Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg oppfatter det som om snusen kan brukes i fellesmiljøet, men ikke legges inn/tas ut slik at barna ser det. Snus kan brukes i fellesmiljøet, men bokser og utskiftning skal ikke synes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jo, tobakk er et rusmiddel. http://no.wikipedia.org/wiki/Rusmiddel Jada, jeg vet at man ikke skal stole blindt på Wikipedia, men denne artikkelen virker seriøs og har en god litteraturliste. http://no.wikipedia.org/wiki/Rusmiddel Og dere drikker kanskje kaffe på jobb? Fy - må slutte å ruse seg på jobb ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg synes overhodet ikke at det er greit , og er overrasket over at så mange synes det er det. Snus er en form for rusmiddel, og det at det ikke påfører barna skade, som røyking gjør, er ikke poenget. De ansatte er rollemodeller, snus er skadelig, og da skal ikke barn eksponeres for det i barnehagen. Er halvt glass vin gjør ikke voksne påvirket eller i mindre stand til å ivareta sitt arbeid, og skader ikke barna som er sammen med den som drikker, men det er ingen som synes det er greit at barnehageansatte drikker på jobb for det. Forskjellen mellom snus og et halvt glass vin er kun kulturell, faktisk. Jeg ville ikke akseptert røyk foran barna heller, selv om passiv røyking hadde vært ufarlig. Rusmiddel er rusmiddel, og jeg mener at dette er en anledning hvor man skal tenke prinsippielt. Men snusbruk er ikke lovregulert. Vin er lovregulert, røyking er lovregulert, medisiner er lovregulert osv - det er ingen reguleringer for bruk av snus. Det eneste stedet man ikke får bruke snus (og der får man heller ikke har tyggis, drops eller annet) er på kjøkken - der skal man ikke ha noe i munnen. Så selv om jeg forstår argumentasjonen din, så er det ingen lov som gjør at det kan håndheves et forbud mot snus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Nei- det er ikke greit etter min mening. Vi har en lærer (lærling?) på vår skole for tiden som er VELDIG spesiell. Helt ok for meg og barna at han bruker neglelakk, sminke, diverse ørepynt og annen pynt i ansiktet osv. Men når barna sier at han i tillegg snuser i timene synes jeg ikke det er greit. Vi har og en lærer som gjemmer seg utenfor skoleplassen for å røyke. Dette er på gangstien inn til skolen. Her en dag fikk barna kjeft da de "tok henne på fersken". De hadde fått fri tidligere enn vanlig og var på veg hjem utenfor skjema........ De voksne bør gå forran med godt eksempel på skolen og i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Tobakk er da ikke et rusmiddel, hvor tar du det fra? Det er et nytelsesmiddel (som f.eks. kaffe). Forskjellen på snus og vin er at vin er et rusmiddel og at det er ulovlig å drikke på jobb (etter norsk lov). Leste ikke din før jeg svarte Lillemus, men støtter ditt syn. Sannsynligvis er kaffe og snus omtrent like (lite) farlige også. Det er ikke lite penger tobakksindustrien har brukt på å påvise skadevirkninger av snus uten egentlig å ha lykkes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Lykke til med den taktikken Du må gjerne forsøke deg på et sånt stunt som arbeidsgiver, og se hvor lang du hadde kommet med det. Min nærmeste nabo er en barnehage. Der vet jeg at det ikke er tillatt. Så det går vel an. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Nei, det er ikke greit. Hverken snus eller nikotintyggis er ok sammen med barna, snus fordi barna lett ser det og kan synes det er tøft og nikotintyggis fordi barna ikke kan skille mellom den og vanlig tyggis som jo er "forbudt" for dem. Like regler mener nå jeg, og husker hvor forbanna ei litt eldre dame i barnehagen jeg jobba i ble da jeg påpekte at hun ikke burde spise doc hele tiden når ikke barna får lov å ha med seg sånt. Hva pokker visste vel jeg, som bare var vikar... Forby nikotintyggis fordi unger ikke ser forskjell på den og vanlig tyggis? Hvem i all verden mener du setter seg med et barn og sier "du skjønner, denne tyggisen er ingen vanlig tyggis, nei. Den er full av gift skjønner du, fordi jeg er skikkelig avhengig av røyk og tenkte å prøve å slutte så nå... osv"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Min nærmeste nabo er en barnehage. Der vet jeg at det ikke er tillatt. Så det går vel an. Alt går helt frem til en ansatt ikke er enig, og tar saken videre. Jeg kan selvfølgelig nekte alle som jobber for meg å gå i rosa klær, ha for trange bukser, drikke brus i pausen og spise usunn mat til lunsj. Det finnes ikke noe juridisk hold for å innføre slike forbud, og heller ikke for å regulere snusbruk. Man kan oppfordre til etisk atferd, men å innføre forbud har som oftest ikke den tilsiktede effekten. Forøvrig er det andre ting som er langt viktigere å regulere for min del, f.eks bruk av privat mobiltelefon i arbeidstiden (som tar konsentrasjonen vekk fra barna) - så jeg velger å ikke henge meg opp i dette. Det er ingen foreldre her som har reagert på det, og ut fra det jeg ser av tråden her er ikke reaksjonen på forumet her så stor heller. Så da ser jeg ingen grunn til å reagere noe mer på det enn å ha et bevisst forhold til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Leste ikke din før jeg svarte Lillemus, men støtter ditt syn. Sannsynligvis er kaffe og snus omtrent like (lite) farlige også. Det er ikke lite penger tobakksindustrien har brukt på å påvise skadevirkninger av snus uten egentlig å ha lykkes. Og hadde det vært et rusmiddel så må vi skille mellom rusmidler og rusmidler. Man bruker jo paracet på jobb. Noen bruker også forte-tabletter. Hostesaft er helt vanlig, selv om den kanskje har rød trekant. Kaffe er jo stimulerende, og ingen regulerer mengden kaffe man drikker. Å kalle snus et rusmiddel og dermed forby det blir litt for mye storm i vannglass for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Alt går helt frem til en ansatt ikke er enig, og tar saken videre. Jeg kan selvfølgelig nekte alle som jobber for meg å gå i rosa klær, ha for trange bukser, drikke brus i pausen og spise usunn mat til lunsj. Det finnes ikke noe juridisk hold for å innføre slike forbud, og heller ikke for å regulere snusbruk. Man kan oppfordre til etisk atferd, men å innføre forbud har som oftest ikke den tilsiktede effekten. Forøvrig er det andre ting som er langt viktigere å regulere for min del, f.eks bruk av privat mobiltelefon i arbeidstiden (som tar konsentrasjonen vekk fra barna) - så jeg velger å ikke henge meg opp i dette. Det er ingen foreldre her som har reagert på det, og ut fra det jeg ser av tråden her er ikke reaksjonen på forumet her så stor heller. Så da ser jeg ingen grunn til å reagere noe mer på det enn å ha et bevisst forhold til det. Nei, det er klart. Nå vet jeg ikke hvordan arbeidsmiljøet i denne barnehagen er - kan hende ikke så bra. Jeg har registrert veldig lite stabilitet ifh ansatte, altså veldig mange nye hele tiden. Og det skal være sagt, hun som driver bedriften er rimelig sær.Så du har et godt poeng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Alt går helt frem til en ansatt ikke er enig, og tar saken videre. Jeg kan selvfølgelig nekte alle som jobber for meg å gå i rosa klær, ha for trange bukser, drikke brus i pausen og spise usunn mat til lunsj. Det finnes ikke noe juridisk hold for å innføre slike forbud, og heller ikke for å regulere snusbruk. Man kan oppfordre til etisk atferd, men å innføre forbud har som oftest ikke den tilsiktede effekten. Forøvrig er det andre ting som er langt viktigere å regulere for min del, f.eks bruk av privat mobiltelefon i arbeidstiden (som tar konsentrasjonen vekk fra barna) - så jeg velger å ikke henge meg opp i dette. Det er ingen foreldre her som har reagert på det, og ut fra det jeg ser av tråden her er ikke reaksjonen på forumet her så stor heller. Så da ser jeg ingen grunn til å reagere noe mer på det enn å ha et bevisst forhold til det. Men jeg hadde alikevel reagert kraftig om ansatte i en barnehage med mitt barn brukte snus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Nei, det er klart. Nå vet jeg ikke hvordan arbeidsmiljøet i denne barnehagen er - kan hende ikke så bra. Jeg har registrert veldig lite stabilitet ifh ansatte, altså veldig mange nye hele tiden. Og det skal være sagt, hun som driver bedriften er rimelig sær.Så du har et godt poeng. Naa synes jeg du gaar langt over streken. Mulig du har en daarlig dag, men det faar vaere grenser for aa slenge med leppa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Naa synes jeg du gaar langt over streken. Mulig du har en daarlig dag, men det faar vaere grenser for aa slenge med leppa. Du verden! Takk det samme du. Smil og vær glad så blir dagen din så meget bedre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Nei, det er klart. Nå vet jeg ikke hvordan arbeidsmiljøet i denne barnehagen er - kan hende ikke så bra. Jeg har registrert veldig lite stabilitet ifh ansatte, altså veldig mange nye hele tiden. Og det skal være sagt, hun som driver bedriften er rimelig sær.Så du har et godt poeng. Haha, uff, beklager! Jeg trodde du snakket til/om Persille Du maa gjerne baksnakke naboen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Du verden! Takk det samme du. Smil og vær glad så blir dagen din så meget bedre Jeg misforsto hvem du snakket om! Beklager Persille faar noen ganger slengkommentarer i forhold til temaene hun tar opp angaaende barnehagen, saa jeg hoppet til hennes forsvar uten aa lese skikkelig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg misforsto hvem du snakket om! Beklager Persille faar noen ganger slengkommentarer i forhold til temaene hun tar opp angaaende barnehagen, saa jeg hoppet til hennes forsvar uten aa lese skikkelig Men du får et hjerte for hoppet likevel! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Men jeg hadde alikevel reagert kraftig om ansatte i en barnehage med mitt barn brukte snus. Men hva skulle du gjort med det? Kjeftet på dem? Tatt ut barnet? Demonstrert? Klaget til bydelen/kommunen? Det er mange ting man kan reagere på av personlige årsaker, men det er ikke dermed sagt det er mulig å gjøre noe med dem, eller å endre andres syn på saken. Selv provoseres jeg kraftig av røykere som står rett utenfor inngangen til alt mulig. Togstasjoner, kjøpesentere, kontorbygg - til og med utenfor messehallen på Lillestrøm der det står skilt at det ikke er lov til å røyke står de under skiltet og røyker. Men hva skal jeg gjøre med det? Jeg konstaterer at det er sånn det er, og så går jeg videre. Jeg gidder ikke bruke energi på å kjefte, skrive brev til ledelsen, henge opp plakater eller gå i demonstrasjonstog av den grunn. At folk snuser plager meg ikke i det hele tatt, så lenge de ikke hiver snusposene på bakken. Og da er det forsøplingen som irriterer, ikke snusen i seg selv. Men der er ikke røykerne eller tyggistyggerne noe bedre. Det er nok av ting å ta tak i, hva folk gjør inni sin egen munn får de ha for seg selv for mitt vedkommende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Og hadde det vært et rusmiddel så må vi skille mellom rusmidler og rusmidler. Man bruker jo paracet på jobb. Noen bruker også forte-tabletter. Hostesaft er helt vanlig, selv om den kanskje har rød trekant. Kaffe er jo stimulerende, og ingen regulerer mengden kaffe man drikker. Å kalle snus et rusmiddel og dermed forby det blir litt for mye storm i vannglass for meg. Jeg er så enig Jeg tror du driver et godt sted Persille, med godt miljø både for ansatte og unger - begge deler er nemlig like viktige ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Men du får et hjerte for hoppet likevel! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Nei, det er klart. Nå vet jeg ikke hvordan arbeidsmiljøet i denne barnehagen er - kan hende ikke så bra. Jeg har registrert veldig lite stabilitet ifh ansatte, altså veldig mange nye hele tiden. Og det skal være sagt, hun som driver bedriften er rimelig sær.Så du har et godt poeng. Jeg tenker at man bør reflekter litt over hvordan man selv hadde reagert dersom man ble fratatt noe man anså som en helt vanlig ting å gjøre. Du vet jo også at veldig mange snuser, og at dette er ansett som en helt vanlig og relativt ufarlig ting av de fleste. Selv om du ikke ser det sånn, så er det veldig mange som ikke deler ditt syn. Om du f.eks fikk forbud mot å drikke kaffe på jobb fordi du for det første får kaffeånde av det - og det er plagsomt for kollegene dine, men også fordi det ikke er sunt så du er et dårlig forbilde når du drikker kaffe - hvordan ville du reagert på det? Eller du fikk beskjed om at du ikke fikk lov til å bruke syntetiske plagg på jobb, for vi skal gå foran som gode rollemodeller - så her bruker vi bare ull eller bomull. Du ville jo ikke likt det? Og selv om vi snakker om barnehager i denne tråden, så må man også huske på at dette ikke bare er barnehager - men også arbeidsplasser. Arbeidsplasser der voksne mennesker skal være hver dag hele dagen, trives og levere en vare/tjeneste til kundene. Da er ikke rigide regler om alt mellom himmel og jord et godt utgangspunkt. Vi snakker om ting som f.eks hva man legger ut på Facebook dersom man har foreldre på vennelisten. Eller hvilket forhold du vil få til foreldrene på mandag dersom du møter dem når du er skikkelig full på lørdag. Eller om det er greit å gå i shorts og bikini når det er varmt, i stedet for shorts og t-skjorte. For meg er det mye viktigere å formidle gode holdninger og bevissthet rundt egen atferd, enn å sette ned regler om hva vi får eller (aller helst) ikke får gjøre. Og nettopp derfor gidder jeg ikke forby snus i barnehagen, så lenge de skjønner at barna ikke skal se at den tas ut og inn, snusboksen ikke er tilgjengelig for barna slik at de kan få i seg noe, og brukt snus ikke kastes i søpla der andre kan komme borti, eller barna kan få det i seg. Hos oss er det faktisk et langt større problem at _foreldrene_ kaster brukte snusposer og sneiper på parkeringsplassen vi også bruker som uteplass for barna på dagtid... Og det må vi minne dem om flere ganger i året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.