Gå til innhold

omplassering av hund?

uvitende......!

Anbefalte innlegg

uvitende......!

Vi er en familie på som har en stor og god familiehund.

Vi har nå den siste tiden lurt på om vi desverre må omplassere hunden fordi vi føler at vi rett og slett ikke har nok tid til hunden.

Dette er selvsagt ikke den, for oss beste løsningen, men vi tenker på hunden.

Hva ville dere gjort?? Vi er jo veldig glad i hunden vår, men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha prioritert å få gått mer tur med hunden. Tenk på turgåingen som trening, hvis dere holder høyt tempo så fungerer det bra for både den som går tur og hunden.

I tillegg kan det være ok å finne en leke som virker stimulerende for hunden. Min hund har en "godteriball" som han bruker en god del tid på å manipulere slik at godbiter kommer ut av ballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke andre aktiviteter dere kan kutte ned på til fordel for hunden? Er det kanskje en pensjonist eller student i nabolaget som kan gå tur med hunden på dagtid så den får nok trim?

Omplassering er jo ikke noe man gjør med lett hjerte, men dersom hunden ikke får verken fysisk trim eller mental trening så har den det jo ikke godt heller, de fleste hunder i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Hva ville dere gjort??''

Vi ville prioritert slik at vi kunne hatt hunden og gi den det som den trengte. Nå er hund en del av livet vårt da, så dermed tenker jeg automatisk slik, siden vi ikke vil være uten hund.

Hvor gamle er barna? Vi har begynt med noe nytt nå, jeg og guttungen går til en av hans treninger (dette innebærer jo selvsagt at det lar seg gjøre tidsmessig). Da får hunden god tur, og vi får tid til en god prat sammen. Vi to har slitt litt med kommunikasjonen i det siste, så dette var i utgangspunktet for oss to, men hunden drar god nytte av det. :o)

Kan barna aktivisere den litt ute? Her er det poppis å kaste snøball (vi har valp akkurat nå, men har hatt voksen hund i mange år før det og det var like poppis), hunden er i ekstase og får aktivitet uten at noen har gått langt.

Aktivitetsleker kan hjelpe. Det gadd ikke den gamle hunden vår, hun gav blaffen i alt som het leker fra hun var ca 2 år gammel, eneste som funket var pølsebit pakket inn i gråpapir, det er noe som stimulerer hunden.

Dere må nesten avgjøre selv, hva som er best for akkurat dere og for deres hund. Det er ingen enkel avgjørelse, håper dere finner den rette løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter deg selv, barna og jobb først.-

Hvis du etter dette har tid til hunden ,behold den, hvis ikke så hadde jeg vurdert omplassering.

Samtidig er det jo en god kombinasjon å gå turer, og trimme samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at dere tenker på hunden! Men som hundeeier vet jeg også at det å skulle kvitte seg med en kompis ikke er lett!

Vi prøver å tenke alternativt med vår hund. Hun kan faktisk aktiviseres mentalt mens jeg sitter i stolen min og ser på tv :) I tillegg kombinerer man gjerne levering/henting av barn med lufting av hund, hvis det er gåavstand! Et par stimuleringsoppgaver pr. tur trenger ikke ta så lang tid, men hunden får brukt seg mer! Kast en håndfull pølsebiter ut i terrenget og la bikkja lete til hun ikke gidder mer!

Det er ikke sikkert det er så veldig mye som skal til for at det skal bli på nivå "helt ok" for hunden - man må bare tenke litt alternativt.... Og muligens gjøre om på et par prioriteringer i løpet av uka, uten at det nødvendigvis trenger å bli vanskelig!

Hvor gammel er hunden, og hvordan virker det som om den har det i hverdagen? Virker den understimulert, destruktiv eller passifisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prøve å få det til

Omplassering er et supert alternativ til avliving av et frsikt dyr, og et supert alternativ til et ellers miserabelt hundeliv der den e.

Men det kan være vanskelig for mange hunder, og kan være en traumatisk opplevelse for hunden, og kanskje den aldri slår seg helt til ro i sitt nye hjem.

Så personlig ville jeg sett hvilke små enkle endringer dere kan gjøre i familien, som muliggjør at hunden kan bli værende og ha et ok hundeliv hos dere.

Det kommer jo an på hva slags rase hvilke behov den har, men de fleste rolige hunder må ikke ha en kjempelang tur hver dag (selv om det er supert hvis man får det til) .

Hvis du går lang tur med den hver tirsdag og mannen din en lang tur med den hver torsdag og den får lang tur lørdag og søndag?

Hvor gamle er barna? Skolebarn over en viss alder kan ha som oppgave å lufte hunden når de kommer hjem fra skolen.

Å stå opp et kvarter tidligere om morgene for å rekke en liten tur før man går på jobb, er en grei prioritering.

Å gå en liten tur før man legger seg er bare hyggelig de aller fleste dager, go de andre dagene må man bare gjøre set selv om været er ufyselig..

Men det er klart at hvis dere er svært lite hjemme på ettermiddagstid, slik at hunden blir alene det meste av ettermiddagen også, så kan det bli for mye alenetid for et flokkdyr som hunden er.

Hvor der det dere føler dere kommer til kort?

Er det en ungdomsskoleelev eller andre i nærheten som kan tjene en slant med å lufte den de dagene dere er travle?

Er det noen (familie, naboer, kollegaer) som gjerne vil ha en hund på låns en helg innimellom? Vi var "avlastningshjem" for en kollegas hund tidligere, det var veldig koselig, og en uforpliktende måte å ha hund på for oss :-)

Det finnes også profesjonelle hundeluftere noen steder, hvis det er en konkret periode som blir veldig travel (mht jobbreising etc) så kan jo det være en løsning for en periode (men kanskje dyrt på fast basis..)

uansett hva dere ender opp med, så står det respekt av at dere vurderer situasjonen og øsnker å gjøre noe med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omplassering er et supert alternativ til avliving av et frsikt dyr, og et supert alternativ til et ellers miserabelt hundeliv der den e.

Men det kan være vanskelig for mange hunder, og kan være en traumatisk opplevelse for hunden, og kanskje den aldri slår seg helt til ro i sitt nye hjem.

Så personlig ville jeg sett hvilke små enkle endringer dere kan gjøre i familien, som muliggjør at hunden kan bli værende og ha et ok hundeliv hos dere.

Det kommer jo an på hva slags rase hvilke behov den har, men de fleste rolige hunder må ikke ha en kjempelang tur hver dag (selv om det er supert hvis man får det til) .

Hvis du går lang tur med den hver tirsdag og mannen din en lang tur med den hver torsdag og den får lang tur lørdag og søndag?

Hvor gamle er barna? Skolebarn over en viss alder kan ha som oppgave å lufte hunden når de kommer hjem fra skolen.

Å stå opp et kvarter tidligere om morgene for å rekke en liten tur før man går på jobb, er en grei prioritering.

Å gå en liten tur før man legger seg er bare hyggelig de aller fleste dager, go de andre dagene må man bare gjøre set selv om været er ufyselig..

Men det er klart at hvis dere er svært lite hjemme på ettermiddagstid, slik at hunden blir alene det meste av ettermiddagen også, så kan det bli for mye alenetid for et flokkdyr som hunden er.

Hvor der det dere føler dere kommer til kort?

Er det en ungdomsskoleelev eller andre i nærheten som kan tjene en slant med å lufte den de dagene dere er travle?

Er det noen (familie, naboer, kollegaer) som gjerne vil ha en hund på låns en helg innimellom? Vi var "avlastningshjem" for en kollegas hund tidligere, det var veldig koselig, og en uforpliktende måte å ha hund på for oss :-)

Det finnes også profesjonelle hundeluftere noen steder, hvis det er en konkret periode som blir veldig travel (mht jobbreising etc) så kan jo det være en løsning for en periode (men kanskje dyrt på fast basis..)

uansett hva dere ender opp med, så står det respekt av at dere vurderer situasjonen og øsnker å gjøre noe med det!

''Men det kan være vanskelig for mange hunder, og kan være en traumatisk opplevelse for hunden, og kanskje den aldri slår seg helt til ro i sitt nye hjem.''

Kan det gjøres lettere ved at den nye eieren kommer på besøk og tar med seg hunden på tur stadig oftere over noen uker før den tar med hunden hjem til sitt nye hjem? Slik at hunden blir godt kjent med den nye eieren før den tas bort fra det gamle hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men det kan være vanskelig for mange hunder, og kan være en traumatisk opplevelse for hunden, og kanskje den aldri slår seg helt til ro i sitt nye hjem.''

Kan det gjøres lettere ved at den nye eieren kommer på besøk og tar med seg hunden på tur stadig oftere over noen uker før den tar med hunden hjem til sitt nye hjem? Slik at hunden blir godt kjent med den nye eieren før den tas bort fra det gamle hjemmet.

Jeg tror ikke det.

Søsteren min eier en hund som bor hos mamma. Den har bodd hos mamma hele livet, men den kjenner selvfølgelig søsteren min (og min familie) veldig godt.

Likevel, når mamma reiser bort og hun må være hos en av oss andre, så er hun deprimert på ordentlig. Hos meg ligger hun under sengen til Billa, og kommer KUN ut når vi skal ut å gå tur. Hun spiser lite, og er lite sosial. Det hender hun lunter ut innimellom - men sjelden. Hos søsteren min ligger hun i skapet, og vil ikke ut, spiser lite, og er generelt ganske trist.

Nå sist var mamma borte i seks uker, og det ble ikke noe bedre selv om tiden gikk....

Så jeg tror hunder knytter seg til mennesker som vi knytter oss til dem, uten evne til å forstå hva som skjer utover at eieren er borte. De er svært lojale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det.

Søsteren min eier en hund som bor hos mamma. Den har bodd hos mamma hele livet, men den kjenner selvfølgelig søsteren min (og min familie) veldig godt.

Likevel, når mamma reiser bort og hun må være hos en av oss andre, så er hun deprimert på ordentlig. Hos meg ligger hun under sengen til Billa, og kommer KUN ut når vi skal ut å gå tur. Hun spiser lite, og er lite sosial. Det hender hun lunter ut innimellom - men sjelden. Hos søsteren min ligger hun i skapet, og vil ikke ut, spiser lite, og er generelt ganske trist.

Nå sist var mamma borte i seks uker, og det ble ikke noe bedre selv om tiden gikk....

Så jeg tror hunder knytter seg til mennesker som vi knytter oss til dem, uten evne til å forstå hva som skjer utover at eieren er borte. De er svært lojale.

''Så jeg tror hunder knytter seg til mennesker som vi knytter oss til dem, uten evne til å forstå hva som skjer utover at eieren er borte. De er svært lojale.''

Ikke alle er sånn. Vår er selvsagt superhappy når vi kommer hjem, men virker ikke nedfor når den passes av familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så jeg tror hunder knytter seg til mennesker som vi knytter oss til dem, uten evne til å forstå hva som skjer utover at eieren er borte. De er svært lojale.''

Ikke alle er sånn. Vår er selvsagt superhappy når vi kommer hjem, men virker ikke nedfor når den passes av familie.

Veldig individuellt det der. Vi har hatt kjøtere som lykkelig ville vandret ivei med første og beste som luktet pølse.. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...