Gå til innhold

Julegave fra lærer til flinke elever....


Anbefalte innlegg

Men det står ingenting om hvor gamle disse er...

Neida, jeg la også merke til det. Men jeg tviler på at de er i / på terskelen til ungdomsskolen?

Poenget mitt er at du slett ikke er alene om å trekke fram at "man gjør jo det i idretten" - og det gjør man altså ikke. Hvis de da ikke går i 7. klasse eller høyere.

Fortsetter under...

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    11

  • frosken

    3

  • laban

    3

  • Lillemus

    2

Gjest merkelig pedagogikk?

Min svært dyslektiske sønn ville blitt skuffa, for han vet at han aldri kommer til å nå opp. Han hadde mista motivasjonen til å prøve også. Jeg tror faktisk ikke den type belønning er lov heller.

Å honnorere gode resultater kan gjøres, men da at hele klassen får se en film eller ha en kosetime, om de samlet har bedre resultat enn forrige gang. Fodi de da OGSÅ motiveres til å ikke ødelegge for alle de andre, hvilket er vel så viktig.

Enig, de er en PALS skole og får bra-kort. DVS, felles belønning etter et visst antall bra kort. Dette burde vøre nok.

Gjest merkelig pedagogikk?

Jeg skjønner ikke at dette er noe å hisse seg opp over.

For det første vil jeg gjerne vite hva den julegaven er før jeg uttaler meg. Om det var en 5 kroners sjokolade eller et nytt Playstation-spill.

For det andre, det er en vesentlig forskjell om det er fem gloser - eller femti. De 5-10 ordene datteren min har hver uke klarer alle alltid å få rett på fredag, om de har giddet å øve på dem. De er brukt masse ila uken (3 klasse).

For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen?

For de barna som aldri vil gjøre det bra i idrett er det fint å ha en arena de også kan lykkes på...

Dette er ille fordi det er minst en elev som aldri vil greie å få en eneste glose rett uansett hvor mye han prøver. Derfor syns jeg det blir feil. Dessuten har jeg ikke hisset meg opp, jeg bare spør om det bare er jeg som reagerer..... og det var det ikke.

Skolen og ikke minst barneskolen bør være fri for konkurranse.

Jeg skjønner ikke at dette er noe å hisse seg opp over.

For det første vil jeg gjerne vite hva den julegaven er før jeg uttaler meg. Om det var en 5 kroners sjokolade eller et nytt Playstation-spill.

For det andre, det er en vesentlig forskjell om det er fem gloser - eller femti. De 5-10 ordene datteren min har hver uke klarer alle alltid å få rett på fredag, om de har giddet å øve på dem. De er brukt masse ila uken (3 klasse).

For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen?

For de barna som aldri vil gjøre det bra i idrett er det fint å ha en arena de også kan lykkes på...

Det var ei lommelykt til ca 50-60 kr.

Gjest merkelig pedagogikk?

''For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen?

''

Jeg synes ikke det fungerer å sammenligne skoleprestasjoner med resultater i idrett, fordi deltagelse i idrett stort sett er frivillig og basert på lyst til å delt,a mens stort sett alle må gå på skolen uavhengig av lyst og forutsetninger for å lykkes.

Men jeg er enig i at dersom det er snakk om en bitteliten gloseprøve som alle i prinsippet har forutsetninger for å få til, så kan det fungere bra med løfter om premiering.

På skolen til nevøen min premierte de med BRA-kort på mellomtrinnet. Kortene ble delt ut individuelt, men premieringen var basert på hvor mange kort klassen som helhet hadde klart å få i løpet av uken. Dermed kunne hver og en belønnes for positive ting; noen fikk mange - andre færre - men alle hadde forutsetninger for å oppnå BRA-kort i løpet av uka.

(En helt annen ting var at nevøen min pleide å si at lærerne gjorde det samme med elevene som vi gjorde når vi trente hunden. Positiv atferd ble belønnet, negativ ignorert. Eneste forskjellen var at ungene fikk BRA-kort og bikkja godbiter...)

Men det er ikke alle i den klassen som greier å få alt rett på en enkel gloseprøve. Minst en gutt har som oftest alt feil på alle slags prøver... Tror du dette er med på å løfte ham opp?

Annonse

Gjest merkelig pedagogikk?

Nei, men om vi ser på litt eldre klasser så får man jo også karakterer i gym. Og de barna som aldri mestrer teori kan gjøre det svært bra her - mens de som gjør det sterkt i teori kanskje ikke mestrer i gym. Og så jobbes det for å gjøre vurderingen i gym mer teoribasert.

Poenget mitt er at om det er små premier på små prøver - så er det helt uproblematisk. Slik som bra-kortene da.

Om de får flotte premier for prøver/tester/utfordringer ikke alle har forutsetninger for å kunne mestre i det hele tatt - så blir det litt annerledes.

Nettopp, der sa du det selv! Det er nemlig ikke alle i klassen som har forutsetning for å få til en enkel gloseprøve.

Persille1365381127

Nettopp, der sa du det selv! Det er nemlig ikke alle i klassen som har forutsetning for å få til en enkel gloseprøve.

Men det alene er ikke grunn god nok til å ikke rose de som faktisk får det til.

Og at man får det til betyr ikke nødvendigvis at man er supersmart, det kan hende det holder å lese lekser regelmessig...

Persille1365381127

Dette er ille fordi det er minst en elev som aldri vil greie å få en eneste glose rett uansett hvor mye han prøver. Derfor syns jeg det blir feil. Dessuten har jeg ikke hisset meg opp, jeg bare spør om det bare er jeg som reagerer..... og det var det ikke.

Skolen og ikke minst barneskolen bør være fri for konkurranse.

Jeg sier ikke at DU har hisset deg opp. Jeg sier bare at det ikke er noe å hisse seg opp over.

Jeg har en datter i tredjeklasse, og jeg hadde ikke reagert på dette. Jeg vet ikke om det bare er du som reagerer, men jeg hadde ikke reagert.

Gjest merkelig pedagogikk?

Å honnorere gode prestasjoner er en uting. Hvor skal det ende om en fortsetter slik?

Men kjære vene vakre du (om du er det da...) I en klasse hvor det er MINST en som har null sjans til å få til en enkel gloseprøve engang...hva tror du dette gjør med denne gutten?

Som sagt, mitt barn får som oftest alt rett og fikk også julegave. Han var stolt over det, men syntest også synd på alle de andre som ikke fikk. Han forteller om en gutt som nesten alltid får alt feil og syns skikkelig synd på ham.

Gjest merkelig pedagogikk?

Men det alene er ikke grunn god nok til å ikke rose de som faktisk får det til.

Og at man får det til betyr ikke nødvendigvis at man er supersmart, det kan hende det holder å lese lekser regelmessig...

De får jo brakort og felles belønning... burde ikke det holde?

Jeg vet også at samme lærer har delt ut godteripose til flinke/lydige elever. Dette oppnådde ikke min sønn og han var snydens fornærma.

Gjest merkelig pedagogikk?

''For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen?

''

Jeg synes ikke det fungerer å sammenligne skoleprestasjoner med resultater i idrett, fordi deltagelse i idrett stort sett er frivillig og basert på lyst til å delt,a mens stort sett alle må gå på skolen uavhengig av lyst og forutsetninger for å lykkes.

Men jeg er enig i at dersom det er snakk om en bitteliten gloseprøve som alle i prinsippet har forutsetninger for å få til, så kan det fungere bra med løfter om premiering.

På skolen til nevøen min premierte de med BRA-kort på mellomtrinnet. Kortene ble delt ut individuelt, men premieringen var basert på hvor mange kort klassen som helhet hadde klart å få i løpet av uken. Dermed kunne hver og en belønnes for positive ting; noen fikk mange - andre færre - men alle hadde forutsetninger for å oppnå BRA-kort i løpet av uka.

(En helt annen ting var at nevøen min pleide å si at lærerne gjorde det samme med elevene som vi gjorde når vi trente hunden. Positiv atferd ble belønnet, negativ ignorert. Eneste forskjellen var at ungene fikk BRA-kort og bikkja godbiter...)

De får brakort og jeg syns det burde holde.

Annonse

Men det er ikke alle i den klassen som greier å få alt rett på en enkel gloseprøve. Minst en gutt har som oftest alt feil på alle slags prøver... Tror du dette er med på å løfte ham opp?

''Men det er ikke alle i den klassen som greier å få alt rett på en enkel gloseprøve. Minst en gutt har som oftest alt feil på alle slags prøver... Tror du dette er med på å løfte ham opp?''

Skjønner ikke helt hvorfor du skriver dette til meg; jeg har da ikke støttet lærerens opplegg?

Gjest Elextra

Men hva med de som aldri vil greie det, uansett hvor mye de prøver?

Jeg tenker det var snakk om én gang, og ingen systematikk.

For mange elever vil det virke motiverende å vite at det er en premie til den beste på en spesiell prøve. Er klar over at alle ikke vil ha mulighet, men jeg synes det en sjelden gang må være lov å belønne prestasjoner.

Jeg tenker det var snakk om én gang, og ingen systematikk.

For mange elever vil det virke motiverende å vite at det er en premie til den beste på en spesiell prøve. Er klar over at alle ikke vil ha mulighet, men jeg synes det en sjelden gang må være lov å belønne prestasjoner.

''For mange elever vil det virke motiverende å vite at det er en premie til den beste på en spesiell prøve. Er klar over at alle ikke vil ha mulighet, men jeg synes det en sjelden gang må være lov å belønne prestasjoner.''

Jeg hadde hatt lettere for å akseptere at det ble delt ut "premier" enn "julegave fra læreren" til de som fikk alt rett. En premie knyttes stort sett alltid til en prestasjon, mens en julegave har mange konnotasjoner som handler om helt andre ting enn belønning av prestasjon eller innsats.

Gjest Elextra

''For mange elever vil det virke motiverende å vite at det er en premie til den beste på en spesiell prøve. Er klar over at alle ikke vil ha mulighet, men jeg synes det en sjelden gang må være lov å belønne prestasjoner.''

Jeg hadde hatt lettere for å akseptere at det ble delt ut "premier" enn "julegave fra læreren" til de som fikk alt rett. En premie knyttes stort sett alltid til en prestasjon, mens en julegave har mange konnotasjoner som handler om helt andre ting enn belønning av prestasjon eller innsats.

Helt enig, glemte i farten at det var snakk om julegave, med alt det innebærer. De fleste gir julegave til de de setter spesiell pris på, og sånn sett blir det helt feil.

Gjest ambrose

''For mange elever vil det virke motiverende å vite at det er en premie til den beste på en spesiell prøve. Er klar over at alle ikke vil ha mulighet, men jeg synes det en sjelden gang må være lov å belønne prestasjoner.''

Jeg hadde hatt lettere for å akseptere at det ble delt ut "premier" enn "julegave fra læreren" til de som fikk alt rett. En premie knyttes stort sett alltid til en prestasjon, mens en julegave har mange konnotasjoner som handler om helt andre ting enn belønning av prestasjon eller innsats.

''En premie knyttes stort sett alltid til en prestasjon, mens en julegave har mange konnotasjoner som handler om helt andre ting enn belønning av prestasjon eller innsats.''

Et veldig godt og viktig poeng!

Gjest ambrose

Å honnorere gode prestasjoner er en uting. Hvor skal det ende om en fortsetter slik?

Antar du snakker om skoleprestasjoner her, siden det er det tråden handler om?

Kjenner til ei som går på ungdomskolen. Hun hadde i gjennomsnitt bare to'ere. Etter at faren begynte å belønne henne med 500,- kr for hver prøve med 5 (hvor 6 er best) som resultat, har hun bedret seg betydelig.

Er det ikke da bedre å motivere barna på denne måten hvis det er det som skal til for at de skal gjøre det bra (i hvert fall i de tilfeller der andre ting er prøvd)? Det handler jo om fremtiden deres - noe barna kanskje ikke greier å se på dette stadiet i livet...

''For mange elever vil det virke motiverende å vite at det er en premie til den beste på en spesiell prøve. Er klar over at alle ikke vil ha mulighet, men jeg synes det en sjelden gang må være lov å belønne prestasjoner.''

Jeg hadde hatt lettere for å akseptere at det ble delt ut "premier" enn "julegave fra læreren" til de som fikk alt rett. En premie knyttes stort sett alltid til en prestasjon, mens en julegave har mange konnotasjoner som handler om helt andre ting enn belønning av prestasjon eller innsats.

''Jeg hadde hatt lettere for å akseptere at det ble delt ut "premier" enn "julegave fra læreren" til de som fikk alt rett. En premie knyttes stort sett alltid til en prestasjon, mens en julegave har mange konnotasjoner som handler om helt andre ting enn belønning av prestasjon eller innsats'' Godt poeng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...