Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 For alt vi vet så kan det hende urokråkene oppfatter det som blodig urettferdig at de som er stille alltid får all rosen... Kanskje det er noe med dem som gjør at de ikke kan være rolige? Like mye som det er urettferdig for de med dysleksi at de som ikke har det får premie for å ha alt rett i diktat, er det urettferdig for de med adhd eller annet at de som kan sitte stille alltid får mest ros. Joda, det er mulig du sier noe der. Det største problemet i den klassen er kanskje at det er noen elever som burde vært til utredning, det ser alle, utenom foreldrene.... Kanskje kunne de fått hjelp til å være hyggelige og roligere om foreldrene innså at de trengte hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg syns det er helt OK å belønne gode resultater en gang i blant. Men jeg syns vel ikke det er OK at det er knyttet opp mot en julegave, og jeg syns heller ikke det skal være veldig mye av det. Det at det alltid vil være noen som ikke kan få denne premien, er ikke noe argument for meg, så lenge dette ikke er på hver eneste gloseprøve. Og det fins andre ting å gi belønning for i tillegg. En lærer skal prøve å motivere ALLE, ikke bare de som sliter med skolearbeidet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Joda, det er mulig du sier noe der. Det største problemet i den klassen er kanskje at det er noen elever som burde vært til utredning, det ser alle, utenom foreldrene.... Kanskje kunne de fått hjelp til å være hyggelige og roligere om foreldrene innså at de trengte hjelp. Og for alt vi vet kan det hende det har vært en utredning, uten at dere andre foreldre er informert om det. Kanskje er det ikke noe galt med dem, kanskje har de bare mye energi? Kanskje er undervisningen for lite spennende? Kanskje har de konsentrasjonsvansker? Man bør ikke uttale seg så bastant om andres barn om man ikke er involvert i prosessen. Og nettopp fordi det ofte er flere sider av saker som dette, så er det kanskje ikke så pedagogisk feil å gjøre ting som dette innimellom at man som foreldre bør/må reagere på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg syns det er helt OK å belønne gode resultater en gang i blant. Men jeg syns vel ikke det er OK at det er knyttet opp mot en julegave, og jeg syns heller ikke det skal være veldig mye av det. Det at det alltid vil være noen som ikke kan få denne premien, er ikke noe argument for meg, så lenge dette ikke er på hver eneste gloseprøve. Og det fins andre ting å gi belønning for i tillegg. En lærer skal prøve å motivere ALLE, ikke bare de som sliter med skolearbeidet! ''En lærer skal prøve å motivere ALLE, ikke bare de som sliter med skolearbeidet!'' Dette er jeg veldig enig med deg i 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg skjønner ikke at dette er noe å hisse seg opp over. For det første vil jeg gjerne vite hva den julegaven er før jeg uttaler meg. Om det var en 5 kroners sjokolade eller et nytt Playstation-spill. For det andre, det er en vesentlig forskjell om det er fem gloser - eller femti. De 5-10 ordene datteren min har hver uke klarer alle alltid å få rett på fredag, om de har giddet å øve på dem. De er brukt masse ila uken (3 klasse). For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen? For de barna som aldri vil gjøre det bra i idrett er det fint å ha en arena de også kan lykkes på... ''For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen?'' Ski, fotball osv er aktiviteter barna er interessert i og meldes på. De er inneforstått med at det er premier og at et lag/enkelte vinner/taper. Skolen, derimot, er obligatorisk. Det er ikke noe et barn kan velge bort. Mange barn har teoretiske og ofte usynlige handicap som dysleksi, lese-og skrivevansker, konsentrasjonsproblemer osv. Om disse barna hele tiden skal bli utsatt for følelsen å være tapere i klassen, fordi de aldri klarer å nå opp til å bli premiert, blir jo fullstendig feil. Jeg er sikker på at de føler det ille nok som det er. Bare tenk når klassen får tilbake innleveringer/prøver osv., de samme elevene har feil på feil og masse røde streker og kommentarer. Ikke noe moro det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 ''For det tredje, hva i all verden er galt med å belønne gode prestasjoner på skolen?? Den som vinner skirennet får jo premie? Og den som vinner turnkonkurransen? Og det laget som vinner fotballcupen får premie? Så hvorfor er det så mye verre på skolen?'' Ski, fotball osv er aktiviteter barna er interessert i og meldes på. De er inneforstått med at det er premier og at et lag/enkelte vinner/taper. Skolen, derimot, er obligatorisk. Det er ikke noe et barn kan velge bort. Mange barn har teoretiske og ofte usynlige handicap som dysleksi, lese-og skrivevansker, konsentrasjonsproblemer osv. Om disse barna hele tiden skal bli utsatt for følelsen å være tapere i klassen, fordi de aldri klarer å nå opp til å bli premiert, blir jo fullstendig feil. Jeg er sikker på at de føler det ille nok som det er. Bare tenk når klassen får tilbake innleveringer/prøver osv., de samme elevene har feil på feil og masse røde streker og kommentarer. Ikke noe moro det. Henger meg på den! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 For alt vi vet så kan det hende urokråkene oppfatter det som blodig urettferdig at de som er stille alltid får all rosen... Kanskje det er noe med dem som gjør at de ikke kan være rolige? Like mye som det er urettferdig for de med dysleksi at de som ikke har det får premie for å ha alt rett i diktat, er det urettferdig for de med adhd eller annet at de som kan sitte stille alltid får mest ros. For å komme litt tilbake til utgangspunktet for denne diskusjonen; Jeg undret meg over at "de flinke" blir belønnet med JULEGAVE. Deriblandt min sønn. Dette med at "de ikke flinke" også får belønning (en godteripose) var et bitema. Det koker vel ned til at det er selve premien jeg reagerer på. JULEGAVE og GODTERIPOSE.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Og for alt vi vet kan det hende det har vært en utredning, uten at dere andre foreldre er informert om det. Kanskje er det ikke noe galt med dem, kanskje har de bare mye energi? Kanskje er undervisningen for lite spennende? Kanskje har de konsentrasjonsvansker? Man bør ikke uttale seg så bastant om andres barn om man ikke er involvert i prosessen. Og nettopp fordi det ofte er flere sider av saker som dette, så er det kanskje ikke så pedagogisk feil å gjøre ting som dette innimellom at man som foreldre bør/må reagere på det. I akkurat denne saken VET jeg at det er slik som jeg skriver. Foreldrene vil ikke utrede, de ser ikke at ungen er/har et probem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 I akkurat denne saken VET jeg at det er slik som jeg skriver. Foreldrene vil ikke utrede, de ser ikke at ungen er/har et probem. Men det at dere andre foreldre mener at et barn har et problem betyr ikke at barnet faktisk har det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merkelig pedagogikk? Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Men det at dere andre foreldre mener at et barn har et problem betyr ikke at barnet faktisk har det... Nei, men nå vet vel du ganske mye mindre enn meg om denne situasjonen? Dermed avslutter jeg her. takk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Nei, men nå vet vel du ganske mye mindre enn meg om denne situasjonen? Dermed avslutter jeg her. takk. Ja, selvfølgelig - det har jeg også skrevet hele tiden. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fortsetter å dra inn nye elementer. Jeg står for det jeg skrev først; ut fra informasjonen som er gitt i denne tråden synes jeg ikke dette er noe å reagere på. Og generelt synes jeg foreldre bør være bedre enn å dømme/stigmatisere andres barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.