Gå til innhold

For mye aktivitet - men hvor kutte?


Anbefalte innlegg

Gjest For mye for dem...

Jentene (4. og 5. trinn) her i huset har gått på turn i flere år, og er på konkurransenivå i klubben (som ikke er det samme som topp konkurransenivå nasjonalt, altså, her snakker vi lokale forhold). Det er trening 2 kvelder i uka, 2 timer hver gang. Det er også trening en søndag i måneden, da går det med inntil 6 timer kjøring til og fra inkludert.

5. klassingen har i tillegg teater i regi av kulturskolen en kveld i uka (1,5 time), og to andre aktiviteter 1 gang i måneden som kolliderer med den ene turntreninga. Hun må da velge bort det ene eller det andre.

4. klassingen har en kulturskoleaktivitet en kveld i uka rett etter turntrening, dvs., denne begynner litt før turn er ferdig, og varer i nesten 1,5 time.

I tillegg går begge to på skøyter en kveld i uka, klubbløp og skøyteskole tar til sammen drøye 3 timer.

For 5. klassingen betyr det aktivitet mandag-tirsdag-onsdag-torsdag, for 4. klassingen tirsdag-onsdag-torsdag.

Begge er kjempeflinke til å disponere tiden sin mht lekser, og de kommer hjem fra skolen såpass tidlig at de gjør lekser før middag. Aktivitetene starter 17.00 og 18.00, så vi rekker middag før stort sett hver gang.

Men: Vi ser at de blir slitne, selvfølgelig, og det er jo nå på vinteren det er mest hektisk siden skøyter naturlig nok er en aktivitet kun i en hektisk periode når det er kaldt nok. Problemet er at de elsker alle sine aktiviteter, og greier ikke selv å velge bort noe. Dvs., 4. klassingen kan kutte ut skøytekvelden, men der får vi en annen utfordring dersom en av oss voksne er borte den kvelden, da må hun allikevel bli med til skøytebana siden hun har en kronisk sykdom som gjør at hun ikke kan være alene hjemme i såvidt langt tid som skøyteaktiviteten tar. Og da er vi jo like langt.

Det er som sagt nå på vinteren det er så hektisk, for skøyter går de kun på i januar-februar og kanskje litt i mars, avhengig av hvor lenge det er is. Turn har de fra skolestart og omtrent til skoleslutt, mens kulturskolen er fra oktober til mai med en god juleferie i midten. De har ingen aktivteter som er typisk sommeraktiviteter.

Vi har foreslått at 5. klassingen skal kutte turn og at 4. klassingen skal kutte skøyter. Som sagt, 4. klassingen syns det forsåvidt er greit, men må jo være med om vi ikke er en voksen som kan være hjemme. 5. klassingen gråter sine modige tårer over å miste turn, men ser heller ikke for seg hva annet som kan kuttes.

Dette skal selvfølgelig ikke ungene bestemme helt og holdent selv, vi voksne må inn og ta tak. Spørsmålet er bare hvor man skal ta dette taket...

Hva hadde du som forelder gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375250-for-mye-aktivitet-men-hvor-kutte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke kuttet noen av aktivitetene nå midt i sesongen. Dersom jentene er ekstra slitne enkelte uker, så hadde jeg holdt dem hjemme fra enten en av turntreningene eller skøytetrening akkurat den uka.

Så lenge ungene trives med aktivitetene, så tror jeg det er bra for unger å trene såpass mye.

Jeg hadde i hvert fall ikke kuttet _forskjellig_ aktivitet for to søsken med så liten aldersforskjell.

Jeg tror jeg hadde nedprioritert skøytingen denne sesongen, altså slik at skøytingen sløyfes hver eneste gang det blir for mye, men sett det an fra uke til uke. Så hadde jeg kuttet ut skøytingen neste vinter, i samråd med barna - altså ikke meldt dem på neste sesong.

Min sønns løsning (uten mors velsignelse) er å nedprioritere leksene...

Jeg hadde i hvert fall ikke kuttet _forskjellig_ aktivitet for to søsken med så liten aldersforskjell.

Jeg tror jeg hadde nedprioritert skøytingen denne sesongen, altså slik at skøytingen sløyfes hver eneste gang det blir for mye, men sett det an fra uke til uke. Så hadde jeg kuttet ut skøytingen neste vinter, i samråd med barna - altså ikke meldt dem på neste sesong.

Min sønns løsning (uten mors velsignelse) er å nedprioritere leksene...

''Min sønns løsning (uten mors velsignelse) er å nedprioritere leksene...''

Også jeg som trodde du hadde stålkontroll på leksene hans...*s*

Jeg har innført tvungen lekselesing _fire_timer en dag i uka med en nevø som er noen år eldre enn gutten din. Dagens tema er engelsk grammatikk, nynorsk grammatikk og tysk grammatikk. Bruker mye belønning underveis, for tiden består belønningen i nachosnøtter (ca 10 stk pr fullført oppgave av en viss størrelse). Rart at en fjortenåring lar seg motivere av nøtter...*s*

Annonse

''Min sønns løsning (uten mors velsignelse) er å nedprioritere leksene...''

Også jeg som trodde du hadde stålkontroll på leksene hans...*s*

Jeg har innført tvungen lekselesing _fire_timer en dag i uka med en nevø som er noen år eldre enn gutten din. Dagens tema er engelsk grammatikk, nynorsk grammatikk og tysk grammatikk. Bruker mye belønning underveis, for tiden består belønningen i nachosnøtter (ca 10 stk pr fullført oppgave av en viss størrelse). Rart at en fjortenåring lar seg motivere av nøtter...*s*

Nøtter? Han må være et sjeldent eksemplar.

Jeg har kontroll på det som må gjøres hjemme, men jeg mistenker at mye av det som angivelig ble ferdig på skolen, er gjort i en viss fart.

Jeg kommenterte tidligere i uka at det var påfallende ofte nå etter nyttår, at leksene ble ferdige på skolen. Svaret var at "vi jobber så int... intenst... INTENSIVT på skolen for tiden".

Spesielt de dagene kompisene skal i skibakken, har jeg observert...

Nøtter? Han må være et sjeldent eksemplar.

Jeg har kontroll på det som må gjøres hjemme, men jeg mistenker at mye av det som angivelig ble ferdig på skolen, er gjort i en viss fart.

Jeg kommenterte tidligere i uka at det var påfallende ofte nå etter nyttår, at leksene ble ferdige på skolen. Svaret var at "vi jobber så int... intenst... INTENSIVT på skolen for tiden".

Spesielt de dagene kompisene skal i skibakken, har jeg observert...

''Jeg kommenterte tidligere i uka at det var påfallende ofte nå etter nyttår, at leksene ble ferdige på skolen. Svaret var at "vi jobber så int... intenst... INTENSIVT på skolen for tiden".

''

Nevøen min var ekstra kreativ på dette området i fjor. Faren hans begynte å ville se lekseplanen hver uke for å følge opp at han gjorde det han skulle. Lekseplanen lå imidlertid ikke tilgjengelig for foreldrene på fronter, slik at nevøen min hadde i oppgave å printe den ut hver uke. Broren min syntes det var usevanlig lite lekser som sto på planen og oppdaget plutselig hvorfor da han kom over nevøen min mens han redigerte lekseplanen før utprinting... Han fjernet de leksene han syntes det var unødvendig at sto der!

Akkurat nå er de i starten av ny termin og han skjønner ikke helt hvorfor jeg mener vi skal jobbe med fag nå som de "ikke gjør noe annet enn å bli kjent med den nye timeplanen på skolen" (de har holdt på med det i to uker!). Lærerne har også nettopp omorganisert hvor alle skal sitte i klasserommet. Det bekymrer meg litt at han er plassert bakerst på midtrekka...

Men han kan absolutt "alt" om fotball og mener at noen timer daglig med FIFA (er det ikke det spillet heter?) er et nødvendig supplement til fotball- og håndballtreninga.

''Jeg kommenterte tidligere i uka at det var påfallende ofte nå etter nyttår, at leksene ble ferdige på skolen. Svaret var at "vi jobber så int... intenst... INTENSIVT på skolen for tiden".

''

Nevøen min var ekstra kreativ på dette området i fjor. Faren hans begynte å ville se lekseplanen hver uke for å følge opp at han gjorde det han skulle. Lekseplanen lå imidlertid ikke tilgjengelig for foreldrene på fronter, slik at nevøen min hadde i oppgave å printe den ut hver uke. Broren min syntes det var usevanlig lite lekser som sto på planen og oppdaget plutselig hvorfor da han kom over nevøen min mens han redigerte lekseplanen før utprinting... Han fjernet de leksene han syntes det var unødvendig at sto der!

Akkurat nå er de i starten av ny termin og han skjønner ikke helt hvorfor jeg mener vi skal jobbe med fag nå som de "ikke gjør noe annet enn å bli kjent med den nye timeplanen på skolen" (de har holdt på med det i to uker!). Lærerne har også nettopp omorganisert hvor alle skal sitte i klasserommet. Det bekymrer meg litt at han er plassert bakerst på midtrekka...

Men han kan absolutt "alt" om fotball og mener at noen timer daglig med FIFA (er det ikke det spillet heter?) er et nødvendig supplement til fotball- og håndballtreninga.

''Han fjernet de leksene han syntes det var unødvendig at sto der!''

* noterer en god grunn til å fortsette å printe lekseplanen selv *

Alle kan ikke bli proffspillere, noen ender som managere. Så FIFA er nok helt nødvendig.

Gjest For mye for dem...

Jeg hadde i hvert fall ikke kuttet _forskjellig_ aktivitet for to søsken med så liten aldersforskjell.

Jeg tror jeg hadde nedprioritert skøytingen denne sesongen, altså slik at skøytingen sløyfes hver eneste gang det blir for mye, men sett det an fra uke til uke. Så hadde jeg kuttet ut skøytingen neste vinter, i samråd med barna - altså ikke meldt dem på neste sesong.

Min sønns løsning (uten mors velsignelse) er å nedprioritere leksene...

''Min sønns løsning (uten mors velsignelse) er å nedprioritere leksene...''

Det var mine jenters umiddelbare og opplagte løsning på problemet også, så det er kanskje universalløsningen?! :-)

Er forøvrig på en måte enig med deg, men samtidig så har de så godt av å ha ulike ting; de blir jo i stor grad oppfattet som tvillinger av omverdnen, noe de misliker sterkt. Og det blir stor konkurranse, eller rettere sagt, den eldste hater at den yngste er bedre enn henne i noe, så derfor tenkte vi litt på at de kunne ha sine egne greier.

''Min sønns løsning (uten mors velsignelse) er å nedprioritere leksene...''

Det var mine jenters umiddelbare og opplagte løsning på problemet også, så det er kanskje universalløsningen?! :-)

Er forøvrig på en måte enig med deg, men samtidig så har de så godt av å ha ulike ting; de blir jo i stor grad oppfattet som tvillinger av omverdnen, noe de misliker sterkt. Og det blir stor konkurranse, eller rettere sagt, den eldste hater at den yngste er bedre enn henne i noe, så derfor tenkte vi litt på at de kunne ha sine egne greier.

Hvis alle parter ser fordeler i at de kutter hver sin ting, blir det jo litt annerledes.

Men i lys av dette her:

''5. klassingen gråter sine modige tårer over å miste turn''

...tror jeg at det hadde vært problematisk for meg å erstatte turn med skøyter for henne.

''Min sønns løsning (uten mors velsignelse) er å nedprioritere leksene...''

Også jeg som trodde du hadde stålkontroll på leksene hans...*s*

Jeg har innført tvungen lekselesing _fire_timer en dag i uka med en nevø som er noen år eldre enn gutten din. Dagens tema er engelsk grammatikk, nynorsk grammatikk og tysk grammatikk. Bruker mye belønning underveis, for tiden består belønningen i nachosnøtter (ca 10 stk pr fullført oppgave av en viss størrelse). Rart at en fjortenåring lar seg motivere av nøtter...*s*

Nachosnøtter!?

*knis*

Samma hva det er bare det funker kanskje?

Gjest For mye for dem...

Jeg hadde ikke kuttet noen av aktivitetene nå midt i sesongen. Dersom jentene er ekstra slitne enkelte uker, så hadde jeg holdt dem hjemme fra enten en av turntreningene eller skøytetrening akkurat den uka.

Så lenge ungene trives med aktivitetene, så tror jeg det er bra for unger å trene såpass mye.

Jeg tror også at det er bra med trening, for hun med sykdom er det helt nødvendig, men man må finne balansen. De går også 4 km på ski hver dag til/fra skolen, og hjem er det bare oppover. Så de har både daglig trening, kveldstrening og begge har selvfølgelig også gym på skolen. Jeg tror ikke at treningene i seg selv blir for mye, egentlig, men det er totalbelastningen samt det at de ikke har noe uorganisert tid i uka - de kjeder seg jo aldri.

Når det er sagt, så syns jeg også det er vanskelig å kutte ut ei turntrening. Der har de en veldig flink trener som tar dem veldig på alvor, og han har et opplegg med progresjon. Å kutte ut der er vanskeligere enn å kutte ut skøyter, egentlig, for det er mye mer løselig i opplegget.

Sukk. Føles nesten lettere å søke om flere timer i døgnet enn å finne ut hva man skal la være å gjøre...

Annonse

Jeg tror også at det er bra med trening, for hun med sykdom er det helt nødvendig, men man må finne balansen. De går også 4 km på ski hver dag til/fra skolen, og hjem er det bare oppover. Så de har både daglig trening, kveldstrening og begge har selvfølgelig også gym på skolen. Jeg tror ikke at treningene i seg selv blir for mye, egentlig, men det er totalbelastningen samt det at de ikke har noe uorganisert tid i uka - de kjeder seg jo aldri.

Når det er sagt, så syns jeg også det er vanskelig å kutte ut ei turntrening. Der har de en veldig flink trener som tar dem veldig på alvor, og han har et opplegg med progresjon. Å kutte ut der er vanskeligere enn å kutte ut skøyter, egentlig, for det er mye mer løselig i opplegget.

Sukk. Føles nesten lettere å søke om flere timer i døgnet enn å finne ut hva man skal la være å gjøre...

Men kan dere ikke bare gjøre slik laban foreslår? Ta fri fra skøytetreninga de ukene ungene virker slitne? Det kommer jo ikke til å være så mange skøytetreninger før sesongen er over.

''Min sønns løsning (uten mors velsignelse) er å nedprioritere leksene...''

Også jeg som trodde du hadde stålkontroll på leksene hans...*s*

Jeg har innført tvungen lekselesing _fire_timer en dag i uka med en nevø som er noen år eldre enn gutten din. Dagens tema er engelsk grammatikk, nynorsk grammatikk og tysk grammatikk. Bruker mye belønning underveis, for tiden består belønningen i nachosnøtter (ca 10 stk pr fullført oppgave av en viss størrelse). Rart at en fjortenåring lar seg motivere av nøtter...*s*

Frosken, du kan gjerne få overta lekseoppfølging med 13- åringen min også så kanskje jeg slipper å mase på ham hver eneste dag.

Frosken, du kan gjerne få overta lekseoppfølging med 13- åringen min også så kanskje jeg slipper å mase på ham hver eneste dag.

'' du kan gjerne få overta lekseoppfølging med 13- åringen min også så kanskje jeg slipper å mase på ham hver eneste dag.''

Hehe.... dagens arbeidsøkt har et noe annerledes innhold enn planlagt. Da jeg kom, kunne han fortelle at han _nettopp_ hadde kommet på at han jo har naturfagprøve i morgen. Så nå får jeg repetert alt om innfallsvinkler, utfallsvinkler, brytningsvinkel, linser, strålemodell for lys mm. Også jeg som så frem til å holde på med grammatikk; det er jo noe jeg i det minste kan rimelig bra. Fysikken derimot ligger ganske laaaaaaangt bak i hodet. Men jeg kamuflerer det godt; har får ti minutters pause en gang i timen og da sprengleser jeg i boka hans....*s*

Vi skal nå i gang med øyets oppbygning ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...