Gå til innhold

Brystutvikling start - tidlig?

Gjest bekymret for høydevekst...

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret for høydevekst...

9 åringen har plutselig begynt å få bryster! Syns det var tidlig da hun er under 1.30 og ca 25 kg. Foreløbig er det bare bittelite. Men jeg blir litt bekymret for om dette er for tidlig og om det vil påvirke lengdeveksten? Det ene brystet har en veldig hard klump på str med en avlang 20 kr. Er det normalt at det er så hardt? (Hun kom og spurte om jeg kunne se på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ganske normalt ut. Min akkurat 10- åring begynte så smått for et års tid siden. Har ikke fått skikkelige pupper ennå, men tydelige "klumper". begynte også med hard klump i det ene brystet. Min jente er kraftig bygget og ikke tynn. (Ca. 140 cm nå).

Hadde ikke bekymret meg så mye. Hun er ikke den eneste i fjerde klasse som har begynt å få pupper.

Hun sluker bøker om pubertet som "100% meg" osv.

PS Storesøsteren er nå 12 1/2. Begynte først da hun var nesten 11....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste datter her begynte også å utvikle bryster før hun fylte 10.

Hun fyller nå straks 11, og har fremdeles bare små tegn til bryster.

Hun vokser fremdeles i lengden, og har ingen andre tegn til pubertet (hårvekst osv).

Det høres helt normalt ut slik din jente har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke unormalt ut.

Brystene påvirker ikke lengden, det er det bare mensen som gjør (og det gjelder heller ikke for alle). Det kan gå lang tid mellom det dere nå ser, og mensstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret for høydevekst..

Puh - takk for svar alle sammen - godt å høre at det er normalt - både med klump og tidspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke unormalt ut.

Brystene påvirker ikke lengden, det er det bare mensen som gjør (og det gjelder heller ikke for alle). Det kan gå lang tid mellom det dere nå ser, og mensstart.

Jasså påvirker mensen lengden?`Det visste jeg ikke. Derfor jeg bare er 164 høy da. Fikk mensnen da nettopp hadde blitt 12 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jasså påvirker mensen lengden?`Det visste jeg ikke. Derfor jeg bare er 164 høy da. Fikk mensnen da nettopp hadde blitt 12 år..

Ikke bare mensen- også gener. Regner med at ikke begge dine foreldre (og besteforeldre) er 170+. :-)

Vår midterste som er akkurat 10 har kroppsform fra farmorens side. De er relativt lave og kompakte.

Farfars side var høye og senete. Morfars side høye og middels- men "slank" benbygning, mormors side, høye og slanke.

Selv er jeg høy og slank. Eldste datter nå snart 13 er høy og slank. Ennå ikke fått mensen. En nå ca. 165. Ser ut til å komme til å bli mest lik mormorslekten.

Yngste er 8, lang og senete/ hengslete. Hun ser ut til å skulle bli den høyeste- likne mest på farfars- slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påvirker og påvirker - for mange, men ikke alle, avsluttes lengdeveksten omtrent når mensen starter. Men kroppshøyde er en genetisk egenskap (forutsatt at man ikke er underernært), så dette henger sammen. Det er ikke sånn at du genetisk lå an an til å bli 178, men så dukket mensen opp og ødela alt. Man er til en viss grad "programmert" for dette. Men arv betyr jo ikke at man er 100% lik sin mor, det kan f.eks. være (litt) forskjell på søstre.

Det skjer det samme med kvinnene i min del av slekten, som det du beskriver om deg selv. Jeg holdt greit følge med venninnene lengdemessig mens vi var små, men så fikk jeg mensen da jeg var 11 1/2, og dermed var det stopp. Jeg er 160. Datteren min er enda litt lavere, selv om faren er over 180.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Min 10-åring begynte også å få litt bryster da hun var 9 år, men hun har vokst mye siden da og er nå 156,5 cm. Hun har ikke fått mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til tenåringene

Påvirker og påvirker - for mange, men ikke alle, avsluttes lengdeveksten omtrent når mensen starter. Men kroppshøyde er en genetisk egenskap (forutsatt at man ikke er underernært), så dette henger sammen. Det er ikke sånn at du genetisk lå an an til å bli 178, men så dukket mensen opp og ødela alt. Man er til en viss grad "programmert" for dette. Men arv betyr jo ikke at man er 100% lik sin mor, det kan f.eks. være (litt) forskjell på søstre.

Det skjer det samme med kvinnene i min del av slekten, som det du beskriver om deg selv. Jeg holdt greit følge med venninnene lengdemessig mens vi var små, men så fikk jeg mensen da jeg var 11 1/2, og dermed var det stopp. Jeg er 160. Datteren min er enda litt lavere, selv om faren er over 180.

Og jeg var ca 160 da jeg fikk mensen i 5. klasse, men endte på 180. ;)

Mens datteren min fikk mensen da hun var 13 år og ca 165, og vokste ikke mere. :)

Store forskjeller, og hun har arvet gener fra noen andre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...