Gå til innhold

hånda i gips - ekkelt! hvordan ivareta hygiene?

Anbefalte innlegg

Jeg har klart det kunststykke å henge fast staven i langrennsløypa og har antagelig fått noe som heter "skitommel", dvs avrevet eller delvis avrevet sene mellom pekepinger og tommel omtrent. Jeg skal inn til operasjonsvurdering i morgen, og har foreløbig fått en gips på hånd og håndledd der tommel er gipset og de andre fingre fri. Bortsett fra at jeg er dritsur for å a ødelagt skisesongen er dette sykt upraktisk i hverdagen. Helt uaktelt å sitte stille i de 6 ukene jeg er forespeilet å gå med gips (bare det er til å dø av). Har så langt hatt gips i fire dager, inkludert 2 joggeturer, matlaging, og andre daglige aktiviteter. Gipsen er allerede utrolig guffen, sølete og "seig" etter svette. Er det overhodet noen mulighet for å "rense" en gips? Eller få desinfisert på noe vis? Tør ikke forespeile meg hvordan dette må bli etter noen uker * ugh* Å trekke noe over gipsen hver gang noe skal gjøres funker ikke, og jeg trenger de fire fingrne fri også.

Ser at jeg har vært elendig med barne og manneoppdragelse i heimen for så langt har jeg kun fått hjelp til å håndtere ostehøvel og salt/pepperkvern i det daglige...

Fortsetter under...

Huff, så kjipt!

Jeg har ikke allverdens erfaring med gips på armene, har bare hatt det i en runde på 14 dager, men jeg har uendelig med erfaring med gips på beina. Og jeg har ikke funnet noen måte å rense den på, nei... Har måttet bytte mange ganger, da, for når den blir svett nok går den i oppløsning, og det har jo vært en fordel for det lukter jo etterhvert rett og slett død...

Når jeg hadde gips på armen brukte jeg gummihanske når jeg lagde mat/skifta bleier osv., så jeg greide å beskytte den relativt godt på utsiden. Svette fra innsiden er det ikke så mye å gjøre med, såvidt jeg vet.

Beklager, var vel ikke dette svaret du ville ha, men...

Gooood bedring!

Dette er nok den samme skaden min mann fikk for halannet år siden i en trafikkulykke. Den kalles også UCL-skade eller ulnar collateralligamentskade.

Min mann måtte opereres og de festet leddbåndet med et metallanker. Han gikk med gips i seks uker etterpå, og det var ikke direkte lekkert å kjenne lukten som kom da den ble fjernet. Dette var som sagt på sommeren, så det ble varmt og svett under gipsen, så da gipsen var fjernet forsvant faktisk det ytterste laget av huden:-(

Det er ikke mye du kan gjøre for å forhindre lukt, men du kan legge et tynt lag med gas over gipsen som kan byttes når det er skittent.

Gjest god bedring

Du får snakke med legene om dette npr du skal inn i morgen, høre om du kan komme innom et par ganger og skifte gipsen i løpet av perioden.

Mannen din kan hjelpe deg med å surre gas rundt gipsen, som du skifter når den er stygg / skitten.

Du får se på dette som en enestående mulighet til å overføre mange husholdsoppgaver til mann og barn.

''Ser at jeg har vært elendig med barne og manneoppdragelse i heimen for så langt har jeg kun fått hjelp til å håndtere ostehøvel og salt/pepperkvern i det daglige...''

Gylden mulighet til å starte oppdragelsen spørr du meg. Vær helt hjelpesløs!

Brakk båtbeinet (i håndleddet) og måtte gå med gips i 10 uker! Fikk skiftet etter 6 uker samtidig som de tok røntgen. Da luktet det ikke godt. Klarte faktisk ikke vaske vekk lukta på sykehuset mens jeg ventet på å få ny gips. Dette var på sommeren og mengden svette som endte i den gipsen var nok ikke beskjeden.

Det som hjalp meg litt var å blåse luft inn/gjennom gipsen. Da føltes det i alle fall litt freshere. Du kan jo også spørre om å få bytte etter 3 uker. Følelsen av ny gips er helt himmelsk når en har gått med en svett en i noen uker.

Annonse

Ingen tvil om at du må få familien på banen her! Vil de ikke hjelpe til får du streike og booke deg inn på et hotell med god service.

Jeg skjønte ikke helt hvorfor du skal sitte stille i seks uker, da. Hvis du går på hendene til vanlig er jeg med. ;)

Dette er nok den samme skaden min mann fikk for halannet år siden i en trafikkulykke. Den kalles også UCL-skade eller ulnar collateralligamentskade.

Min mann måtte opereres og de festet leddbåndet med et metallanker. Han gikk med gips i seks uker etterpå, og det var ikke direkte lekkert å kjenne lukten som kom da den ble fjernet. Dette var som sagt på sommeren, så det ble varmt og svett under gipsen, så da gipsen var fjernet forsvant faktisk det ytterste laget av huden:-(

Det er ikke mye du kan gjøre for å forhindre lukt, men du kan legge et tynt lag med gas over gipsen som kan byttes når det er skittent.

Hud ja... Har du den minste antydning til håvekst der gipsen sitter, kan du se fram til noen lange som har fått gro helt i fred i noen uker!

Ingen tvil om at du må få familien på banen her! Vil de ikke hjelpe til får du streike og booke deg inn på et hotell med god service.

Jeg skjønte ikke helt hvorfor du skal sitte stille i seks uker, da. Hvis du går på hendene til vanlig er jeg med. ;)

Jeg er vant til å trene mye, særlig løping. Når jeg trener blir jeg svett og dermed blir gipsen klam og svett den også. Rimelig ufyselig etter bare noen dager. Så hva gjør man for å unngå det?

Nå er jeg ferdig operert, og det høres ut til at der er nøyktig samme greie som det mannen din ble operert for. Fryktelig vondt foreløbig, men det går vel over om noen dager forhåpentligvis... Kjipe greier. Nå skal de ta stingene om 2 uker, så da får jeg i det minste ny gips en gang!

Nå er jeg ferdig operert, og det høres ut til at der er nøyktig samme greie som det mannen din ble operert for. Fryktelig vondt foreløbig, men det går vel over om noen dager forhåpentligvis... Kjipe greier. Nå skal de ta stingene om 2 uker, så da får jeg i det minste ny gips en gang!

Så flott at operasjonen gikk bra. Og fint at du har sting som må tas. Mannen min ble ikke sydd, så der var det ikke aktuelt å skifte gipsen før etter 6 uker:-0

Et tips er å ta med eddikvann når du skal skifte gipsen. Dette bruker du å skrubbe hånden med etter at gipsen er av.

Jeg regner med at pleierene forstår at du trenger noen minutter til å rengjøre hånden før den nye gipsen skal på, ellers får du forlange litt tid.

Husk også at hånda er helt ubrukelig den første tida etter gipsen er av. Mannen min brøt nesten sammen etter timen på sykehuset, for han trodde i sitt mannehode at hånda skulle fungere normalt, og det gjorde den langt fra. Du skal også ha opptrening av en ergoterapaut. Dette er viktig for å få best mulig funksjon i tommelen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...