Gå til innhold

Snus i barnehagen - hva mener du?

Persille1365381127

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Men snusbruk er ikke lovregulert.

Vin er lovregulert, røyking er lovregulert, medisiner er lovregulert osv - det er ingen reguleringer for bruk av snus.

Det eneste stedet man ikke får bruke snus (og der får man heller ikke har tyggis, drops eller annet) er på kjøkken - der skal man ikke ha noe i munnen.

Så selv om jeg forstår argumentasjonen din, så er det ingen lov som gjør at det kan håndheves et forbud mot snus.

Hadde ærlig talt ikke tenkt på det med lovgivningen (rødme). Men ser jo at det utgjør en vesentlig forskjell, selv om jeg prinsippielt mener at snusbruk blant folk som jobber med barn og ungdom, ikke burde forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

18

• nitty-gritty

8

• Angustia

7

• Mirabell

5

Persille1365381127

Hadde ærlig talt ikke tenkt på det med lovgivningen (rødme). Men ser jo at det utgjør en vesentlig forskjell, selv om jeg prinsippielt mener at snusbruk blant folk som jobber med barn og ungdom, ikke burde forekomme.

Generelt og privat er jeg enig med deg, folk som jobber med mennesker bør verken snuse eller røyke.

Begge deler lukter, og kan være ganske ekkelt for de som ikke gjør det selv - samt at det formidler verdier jeg mener man ikke bør formidle i en sånn situasjon. Men det er altså privat.

Som arbeidsgiver har man ingenting å gå på her.

Og når det kommer til loven, så er den avgjørende. Det er den som gjør at man får lov til å røyke sigaretter, men ikke andre ting - selv om forskning ikke har påvist andre ting man røyker som mer skadelig. Hasj f.eks. Eller marihuana. (jeg er litt usikker på forskjellene her, så ikke arrester meg på pot/hasj/gress-greia - dere skjønner poenget :P).

Man får også lov til å drikke kaffe og energidrikker som inneholder koffein, selv om det er sentralstimulerende og gir raskere reaksjonstid - og abstinenser. I motsetning til amfetamin som ikke er lov.

Røykeloven er i så måte et paradoks i seg selv, det er fullt lovlig å kjøpe/bruke - men stedene man kan bruke dem på er regulert. Alkohol også, man kan drikke hvor og når man vil så lenge det er privat - men offentlig skal det reguleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men uansett er det ulovlig å bruke alkohol og narkotika i arbeidslivet, men ikke tobakk. Det er der det prinsippielle skillet går.''

Jeg ser at det er en forskjell pga lovgivning.Men står det noe sted at det ikke er lov å nyte alkohol i arbeidstida? Det er ganske vanlig i den delen av arbeidslivet jeg tilhører, at det blir servert alkohol i arbeidstiden, ikke bestandig, naturlivis, men på seminarer, julelunsjer og sånn. Spør av nysgjerrighet, ikke fordi jeg mener at barnehageansatte eller andre bør begynne å drikke vin i stedet for snus :)

Arbeidsmiljøloven forbyr ikke rus i arbeidstiden så vidt jeg vet. Men rus kan være oppsigelsesgrunn, så det er vel en ulovfestet regel at man ikke kan drikke (f.eks) på jobb.

Det vil si at ingen gir deg sparken for å drikke ett eller to glass vin på julelunsjen, men om du stadig opptrer beruset i arbeidssammenheng så vil det få konsekvenser.

Og så har man jo jobber der utførelsen av arbeidet i seg selv innebærer alkoholforbud - f.eks sjåfører (buss, taxi, osv). Da vil et brudd mot dette kunne medføre oppsigelse, fordi du ikke kan utføre arbeidsoppgaven din om du ikke kan kjøre (f.eks om du mister lappen pga kjøring i påvirket tilstand).

Men jeg antar at skillet går ved de rusmidlene som reguleres av lov. Alkohol, reseptbelagte medisiner, sentralstimulerende medisiner, narkotika osv.

Og jeg antar også at grensene forskyves med tiden. For 20 år siden ville ingen akseptert at en arbeidsgiver nedla røykeforbud i arbeidstiden og på arbeidsplassen. Nå er det helt vanlig.

Om 20 år kan det samme gjelde for snus, eller for kaffe. Ting vi anser som helt vanlig i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ung.no/oss/rusmidler/10893.html

(ung.no er ung.no er det offentliges informasjonskanal for ungdom, og er drevet av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)).

Da burde de hatt oppdatert og bred info. Jeg ser jente 15 spør om tobakksfri snus og får til svar at dette ikke finnes så vidt de vet... Etter min mening burde de sbart henne ordentlig og alvorlig og fortalt hva tobakksfri snus heter og hvor hun kan kjøpe det. Jeg mistenker dem for å holde tilbake korrekt info i frykt for at hun skal kunne gå over til tobakkholdig snus. Dessuten syns jeg det er rart at snus ikke nevnes i rusbehandlingsøyemed. Ikke helt konsekvent her staten altså.

Uavhengig av stat - i mitt hode blir det helt feil å snakke om snus og kaffe som rusmiddel. Jeg ser ikke at vi på noe vis er tjent med å kommunisere det sånn til unge heller. Jeg ville sett mellom fingrene på at jr tok en snus innimellom, men ville vært svært pågående dersom jeg knep han i å smugrøyke. Likedan ville jeg sett mellom fingrene på en og annen øl før fylte 18, mens jeg ville fulgt han med argusøyne om jeg fant hasj i lommene. Fant jeg amfetamin hadde vi hatt et saksnummer før han rakk å si "det er ikke mitt" eller annet forsøk på bortforklaring. Som mor syns jeg det er essensielt å behandle stoffer akkurat på denne nyanserte måten, og mener staten gjør en feil ved å være uklar og inkonsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men uansett er det ulovlig å bruke alkohol og narkotika i arbeidslivet, men ikke tobakk. Det er der det prinsippielle skillet går.''

Jeg ser at det er en forskjell pga lovgivning.Men står det noe sted at det ikke er lov å nyte alkohol i arbeidstida? Det er ganske vanlig i den delen av arbeidslivet jeg tilhører, at det blir servert alkohol i arbeidstiden, ikke bestandig, naturlivis, men på seminarer, julelunsjer og sånn. Spør av nysgjerrighet, ikke fordi jeg mener at barnehageansatte eller andre bør begynne å drikke vin i stedet for snus :)

''Men står det noe sted at det ikke er lov å nyte alkohol i arbeidstida?''

Jeg tror at det er ulovlig å være påvirket av alkohol i arbeidstiden i Norge, men jeg vet ikke hvor i loven det står. For noen yrker er det strengere, da skal man være totalavholdende i et visst antall timer før arbeidet begynner (yrkessjåfører, politi o.l.) I Nordsjøen blir man vel sjekket for promille på vei ut. Trur eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...