Gå til innhold

Hadde dere gjort noe?

Gjest noe for skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Tullprat! Alle har vel ikke hytte de reiser til i helgene vel?

Vi arrangerer alltid bursdager i helgene og kommer til å fortsette med det. Det er myyyye bedre for oss, med travle ukedager med 2 voksne i full jobb, barn med skole, lekser og fritidsaktiviteter. Takke meg til et par timer i helgen.

Det er ikke noe problem med for få gjester i det hele tatt. Noen har hytte ja, men de klarer som regel å få det til. (På samme måte som vi klarer å få det til når ungene blir bedt i bursdag midt i uka, selv om vi syns det er mye bedre når folk holder det til helgene!)

Nei, det er ikke tullprat, men dere må gjøre som dere vil, selv jeg synes det er tullete å ha det på helg så mange unger som det er i en klasse.

Vi reiser på fjellet annehver helg i vinterhalvåret og det er det mange her som gjør. Sommerhytta har vi heldigvis solgt.

Men nå virker det heldigvis etterhvert som at alle heromkring har forstått at bursdager skal arrangeres på hverdager.

Hvis en ordner, dekker bord, blåser opp ballonger og gjør klart alt dagen før går det fint og få gjort unna en barnebursdag på hverdag etter jobb, så en har helga fri. Men smak og behag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

11

• Lillemus

9

• Persille1365381127

6

• AAA

4

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

Enig. Men når jeg tidligere har forfektet at barnebursdager i helgen er en uting har jeg blitt ansett som sær her på Dol.

Det fine med at vi bare er to som er sære er at vi ikke trenger å dele kaken med så mange når vi inviterer til fest på ukedagene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Akkurat det samme skjedde her en fredag før jul (siste fredagen før jul), og da fikk vi melding om at de flyttet festen til mandagen etter samme helgen pga stort forfall.

Da var min datter den eneste som ikke kom, og grunnen til at hun ikke kom var at vi feiret julaften den dagen pga offshore-mann som reiste dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som dette selskapet foregår på ei helg?

Hvis det stemmer, ville jeg rådet foreldrene til å skifte dag og da til en hverdag.

Det er en stor uting og arrangere barnebursdag i helga. Da reiser folk til hyttene sine eller gjør andre ting og vil ikke ødelegge hele helga for et selskap på 2-3 timer.

Kunne ikke vært mer enig!!! Jeg har tre barn som stadig skal i bursdager, og den helgedagen en av dem skal i selskap i et par timer, så er det nærmest håpløst å finne på noe for oss andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet det ikke er noen stor felles aktivitet. En skulle i selskap til et søskenbarn - noen skulle i selskap til besteforeldre. Men hadde det vært bestevenninna så hadde de nok valgt selskapet?

Det er vel ikke direkte noe for skolen men det sier jo litt om miljøet på trinnet?

''Det er vel ikke direkte noe for skolen men det sier jo litt om miljøet på trinnet?''

Det er i alle fall en indikator på at denne jenta neppe har det ok sosialt sett på skolen. Jeg synes historien "lukter" av aktiv utestengelse, men de er jo egentlig i yngste laget for å være fullt så kjipe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tullprat! Alle har vel ikke hytte de reiser til i helgene vel?

Vi arrangerer alltid bursdager i helgene og kommer til å fortsette med det. Det er myyyye bedre for oss, med travle ukedager med 2 voksne i full jobb, barn med skole, lekser og fritidsaktiviteter. Takke meg til et par timer i helgen.

Det er ikke noe problem med for få gjester i det hele tatt. Noen har hytte ja, men de klarer som regel å få det til. (På samme måte som vi klarer å få det til når ungene blir bedt i bursdag midt i uka, selv om vi syns det er mye bedre når folk holder det til helgene!)

''Tullprat! Alle har vel ikke hytte de reiser til i helgene vel?''

Selv om vi ikke reiser på hytte hver helg, foretrekker vi absolutt å holde helgene fri for bursdager. Skal en av barna i bursdag en helgedag, får ikke familien dratt på båttur, skitur eller annen tur den dagen. Uansett stykker bursdager veldig opp helgen, og jeg skjønner ikke nødvendigheten av å ha bursdagsselskaper da. Med to barn blir det noe sånt som 20 bursdagsselskaper i året, og skrekk og gru om så mange helger ble bundet opp.

Skjønner ikke at det trenger være så mye styr med bursdag på en hverdag, det meste kan jo gjøres klart dagen før. Så kommer helgen og man har det unnagjort :-). Om barna må droppe en trening eller annet i ny og ne på grunn av hverdagsbursdag, gjør ikke det noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Det fine med at vi bare er to som er sære er at vi ikke trenger å dele kaken med så mange når vi inviterer til fest på ukedagene ;)

''Det fine med at vi bare er to som er sære er at vi ikke trenger å dele kaken med så mange når vi inviterer til fest på ukedagene''

Det er jo nettopp det vi må, kfr. trådstarter! Og det gjør ingen ting - den langpanne-fotballkaka kan barna få ha i fred :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen ting skolen kan gjøre, og ikke har de noe med det heller. Dette er privat.

Det er vel foreldrene som bør ta et valg om de vil gjøre noe her, men du kunne vel ringe dem og foreslå at de satte det en annen dag. Som noen sier her, er det i helga så er det vel annet som skjer. Midt i uka er vel kanskje den dagen som er bankers, en tirsdag eller onsdag?

''Det er vel foreldrene som bør ta et valg om de vil gjøre noe her, men du kunne vel ringe dem og foreslå at de satte det en annen dag. Som noen sier her, er det i helga så er det vel annet som skjer. ''

Jeg ingen tro at på et så stort frafall skyldes at alle er opptatt. Derfor ville jeg heller ikke flyttet bursdagsfeiringen, da det fort kan føre til dobbelt skuffelse for jenta det gjelder. Før jeg evt. hadde funnet en ny dato, så skulle jeg vært rimelig sikker på at dette ikke er aktiv utestengelse fra de andre jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme skjedde her en fredag før jul (siste fredagen før jul), og da fikk vi melding om at de flyttet festen til mandagen etter samme helgen pga stort forfall.

Da var min datter den eneste som ikke kom, og grunnen til at hun ikke kom var at vi feiret julaften den dagen pga offshore-mann som reiste dagen etter.

''Akkurat det samme skjedde her en fredag før jul (siste fredagen før jul), og da fikk vi melding om at de flyttet festen til mandagen etter samme helgen pga stort forfall.

''

Siste helgen før jul er det rimelig at mange allerede er opptatt. Siste helgen i januar har jeg vanskelig for å tro at mer enn 2/3 er opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg ville ikke ha kontaktet skolen, men jeg ville tatt en prat med foredrene og foreslått at de skiftet dag, siden jenta var så uheldig at få gjester kunne komme. Jeg tror ikke det ligger noen bevisst utestengelse bak. Jeg tror det rett og slett er så enkelt som at det var en uheldig dag og det er veldig trist for jenta at det skal ende slik og spesielt siden hun er helt ny.

Ville som sagt rådet foreldrene til å prøve på nytt en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vel ikke direkte noe for skolen men det sier jo litt om miljøet på trinnet?''

Det er i alle fall en indikator på at denne jenta neppe har det ok sosialt sett på skolen. Jeg synes historien "lukter" av aktiv utestengelse, men de er jo egentlig i yngste laget for å være fullt så kjipe...

''Jeg synes historien "lukter" av aktiv utestengelse, men de er jo egentlig i yngste laget for å være fullt så kjipe...''

Dessverre ikke. Nå var det ikke så ille i klassen til jentungen her, men de hadde en del konflikter og brukte mye tid i timene på det en periode i 4. klasse. Takket være oppegående foreldre for de ungene det gjaldt (det var noen få som førte an) og lærere som gjorde en kjempeinnsats så fikk de bukt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Det er vel foreldrene som bør ta et valg om de vil gjøre noe her, men du kunne vel ringe dem og foreslå at de satte det en annen dag. Som noen sier her, er det i helga så er det vel annet som skjer. ''

Jeg ingen tro at på et så stort frafall skyldes at alle er opptatt. Derfor ville jeg heller ikke flyttet bursdagsfeiringen, da det fort kan føre til dobbelt skuffelse for jenta det gjelder. Før jeg evt. hadde funnet en ny dato, så skulle jeg vært rimelig sikker på at dette ikke er aktiv utestengelse fra de andre jentene.

''Jeg ingen tro at på et så stort frafall skyldes at alle er opptatt. Derfor ville jeg heller ikke flyttet bursdagsfeiringen, da det fort kan føre til dobbelt skuffelse for jenta det gjelder. Før jeg evt. hadde funnet en ny dato, så skulle jeg vært rimelig sikker på at dette ikke er aktiv utestengelse fra de andre jentene''

Jeg nekter å tro at det finnes så mange ondskapsfulle foreldre i en og samme klasse som er villig til og gjøre dette mot ei jente som attpåtil er helt ny, hvis det da ikke er noe helt spesielt med denne jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ingen tro at på et så stort frafall skyldes at alle er opptatt. Derfor ville jeg heller ikke flyttet bursdagsfeiringen, da det fort kan føre til dobbelt skuffelse for jenta det gjelder. Før jeg evt. hadde funnet en ny dato, så skulle jeg vært rimelig sikker på at dette ikke er aktiv utestengelse fra de andre jentene''

Jeg nekter å tro at det finnes så mange ondskapsfulle foreldre i en og samme klasse som er villig til og gjøre dette mot ei jente som attpåtil er helt ny, hvis det da ikke er noe helt spesielt med denne jenta.

Det er ikke sikkertr at foreldrene har oversikt over hva som foregår. Dersom hver enkelt jente f.eks. sier til sine foreldre at de har mer lyst til å være hjemme fredag sammen med familien, så tenker kanskje hver og en forelder at det vel må være greit, fordi man ikke _må_ gå i bursdagsselskap. Jeg tror imidlertid ikke at foreldrene ville ha godtatt det om de visste at det foregikk en kollektiv utestengelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg nekter å tro at det finnes så mange ondskapsfulle foreldre i en og samme klasse som er villig til og gjøre dette mot ei jente som attpåtil er helt ny, hvis det da ikke er noe helt spesielt med denne jenta.''

Men hvem er det som har oversikt over hvor mange som har meldt avbud til en eller annen barnebursdag? Jeg har aldri hatt oversikten over det i alle fall. Det kan godt være at mange av jentene har gått sammen om å si at de ikke vil i akkurat denne bursdagen uten å avgi noen nærmere forklaring hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes historien "lukter" av aktiv utestengelse, men de er jo egentlig i yngste laget for å være fullt så kjipe...''

Dessverre ikke. Nå var det ikke så ille i klassen til jentungen her, men de hadde en del konflikter og brukte mye tid i timene på det en periode i 4. klasse. Takket være oppegående foreldre for de ungene det gjaldt (det var noen få som førte an) og lærere som gjorde en kjempeinnsats så fikk de bukt med det.

Nei, du har nok rett i at de er store nok til å være ordentlig kjipe. 4. klasse er jo også det året hvor mange begynner med "små og eksklusive bursdagsselskap", noe som i seg selv ofte skaper grobunn for uttallige sårete unger og tilsvarende mange konflikter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er ikke sikkertr at foreldrene har oversikt over hva som foregår. Dersom hver enkelt jente f.eks. sier til sine foreldre at de har mer lyst til å være hjemme fredag sammen med familien, så tenker kanskje hver og en forelder at det vel må være greit, fordi man ikke _må_ gå i bursdagsselskap. Jeg tror imidlertid ikke at foreldrene ville ha godtatt det om de visste at det foregikk en kollektiv utestengelse.

''Dersom hver enkelt jente f.eks. sier til sine foreldre at de har mer lyst til å være hjemme fredag sammen med familien, så tenker kanskje hver og en forelder at det vel må være greit''

Vis meg den 9-åring som vil takke nei til en bursdag med kake, brus og godteposer? Noe sånt har jeg aldri opplevd med mine barn og det selv om bursdagbarnet ikke har vært av de mest populære.

Jeg tror ikke 9-åringer går sammen og planlegger bevisst å utestenge, ikke når det gjelder et bursdagselskap ihvertfall ;-)

Som sagt, da må det være noe alvorlig galt med bursdagbarnet og jeg tror det skal mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom hver enkelt jente f.eks. sier til sine foreldre at de har mer lyst til å være hjemme fredag sammen med familien, så tenker kanskje hver og en forelder at det vel må være greit''

Vis meg den 9-åring som vil takke nei til en bursdag med kake, brus og godteposer? Noe sånt har jeg aldri opplevd med mine barn og det selv om bursdagbarnet ikke har vært av de mest populære.

Jeg tror ikke 9-åringer går sammen og planlegger bevisst å utestenge, ikke når det gjelder et bursdagselskap ihvertfall ;-)

Som sagt, da må det være noe alvorlig galt med bursdagbarnet og jeg tror det skal mye til.

''Vis meg den 9-åring som vil takke nei til en bursdag med kake, brus og godteposer? Noe sånt har jeg aldri opplevd med mine barn og det selv om bursdagbarnet ikke har vært av de mest populære.''

Hadde jentungen min vært her nå skulle jeg pekt på henne. Det har hendt at hun har sagt nei til å dra i bursdag fordi hun har vært sliten eller at vi alt har planlagt noe koselig hjemme - hun har selvfølgelig fått lov til å dra, men har altså valgt å bli hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine har droppet bursdager, rett og slett fordi det ikke er artig å dra i bursdag annenhver uke gjennom hele året. Sånn er det, når alle ber hele klassen sin.

Det kan være at de aldri leker med bursdagsbarnet, jentungen her går i 1. og nektet plent å møte i bursdag hos klassens urokråke. Hun ville heller ikke gå i bursdagen til den mest obsternasige jenta. Helt greit for meg, men vi varsler at det ikke passer.

Guttungen i 4. ville nylig ikke gå i bursdag til "en frekkas som stadig lager trøbbel" (guttungen sitert). "Koffor ska æ det? Gidde itj å ha nå' med han å gjør." - så her er det ikke godteposene som teller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Akkurat det samme skjedde her en fredag før jul (siste fredagen før jul), og da fikk vi melding om at de flyttet festen til mandagen etter samme helgen pga stort forfall.

''

Siste helgen før jul er det rimelig at mange allerede er opptatt. Siste helgen i januar har jeg vanskelig for å tro at mer enn 2/3 er opptatt.

Det er nå både håndball-cup'er og fotballturneringer i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jenter i den alderen akkurat "ligger på grensen" til å drive med aktiv utestengning. Tror ikke et er vanlig, men heller ikke umulig. Såfremt de ikke bor i et område hvor det er eksepsjonelt mange som har hytter på fjellet, så har jeg svært vanskelig for å tro at mer enn 2/3 er opptatt fredag ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...