Gå til innhold

med nesespray


snevit

Anbefalte innlegg

Vår jente er 6 år og bruker nese spray, men hun tisser alikevel på seg på natten vi gir henne sprayen 1 time etter at hun har drukket og hun er på do før hun legger seg. alikevel tisser hun i sengen .Dette er veldig slitsomt siden vi ,må vaske dyne, laken .......

Det hender at hun Bærsjer på seg på dagen også.

hun tisser ofte på seg på dagtid også.

finnes det noen hjelp ?

har prøvd BUP men der er det fult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At nesespray ikke hjelper er nok ikke så veldig uvanlig er jeg redd. Medisiner som skal redusere urinproduksjonen om natten har desverre ingen som helst effekt på en del barn. Syntes dere bør vurdere å ha nattbleie på datteren din.

Nattproblemene er vanligere enn du kanskje tror i din datters aldersgruppe, problemene på dagtid er nok mer sjeldent. Spesielt det at hun bærsjer på seg. Skjer dette ute eller kan det skje hjemme også? Skjer det ut kan jo tissingen osv. i buksa skyldes at hun er for opptatt av lek osv. som gjør at hun venter for lenge med å gå på do slik at hun ikke rekker ditt fort nok. Hvordan reagerer hun selv på disse uhellene da? Hva gjør hun selv for å unngå at det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nesespray ikke hjelper er nok ikke så veldig uvanlig er jeg redd. Medisiner som skal redusere urinproduksjonen om natten har desverre ingen som helst effekt på en del barn. Syntes dere bør vurdere å ha nattbleie på datteren din.

Nattproblemene er vanligere enn du kanskje tror i din datters aldersgruppe, problemene på dagtid er nok mer sjeldent. Spesielt det at hun bærsjer på seg. Skjer dette ute eller kan det skje hjemme også? Skjer det ut kan jo tissingen osv. i buksa skyldes at hun er for opptatt av lek osv. som gjør at hun venter for lenge med å gå på do slik at hun ikke rekker ditt fort nok. Hvordan reagerer hun selv på disse uhellene da? Hva gjør hun selv for å unngå at det skjer?

Din datter har vel ikke akkurat noe på BUP å gjøre? I hvertfall ikke p.g.a sengevæting eller dagvæting for dens saks skyld. Så mye som 20 % av de som slier med dagvæting har problemer med at de bæsjer på seg også. Har hun vært utredet av spesialist i og med at hun har fått nesespray? Har hun i såfall tatt en urintest (morgenurin) for å se om hun mangler det hormonet som skal konsentrere urinen om natten? Det er det hormonet som finnes i nesesprayen (minirin) og hvis det ikke er det som mangler så hjelper det jo ikke. Har hørt at det skal mange ukers prøving med nesespray til før effekten i tilfelle inntrer. Hvor lenge har dere prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din datter har vel ikke akkurat noe på BUP å gjøre? I hvertfall ikke p.g.a sengevæting eller dagvæting for dens saks skyld. Så mye som 20 % av de som slier med dagvæting har problemer med at de bæsjer på seg også. Har hun vært utredet av spesialist i og med at hun har fått nesespray? Har hun i såfall tatt en urintest (morgenurin) for å se om hun mangler det hormonet som skal konsentrere urinen om natten? Det er det hormonet som finnes i nesesprayen (minirin) og hvis det ikke er det som mangler så hjelper det jo ikke. Har hørt at det skal mange ukers prøving med nesespray til før effekten i tilfelle inntrer. Hvor lenge har dere prøvd?

Hun har holdt på siden februar i år. ( med nesespray ) nei det er ikke tatt noen urinprøve av henne for å måle det. hunn har vært å tatt ultralyd av nyrene for å se om det var i gjen urin etter vannlating.

der fant de ikke noe. Hvordan Prøve er det de bør ta ???

Er veldig interisert i svar / tips på alt mulig.

Grunnen til at vi tengte på BUP var fordi hun har en søster med ADD og Epilepsi og det var etter at søsteren hadde sitt første Grand mal at tissingen startet.

Svar meg gjerne. !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til snevit

Når barn etter fylte 5 år fortsatt tisser i sengen kaller man det sengevæting. Man vet ikke sikkert hvorfor noen barn ikke våkner når de blir tissetrengt på natten.Det er sjelden det er en psykisk årsak. En del barn produserer mer urin på natten, og kan ha god effekt av et legemiddel som heter minirin.Dette legemiddelet er likt et hormon i kroppen som heter ADH(anti diuretisk hormon)Dette skal minske urinproduksjonen på natten.Det finnes både nesespray,som dere har forsøkt og tabletter. Virkningen kommer som regel raskt etter oppstart av medisin. Det er en del barn som ikke har effekt av dette, og det er nok helst de barna som også har problemer på dagtid. Datteren deres bør nok forsøke å ha litt faste dotider.Når det gjelder undersøkelser hos lege så blir det ofte stillt en del generelle spørsmål om tissingen. Det blir ofte gjort undersøkelser som bl. a. går ut på at barnet skal hinke på et ben osv. Dette for å utelukke at det kan være noe nevrologisk. Ultralyd er også en enkel undersøkelse som gjerne utføres. Når det gjelder urinprøve så tas det oftest for å utelukke at det er en urinveisinfeksjon som er årsaken. De fleste barn vokser dette av seg, og det viser seg at ved å endre dovanene på dagen, kan en se bedring også på natten.Siden det også er avføringsproblemer hos barnet ditt burde nok faste tider på do og at hun bruker god tid og slapper godt av. Ta det gjerne opp med barnelegen igjen for å se om det er noe hjelp å få for avføringen. Det kan være det er obstipasjon(hard avføring) som også vil påvirke til blæreproblemene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har holdt på siden februar i år. ( med nesespray ) nei det er ikke tatt noen urinprøve av henne for å måle det. hunn har vært å tatt ultralyd av nyrene for å se om det var i gjen urin etter vannlating.

der fant de ikke noe. Hvordan Prøve er det de bør ta ???

Er veldig interisert i svar / tips på alt mulig.

Grunnen til at vi tengte på BUP var fordi hun har en søster med ADD og Epilepsi og det var etter at søsteren hadde sitt første Grand mal at tissingen startet.

Svar meg gjerne. !!

hei igjen. Den prøven jeg tenker på i forbindelse med måling av hormoninnholdet i urinen er rett og slett en urinprøve - så det er jo helt ufarlig. Er det slik at hun har vært tørr både natt og dag før søsteren fikk sitt grandmal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har holdt på siden februar i år. ( med nesespray ) nei det er ikke tatt noen urinprøve av henne for å måle det. hunn har vært å tatt ultralyd av nyrene for å se om det var i gjen urin etter vannlating.

der fant de ikke noe. Hvordan Prøve er det de bør ta ???

Er veldig interisert i svar / tips på alt mulig.

Grunnen til at vi tengte på BUP var fordi hun har en søster med ADD og Epilepsi og det var etter at søsteren hadde sitt første Grand mal at tissingen startet.

Svar meg gjerne. !!

Kutt ut melk til kveldsmaten. Det har vi gjort og det har holdt i 6 mnd. Vi prøvde også nesespray uten suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut melk til kveldsmaten. Det har vi gjort og det har holdt i 6 mnd. Vi prøvde også nesespray uten suksess.

Så fint at din datter har blitt tørr!!! Jeg har litt problemer med å forstå at melken kunne forårsake nattvæting? Det kan jo være noen form for allergi, kanskje..? Men, men jeg har ikke så mye til overs for melk selv. Har dessverre ikke pleid å gi min sønn melk om kvelden, så det kan jeg nok ikke prøve... Nå tar jeg tiden til hjelp - som så mange ganger før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut melk til kveldsmaten. Det har vi gjort og det har holdt i 6 mnd. Vi prøvde også nesespray uten suksess.

Hun spiser ikkke kveldsmat. og drikker ikke melk.

men det er kjempe fint at du svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...