Gjest Elextra Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg synes det er helt uproblematisk, men jeg antar at jeg er i mindretall her. Diskret snusbruk skader ikke barna (sånn som feks passiv røyking gjør), det går ikke ut over arbeidsinnsatsen og når det gjelder faren for påvirkning, tror jeg ikke et øyeblikk at f.eks en femtenåring begynner å snuse fordi en eller annen ansatt i barnehagen gjorde det. Jeg er enig i at usynlig snus er uproblematisk, men det kan være enklere for lederen å praktisere firkantede regler enn å måtte bruke skjønn mhp den enkeltes snusbruk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Nei, jeg syns ikke det er greit. Og ville sagt ifra til vedkommende, dog på en pen måte at jeg ville satt pris på at hun ikke brukte det på jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hmmm, vanskelig problemstilling. På den ene sida er det uproblematisk siden snusing ikke påfører andre skade og kan være usynlig om man er dreven og bevisst. På den andre sida fungerer de ansatte som rollemodeller, "rusmidler" skal ikke nytes på jobb, osv. På den tredje sida kan ikke barn forskånes fra alle livets realiteter (så lenge det ikke skader dem, så klart), noen barn har foreldre/søsken som snuser osv. Det fins nok et utall sider til Minner meg om en debatt rundt kommunale barnehager og grunnskoler her i Lillebygd for noen år siden, det gjaldt røyking i matpausen. Ansatte røykere meinte de kunne røyke i sin ubetalte lunsjpause om de gikk minst 500 meter utenfor området eller satt i egen bil på parkeringsplassen. FAU og kommuneledelsen ville innføre totalt røykeforbud i arbeidstida av hensyn til barna (lukt og rollemodell-tanken). En del ansatte slutta faktisk å røyke (i hvert fall i arbeidstida) i denne prosessen, men konklusjonen blei at ulønna pauser utenfor arbeidsstedet kan benyttes til røyking. Nå skreiv jeg meg bort.. Tenker at du som leder kan innføre forbud mot snusing i arbeidstida, men signalisere at det er greit i pauser? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hmmm, vanskelig problemstilling. På den ene sida er det uproblematisk siden snusing ikke påfører andre skade og kan være usynlig om man er dreven og bevisst. På den andre sida fungerer de ansatte som rollemodeller, "rusmidler" skal ikke nytes på jobb, osv. På den tredje sida kan ikke barn forskånes fra alle livets realiteter (så lenge det ikke skader dem, så klart), noen barn har foreldre/søsken som snuser osv. Det fins nok et utall sider til Minner meg om en debatt rundt kommunale barnehager og grunnskoler her i Lillebygd for noen år siden, det gjaldt røyking i matpausen. Ansatte røykere meinte de kunne røyke i sin ubetalte lunsjpause om de gikk minst 500 meter utenfor området eller satt i egen bil på parkeringsplassen. FAU og kommuneledelsen ville innføre totalt røykeforbud i arbeidstida av hensyn til barna (lukt og rollemodell-tanken). En del ansatte slutta faktisk å røyke (i hvert fall i arbeidstida) i denne prosessen, men konklusjonen blei at ulønna pauser utenfor arbeidsstedet kan benyttes til røyking. Nå skreiv jeg meg bort.. Tenker at du som leder kan innføre forbud mot snusing i arbeidstida, men signalisere at det er greit i pauser? Åssen gåre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hmmm, vanskelig problemstilling. På den ene sida er det uproblematisk siden snusing ikke påfører andre skade og kan være usynlig om man er dreven og bevisst. På den andre sida fungerer de ansatte som rollemodeller, "rusmidler" skal ikke nytes på jobb, osv. På den tredje sida kan ikke barn forskånes fra alle livets realiteter (så lenge det ikke skader dem, så klart), noen barn har foreldre/søsken som snuser osv. Det fins nok et utall sider til Minner meg om en debatt rundt kommunale barnehager og grunnskoler her i Lillebygd for noen år siden, det gjaldt røyking i matpausen. Ansatte røykere meinte de kunne røyke i sin ubetalte lunsjpause om de gikk minst 500 meter utenfor området eller satt i egen bil på parkeringsplassen. FAU og kommuneledelsen ville innføre totalt røykeforbud i arbeidstida av hensyn til barna (lukt og rollemodell-tanken). En del ansatte slutta faktisk å røyke (i hvert fall i arbeidstida) i denne prosessen, men konklusjonen blei at ulønna pauser utenfor arbeidsstedet kan benyttes til røyking. Nå skreiv jeg meg bort.. Tenker at du som leder kan innføre forbud mot snusing i arbeidstida, men signalisere at det er greit i pauser? Kan du feire 30-dagers jubileum i dag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Ja, det syns jeg er helt greit. De trenger ikke legge inn ny snus rett foran ungene da, men så lenge de gjør det litt diskret mener jeg det er uproblematisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Aner ikke. Men om snus forbys, så må man nesten forby nikotintyggis og nikotinplaster også? ''Men om snus forbys, så må man nesten forby nikotintyggis og nikotinplaster også?'' Hvorfor? Det er jo hjelpemidler for å bli nikotinfri, de verken synes eller luktes, ei heller skader det barn / kolleger. Etter mitt syn er dette på linje med legemidler / medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Kan du feire 30-dagers jubileum i dag? Huff, nei.. Hadde en sprekk i helga da jeg var bortreist og "air freshener"-en til den elektroniske sigaretten ikke kom i posten før jeg dro. Akk, så mange unnskyldninger man kan finne :-( Nå er innholdet til e-sigaretten på plass, så resten av 20-pakningen ligger på kriserøykplassen sin.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Huff, nei.. Hadde en sprekk i helga da jeg var bortreist og "air freshener"-en til den elektroniske sigaretten ikke kom i posten før jeg dro. Akk, så mange unnskyldninger man kan finne :-( Nå er innholdet til e-sigaretten på plass, så resten av 20-pakningen ligger på kriserøykplassen sin.. ''...så resten av 20-pakningen ligger på kriserøykplassen sin..'' Jeg tror ikke du er klar for aa slutte og roeyke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Huff, nei.. Hadde en sprekk i helga da jeg var bortreist og "air freshener"-en til den elektroniske sigaretten ikke kom i posten før jeg dro. Akk, så mange unnskyldninger man kan finne :-( Nå er innholdet til e-sigaretten på plass, så resten av 20-pakningen ligger på kriserøykplassen sin.. Høres ut som et kort tilbakefall. Stå på :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Det er greit for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Åssen gåre? Vel.. Ubehagelig at du spør, men setter pris på det likevel ;-) Jeg er i gang med en elektronisk sigarett; den fungerer omtrent som ei vannpipe, tror jeg. Altså "ampullene" inneholder litt nikotin, men ikke alle de andre stoffene, man puster ut damp uten lukt,. Jeg går fortsatt ut for å "røyke" og håper at dette er en stepping stone. Innholdet er visstnok ikke godkjent i Norge (oppdaga jeg etter hvert), men det gjelder ikke import for eget bruk.... Det var dagens oppdatering :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 ''...så resten av 20-pakningen ligger på kriserøykplassen sin..'' Jeg tror ikke du er klar for aa slutte og roeyke ''Jeg tror ikke du er klar for aa slutte og roeyke :('' Det tar jeg til meg, skal gå i tenkeboksen... Og til Persille: Det var ikke meningen å herpe tråden din :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 ''...så resten av 20-pakningen ligger på kriserøykplassen sin..'' Jeg tror ikke du er klar for aa slutte og roeyke ''Jeg tror ikke du er klar for aa slutte og roeyke :('' Ville du ha sagt det samme til en som sliter med å slanke seg? Jeg tror ikke du er klar for å slanke deg :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 ''Jeg tror ikke du er klar for aa slutte og roeyke :('' Det tar jeg til meg, skal gå i tenkeboksen... Og til Persille: Det var ikke meningen å herpe tråden din :-/ Det var litt slemt sagt av meg. Men det er dette med den kriseroeyken som gjoer meg skeptisk. Det handler om aa gi slipp paa roeyken. Den er ikke "krise-" noe som helst. Den er borte. Inntil du mentalt bestemmer deg for at du ikke tyr til roeyk for aa tilfredstille behovene dine, at du er en ikke-roeyker, saa er roeyke-doeren aapen og du vil vandre til den saa snart behovet blir sterkt nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 ''Jeg tror ikke du er klar for aa slutte og roeyke :('' Ville du ha sagt det samme til en som sliter med å slanke seg? Jeg tror ikke du er klar for å slanke deg :-( Om den som skulle slanke seg stappet skapene fulle med "krise"-sjokolade som de skulle spise ved motgang, saa ja - da hadde jeg sagt det. Se ellers svar til Angustia. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg synes ikke noe om at de gjør det. Jeg tror det bidrar til at ungene ser på snusbruk som noe som er både vanlig, akseptert, og kanskje til og med kult, avhengig av hvem det er som snuser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Overhodet ikke greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 ''Jeg tror ikke du er klar for aa slutte og roeyke :('' Det tar jeg til meg, skal gå i tenkeboksen... Og til Persille: Det var ikke meningen å herpe tråden din :-/ No worries 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Takk for svar! Bakgrunnen for spørsmålet er rett og slett at jeg fikk det fra noen andre, og ikke helt visste hva jeg mener. Ettersom dere er et godt representativt utvalg av befolkningen og foreldre - så var dere også en grei fokusgruppe Min holdning (og slik det praktiseres hos oss) er at snus er greit så lenge man ikke tar den inn/ut så barna ser det, ikke hiver snus i søppelbøttene så barna kan se/ta dem, ikke har snusboksen tilgjengelig for barna (den må være på personalrommet, i garderoben eller vesken - på samme måte som røyk og medisiner ville vært), og har et bevisst forhold til hvordan man tar seg ut når man møter barn/foreldre. Nå har vi ingen med løs-snus, men rennende snus hadde ikke vært greit f.eks. Takk for innspill! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.