Gå til innhold

Todelt klasse....

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

''Har dårlig kontroll på de på fotballaget fra andre skoler - men jeg skal intensivere kunnskapen min''

G1999? Det er enkelt å lære navnene - de heter Markus, Andreas, Johannes og Sander alle sammen. Kanskje har dere en Kristian eller Jonas også, men du kommer langt med de fire første.

Vi har en lokal Håkon-oppblomstring på det trinnet, men den tror jeg ikke er like landsomfattende.

''Vi har en lokal Håkon-oppblomstring på det trinnet, men den tror jeg ikke er like landsomfattende.''

Det var på det verste minst 5 (eller 6?) Fredrik'er på trinnet til poden, han er 98-modell. De var rundt 70-75 unger på trinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• UlrikkeE

7

• laban

4

• Mammantil3

4

• MHC

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''Vi har en lokal Håkon-oppblomstring på det trinnet, men den tror jeg ikke er like landsomfattende.''

Det var på det verste minst 5 (eller 6?) Fredrik'er på trinnet til poden, han er 98-modell. De var rundt 70-75 unger på trinnet.

Jeg kjenner én 99-Fredrik.

Og så vet jeg om ikke mindre enn 3 familier der to av barna / sønnene heter Håkon og Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg kjenner én 99-Fredrik.

Og så vet jeg om ikke mindre enn 3 familier der to av barna / sønnene heter Håkon og Fredrik.

''Og så vet jeg om ikke mindre enn 3 familier der to av barna / sønnene heter Håkon og Fredrik.''

Og lillebror heter Oskar. Kongelig skal det være ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har dårlig kontroll på de på fotballaget fra andre skoler - men jeg skal intensivere kunnskapen min''

G1999? Det er enkelt å lære navnene - de heter Markus, Andreas, Johannes og Sander alle sammen. Kanskje har dere en Kristian eller Jonas også, men du kommer langt med de fire første.

Vi har en lokal Håkon-oppblomstring på det trinnet, men den tror jeg ikke er like landsomfattende.

''G1999? Det er enkelt å lære navnene - de heter Markus, Andreas, Johannes og Sander alle sammen. Kanskje har dere en Kristian eller Jonas også, men du kommer langt med de fire første. ''

Joda - det stemmer her og - men når du da har 3 Sandere, og ikke klarer å huske hvem som er Sander A, Sander H og Sander R - så trøbler jeg. Og Henrik A, Henrik B og Henrik F...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''G1999? Det er enkelt å lære navnene - de heter Markus, Andreas, Johannes og Sander alle sammen. Kanskje har dere en Kristian eller Jonas også, men du kommer langt med de fire første. ''

Joda - det stemmer her og - men når du da har 3 Sandere, og ikke klarer å huske hvem som er Sander A, Sander H og Sander R - så trøbler jeg. Og Henrik A, Henrik B og Henrik F...

Henrik er en gjenganger på 99-trinnet her også. Og Magnus.

Men det er verken noen Sander, Johannes eller Andreas her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problemer med det der. De bruker ikke fornavnene pga. den forvirringen, men forkortelser av mellom- og etternavnene (alle unntatt sønnen min har jo begge deler). Jeg er ikke så god på navn i utgangspunktet, og gir lett opp når de heter bare FH, LB og denslags.

Men nå har vi kanskje sporet av tråden i meste laget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også problemer med det der. De bruker ikke fornavnene pga. den forvirringen, men forkortelser av mellom- og etternavnene (alle unntatt sønnen min har jo begge deler). Jeg er ikke så god på navn i utgangspunktet, og gir lett opp når de heter bare FH, LB og denslags.

Men nå har vi kanskje sporet av tråden i meste laget...

De bruker ikke intialene hos oss (det jeg vet i alle fall) - men de lager noen kallenavn som har litt med fornavn og/eller etternavn å gjøre - og da er jeg like langt...

Nei - jeg får skjerpe meg i helga og lære meg både for- og etternavnene på laget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår mammakvelder! :-)

Trinnkontaktene inviterer til uformelle kvelder for mammaene i klassen, hvor eneste sak på agendaen er å ha det hyggelig. Da blir man kjent med flere, og helt automatisk blir man litt og litt mer blandet.

Funker kjempegodt på vår skole, hvor vi har litt samme greia med tilhørighet i ulike deler av byen står sterkt.

Vi har hatt en mammakveld, og den var jeg på! Det var i oktober eller noe sånt.... Kanskje jeg skulle nevne en til for FAU-representantene i klassen, ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår skole innførte det samme da ny rektor kom på plass for fem år siden. Folk har kjempet fra dag en, men uten resultat. Noen har byttet til naboskole, noen har byttet til privatskole og vi andre har resignert.

Resultat i mine øyne- de barna som ikke er så flinke til å få venner/ ikke har foreldre som kjører og henter og bringer dag ut og dag inn faller utenfor. De blir ikke invitert i bursdager- fordi det ikke lenger er mulig å invitere "jentene i klassen". Hvem er i klassen????? Hvem bor i gaten osv. Hos fjerdeklassingen er det 25 jenter på trinnet, + at de fleste gjerne har noen fra nabolaget/ idrettslaget el. l. De færreste har mulighet til å invitere 30 barn hjem. De færreste har mulighet til å invitere 30 barn ut.... Resultat- alle inviterer sine beste 5- 6 venninner. Vår fjerdeklassing hadde fellesfeiring med to andre i år- 50 inviterte i lånt klubbhus. veldig kjekt, men ikke alle som får til det/ har venner med bursdag nesten samtidig.

Rektor lovet at alle skulle slutte å begynne til samme tid- ha- ha. To dager i uken....

Friminutt- ikke skoleklokke lenger, så elevene kommer ut når de er klare. Dermed er "vennegjenger" allerede dannet for det friminuttet.

Osv. osv. Som du forstår er jeg VELDIG imot opplegget.

Er piss lei av å kjøre 4 kilometer for å henet/ bringe klassevenner istedenfor at de kunne blitt godt kjent med de som bor 300meter unna. Ikke vite hvem barna går i klasse med for tiden( stadig litt rullering....) Kontaktlærer som knapt ser barnet i løpet av uken for alle lærerne på trinnet rullerer.

Hvis du gidder å ta kampen- STÅ PÅ!!!! Lykke til!!!

Her er de 21 i klassen, 10 gutter og 11 jenter, og vi bor på et forholdsvis lite sted, så avstanden er i seg selv ikke noe problem sånn sett.... Det var mer "konseptet" med at man kjenner folk fra før og dermed ikke "gidder" å bry seg om de nye (noe jeg forsåvidt til en viss grad kan forstå, men ikke er helt sikker på om jeg synes er helt ok...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er nok en temmelig vanlig problemstilling mange steder, og siden dette egentlig er ditt fokus og ikke din datters hadde jeg ikke gjort noe særskilt før det evt ble et problem. Det jeg sannsynligvis ville gjort var å melde meg frivillig som klassekontakt, til FAU eller lignede, og på den måte naturlig bli kjent med andre barn og voksne på trinnet.

Ps. Slutt å benevn foreldre fra det andre byggefeltet "klanen" både på hjemmebane og i eget hode - Før du vet ordet av det har de blitt til "klanen"...

Hehe, jeg kaller dem egentlig ikke det i hodet mitt engang altså, det var mer for å underbygge tankegangen ;)

FAU-representantene var valgt nesten før vi fikk startet praten om det på foreldremøtet (de er av dem som kjenner hverandre fra før osv), men jeg er trinnrepresentant i SFO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette vil barna styre selv ettersom de blir større og foreldrenes valg av venner får mindre eller ingen betydning for barna.

Jeg synes uansett at mammakvelder/foreldrefester er bra for å styrke samholdet i klassen og forenkle kommunikasjon på tvers av tildligere bekjentskaper. Hos vår eldste har vi hatt "guttemammakvelder" og "jentemammakvelder" for å holde antallet på et håndterbart nivå og det har fungert greit for de yngste barna som stort sett leker med barn av samme kjønn.

Det vil nok gjøre det enda enklere å bli kjent, ja.... Om man skiller det med kjønn, liksom....

Som sagt, tror ikke seksåringen ser på det som noe problem, men jeg ville sjekke om noen hadde vært i samme situasjon med tanke på om det kunne bli et problem for barna senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de 21 i klassen, 10 gutter og 11 jenter, og vi bor på et forholdsvis lite sted, så avstanden er i seg selv ikke noe problem sånn sett.... Det var mer "konseptet" med at man kjenner folk fra før og dermed ikke "gidder" å bry seg om de nye (noe jeg forsåvidt til en viss grad kan forstå, men ikke er helt sikker på om jeg synes er helt ok...)

Bodd på samme sted i elleve år, alle ungene på samme skole, kun på hils med noen få og kan tre navn... ;0) Er og blir innflytter uten skolebakgrunn/familietilknytning. På skolekvelder setter alle seg med "sine" og jeg med meg. Jeg er bare sånn jeg. Det er også fordi jeg alltid har alt ansvar alene så jeg har ikke krefter til å løpe rundt og minne folk på meg.

Ungene løper rundt i bygda som de vil da, det er trygt her. Og alle kjenner ungene og vet hvem som "eier" dem. Jeg får alltid beskjed hvis det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd på samme sted i elleve år, alle ungene på samme skole, kun på hils med noen få og kan tre navn... ;0) Er og blir innflytter uten skolebakgrunn/familietilknytning. På skolekvelder setter alle seg med "sine" og jeg med meg. Jeg er bare sånn jeg. Det er også fordi jeg alltid har alt ansvar alene så jeg har ikke krefter til å løpe rundt og minne folk på meg.

Ungene løper rundt i bygda som de vil da, det er trygt her. Og alle kjenner ungene og vet hvem som "eier" dem. Jeg får alltid beskjed hvis det er noe.

''På skolekvelder setter alle seg med "sine" og jeg med meg.''

På noen skoler er de obs på denne "problematikken" og gjør litt for å få folk til å blande seg. Vi bor på et sted der det er mange som bor uten å ha familie der fra før, altså mange innflyttere. På alle skoletilstelninger (les: foreldremøter) gjøres det ulike tiltak for å få blandet folk, og det fungerer kjempebra.

Eksempelvis: Man lager til mindre bord med plass til 8-10 foreldre. Hvert bord har en farge, og når man kommer inn trekker man en farget lapp fra en boks. Så finner man samme fargen igjen på bordet. Da blander man uten at noen blir forskjellsbehandlet.

Eller: Lage bokstavbord, slik at man setter seg på det bordet som har ens barns fornavnsbokstav på.

Noe sånt ville jeg ha foreslått gjort, både her og der. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også mulig å gjøre litt ut av foreldremøtene, se mitt svar til EnolaGay rett under her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det var mer "konseptet" med at man kjenner folk fra før og dermed ikke "gidder" å bry seg om de nye (noe jeg forsåvidt til en viss grad kan forstå, men ikke er helt sikker på om jeg synes er helt ok...)'' Jr hang mer og mer sammen med de fra det andre området jo større han ble, og min erfaring er at det er barnas valg som styrer voksenkontakten. I allefall har jeg hatt klart mest med foreldrene til de han har hengt med til enhver tid, og har aldri hatt behov for jevn kontakt med andre ut over dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kaller dem egentlig ikke det i hodet mitt engang altså, det var mer for å underbygge tankegangen ;)

FAU-representantene var valgt nesten før vi fikk startet praten om det på foreldremøtet (de er av dem som kjenner hverandre fra før osv), men jeg er trinnrepresentant i SFO!

''FAU-representantene var valgt nesten før vi fikk startet praten om det på foreldremøtet (de er av dem som kjenner hverandre fra før osv), men jeg er trinnrepresentant i SFO!'' Dersom det viser seg å bli delt emllom de to byggefeltene kan du jo foreslå at det velges en representant fra begge, og være frampå med å melde deg frivillig? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På skolekvelder setter alle seg med "sine" og jeg med meg.''

På noen skoler er de obs på denne "problematikken" og gjør litt for å få folk til å blande seg. Vi bor på et sted der det er mange som bor uten å ha familie der fra før, altså mange innflyttere. På alle skoletilstelninger (les: foreldremøter) gjøres det ulike tiltak for å få blandet folk, og det fungerer kjempebra.

Eksempelvis: Man lager til mindre bord med plass til 8-10 foreldre. Hvert bord har en farge, og når man kommer inn trekker man en farget lapp fra en boks. Så finner man samme fargen igjen på bordet. Da blander man uten at noen blir forskjellsbehandlet.

Eller: Lage bokstavbord, slik at man setter seg på det bordet som har ens barns fornavnsbokstav på.

Noe sånt ville jeg ha foreslått gjort, både her og der. :-)

Smart. Men funker nok bedre og blir ikke så rart på større steder.. ;0) Da blir det liksom bare for meg.. og de heldige vinnerne av å få meg ved bordet.. hehe

Jeg er ellers frekk nok til å bare parkere med et bord jeg altså. Og ungene tar så mye oppmerksomhet at det ikke blir rart de to tre timene i året det er snakk om. Ingen tar kontakt privat etter slike tvangstilstelninger etterpå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og det er litt klasseskille på de som har "nye, flotte hus" (iflg barna) og vi som har 14-15 år gamle hus....''

Og så er det de av oss som har 70-80 år gamle hus... :P

''Og så er det de av oss som har 70-80 år gamle hus... :P''

Veldig på siden; men har du prøvd å få "toppforsikring" på huset? Jeg ble oppringt av if for noen dager siden, de spurte om jeg ønsket noen endringer mht forsikringene og foreslo at jeg skulle vurdere toppforsikring. Jeg ville gjerne ha tilbud på dette, men da hun fikk høre at huset ble påbegynt så tidlig som i 1850, ja da måtte hun kontakte en avdeling som skulle sørge for en besiktigelse. Dagen etter fikk jeg brev i posten om at _dersom_ de skulle vurdere om jeg kunne tilbys toppforsikring, så måtte _jeg_ først skaffe til veie en takst fra godkjent takstmann (og betale den selv) og så skulle de i etterkant vurdere om de ville gi et tilbud...

Vurderer egentlig å skifte tilbake til gjensidige, siden de kom på befaring for egen regning da jeg brukte dem. Skiftet til if for noen år siden fordi de var så pågående med tilbud pr telefon; det varierer fra år til år hvem av dem som er billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Og så er det de av oss som har 70-80 år gamle hus... :P''

Veldig på siden; men har du prøvd å få "toppforsikring" på huset? Jeg ble oppringt av if for noen dager siden, de spurte om jeg ønsket noen endringer mht forsikringene og foreslo at jeg skulle vurdere toppforsikring. Jeg ville gjerne ha tilbud på dette, men da hun fikk høre at huset ble påbegynt så tidlig som i 1850, ja da måtte hun kontakte en avdeling som skulle sørge for en besiktigelse. Dagen etter fikk jeg brev i posten om at _dersom_ de skulle vurdere om jeg kunne tilbys toppforsikring, så måtte _jeg_ først skaffe til veie en takst fra godkjent takstmann (og betale den selv) og så skulle de i etterkant vurdere om de ville gi et tilbud...

Vurderer egentlig å skifte tilbake til gjensidige, siden de kom på befaring for egen regning da jeg brukte dem. Skiftet til if for noen år siden fordi de var så pågående med tilbud pr telefon; det varierer fra år til år hvem av dem som er billigst.

Har aldri hørt om toppforsikring, jeg. Huset vårt er totalrenovert, og jeg har takst fra i fjor, i den grad det er relevant. Hva dekker egentlig toppforsikring, som ikke dekkes av vanlig husforsikring?

Men må innrømme at det er mannen i huset som tar seg av forsikringene. Bakgrunnen er at han i si tid fikk veldig gunstig tilbud via fagforeningen. Tror prisene fremdeles er gunstige, men hadde nok ikke vært dumt med en gjennomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om toppforsikring, jeg. Huset vårt er totalrenovert, og jeg har takst fra i fjor, i den grad det er relevant. Hva dekker egentlig toppforsikring, som ikke dekkes av vanlig husforsikring?

Men må innrømme at det er mannen i huset som tar seg av forsikringene. Bakgrunnen er at han i si tid fikk veldig gunstig tilbud via fagforeningen. Tror prisene fremdeles er gunstige, men hadde nok ikke vært dumt med en gjennomgang.

Såvidt jeg vet, så vil en toppforsikring dekke blant annet følgeskader ved vannlekkasjer, samt at noen flere typer skadetilfeller dekkes. Et eksempel er visstnok skader som oppstår ved issprengning (men siden jeg ikke vet hva det ville kostet med toppforsikring, så har jeg ikke sjekket ordentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...