Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg er så enig Jeg tror du driver et godt sted Persille, med godt miljø både for ansatte og unger - begge deler er nemlig like viktige ;-) Takk! Jeg tror mange foreldre ikke tenker på at det ikke bare er en barnehage, men også en arbeidsplass. Og at voksne mennesker skal trives der hver eneste dag hele dagen, og da kan man ikke regulere alt mulig rart hele tiden. Noe må overlates til sunn fornuft Og så får man sørge for å rekruttere de som har sunn fornuft da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Men hva skulle du gjort med det? Kjeftet på dem? Tatt ut barnet? Demonstrert? Klaget til bydelen/kommunen? Det er mange ting man kan reagere på av personlige årsaker, men det er ikke dermed sagt det er mulig å gjøre noe med dem, eller å endre andres syn på saken. Selv provoseres jeg kraftig av røykere som står rett utenfor inngangen til alt mulig. Togstasjoner, kjøpesentere, kontorbygg - til og med utenfor messehallen på Lillestrøm der det står skilt at det ikke er lov til å røyke står de under skiltet og røyker. Men hva skal jeg gjøre med det? Jeg konstaterer at det er sånn det er, og så går jeg videre. Jeg gidder ikke bruke energi på å kjefte, skrive brev til ledelsen, henge opp plakater eller gå i demonstrasjonstog av den grunn. At folk snuser plager meg ikke i det hele tatt, så lenge de ikke hiver snusposene på bakken. Og da er det forsøplingen som irriterer, ikke snusen i seg selv. Men der er ikke røykerne eller tyggistyggerne noe bedre. Det er nok av ting å ta tak i, hva folk gjør inni sin egen munn får de ha for seg selv for mitt vedkommende. Du bryr deg ikke om signaleffekten av snusing da? Jeg er litt bekymret for at så små unger skal vennes til at snusing er en helt akseptabel ting. Det er jo ikke like skadelig som røyking, men sunt er det nå likevel ikke. Jeg er ikke den som blander meg i slikt i vanlige fall, men jeg synes snusing er en uting i skoler og barnehager. Jeg er faktisk litt overrasket over å høre at folk har munnen full av snus når de er på jobb i en barnehage. Jeg er ikke vant til sånt. Jeg er så steinaldersk at jeg ikke engang synes jenter og snus hører sammen. Det ser vemmelig ut, og lukter aperumpe. Jammen godt jeg ikke har barnehagebarn lenger:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Takk! Jeg tror mange foreldre ikke tenker på at det ikke bare er en barnehage, men også en arbeidsplass. Og at voksne mennesker skal trives der hver eneste dag hele dagen, og da kan man ikke regulere alt mulig rart hele tiden. Noe må overlates til sunn fornuft Og så får man sørge for å rekruttere de som har sunn fornuft da ''Jeg tror mange foreldre ikke tenker på at det ikke bare er en barnehage, men også en arbeidsplass'' Enig. Og jeg tror mange glemmer at godt miljø blant de voksne betyr enda bedre miljø for de små. Firkantethet har aldri gitt godt klima spør du meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Du bryr deg ikke om signaleffekten av snusing da? Jeg er litt bekymret for at så små unger skal vennes til at snusing er en helt akseptabel ting. Det er jo ikke like skadelig som røyking, men sunt er det nå likevel ikke. Jeg er ikke den som blander meg i slikt i vanlige fall, men jeg synes snusing er en uting i skoler og barnehager. Jeg er faktisk litt overrasket over å høre at folk har munnen full av snus når de er på jobb i en barnehage. Jeg er ikke vant til sånt. Jeg er så steinaldersk at jeg ikke engang synes jenter og snus hører sammen. Det ser vemmelig ut, og lukter aperumpe. Jammen godt jeg ikke har barnehagebarn lenger:) Ettersom dette ikke har vært noe problem hos oss, så har jeg ikke blitt tvunget til å ta stilling til det sånn på ordentlig. Privat så er jeg enig med deg, og jeg synes snus er ekkelt. Jeg synes jenter som snuser ser teit ut. Og gutter med løssnus er omtrent det verste jeg ser. Men som arbeidsgiver blir det litt annerledes, og man kan ikke overføre alle private holdninger til arbeidsgiverrollen. Med så mange foreldre som snuser åpenlyst, og så diskret snusing jeg har registrert her - så har jeg ikke tenkt at dette er et problem. Jeg er faktisk ikke så sikker på at barna ser det alltid heller. Jeg tror det er mye mer åpenlys snusing i hjemmene enn i barnehagen rundt omkring. Både med tanke på leppestørrelse med snusen innabords, og bokser fremme på bordet osv. Men det er jo selvfølgelig grunnen til at jeg spurte dere i utgangspunktet, jeg lurer litt på hva "den generelle foreldren" mener om dette. Og så må den meningen balanseres med arbeidsgivers styringsrett, arbeidsmiljø, pick your fights osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Takk for svar! Bakgrunnen for spørsmålet er rett og slett at jeg fikk det fra noen andre, og ikke helt visste hva jeg mener. Ettersom dere er et godt representativt utvalg av befolkningen og foreldre - så var dere også en grei fokusgruppe Min holdning (og slik det praktiseres hos oss) er at snus er greit så lenge man ikke tar den inn/ut så barna ser det, ikke hiver snus i søppelbøttene så barna kan se/ta dem, ikke har snusboksen tilgjengelig for barna (den må være på personalrommet, i garderoben eller vesken - på samme måte som røyk og medisiner ville vært), og har et bevisst forhold til hvordan man tar seg ut når man møter barn/foreldre. Nå har vi ingen med løs-snus, men rennende snus hadde ikke vært greit f.eks. Takk for innspill! Da guttungen som nå er ti gikk i bhg var det noen av de voksne som snuste. Selv reagerte jeg ikke på det før guttungen ble konsekvent på å stappe tyggis/mat/annet under overleppa. "For sånn gjør han "Lars" i barnehagen" var svaret. Poenget mitt er vel helst at de ansatte i bhg såvel som på skoler må være bevisst sin status som forbilde. At noen foreldre velger å snuse selv er så sin sak, men de øvrige foreldrene, som sannsynligvis utgjør det store flertallet, har neppe så mye til overs for at denslags skal være forbilder for ungene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Nei det er IKKE greit! Snusing og røyking børe foregå i pauser, og ute av syne for barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Da guttungen som nå er ti gikk i bhg var det noen av de voksne som snuste. Selv reagerte jeg ikke på det før guttungen ble konsekvent på å stappe tyggis/mat/annet under overleppa. "For sånn gjør han "Lars" i barnehagen" var svaret. Poenget mitt er vel helst at de ansatte i bhg såvel som på skoler må være bevisst sin status som forbilde. At noen foreldre velger å snuse selv er så sin sak, men de øvrige foreldrene, som sannsynligvis utgjør det store flertallet, har neppe så mye til overs for at denslags skal være forbilder for ungene. Det gjør åtteåringen min også regelmessig, fordi faren hennes har brukt snus i mange år. Han gjør det ikke nå lenger, men han har gjort det så lenge at han har store hulrom på innsiden av kinnet han kan blåse opp - og det er utrolig hvor mye han kan stappe oppi der. Jeg tror faktisk det er en større prosentandel av fedrene i barnehagen her som snuser, enn vi har ansatte som gjør det - selv om vi inkluderer festsnusing... Og slår vi sammen fedre og mødre, så er det hvertfall flere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg misforsto hvem du snakket om! Beklager Persille faar noen ganger slengkommentarer i forhold til temaene hun tar opp angaaende barnehagen, saa jeg hoppet til hennes forsvar uten aa lese skikkelig Helt greit, fort gjort! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg tenker at man bør reflekter litt over hvordan man selv hadde reagert dersom man ble fratatt noe man anså som en helt vanlig ting å gjøre. Du vet jo også at veldig mange snuser, og at dette er ansett som en helt vanlig og relativt ufarlig ting av de fleste. Selv om du ikke ser det sånn, så er det veldig mange som ikke deler ditt syn. Om du f.eks fikk forbud mot å drikke kaffe på jobb fordi du for det første får kaffeånde av det - og det er plagsomt for kollegene dine, men også fordi det ikke er sunt så du er et dårlig forbilde når du drikker kaffe - hvordan ville du reagert på det? Eller du fikk beskjed om at du ikke fikk lov til å bruke syntetiske plagg på jobb, for vi skal gå foran som gode rollemodeller - så her bruker vi bare ull eller bomull. Du ville jo ikke likt det? Og selv om vi snakker om barnehager i denne tråden, så må man også huske på at dette ikke bare er barnehager - men også arbeidsplasser. Arbeidsplasser der voksne mennesker skal være hver dag hele dagen, trives og levere en vare/tjeneste til kundene. Da er ikke rigide regler om alt mellom himmel og jord et godt utgangspunkt. Vi snakker om ting som f.eks hva man legger ut på Facebook dersom man har foreldre på vennelisten. Eller hvilket forhold du vil få til foreldrene på mandag dersom du møter dem når du er skikkelig full på lørdag. Eller om det er greit å gå i shorts og bikini når det er varmt, i stedet for shorts og t-skjorte. For meg er det mye viktigere å formidle gode holdninger og bevissthet rundt egen atferd, enn å sette ned regler om hva vi får eller (aller helst) ikke får gjøre. Og nettopp derfor gidder jeg ikke forby snus i barnehagen, så lenge de skjønner at barna ikke skal se at den tas ut og inn, snusboksen ikke er tilgjengelig for barna slik at de kan få i seg noe, og brukt snus ikke kastes i søpla der andre kan komme borti, eller barna kan få det i seg. Hos oss er det faktisk et langt større problem at _foreldrene_ kaster brukte snusposer og sneiper på parkeringsplassen vi også bruker som uteplass for barna på dagtid... Og det må vi minne dem om flere ganger i året. Nettopp, det er arbeidsplasser og jeg så det i et større perspektiv når jeg tenker på nabobarnehagen. Jeg tror det er et relativt dårlig arbeidsmiljø der. Om jeg er på terrassen så hører jeg de ansatte snakke dritt om styreren pluss at det er stort gjennomtrekk. Jeg har også fått påpakk av styrer om å ikke stå på min egen terrasse i morgenkåpe og røyke da det støter foreldrene. Jeg holdt på å le meg ihjel! Så der har nok styrer bare bestemt at her skal det ikke snuses uten å tenke videre over det, slik som jeg tenkte. Blir ikke trivelig av slikt, jeg ser det nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luftslott Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Forby nikotintyggis fordi unger ikke ser forskjell på den og vanlig tyggis? Hvem i all verden mener du setter seg med et barn og sier "du skjønner, denne tyggisen er ingen vanlig tyggis, nei. Den er full av gift skjønner du, fordi jeg er skikkelig avhengig av røyk og tenkte å prøve å slutte så nå... osv"? Poenget her er at ungene vil se samme situasjon her som med drops: ungene her ikke lov å ha drops/halstabletter/tyggis i barnehagen, dermed opplever de det som urettferdig dersom de voksne går og tygger. For ungene er det revnende likegyldig om det er vanlig tyggis eller ikke. De får ikke lov, dermed bør ikke de voksne få lov heller. Som sagt, helt ok når man ikke er sammen med ungene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Jeg synes det er greit, eller....jeg hadde ikke reagert om noen av de ansatte hadde snus. Vel å merke diskre plassert under leppa og snusboksen fullstendig ute av syne hele tiden. Rollemodeller ja, men mine barn har lært at alle er forskjellige. Noen røyker, andre snuser og vi gjør hva vi vil. Men vi respekterer hverandres valg å levemåte uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Poenget her er at ungene vil se samme situasjon her som med drops: ungene her ikke lov å ha drops/halstabletter/tyggis i barnehagen, dermed opplever de det som urettferdig dersom de voksne går og tygger. For ungene er det revnende likegyldig om det er vanlig tyggis eller ikke. De får ikke lov, dermed bør ikke de voksne få lov heller. Som sagt, helt ok når man ikke er sammen med ungene. ''ungene her ikke lov å ha drops/halstabletter/tyggis i barnehagen'' Det er nok mer en uskreven regel enn en faktisk regel Vi har ikke noe slikt forbud. Det har aldri vært noen problemstilling. Men jeg har alltid sendt med Billa halspastiller om hun har trengt det, og det er ingen som har reagert på det. Det er jo ikke snop, det er medisin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Poenget her er at ungene vil se samme situasjon her som med drops: ungene her ikke lov å ha drops/halstabletter/tyggis i barnehagen, dermed opplever de det som urettferdig dersom de voksne går og tygger. For ungene er det revnende likegyldig om det er vanlig tyggis eller ikke. De får ikke lov, dermed bør ikke de voksne få lov heller. Som sagt, helt ok når man ikke er sammen med ungene. ''ungene her ikke lov å ha drops/halstabletter/tyggis i barnehagen, dermed opplever de det som urettferdig dersom de voksne går og tygger.'' Livet er urettferdig. Ikke får de lov til å drikke kaffe eller kjøre bil heller - eller å gå ut på gata alene Seriøst - det kan da ikke være et problem å få ungene til å godta at det gjelder andre regler for de voksne enn for dem selv? Jeg tipper at de voksne med nikotintyggis ikke tygger og slafser veldig åpenlyst. Det er vel ikke bobletyggis heller ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Nei- det er ikke greit etter min mening. Vi har en lærer (lærling?) på vår skole for tiden som er VELDIG spesiell. Helt ok for meg og barna at han bruker neglelakk, sminke, diverse ørepynt og annen pynt i ansiktet osv. Men når barna sier at han i tillegg snuser i timene synes jeg ikke det er greit. Vi har og en lærer som gjemmer seg utenfor skoleplassen for å røyke. Dette er på gangstien inn til skolen. Her en dag fikk barna kjeft da de "tok henne på fersken". De hadde fått fri tidligere enn vanlig og var på veg hjem utenfor skjema........ De voksne bør gå forran med godt eksempel på skolen og i barnehagen. ''Helt ok for meg og barna at han bruker neglelakk, sminke, diverse ørepynt og annen pynt i ansiktet osv.'' Det skulle da også bare mangle, så lenge det ikke eksisterer noe generelt forbud mot sminke og ørepynt blant voksne ansatte. Skjønner ikke helt hva den opplysningen har å gjøre i en diskusjon om snusbruk, skal jeg være helt ærlig - annet enn at det blir ganske åpenbart at det innerst inne ikke er særlig greit for deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Poenget her er at ungene vil se samme situasjon her som med drops: ungene her ikke lov å ha drops/halstabletter/tyggis i barnehagen, dermed opplever de det som urettferdig dersom de voksne går og tygger. For ungene er det revnende likegyldig om det er vanlig tyggis eller ikke. De får ikke lov, dermed bør ikke de voksne få lov heller. Som sagt, helt ok når man ikke er sammen med ungene. Det er jeg helt enig i. Jeg ser det som så selvfølgelig at en voksen ikke ville kreve å slafse (nikotin)tyggis sammen med ungene at jeg ikke trodde det var det du mente. Jeg trodde du mente når ungene ikke ser dem 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 ''ungene her ikke lov å ha drops/halstabletter/tyggis i barnehagen, dermed opplever de det som urettferdig dersom de voksne går og tygger.'' Livet er urettferdig. Ikke får de lov til å drikke kaffe eller kjøre bil heller - eller å gå ut på gata alene Seriøst - det kan da ikke være et problem å få ungene til å godta at det gjelder andre regler for de voksne enn for dem selv? Jeg tipper at de voksne med nikotintyggis ikke tygger og slafser veldig åpenlyst. Det er vel ikke bobletyggis heller ;-) ''Det er vel ikke bobletyggis heller ;-)'' Jeg tror faktisk ikke den skal tygges så lenge, tygge litt, så legge under tunga eller noe. ''. Når den sterke nikotinsmaken kommer, lar du tyggegummien hvile en stund i munnen. Når smaken har avtatt, kan du begynne å tygge igjen. Etter ca 30 minutter har du tygget ut all nikotin.'' Husket litt feil, men den skal ikke slafses og den skulle ligge i munnen. Dermed er det i mine øyne null problem, men det var det jo før jeg sjekket dette også, så. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Ja, det er helt greit. Det finns grenser for hva arbeidsgiver og foreldre kan legge seg bort i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Tobakk er da ikke et rusmiddel, hvor tar du det fra? Det er et nytelsesmiddel (som f.eks. kaffe). Forskjellen på snus og vin er at vin er et rusmiddel og at det er ulovlig å drikke på jobb (etter norsk lov). Både snus og tobakk er rusmidler, jo, i alle fall i følge helsedirektoratet og ung.no. Skriver på telefonen, så orker ikke komme med linkene nå. Det at man nyter et rusmiddel er dessuten ikke det samme sm å ruse seg, naturligvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Både snus og tobakk er rusmidler, jo, i alle fall i følge helsedirektoratet og ung.no. Skriver på telefonen, så orker ikke komme med linkene nå. Det at man nyter et rusmiddel er dessuten ikke det samme sm å ruse seg, naturligvis. ''Både snus og tobakk er rusmidler, jo, i alle fall i følge helsedirektoratet og ung.no. Skriver på telefonen, så orker ikke komme med linkene nå. Det at man nyter et rusmiddel er dessuten ikke det samme sm å ruse seg, naturligvis.'' OK, det er vel en definisjon. Men uansett er det ulovlig å bruke alkohol og narkotika i arbeidslivet, men ikke tobakk. Det er der det prinsippielle skillet går. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 ''Både snus og tobakk er rusmidler, jo, i alle fall i følge helsedirektoratet og ung.no. Skriver på telefonen, så orker ikke komme med linkene nå. Det at man nyter et rusmiddel er dessuten ikke det samme sm å ruse seg, naturligvis.'' OK, det er vel en definisjon. Men uansett er det ulovlig å bruke alkohol og narkotika i arbeidslivet, men ikke tobakk. Det er der det prinsippielle skillet går. ''Men uansett er det ulovlig å bruke alkohol og narkotika i arbeidslivet, men ikke tobakk. Det er der det prinsippielle skillet går.'' Jeg ser at det er en forskjell pga lovgivning.Men står det noe sted at det ikke er lov å nyte alkohol i arbeidstida? Det er ganske vanlig i den delen av arbeidslivet jeg tilhører, at det blir servert alkohol i arbeidstiden, ikke bestandig, naturlivis, men på seminarer, julelunsjer og sånn. Spør av nysgjerrighet, ikke fordi jeg mener at barnehageansatte eller andre bør begynne å drikke vin i stedet for snus 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.