baset i senger, på gulv, i snø og vann sammen med dem. Men sånn riktig leking - nei, det har de gjort selv.'' Hva er riktig leking om ikke slikt du nevner? ;P Tenkte det samme... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Jeg vet ikke helt - i forhold til noen har jeg vel lekt en del, i forhold til andre har jeg ikke lekt så mye. Jeg husker at jeg satt i sandkassa med dem og diktet fortellinger og vi lekte med pinner, kongler osv der. Kan også dikte historier i senga når de skal legge seg. Jeg syntes det var gøy å bygge togbane eller noe av lego, men ikke leke med det etterpå... Har ikke lekt noe særlig med dokker med ungene - men hun minste har klart å dra meg med på rollelek med dokkene, slik at jeg liksom skal være mormor, eller at jeg har dokka sin stemme når hun er mammaen :-) HUn minste elsker å leke skole, og da må jeg være elev. Jeg synes det er gøyest å være litt umulig elev, og bryte reglene - og det liker jenta mi og. Da må hun være streng og jeg må til rektor :-) Ellers kan jeg godt være med på sangleker, klappeleker (Anne Liane) osv, hoppe-hinke bortover veien mens vi synger "Her kommer Pippi Langstrømpe", og jeg kan herje med dem i vannet, i snøen, i senga, på golvet osv. Nå er barna 8, 10 og 12, og det blir jo mer betroelser og prating enn herjing og rollelek nå - og det setter jeg veldig pris på. De liker forresten å spille spill og, der er jeg litt treig, men når jeg først blir med, er det jo gøy :-) Så altså - jeg sitter aldri og lager ting med ungene eller tegner med dem, lite rollelek - men litt herjing, spilling sang og tøysing - samt prating - det får jeg tid til - men ikke alt hver eneste dag. Jeg jobber fullt, og ettermiddagene får ofte i ett med diverse aktiviteter. Ikke mye voksentid igjen når de to eldste ofte ikke er i seng før klokka 22... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Hmmm, har vel tidvis lekt litt med ungene. Det kommer kanskje litt an på hva du mener med leke. Jeg klarte aldri å leke med dukker, men jeg kunne gjerne være med dem å kle på dukkene. Jeg har lest mye for ungene, og jeg har snakket mye tull sammen med dem (laget historier og sanger osv). Jeg har baset i senger, på gulv, i snø og vann sammen med dem. Men sånn riktig leking - nei, det har de gjort selv. For meg har det viktigste vært å være nær dem, og være tilgjengelig når de har hatt noe på hjertet. Dette ser jeg at blir mer og mer viktig ettersom de vokser til (eldste er 12 nå). Slike ting gjør jeg også og betrakter ikke det som lek. Å leke med barna blir for meg å bli med og leke med dukker/biler, eller rollelek. Og _det_ har jeg absolutt ingen glede av, og det tror jeg ungene hadde gjennomskuet temmelig fort. Å lese for dem, spille spill etc betrakter jeg ikke som lek. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 ''Jeg har lest mye for ungene, og jeg har snakket mye tull sammen med dem (laget historier og sanger osv). Jeg har baset i senger, på gulv, i snø og vann sammen med dem. Men sånn riktig leking - nei, det har de gjort selv.'' Hva er riktig leking om ikke slikt du nevner? ;P Jeg tenker da på å kjøre bil, leke med Barbie osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Slike ting gjør jeg også og betrakter ikke det som lek. Å leke med barna blir for meg å bli med og leke med dukker/biler, eller rollelek. Og _det_ har jeg absolutt ingen glede av, og det tror jeg ungene hadde gjennomskuet temmelig fort. Å lese for dem, spille spill etc betrakter jeg ikke som lek. Akkurat slik jeg tenker også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.