Gå til innhold

Julegave fra lærer til flinke elever....


Anbefalte innlegg

Gjest merkelig pedagogikk?

Før jul kom min sønn hjem med ei julegave fra læreren. De skulle ha gloseprøve og de som fikk alt rett på den skulle få julegave .... Min sønn får som oftest alt rett og gjør det veldig bra på skolen.

Men, jeg vet at det er mange elever i hans klasse som sliter med lese og skrivevansker mm og som aldri kommer til å få alt rett uansett hvor mye de prøver.

Både jeg og min mann syns dette er en merkelig måte å belønne på og lurer på hva dere syns.

Fortsetter under...

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    11

  • frosken

    3

  • laban

    3

  • Lillemus

    2

Annonse

Persille1365381127

Jeg skjønner ikke at dette er noe å hisse seg opp over.

For det første vil jeg gjerne vite hva den julegaven er før jeg uttaler meg. Om det var en 5 kroners sjokolade eller et nytt Playstation-spill.

For det andre, det er en vesentlig forskjell om det er fem gloser - eller femti. De 5-10 ordene datteren min har hver uke klarer alle alltid å få rett på fredag, om de har giddet å øve på dem. De er brukt masse ila uken (3 klasse).

For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen?

For de barna som aldri vil gjøre det bra i idrett er det fint å ha en arena de også kan lykkes på...

Min svært dyslektiske sønn ville blitt skuffa, for han vet at han aldri kommer til å nå opp. Han hadde mista motivasjonen til å prøve også. Jeg tror faktisk ikke den type belønning er lov heller.

Å honnorere gode resultater kan gjøres, men da at hele klassen får se en film eller ha en kosetime, om de samlet har bedre resultat enn forrige gang. Fodi de da OGSÅ motiveres til å ikke ødelegge for alle de andre, hvilket er vel så viktig.

Annonse

Jeg skjønner ikke at dette er noe å hisse seg opp over.

For det første vil jeg gjerne vite hva den julegaven er før jeg uttaler meg. Om det var en 5 kroners sjokolade eller et nytt Playstation-spill.

For det andre, det er en vesentlig forskjell om det er fem gloser - eller femti. De 5-10 ordene datteren min har hver uke klarer alle alltid å få rett på fredag, om de har giddet å øve på dem. De er brukt masse ila uken (3 klasse).

For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen?

For de barna som aldri vil gjøre det bra i idrett er det fint å ha en arena de også kan lykkes på...

''For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen?

''

Jeg synes ikke det fungerer å sammenligne skoleprestasjoner med resultater i idrett, fordi deltagelse i idrett stort sett er frivillig og basert på lyst til å delt,a mens stort sett alle må gå på skolen uavhengig av lyst og forutsetninger for å lykkes.

Men jeg er enig i at dersom det er snakk om en bitteliten gloseprøve som alle i prinsippet har forutsetninger for å få til, så kan det fungere bra med løfter om premiering.

På skolen til nevøen min premierte de med BRA-kort på mellomtrinnet. Kortene ble delt ut individuelt, men premieringen var basert på hvor mange kort klassen som helhet hadde klart å få i løpet av uken. Dermed kunne hver og en belønnes for positive ting; noen fikk mange - andre færre - men alle hadde forutsetninger for å oppnå BRA-kort i løpet av uka.

(En helt annen ting var at nevøen min pleide å si at lærerne gjorde det samme med elevene som vi gjorde når vi trente hunden. Positiv atferd ble belønnet, negativ ignorert. Eneste forskjellen var at ungene fikk BRA-kort og bikkja godbiter...)

Persille1365381127

''For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen?

''

Jeg synes ikke det fungerer å sammenligne skoleprestasjoner med resultater i idrett, fordi deltagelse i idrett stort sett er frivillig og basert på lyst til å delt,a mens stort sett alle må gå på skolen uavhengig av lyst og forutsetninger for å lykkes.

Men jeg er enig i at dersom det er snakk om en bitteliten gloseprøve som alle i prinsippet har forutsetninger for å få til, så kan det fungere bra med løfter om premiering.

På skolen til nevøen min premierte de med BRA-kort på mellomtrinnet. Kortene ble delt ut individuelt, men premieringen var basert på hvor mange kort klassen som helhet hadde klart å få i løpet av uken. Dermed kunne hver og en belønnes for positive ting; noen fikk mange - andre færre - men alle hadde forutsetninger for å oppnå BRA-kort i løpet av uka.

(En helt annen ting var at nevøen min pleide å si at lærerne gjorde det samme med elevene som vi gjorde når vi trente hunden. Positiv atferd ble belønnet, negativ ignorert. Eneste forskjellen var at ungene fikk BRA-kort og bikkja godbiter...)

Nei, men om vi ser på litt eldre klasser så får man jo også karakterer i gym. Og de barna som aldri mestrer teori kan gjøre det svært bra her - mens de som gjør det sterkt i teori kanskje ikke mestrer i gym. Og så jobbes det for å gjøre vurderingen i gym mer teoribasert.

Poenget mitt er at om det er små premier på små prøver - så er det helt uproblematisk. Slik som bra-kortene da.

Om de får flotte premier for prøver/tester/utfordringer ikke alle har forutsetninger for å kunne mestre i det hele tatt - så blir det litt annerledes.

Jeg skjønner ikke at dette er noe å hisse seg opp over.

For det første vil jeg gjerne vite hva den julegaven er før jeg uttaler meg. Om det var en 5 kroners sjokolade eller et nytt Playstation-spill.

For det andre, det er en vesentlig forskjell om det er fem gloser - eller femti. De 5-10 ordene datteren min har hver uke klarer alle alltid å få rett på fredag, om de har giddet å øve på dem. De er brukt masse ila uken (3 klasse).

For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen?

For de barna som aldri vil gjøre det bra i idrett er det fint å ha en arena de også kan lykkes på...

Jeg er enig med deg i at det spiller en stor rolle hva slags type gave det var.

Men det er litt feil å alltid trekke fram idretten når man ønsker mer karakterer, mer belønning eller hva det nå er. Mange politikere gjør det samme. De glemmer at den eneste "barneidretten" som får lov til å rangere noe som helst før deltakerne er 13 år, er _sjakk_. De har av en eller annen grunn funnet et smutthull.

Det er ikke ordentlig cup, premiering eller noen verdens ting før man er over i ungdomsklassen, altså når de er tenåringer. Før det er det såvidt lov til å telle mål.

Det finnes sikkert et og annet løkkerenn i regi av borettslaget som gjør noe annet, men i den idretten som foregår organisert, er det som jeg beskriver. De spiller "cup" også i lavere årsklasser, men det betyr at alle får spille f.eks. tre tilfeldige kamper, uten sluttspill og uten at det har noe å si om man vinner eller taper.

Persille1365381127

Jeg er enig med deg i at det spiller en stor rolle hva slags type gave det var.

Men det er litt feil å alltid trekke fram idretten når man ønsker mer karakterer, mer belønning eller hva det nå er. Mange politikere gjør det samme. De glemmer at den eneste "barneidretten" som får lov til å rangere noe som helst før deltakerne er 13 år, er _sjakk_. De har av en eller annen grunn funnet et smutthull.

Det er ikke ordentlig cup, premiering eller noen verdens ting før man er over i ungdomsklassen, altså når de er tenåringer. Før det er det såvidt lov til å telle mål.

Det finnes sikkert et og annet løkkerenn i regi av borettslaget som gjør noe annet, men i den idretten som foregår organisert, er det som jeg beskriver. De spiller "cup" også i lavere årsklasser, men det betyr at alle får spille f.eks. tre tilfeldige kamper, uten sluttspill og uten at det har noe å si om man vinner eller taper.

Men det står ingenting om hvor gamle disse er...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...