Gjest gjør så godt jeg kan Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Har vært litt deppa i det siste pga noe som skjedde i barnehagen der jeg har mine to barn. Jeg var på foreldresamtale hos den som er ansvarlig for mitt eldste barn på 3 år. I starten var hun veldig smigrende og la ut om hvor flink osv hun var, Når jeg prøvde å si noe lot hun som om hun hørte etter, for det var hun som skulle fortelle tydeligvis. Veldig sånn enveiskommunikasjon. Til informasjon så har hun nettopp tatt videreutdanning og fått tittelen førskolelærer (eller pedagogisk leder heter det vel nå). Så skulle hun begynne med det negative, og det var to ting. Det ene var sosialiseringen. Datteren min har alltid vært en forsiktig type, Det tror jeg ligger litt i ”genene” rett og slett, Både jeg og min mann er og var veldig forsiktige, men dette er slikt som har kommet seg etterhvert som vi ble eldre. Og datteren min har også kommet seg, Men hun sliter fortsatt når det gjelder litt ukjente personer (barn), hos voksne er hun veldig tillitsfull, og hos de som er mindre enn seg, Men de som er jevngamle sliter hun litt med om hun ikke kjenner de godt, og dette mente hun kunne bli et problem og ville involvere helsestasjonen tidlig slik at vi kan forebygge at hun får problemer med slikt senere og kanskje blir et mobbeoffer..... Jeg var litt matt, men tenkte ja, det er bra dere fanger opp slikt, tenk på de som ikke går i barnehage. Selv gikk jeg ikke på barnehage og ble kastet rett inn på skole som 7 åring, kjempesjenert og usikker. Jeg kjente noen få barn fra nabolaget, men de ville helst leke med de de kjente fra barnehagen. Så var det neste bekymring hun skulle ut med.... og her ble jeg litt satt ut – og kanskje litt fornærmet??? Jeg vet jo de vil barnets beste, men her syns jeg at hun skulle hørt litt på hva jeg hadde å si, for her følte jeg meg DØMT rett og slett. De var bekymret for hygienen! Eh, hygienen? Hva er galt med den? Hun er blitt kjempeflink til å la oss pusse tenna hennes morgen og kveld (slet med det i starten), og hun er kjempeflink til å vaske hendene. Skifter klær hver dag, vasker ansiktet... Jeg prøver å la henne se nogenlunde ut når vi skal i barnehagen. Har slitt en del med å få gredd håret hennes på morgenen av ulike grunner: 1 – hun er ingen morgenfugl og slår seg skikkelig skikkelig vrang om det er noe som går mot henne da, og da mener jeg skikkelig slår seg vrang, ikke bare slik trassgrining, men hun kopler helt ut og er umulig å trøste, så jeg må vente med å børste håret til jeg har fått på henne yttertøy og hun er klar til å ha i bilen, ellers kan jeg bare glemme å kle på henne... Jeg har veldig dårlig tid om morgenen, må dra hjemmefra senest 0715 for å rekke jobben (leverer barna i barnehage først), Og jeg har en jente på 1 år som også må stelles og kles på, så det sier seg selv at det blir litt travelt. Mannen min begynner ofte veldig tidlig på jobb, så jeg får ikke særlig hjelp fra han kan man si.... da han allerede har dratt når vi står opp. Frokost spiser de i barnehagen. Men altså tilbake til børstingen. Hun har hatt langt hår som lett blir flokete (fin hårtype), og er dessuten kjempehårsår, dette i tillegg til at hun ikke er noen morgenfugl og er i trassalderen, er en meget dårlig kombinasjon. Men det å være fullt arbeidende og ha en liten på 1 år i tillegg, gjør at dagene går så altfor fort, jeg får ikke tid til det jeg vil ha gjort, Og da blir det bare til at jeg børster forsiktig det verste, har på en klemme for å få håret vekk fra ansiktet, lager en liten flette, den er kanskje ikke perfekt, men å børste håret på morgenen – umulig! Men bedre med en liten lurvete flette enn bustete ronja røverdattersveis eller hva? Hun har dessuten vært plaget med skurv i hodebunnen og eksem siden hun var liten, dette kommer og går til og fra. Derfor bader hun seg og vasker håret maks en gang i uka for å ikke tørke ut huden, Jeg smører med kremer for å forebygge eksem. Vel tilbake til det hun i barnehagen sa. Hun var bekymret for hygienen, det var det ordet hun brukte. Nå er hun utlending, så kan hende hun ordla seg litt feil... Jeg skulle så ønske at jeg hadde hun andre som ansvarlig for barnet mitt, hun er mye greiere og hadde aldri sagt ting på den måten hun sa det, dessuten hadde hun villet hørt på hva jeg hadde sagt. hun her var bare stein alvorlig. MÅ nevne at hun har ikke humor, tror det er språket, for hun har aldri forstått når jeg eller mannen min har sagt noe på spøk, hun tror alt er ramme alvor. Vel tilbake til det med hygienen da. Det var håret som bekymret henne Og de hadde sett at hun hadde skitne truser. HÆH? Skitne truser? Tenkte tilbake og kom på at det var et par ganger hun kom hjem og hadde bremsespor i trusene. De gangene mannen min leverer så har han litt hastverk, datteren min sier hun vil gå på do i barnehagen, og da kommer ikke han på å sjekke/skifte truse... Prøvde side til henne, Men det var akkurat som om hun ikke hørte. Hun var så bekymret for at dette skulle bli et problem, nå ble hun jo snart fire år og skulle gå på storbarnsavdeling, og når de nærmer seg 4-5 begynner de å velge venner etter utseendet, og hun var redd hun kom til å bli et mobbeoffer og bla bla.... Jeg hadde helt hakeslepp og sa rett ut atdet der føltes som om hun ANKLAGET oss,..... Jeg syns ikke det er noe kjekt å ta opp sa hun, men det må jeg... joda skjønner det, Men det er jo måten det blir sagt på... og at hun kunne hørt på meg at det var en grunn til at ting var sånn og at det slettes ikke var noe problem? Vi jobbet med saken?? Og håret hadde jeg tenkt å klippe, for jeg har sett at hun ikke kan ha langt hår når hun er så hårsår.... Neida, hun hørte ikke på et ord jeg sa. Det er greit at de skal ta opp ting, men da må de ta det opp på en måte slik at foreldrene kan få forklare seg... nå føler jeg at hele barnehagen går og snakker bak vår rygg og tror vi er uhygieniske osv... Ble skikkelig lei meg i alle fall. En annen ting er at vi ikke har fått bo hjemme siste tiden pga ombygging hjemme, dette vet jo hun, men tenkte vel ikke at det kunne være et problem. For vi har ikke fått koplet til vaskemaskin ennå og er avhengig av å sende skittentøy hjem til mor for å få vasket de, Har bare så lyst til å ta en prat med sjefen på barnehagen og fortelle hvordan jeg føler det, å si det til ped.lederen tror jeg ikke fører noe frem, har prøvd det før... hun snakker bare en vei og hører ikke på hva jeg sier... At hun er utenlandsk og kanskje har språkproblemer kan kanskje ha noe å si?? Vel nå har datteren min klippet håret og det er en fryd å børste henne om morgenen. Skulle gjort det før om jeg bare hadde hatt tid, har rett og slett ikke hatt tid i hverdagen til å sende henne til frisør, men nå en dag satt hun foran tvn, så fant jeg fram saksa selv, jeg fikk faktisk LOV og hun ble riktig så fin, alle trodde det var frisør som hadde gjort det Og jeg har gitt streng beskjed til mannen min om å sjekke at hun har på seg ny truse hver dag før barnehagen, og ikke sende henne av gårde med flekkete klær eller skittent ansikt... Skulle ønske vi kunne byttet ped.leder til hun vi hadde før, hun var vikar for hun andre en stund på høsten, husker jeg syntes det var så kjekt fo rhun var SÅ utrolig grei, ikke noe redd fro å ta opp ting med henne. Hun vi har nå hadde datteren min da hun var mindre og jeg var SÅ glad da vi byttet avdeling... husker hun var litt sånn da og... umulig å prate til og null humor. Men det er kanskje teit å si til sjefen at vi vil ha ny ped.leder? Nå skal hun jo skifte avdeling til høsten igjen, så det er ikke mange mnd vi må holde ut. Håper bare jeg slipper enda et foreldremøte med hun der, da håper jeg hun blir sykmeldt og vi heller får hun andre, hvis ikke sender jeg mannen min. Orker bare ikke hu der, da kommer jeg til å si et eller annet jeg angrer på.... hrmf! Joda, jeg vet de mener det godt og bla bla... men av og til må man høre på foreldrene og, for nå føler jeg rett og slett at VI ble mobbet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Noen nyutdannede er i overkant ivrige etter å vise at _de_ kan alt og du kan ingenting. Antagelig har hun ikke barn selv engang. Bremsespor i trusa kan komme av ett eneste lite dobesøk og er ikke noe å hyle opp om med mindre ungen kommer flere dager på rad med samme truse. Hvis du føler for det så be om en prat med styrer og forklar at du synes disse beskyldningene var vonde og at du føler at denne førskolelæreren bare snakker, men ikke hører. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg er kanskje gammeldags men jeg har badet mine unger hver kveld før barnetv i den alderen med olje i vannet og ikke såpe annet enn i håret når det skulle vaskes ca annenhver dag og tatt på dem rent tøy hver morgen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miiiska Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg synes du kan ta det opp med styrer. Styrer har behov for å vite om noen ikke fungerer helt bra. Jeg kom en gang skjevt ut med en ped leder på avdelingen. Nå husker jeg ikke en gang hvorfor. Men jeg husker jeg ikke hadde tillit til barnhagen. Det endte opp med at ingen av oss hadde det noe særlig bra. Det var godt å skifte barnehage, noe vi gjorde grunnet flytting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Gosh, dette var langt. Skjønner ikke helt at det er nødvendig å ha med så mange detaljer for å få frem det du vil si. Poenget forsvinner litt, jeg fikk i hvertfall ikke helt med meg hvor skoen trykket. Om problemstillingen er kommunikasjon med ped.-leder kan du vel be om en ny samtale og si du har noe du ønsker å diskutere. Da er hun vel nødt til å høre på deg også. Umulig for oss å mene noe om hygienen deres, enig i at ped.-lederen høres vel nidkjær ut når det gjelder dette. Men skjønner ikke helt at det er noe å gå til styrer med, det tviler jeg på at det kommer noe godt ut av. Forøvrig heter det ikke barnehangetante, jeg vet ikke om andre enn besteforeldre som fortsatt bruker det uttrykket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hold fokus: Det viktigste er at ungen har det bra i barnehagen, ikke at du føler deg tilsnakket på en riktig måte. Dersom du ikke allerede har gjort det syns jeg du skal fortelle om eksem-plagene til jenta di, og dessuten holde dem orientert om hjemmesituasjon mht ombygging. Det høres ellers ut som dere har endret rutiner på de områdene barnehagen påpekte, så jeg ville lagt det hele bak meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hold fokus: Det viktigste er at ungen har det bra i barnehagen, ikke at du føler deg tilsnakket på en riktig måte. Dersom du ikke allerede har gjort det syns jeg du skal fortelle om eksem-plagene til jenta di, og dessuten holde dem orientert om hjemmesituasjon mht ombygging. Det høres ellers ut som dere har endret rutiner på de områdene barnehagen påpekte, så jeg ville lagt det hele bak meg. Takk for råd alle mann. Egentlig føltes det godt bare å få ut alle disse tankene, derfor så langt innlegg. Var mer for å få sagt det jeg hadde lyst til å si.... Likte egentlig barnehagen godt helt til dette, nå gruer jeg meg til å levere ungene om dagene og til å hente de, av frykt for at de ansatte skal se etter om ungene er rene og velstelte nok. Driver og sjekker klærne at der ikke er flekker osv, ser jeg en liten flekk på genseren til jenta mi må jeg bare gnukke den vekk... redd for at de ansatte skal tro at jeg sender ungene med skitne klær... Er det ikke vanlig at unger er litt skitne da? og mine er jo rene og pene.... stort sett. Det er travle morgener, og når man har to tette som jeg har 1 og 3 år, så blir det ekstra hektisk - spez siden eldste har litt trassalder for tia og begge er morgengretne, mannen drar tidlig på jobb, så jeg må stresse med å få alle av gårde. Må jo stelle meg selv og da jeg har en jobb der jeg må være velstelt..... så jeg står opp først og steller meg så fort jeg kan, så vekker jeg yngste - da hun lager minst styr, så eldstejenta.... så drar vi så snart vi kan. Kommer jeg ut av døra senere enn halv åtte risikerer jeg å komme for sent på jobb, er pga rushen.... Følte det gikk bedre da jeg hadde permisjon, da kunne jeg levere senere og slapp å tenke på å rekke jobben. Men men uansett føles det faktisk bedre bare det å få luftet tankene mine her, nesten så jeg fikk fred i sjelen Takk folkens! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg får ikke helt med meg hvor problemet ligger her, så jeg har ikke noe godt svar til deg på det. Men: Førskolelærer er en stilling, det er en førskolelæreren på alle avdelinger. Pedagogisk leder er også en stilling, det er den som har det pedagogiske ansvaret på avdelingen - og ansvaret for at alle følger dette. Vedkommende har gjerne også litt personalansvar i form av oppfølging av førskolelærer og assistenter. Noen ganger er disse samme person, fordi avdelingen ikke er større. Småbarnsavdelinger med 9 barn har gjerne kun ped.leder, mens 12 barn har både ped.leder og førskolelærer. Det samme med storbarnsavdeling med hhv 18 og 24 barn. Foreldre kan ikke selv velge ped.leder - der plasserer barnehagen etter hva som passer dem best organisasjonsmessig. Noen er bedre med eldre barn, noen med yngre, noen har egne barn der osv - det kan være mange grunner til at organiseringen er som den er, men om det ikke er graverende konflikter eller store mangler i kompetanse hos ped.leder tviler jeg på at de vil flytte henne til en annen avdeling. Dere kan jo evnt be om å få bytte avdeling om det er en mulighet. Utover det tror jeg kanskje du vil være tjent med å sjekke med arbeidsgiver om du kan komme litt senere om morgenen, og gå litt senere om ettermiddagen - og så gjør mannen din motsatt. Evnt kan dere ta annenhver uke. Da kan den ene levere og den andre hente, og så får ikke barna så lang dag i barnehagen - eller så tidlig morgen. Det høres ut som om morgenen deres er litt mer stressende enn hva som er bra for dere, og det virker litt som om du kanskje kjenner litt på dette selv også ut fra det du skriver. Jeg leser litt mellom linjene at du forsøker å rettferdiggjøre de valgene du tar ved å forklare dem med tidspress. Om du føler at du ikke velger helt rett om morgenen, så bør du gjøre noe for å skape bedre tid for dere. Personlig mener jeg alle barn i barnehage bør vaskes, bades eller dusjes hver dag. Det skyldes tre ting: det ene er at de er borti veldig mye rart ila dagen, og rent helsemessig tror jeg det er bra for dem å være helt rene minst én gang i døgnet (fortrinnsvis før de legger seg, så blir ikke sengene så møkkete). Det andre er at barn også svetter, og med så mye aktivitet som det er i en barnehage ila dagen - så blir de svette. Det er godt å få vasket av seg det om kvelden, selv om det ikke er svett på samme måte som hos voksne. Det tredje er at en vaske/bade/dusjestund med små barn er en bra tid å roe ned, få god kontakt med barnet og å kose seg med. Det kan være godt å ha en slik halvtime på slutten av dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg får ikke helt med meg hvor problemet ligger her, så jeg har ikke noe godt svar til deg på det. Men: Førskolelærer er en stilling, det er en førskolelæreren på alle avdelinger. Pedagogisk leder er også en stilling, det er den som har det pedagogiske ansvaret på avdelingen - og ansvaret for at alle følger dette. Vedkommende har gjerne også litt personalansvar i form av oppfølging av førskolelærer og assistenter. Noen ganger er disse samme person, fordi avdelingen ikke er større. Småbarnsavdelinger med 9 barn har gjerne kun ped.leder, mens 12 barn har både ped.leder og førskolelærer. Det samme med storbarnsavdeling med hhv 18 og 24 barn. Foreldre kan ikke selv velge ped.leder - der plasserer barnehagen etter hva som passer dem best organisasjonsmessig. Noen er bedre med eldre barn, noen med yngre, noen har egne barn der osv - det kan være mange grunner til at organiseringen er som den er, men om det ikke er graverende konflikter eller store mangler i kompetanse hos ped.leder tviler jeg på at de vil flytte henne til en annen avdeling. Dere kan jo evnt be om å få bytte avdeling om det er en mulighet. Utover det tror jeg kanskje du vil være tjent med å sjekke med arbeidsgiver om du kan komme litt senere om morgenen, og gå litt senere om ettermiddagen - og så gjør mannen din motsatt. Evnt kan dere ta annenhver uke. Da kan den ene levere og den andre hente, og så får ikke barna så lang dag i barnehagen - eller så tidlig morgen. Det høres ut som om morgenen deres er litt mer stressende enn hva som er bra for dere, og det virker litt som om du kanskje kjenner litt på dette selv også ut fra det du skriver. Jeg leser litt mellom linjene at du forsøker å rettferdiggjøre de valgene du tar ved å forklare dem med tidspress. Om du føler at du ikke velger helt rett om morgenen, så bør du gjøre noe for å skape bedre tid for dere. Personlig mener jeg alle barn i barnehage bør vaskes, bades eller dusjes hver dag. Det skyldes tre ting: det ene er at de er borti veldig mye rart ila dagen, og rent helsemessig tror jeg det er bra for dem å være helt rene minst én gang i døgnet (fortrinnsvis før de legger seg, så blir ikke sengene så møkkete). Det andre er at barn også svetter, og med så mye aktivitet som det er i en barnehage ila dagen - så blir de svette. Det er godt å få vasket av seg det om kvelden, selv om det ikke er svett på samme måte som hos voksne. Det tredje er at en vaske/bade/dusjestund med små barn er en bra tid å roe ned, få god kontakt med barnet og å kose seg med. Det kan være godt å ha en slik halvtime på slutten av dagen. Nå anbefaler ikke hudleger daglig dusjing osv, pga den atopiske huden bader jeg de toppen 2 dager i uken. Dette er også litt pga tidspress, jeg har ikke engang tid til å holde huset så i orden som jeg vil og kveldene strever jeg... virkelig. Da blir det oftest i helgene jeg får tid til et skikkelig bad, men jeg vasker de daglig da, med klut... SÅ de er ikke skitne for å si det sånn, ikke lukter det heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Nå anbefaler ikke hudleger daglig dusjing osv, pga den atopiske huden bader jeg de toppen 2 dager i uken. Dette er også litt pga tidspress, jeg har ikke engang tid til å holde huset så i orden som jeg vil og kveldene strever jeg... virkelig. Da blir det oftest i helgene jeg får tid til et skikkelig bad, men jeg vasker de daglig da, med klut... SÅ de er ikke skitne for å si det sånn, ikke lukter det heller. Men om du stresser for å få dere ut om morgenen så du ikke har tid til å diskutere med treåringen din som ikke vil gre håret, og du ikke har tid til å bade dem om kvelden fordi du heller ikke har tid til å ha huset ditt i orden - så må du gjøre noe med livssituasjonen deres. Enten må du senke kravene dine om orden, og legge det på hyllen - eller så må dere endre mønsteret deres så dere ikke havner i denne situasjonen. Eller så må du få hjelp, f.eks i form av en hushjelp eller noen som kan hente i barnehagen en dag eller to i uken. Det du holder på med nå leder til mer frustrasjon hos deg enn jeg tror er bra.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Takk for råd alle mann. Egentlig føltes det godt bare å få ut alle disse tankene, derfor så langt innlegg. Var mer for å få sagt det jeg hadde lyst til å si.... Likte egentlig barnehagen godt helt til dette, nå gruer jeg meg til å levere ungene om dagene og til å hente de, av frykt for at de ansatte skal se etter om ungene er rene og velstelte nok. Driver og sjekker klærne at der ikke er flekker osv, ser jeg en liten flekk på genseren til jenta mi må jeg bare gnukke den vekk... redd for at de ansatte skal tro at jeg sender ungene med skitne klær... Er det ikke vanlig at unger er litt skitne da? og mine er jo rene og pene.... stort sett. Det er travle morgener, og når man har to tette som jeg har 1 og 3 år, så blir det ekstra hektisk - spez siden eldste har litt trassalder for tia og begge er morgengretne, mannen drar tidlig på jobb, så jeg må stresse med å få alle av gårde. Må jo stelle meg selv og da jeg har en jobb der jeg må være velstelt..... så jeg står opp først og steller meg så fort jeg kan, så vekker jeg yngste - da hun lager minst styr, så eldstejenta.... så drar vi så snart vi kan. Kommer jeg ut av døra senere enn halv åtte risikerer jeg å komme for sent på jobb, er pga rushen.... Følte det gikk bedre da jeg hadde permisjon, da kunne jeg levere senere og slapp å tenke på å rekke jobben. Men men uansett føles det faktisk bedre bare det å få luftet tankene mine her, nesten så jeg fikk fred i sjelen Takk folkens! ''Det er travle morgener, og når man har to tette som jeg har 1 og 3 år, så blir det ekstra hektisk - spez siden eldste har litt trassalder for tia og begge er morgengretne, mannen drar tidlig på jobb, så jeg må stresse med å få alle av gårde. '' Som du sikkert kan tenke deg er ikke dette _helt_ uvanlig . Jeg var selv i nøyaktig samme situasjon for noen år siden, og selv om det var fint med småbarn, tenker jeg ikke tilbake på denne tiden med udelt glede, nei. Våre to barn var attpå til i ulike barnehager, i motsatt retning hjemmefra, så henting og levering tok mye tid. Tidsklemma var høyst reell og en daglig bekymring. En liten trøst er at om et par år går ting litt lettere (og en får andre bekymringer) :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 ''Det er travle morgener, og når man har to tette som jeg har 1 og 3 år, så blir det ekstra hektisk - spez siden eldste har litt trassalder for tia og begge er morgengretne, mannen drar tidlig på jobb, så jeg må stresse med å få alle av gårde. '' Som du sikkert kan tenke deg er ikke dette _helt_ uvanlig . Jeg var selv i nøyaktig samme situasjon for noen år siden, og selv om det var fint med småbarn, tenker jeg ikke tilbake på denne tiden med udelt glede, nei. Våre to barn var attpå til i ulike barnehager, i motsatt retning hjemmefra, så henting og levering tok mye tid. Tidsklemma var høyst reell og en daglig bekymring. En liten trøst er at om et par år går ting litt lettere (og en får andre bekymringer) :-). Jeg husker også med gru tilbake på det å levere barna på forskjellige barnehager. Husker jeg hadde nyfødt baby på slep og hentet snart-3-åringen ett sted og 5-åringen et annet sted... Det er faktisk fantastisk deilig med en snart-8-åring og en 10-åring som frivillig står opp 6.30 av seg selv og som de fleste dager steller seg selv, og en snart 13-åring som kan vekkes 7.30 og fint rekker skolen likevel uten at en maser :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Nå anbefaler ikke hudleger daglig dusjing osv, pga den atopiske huden bader jeg de toppen 2 dager i uken. Dette er også litt pga tidspress, jeg har ikke engang tid til å holde huset så i orden som jeg vil og kveldene strever jeg... virkelig. Da blir det oftest i helgene jeg får tid til et skikkelig bad, men jeg vasker de daglig da, med klut... SÅ de er ikke skitne for å si det sånn, ikke lukter det heller. Jeg mener det er helt i orden at du bare bader dem 2 ganger pr uke, så sant du vasker dem med klut de andre gangene (slik at de er rene en gang i døgnet) - men jeg synes likevel det er riktig det Persille sier, at hvis hverdagen bare er stress, og du ikke har tid til å roe ned sammen med dem og kose med dem, verken om kvelden eller om morgenen - så bør dere endre noe ift arbeidstid eller evt innleid hjelp. Jeg vet alt om travel småbarnstid, barn som ikke sover, trassig treåring - og en mann som jobber mye... :-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Det virker som om mye av dette er et kommunikasjonsproblem. Hvis det løser seg av seg selv til høsten, og jenta trives der hun er, hadde jeg ikke gjort noe mer ut av det. Både foreldre og barnehageansatte er forskjellige. Jeg hadde tenkt å råde deg til å klippe det håret som du ikke fikk gredd, men det har du jo også gjort. Hvis det er noen i barnehagen som er litt opphengt i flekker, er det jo bare å ta på rent tøy om morgenen. Når dere får vaskemaskin, er det ikke så innmari stressende å skifte underbukse hver dag. Kjør andre klær enn det innerste (gensere o.l.) på kortprogram, så går det fort. Jeg har i alle år stått opp tidligere enn jeg trives med, for å slippe å stresse om morgenen. Nå var ikke mine unger morgengretne (hjelper det å legge dem litt før?), men jeg hadde ikke orket noen sekundstrid under påkledningen. Men som flere andre har nevnt - det varer ikke evig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg husker også med gru tilbake på det å levere barna på forskjellige barnehager. Husker jeg hadde nyfødt baby på slep og hentet snart-3-åringen ett sted og 5-åringen et annet sted... Det er faktisk fantastisk deilig med en snart-8-åring og en 10-åring som frivillig står opp 6.30 av seg selv og som de fleste dager steller seg selv, og en snart 13-åring som kan vekkes 7.30 og fint rekker skolen likevel uten at en maser :-) ''Jeg husker også med gru tilbake på det å levere barna på forskjellige barnehager. Husker jeg hadde nyfødt baby på slep og hentet snart-3-åringen ett sted og 5-åringen et annet sted...'' Å ja... Husker den periode jeg stappet skolegutten og barnehagejenta i sykkeltilhengeren, syklet guttungen til skolen og lempet ham av, syklet så jentungen til barnehagen et par km unna, lempet av henne + klesskift og div., låste fast sykkel og henger til gjerdet og spurtet til bussen. To busser til jobb. Og motsatt på ettermiddagen. Jo takk. Ja til bil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 ''Jeg husker også med gru tilbake på det å levere barna på forskjellige barnehager. Husker jeg hadde nyfødt baby på slep og hentet snart-3-åringen ett sted og 5-åringen et annet sted...'' Å ja... Husker den periode jeg stappet skolegutten og barnehagejenta i sykkeltilhengeren, syklet guttungen til skolen og lempet ham av, syklet så jentungen til barnehagen et par km unna, lempet av henne + klesskift og div., låste fast sykkel og henger til gjerdet og spurtet til bussen. To busser til jobb. Og motsatt på ettermiddagen. Jo takk. Ja til bil. Uff - stress. Av buss-stress, så hadde jeg det verst da vi bare hadde ett barn. Mannen dro klokka 6 med bilen, guttungen og jeg tok bussen 07.10, kom i barnehagen da den åpnet 07.30, og jeg gikk ned på E-18 igjen og tok bussen videre til byen, der jeg begynte klokka 8. Tilbake så måtte jeg gå 15.15, for å rekke bussen for å ha hentet ut gutten innen de stengte 15.45 (!!!!), så ned igjen på E-18 og vente på bussen hjem midt i rushet og det var vanskelig å rekke ut hånde for riktig buss.... Det året var jeg også gravid med nestemann, og vi kjøpte bil nr to den våren, slik at de to siste månedene før fødselen hadde jeg bil - og det var helt fantastisk :-) De andre barnehageårene, brukte jeg bil for å levere, og parkerte bilen ved E-18 og tok så bussen til jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alvende Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Barnehagetante er ingen yrkestittel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Barnehagetante er ingen yrkestittel. Det vet jeg utmerket godt, men var litt sint på henne og måtte bare kalle henne det jeg vet barnehagetanter liker minst, for de er visst veldig stolt av den gjeve tittelen pedagogisk leder.... Kontordamer da, det heter sekretær... og sykesøster? Det heter sykepleier. Man skal ikke "kjønnifisere" yrker 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.