Persille1365381127 Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Takk for svar! Bakgrunnen for spørsmålet er rett og slett at jeg fikk det fra noen andre, og ikke helt visste hva jeg mener. Ettersom dere er et godt representativt utvalg av befolkningen og foreldre - så var dere også en grei fokusgruppe Min holdning (og slik det praktiseres hos oss) er at snus er greit så lenge man ikke tar den inn/ut så barna ser det, ikke hiver snus i søppelbøttene så barna kan se/ta dem, ikke har snusboksen tilgjengelig for barna (den må være på personalrommet, i garderoben eller vesken - på samme måte som røyk og medisiner ville vært), og har et bevisst forhold til hvordan man tar seg ut når man møter barn/foreldre. Nå har vi ingen med løs-snus, men rennende snus hadde ikke vært greit f.eks. Takk for innspill! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 ''Jeg tror ikke du er klar for aa slutte og roeyke :('' Ville du ha sagt det samme til en som sliter med å slanke seg? Jeg tror ikke du er klar for å slanke deg :-( ''Ville du ha sagt det samme til en som sliter med å slanke seg? Jeg tror ikke du er klar for å slanke deg :-('' For å snakke for meg sjøl: Slike utsagn om røyking er uproblematisk og "et spark bak". Fortsatt personlig: Jeg har pga sykdom lagt på meg ca 15 kilo. Utsagn om vekt ville jeg tatt ille opp om det ikke var fra familie /venner / bekjente. Et godt råd fra en nettvenn er gull verdt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg synes overhodet ikke at det er greit , og er overrasket over at så mange synes det er det. Snus er en form for rusmiddel, og det at det ikke påfører barna skade, som røyking gjør, er ikke poenget. De ansatte er rollemodeller, snus er skadelig, og da skal ikke barn eksponeres for det i barnehagen. Er halvt glass vin gjør ikke voksne påvirket eller i mindre stand til å ivareta sitt arbeid, og skader ikke barna som er sammen med den som drikker, men det er ingen som synes det er greit at barnehageansatte drikker på jobb for det. Forskjellen mellom snus og et halvt glass vin er kun kulturell, faktisk. Jeg ville ikke akseptert røyk foran barna heller, selv om passiv røyking hadde vært ufarlig. Rusmiddel er rusmiddel, og jeg mener at dette er en anledning hvor man skal tenke prinsippielt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Vel.. Ubehagelig at du spør, men setter pris på det likevel ;-) Jeg er i gang med en elektronisk sigarett; den fungerer omtrent som ei vannpipe, tror jeg. Altså "ampullene" inneholder litt nikotin, men ikke alle de andre stoffene, man puster ut damp uten lukt,. Jeg går fortsatt ut for å "røyke" og håper at dette er en stepping stone. Innholdet er visstnok ikke godkjent i Norge (oppdaga jeg etter hvert), men det gjelder ikke import for eget bruk.... Det var dagens oppdatering :-/ Tør du ikke innrømme sprekken overfor meg (kfr. frosken) Så lenge du holder deg med krisesigaretter har du ikke definert deg som ikke-røyker. Er du ikke klar for det ennå? Bestem deg da vel! Hilsen røyfri på attende året (og savner overhodet ikke røyk) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Tør du ikke innrømme sprekken overfor meg (kfr. frosken) Så lenge du holder deg med krisesigaretter har du ikke definert deg som ikke-røyker. Er du ikke klar for det ennå? Bestem deg da vel! Hilsen røyfri på attende året (og savner overhodet ikke røyk) ''Tør du ikke innrømme sprekken overfor meg (kfr. frosken) :P'' Joda, legger meg flat, men ønsker ikke å kuppe tråden til Persille, hehe :-/ ''Så lenge du holder deg med krisesigaretter har du ikke definert deg som ikke-røyker. Er du ikke klar for det ennå? Bestem deg da vel! :P'' Nettopp, nettopp.. Pokker! Og det er ikke artig, Vesla er lei seg :-(( ''Hilsen røyfri på attende året (og savner overhodet ikke røyk)'' Du er flink og et eksempel på at det går an Jeg vil komme dit! (Savner du ikke røyk, altså?) Skjønner for så vidt det, men så er det forholdet teori og praksis, da :/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Nei. De ansatte er rollemodeller på godt og vondt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Nei 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stromme Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Overhodet ikke greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 nei, det syns jeg ikke er greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Det tror jeg ikke jeg hadde kommet på å bry meg med... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luftslott Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Nei, det er ikke greit. Hverken snus eller nikotintyggis er ok sammen med barna, snus fordi barna lett ser det og kan synes det er tøft og nikotintyggis fordi barna ikke kan skille mellom den og vanlig tyggis som jo er "forbudt" for dem. Like regler mener nå jeg, og husker hvor forbanna ei litt eldre dame i barnehagen jeg jobba i ble da jeg påpekte at hun ikke burde spise doc hele tiden når ikke barna får lov å ha med seg sånt. Hva pokker visste vel jeg, som bare var vikar... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Absulutt IKKE. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Takk for svar! Bakgrunnen for spørsmålet er rett og slett at jeg fikk det fra noen andre, og ikke helt visste hva jeg mener. Ettersom dere er et godt representativt utvalg av befolkningen og foreldre - så var dere også en grei fokusgruppe Min holdning (og slik det praktiseres hos oss) er at snus er greit så lenge man ikke tar den inn/ut så barna ser det, ikke hiver snus i søppelbøttene så barna kan se/ta dem, ikke har snusboksen tilgjengelig for barna (den må være på personalrommet, i garderoben eller vesken - på samme måte som røyk og medisiner ville vært), og har et bevisst forhold til hvordan man tar seg ut når man møter barn/foreldre. Nå har vi ingen med løs-snus, men rennende snus hadde ikke vært greit f.eks. Takk for innspill! Dette reagerer jeg kraftig på. At du som bestyrer (?) godtar dette.... Hadde jeg hatt et barn i barnehage hvor snus ble brukt av de ansatte hadde jeg byttet barnehage hvis de ikke hadde sluttet etter at jeg hadde tatt det opp. Jeg hadde reagert like negativt om det forekom på f.eks. inenfor helsetjenesten på forskjellige nivåer. Det sier seg selv at dette ikke er ok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Dette reagerer jeg kraftig på. At du som bestyrer (?) godtar dette.... Hadde jeg hatt et barn i barnehage hvor snus ble brukt av de ansatte hadde jeg byttet barnehage hvis de ikke hadde sluttet etter at jeg hadde tatt det opp. Jeg hadde reagert like negativt om det forekom på f.eks. inenfor helsetjenesten på forskjellige nivåer. Det sier seg selv at dette ikke er ok. Men hadde du oppdaget det, hvis det ble praktisert på den måten Persille beskriver det? Mulig jeg leser det feil, men det virker jo som om det må foregå omtrent som hvis en røykende ansatt tar en røyk et sted ingen av barna har mulighet for å se det. I hovedinnlegget ble det spurt om vi hadde godtatt snus foran barna. Det blir noe annet enn det Persille beskriver her synes 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Men hadde du oppdaget det, hvis det ble praktisert på den måten Persille beskriver det? Mulig jeg leser det feil, men det virker jo som om det må foregå omtrent som hvis en røykende ansatt tar en røyk et sted ingen av barna har mulighet for å se det. I hovedinnlegget ble det spurt om vi hadde godtatt snus foran barna. Det blir noe annet enn det Persille beskriver her synes Jeg oppfatter det som om snusen kan brukes i fellesmiljøet, men ikke legges inn/tas ut slik at barna ser det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Dette reagerer jeg kraftig på. At du som bestyrer (?) godtar dette.... Hadde jeg hatt et barn i barnehage hvor snus ble brukt av de ansatte hadde jeg byttet barnehage hvis de ikke hadde sluttet etter at jeg hadde tatt det opp. Jeg hadde reagert like negativt om det forekom på f.eks. inenfor helsetjenesten på forskjellige nivåer. Det sier seg selv at dette ikke er ok. Jeg tror faktisk at det er vanskelig for arbeidsgiver å nekte ansatte å snuse på den måten Persille beskriver på lovlig måte. Hvordan skal det kontrolleres og håndheves på en lovlig måte? Det går nok utenfor arbeidsgivers styringsrett :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg synes overhodet ikke at det er greit , og er overrasket over at så mange synes det er det. Snus er en form for rusmiddel, og det at det ikke påfører barna skade, som røyking gjør, er ikke poenget. De ansatte er rollemodeller, snus er skadelig, og da skal ikke barn eksponeres for det i barnehagen. Er halvt glass vin gjør ikke voksne påvirket eller i mindre stand til å ivareta sitt arbeid, og skader ikke barna som er sammen med den som drikker, men det er ingen som synes det er greit at barnehageansatte drikker på jobb for det. Forskjellen mellom snus og et halvt glass vin er kun kulturell, faktisk. Jeg ville ikke akseptert røyk foran barna heller, selv om passiv røyking hadde vært ufarlig. Rusmiddel er rusmiddel, og jeg mener at dette er en anledning hvor man skal tenke prinsippielt. Tobakk er da ikke et rusmiddel, hvor tar du det fra? Det er et nytelsesmiddel (som f.eks. kaffe). Forskjellen på snus og vin er at vin er et rusmiddel og at det er ulovlig å drikke på jobb (etter norsk lov). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Tobakk er da ikke et rusmiddel, hvor tar du det fra? Det er et nytelsesmiddel (som f.eks. kaffe). Forskjellen på snus og vin er at vin er et rusmiddel og at det er ulovlig å drikke på jobb (etter norsk lov). Jo, tobakk er et rusmiddel. http://no.wikipedia.org/wiki/Rusmiddel Jada, jeg vet at man ikke skal stole blindt på Wikipedia, men denne artikkelen virker seriøs og har en god litteraturliste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Dette reagerer jeg kraftig på. At du som bestyrer (?) godtar dette.... Hadde jeg hatt et barn i barnehage hvor snus ble brukt av de ansatte hadde jeg byttet barnehage hvis de ikke hadde sluttet etter at jeg hadde tatt det opp. Jeg hadde reagert like negativt om det forekom på f.eks. inenfor helsetjenesten på forskjellige nivåer. Det sier seg selv at dette ikke er ok. Lykke til med den taktikken Du må gjerne forsøke deg på et sånt stunt som arbeidsgiver, og se hvor lang du hadde kommet med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg synes overhodet ikke at det er greit , og er overrasket over at så mange synes det er det. Snus er en form for rusmiddel, og det at det ikke påfører barna skade, som røyking gjør, er ikke poenget. De ansatte er rollemodeller, snus er skadelig, og da skal ikke barn eksponeres for det i barnehagen. Er halvt glass vin gjør ikke voksne påvirket eller i mindre stand til å ivareta sitt arbeid, og skader ikke barna som er sammen med den som drikker, men det er ingen som synes det er greit at barnehageansatte drikker på jobb for det. Forskjellen mellom snus og et halvt glass vin er kun kulturell, faktisk. Jeg ville ikke akseptert røyk foran barna heller, selv om passiv røyking hadde vært ufarlig. Rusmiddel er rusmiddel, og jeg mener at dette er en anledning hvor man skal tenke prinsippielt. Snus - et rusmiddel? Det er ikke ofte jeg ber om dokumentasjon, men nå gjør jeg sannelig det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.