Gå til innhold

Er jeg urimelig?

rose23

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen barn selv, men har jobbet som avlaster for psykisk utviklingshemmede unger og passet tantebarn mye + frivillig arbeid med barn. Saken er at en venninne ringer å klager på sønnen sin på 14 som ikke bryr seg et spytt om hva hun sier og gjør ikke annet enn å spille dataspill på fritiden, skipper lekser.... Med andre ord en nokså "vanlig" tenåring. Jeg ga henne følgende råd:

1. Gi han maks tre beskjeder i døgnet. De må være klare, enkle og følges opp.

2. Ikke hiss deg opp el. bli fornærmet om han protesterer el. sier stygge ting.

3. Lytt til det han har og si, snakk vennelig. Bli venn med han...

Etter dette får jeg høre "tror du det er så enkelt. Du har nå ikke barn selv..." o.s.v.

Aaaaaaaaaaa. Hvorfor spør hun da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du ga gode råd.

''Hvorfor spør hun da?''

For å lufte ut frustrasjonen sin for en som vil lytte :-)

Takk. Blir litt irritert når hun ringer sent på kveld stadig vekk for å klage på sønnen i gjerne en time, og så blir sur når jeg gir henne råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenåring selv og synes rådet du kom med var veldig fornuftig.

Takk :-) Blir en smule irritert når hun ringer for å klage på sønnen stadig vekk, og ikke tar til seg noen av rådene jeg gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Takk :-) Blir en smule irritert når hun ringer for å klage på sønnen stadig vekk, og ikke tar til seg noen av rådene jeg gir.

Det skjønner jeg veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt normalt ut, alt sammen.

Hun ringer antakelig for å få blåst ut litt, ikke for å spørre om råd. Når man er frustrert over denslags, har man ofte en følelse av å ha "prøvd alt" (selv om det ikke nødvendigvis stemmer) og er ikke i humør til å ta imot tips.

Jeg kan være enig i at det føles problematisk å gi en tenåring maks. tre beskjeder i døgnet. Man kan selvfølgelig utsette påminnelser av typen "ta skittentøyet opp av gulvet", "pakk opp skolesekken", "sett oppvasken i maskinen", "sjekk lekseplanen" osv., til ørene blir koplet til hjernen igjen i 20-årsalderen. Men det føles litt meningsløst å ikke uttrykke slike ønsker når amøben uten mottakerapparat går rundt i en voksen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' 1. Gi han maks tre beskjeder i døgnet. De må være klare, enkle og følges opp.''

Dersom du bor sammen med en sløv fjortenåring, så skal det noe til å ikke måtte gi mer enn tre beskjeder i døgnet. Hva skal nedprioriteres? Ikke vekke om morgenen, ikke minne på å låse døra når han går, ikke si noe om lekser eller prøver, ikke si noe om pliktene i familien (som i seg selv godt kan innebære minst tre beskjeder daglig til en som utnytter mulighetene til å slippe), ikke si noe om at man ikke kan spille playstation eller se på tv 10 timer i døgnet?

Jeg tipper at moren ikke er opptatt av dine teoretiske råd, men derimot har lyst til å snakke om hvor frustrerende det av og til kan være å leve sammen med en ungdom. Du får trøste henne med at de fleste vokser opp til å bli ok personer - og at mesteparten av sløvheten og motstanden mot å gjøre det de skal, forsvinner med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ringer antakelig for å få blåst ut litt, ikke for å spørre om råd. Når man er frustrert over denslags, har man ofte en følelse av å ha "prøvd alt" (selv om det ikke nødvendigvis stemmer) og er ikke i humør til å ta imot tips.

Jeg kan være enig i at det føles problematisk å gi en tenåring maks. tre beskjeder i døgnet. Man kan selvfølgelig utsette påminnelser av typen "ta skittentøyet opp av gulvet", "pakk opp skolesekken", "sett oppvasken i maskinen", "sjekk lekseplanen" osv., til ørene blir koplet til hjernen igjen i 20-årsalderen. Men det føles litt meningsløst å ikke uttrykke slike ønsker når amøben uten mottakerapparat går rundt i en voksen kropp.

''

''

Hehe... du uttrykker det som også var mitt poeng på en myyye mer underholdende måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''1. Gi han maks tre beskjeder i døgnet. De må være klare, enkle og følges opp.''

Det er nesten voksent menneske det er snakk om her altså, ikke en 3-åring.

''2. Ikke hiss deg opp el. bli fornærmet om han protesterer el. sier stygge ting.''

Protester er helt greit, stygg språkbruk er ikke greit i mitt hus og slås ned på. Det vet ungene og det går stort sett helt uproblematisk for seg.

''3. Lytt til det han har og si, snakk vennlig. Bli venn med han...''

Selvfølgelig, men det er ikke alltid like lett å snakke vennlig til en obsternasig tenåring som oser av tenåringshormoner og ikke engang selv vet hva han sier. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Saken er at en venninne ringer å klager på sønnen sin på 14 som ikke bryr seg et spytt om hva hun sier og gjør ikke annet enn å spille dataspill på fritiden, skipper lekser.... Med andre ord en nokså "vanlig" tenåring. Jeg ga henne følgende råd: 1. Gi han maks tre beskjeder i døgnet''

Eh he he, du lever på en annen planet enn meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL

Genialt sagt! :0) Jeg er heldig ser jeg da. Mine er selvgående på alt sammen. Skjønner ikke hva jeg har gjort for å fortjene sånne unger..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LOL

Genialt sagt! :0) Jeg er heldig ser jeg da. Mine er selvgående på alt sammen. Skjønner ikke hva jeg har gjort for å fortjene sånne unger..!

Nå er det ikke slik at min nesten-tenåring må fortelles alt dette daglig ;-)

Jeg har bare forståelse for at tre beskjeder i døgnet kan bli for lite, spesielt på dager som er litt utenom A4-opplegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at min nesten-tenåring må fortelles alt dette daglig ;-)

Jeg har bare forståelse for at tre beskjeder i døgnet kan bli for lite, spesielt på dager som er litt utenom A4-opplegget...

''Jeg har bare forståelse for at tre beskjeder i døgnet kan bli for lite, spesielt på dager som er litt utenom A4-opplegget...''

Med tre beskjeder om dagen var dagens beskjedkvote oppbrukt kl. 8 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ga henne følgende råd: 1. Gi han maks tre beskjeder i døgnet. De må være klare, enkle og følges opp. 2. Ikke hiss deg opp el. bli fornærmet om han protesterer el. sier stygge ting. 3. Lytt til det han har og si, snakk vennelig. Bli venn med han... ''

Veien til hælvete er brolagt med velmenende idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ga henne følgende råd: 1. Gi han maks tre beskjeder i døgnet. De må være klare, enkle og følges opp. 2. Ikke hiss deg opp el. bli fornærmet om han protesterer el. sier stygge ting. 3. Lytt til det han har og si, snakk vennelig. Bli venn med han... ''

''

''

*humre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

'' 1. Gi han maks tre beskjeder i døgnet. De må være klare, enkle og følges opp.''

Dersom du bor sammen med en sløv fjortenåring, så skal det noe til å ikke måtte gi mer enn tre beskjeder i døgnet. Hva skal nedprioriteres? Ikke vekke om morgenen, ikke minne på å låse døra når han går, ikke si noe om lekser eller prøver, ikke si noe om pliktene i familien (som i seg selv godt kan innebære minst tre beskjeder daglig til en som utnytter mulighetene til å slippe), ikke si noe om at man ikke kan spille playstation eller se på tv 10 timer i døgnet?

Jeg tipper at moren ikke er opptatt av dine teoretiske råd, men derimot har lyst til å snakke om hvor frustrerende det av og til kan være å leve sammen med en ungdom. Du får trøste henne med at de fleste vokser opp til å bli ok personer - og at mesteparten av sløvheten og motstanden mot å gjøre det de skal, forsvinner med alderen.

''skal det noe til å ikke måtte gi mer enn tre beskjeder i døgnet. Hva skal nedprioriteres? Ikke vekke om morgenen, ''

Min erfaring er at de tre beskjedene ikke strekker til på dette punktet alene ;-) *trøtt type*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''skal det noe til å ikke måtte gi mer enn tre beskjeder i døgnet. Hva skal nedprioriteres? Ikke vekke om morgenen, ''

Min erfaring er at de tre beskjedene ikke strekker til på dette punktet alene ;-) *trøtt type*

Samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Min erfaring er at de tre beskjedene ikke strekker til på dette punktet alene ;-) *trøtt type*''

Hehe.... Den femtenåringen jeg forholder meg mest til for tiden, trenger maaaaaange beskjeder daglig såfremt han ikke skal velge å spille Fifa hele døgnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...