Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 ''Men det er ikke alle i den klassen som greier å få alt rett på en enkel gloseprøve. Minst en gutt har som oftest alt feil på alle slags prøver... Tror du dette er med på å løfte ham opp?'' Skjønner ikke helt hvorfor du skriver dette til meg; jeg har da ikke støttet lærerens opplegg? Å nei, sorry :-D Ikke alltid lett å holde styr på alle innlegga... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 ''For mange elever vil det virke motiverende å vite at det er en premie til den beste på en spesiell prøve. Er klar over at alle ikke vil ha mulighet, men jeg synes det en sjelden gang må være lov å belønne prestasjoner.'' Jeg hadde hatt lettere for å akseptere at det ble delt ut "premier" enn "julegave fra læreren" til de som fikk alt rett. En premie knyttes stort sett alltid til en prestasjon, mens en julegave har mange konnotasjoner som handler om helt andre ting enn belønning av prestasjon eller innsats. Jepp, enig!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 ''For mange elever vil det virke motiverende å vite at det er en premie til den beste på en spesiell prøve. Er klar over at alle ikke vil ha mulighet, men jeg synes det en sjelden gang må være lov å belønne prestasjoner.'' Jeg hadde hatt lettere for å akseptere at det ble delt ut "premier" enn "julegave fra læreren" til de som fikk alt rett. En premie knyttes stort sett alltid til en prestasjon, mens en julegave har mange konnotasjoner som handler om helt andre ting enn belønning av prestasjon eller innsats. Alle er enige med deg, men mener man samtidig at det i mellom skal være lov å premiere prestasjoner? Lurer.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 I klassen til sønnen min (11 år) har de hver uke en mattenøtt som ekstraoppgave for de som vil - og som er ferdig med de andre leksene. I fjor høst fikk de beskjed om at den/de som klarte alle mattenøttene frem til jul, skulle få en premie. Det gikk opp for meg like før jul at det var en stund siden han hadde forsøkt seg på denne nøtten og jeg spurte hvorfor. Han er forholdsvis sterk i matte. Da kunne han fortelle at nei - det var jo premie bare til de som klarte alle, og siden han ikke hadde gjort den fjerde var det jo ingen vits i å gjøre fler. Det ble ikke premie på ham allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Jeg tenker det var snakk om én gang, og ingen systematikk. For mange elever vil det virke motiverende å vite at det er en premie til den beste på en spesiell prøve. Er klar over at alle ikke vil ha mulighet, men jeg synes det en sjelden gang må være lov å belønne prestasjoner. En premie kanskje, men ei julegave? Som i tillegg skulle åpnes på julaften?? Samme lærer har premiert elever med godteriposer.... jeg finner det merkelig.no 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Men det alene er ikke grunn god nok til å ikke rose de som faktisk får det til. Og at man får det til betyr ikke nødvendigvis at man er supersmart, det kan hende det holder å lese lekser regelmessig... Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være en JULEGAVE... et brakort burde holde i lange baner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Antar du snakker om skoleprestasjoner her, siden det er det tråden handler om? Kjenner til ei som går på ungdomskolen. Hun hadde i gjennomsnitt bare to'ere. Etter at faren begynte å belønne henne med 500,- kr for hver prøve med 5 (hvor 6 er best) som resultat, har hun bedret seg betydelig. Er det ikke da bedre å motivere barna på denne måten hvis det er det som skal til for at de skal gjøre det bra (i hvert fall i de tilfeller der andre ting er prøvd)? Det handler jo om fremtiden deres - noe barna kanskje ikke greier å se på dette stadiet i livet... Om foreldre vil gå inn å premiere sine egne barn så er det noe HELT annet enn når en lærer gjør det. Her var det i tillegg snakkom ei julegave og ikke en premie.. Det er bare de flinke som får julegave, nissen kommer bare til de snille osv.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 du er snill. Du får julegave av læreren dersom du er flink. Er det fortsatt ikke noe som skurrer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 du er snill. Du får julegave av læreren dersom du er flink. Er det fortsatt ikke noe som skurrer? Det må for all del ikke lønne seg å være snill. Tenk på de stakkars slemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Om foreldre vil gå inn å premiere sine egne barn så er det noe HELT annet enn når en lærer gjør det. Her var det i tillegg snakkom ei julegave og ikke en premie.. Det er bare de flinke som får julegave, nissen kommer bare til de snille osv.... Det forsto jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 De får jo brakort og felles belønning... burde ikke det holde? Jeg vet også at samme lærer har delt ut godteripose til flinke/lydige elever. Dette oppnådde ikke min sønn og han var snydens fornærma. Det hjelper ikke å bli snydens fornærmet om man ikke har oppført seg...? Jeg vet ikke nok om situasjonen til å mene så veldig mye om den, jeg mener bare at basert på det som er fortalt til nå, så synes ikke jeg det er så ille som det fremstilles... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 ''For mange elever vil det virke motiverende å vite at det er en premie til den beste på en spesiell prøve. Er klar over at alle ikke vil ha mulighet, men jeg synes det en sjelden gang må være lov å belønne prestasjoner.'' Jeg hadde hatt lettere for å akseptere at det ble delt ut "premier" enn "julegave fra læreren" til de som fikk alt rett. En premie knyttes stort sett alltid til en prestasjon, mens en julegave har mange konnotasjoner som handler om helt andre ting enn belønning av prestasjon eller innsats. Her er jeg helt enig! Jeg kan også finne på å belønne gode prestasjoner fra tid til annen. Men da vet elevene at dette er snakk om en premie for godt utført arbeid. Å gi en innpakka julegave blir noe helt annet. Fordi elevene automatisk ville tenkt at jeg var mer glad i disse elevene enn de andre. Gaver gis ikke som belønning men som uttrykk for at man er glad i noen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Her er jeg helt enig! Jeg kan også finne på å belønne gode prestasjoner fra tid til annen. Men da vet elevene at dette er snakk om en premie for godt utført arbeid. Å gi en innpakka julegave blir noe helt annet. Fordi elevene automatisk ville tenkt at jeg var mer glad i disse elevene enn de andre. Gaver gis ikke som belønning men som uttrykk for at man er glad i noen. '' Fordi elevene automatisk ville tenkt at jeg var mer glad i disse elevene enn de andre. Gaver gis ikke som belønning men som uttrykk for at man er glad i noen.'' Nå minte du meg på en hendelse fra gymtimene på ungdomsskolen - vi var delt i to grupper slik at jentene hadde gym sammen med jentene fra en annen klasse og guttene hadde gym med guttene fra denne klassen. Så hadde noen funnet på at den beste eleven i hver gruppe skulle honoreres med en medalje (!)! Læreren til guttene delte den ut til den gutten som var flinkest i samtlige teoretiske fag, gym var definitivt ikke hans sterkeste side så det var litt pussig syntes vi alle. Men da jentenes lærer kom på banen og skulle dele ut sa hun noe sånt som at hun ikke ville dele ut noen slik medalje til bare en av oss, alle fortjente det, men siden hun hadde bare en så ble den heller ikke delt ut. ) Jeg synes det var topp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg er enig i at det blir helt feil å kalle det julegave. I årenes løp har jeg etpar ganger (altså FÅ ganger) hørt at mine barns lærere har premiert enkelte ting. Det har vært både flest poeng på en eller annen prøve og fysiske gymgreier. De fleste gangene har premien vært spiselig, og jeg har aldri hørt om at det har blitt noe bråk om det. Men jeg synes ikke man skal bruke dette systematisk, og jeg tror det ofte kan bli vanskelig hvis det gjelder oppførsel. Man skal oppføre seg som folk fordi det er helt nødvendig for at skolehverdagen skal la seg gjennomføre, og fordi man ikke er alene i verden, ikke for å få godteri. En stimulerende liten overraskelse iblant for å få fart på glosepugging eller beina i gymtimen, synes jeg ikke er så ille. Helst fordelt slik at alle har sjansen - det er som regel ikke de samme som er gode i absolutt alt fra matte til gloser til push-ups. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Det hjelper ikke å bli snydens fornærmet om man ikke har oppført seg...? Jeg vet ikke nok om situasjonen til å mene så veldig mye om den, jeg mener bare at basert på det som er fortalt til nå, så synes ikke jeg det er så ille som det fremstilles... Han syns han hadde gjort seg fortjent til denne premien da han alltid oppfører seg bra. Denne gangen var det urokråkene som ble belønnet fordi de for en gangs skyld greide å oppføre seg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Han syns han hadde gjort seg fortjent til denne premien da han alltid oppfører seg bra. Denne gangen var det urokråkene som ble belønnet fordi de for en gangs skyld greide å oppføre seg.... ''Denne gangen var det urokråkene som ble belønnet fordi de for en gangs skyld greide å oppføre seg....'' Men da hadde vel det kanskje en hensikt i seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Man kan tenke kortsiktig og si at -fint å belønne de som gjør det bra, (noe det såklart er). Eller man kan forsøke å se på dette på lengre sikt og hva dette vil gjøre med de få utskuddene som er flinke samt miljøet i klassen. Læreren legger opp til dårlig stemning og gjør de "flinke" til enda mer "outsidere" enn det de sikkert føler seg. Jeg aner ikke hva slags klassetrinn dette er snakk om, men med mindre det er 7åringer så er det ikke ok å få gaver fordi man har alt rett på en gloseprøve. Orker ikke lese denne milelange tråden så jeg beklager om du får "gammelt" råd servert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 ''Denne gangen var det urokråkene som ble belønnet fordi de for en gangs skyld greide å oppføre seg....'' Men da hadde vel det kanskje en hensikt i seg selv. Muligens, men det blir oppfattet som utrolig urettferdig overfor de som alltid oppfører seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Man kan tenke kortsiktig og si at -fint å belønne de som gjør det bra, (noe det såklart er). Eller man kan forsøke å se på dette på lengre sikt og hva dette vil gjøre med de få utskuddene som er flinke samt miljøet i klassen. Læreren legger opp til dårlig stemning og gjør de "flinke" til enda mer "outsidere" enn det de sikkert føler seg. Jeg aner ikke hva slags klassetrinn dette er snakk om, men med mindre det er 7åringer så er det ikke ok å få gaver fordi man har alt rett på en gloseprøve. Orker ikke lese denne milelange tråden så jeg beklager om du får "gammelt" råd servert. Gjør ingenting at du ikke gidder å lese hele tråden:-) De er 4. klassinger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Muligens, men det blir oppfattet som utrolig urettferdig overfor de som alltid oppfører seg. For alt vi vet så kan det hende urokråkene oppfatter det som blodig urettferdig at de som er stille alltid får all rosen... Kanskje det er noe med dem som gjør at de ikke kan være rolige? Like mye som det er urettferdig for de med dysleksi at de som ikke har det får premie for å ha alt rett i diktat, er det urettferdig for de med adhd eller annet at de som kan sitte stille alltid får mest ros. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.