Gå til innhold

Kan vi søke om reservebestemor/tante til vår....

Gjest Ønsker utvide nettverket

Anbefalte innlegg

jente på 12 år? Vår kjære gode, snille og sårbare jente har dessverre blitt sviktet gjennom år av nettverket deriblant besteforeldre som aldri har tid eller kjærlighet å gi. Det er bare det ene besteforeldreparet som lever. Vi ønsker så gjerne at hun skulle bli bekreftet gjennom kjærlighet og tid fra en person som har ekte kjærlighet å gi henne. Vi har svært begrenset nettverk og en del relasjoner der det er betente situasjoner. Dette ser vi går grovt ut over jenta vår og skulle så gjerne hatt noen hun kunne støtte seg til og få en trygg relasjon til.

Er det dumt å prøve å søke etter noen som har kjærlighet å gi, isåfall hvordan gå frem uten at jenta vår føler seg krenket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville jeg ikke gjort med mindre jenta snakket om det selv. Jeg er grunnleggende skeptisk til å dra fremmede inn i en slik type relasjon. Og tenker alltid på at det kan være folk med andre hensikter en de gir uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg ikke gjort med mindre jenta snakket om det selv. Jeg er grunnleggende skeptisk til å dra fremmede inn i en slik type relasjon. Og tenker alltid på at det kan være folk med andre hensikter en de gir uttrykk for.

Jo vi har tenkt samme tanken med hensyn til at noen dessverre kan ha andre hensikter, noe man skal være obs på. Likevel ser vi hver dag hvor sårbart vi lever med så begrenset nettverk og at jenta vår merkes veldig av dette. Hun har selv sagt at hun har et håp om at familien hennes kontakter henne snart (noe vi vet de ikke gjør; har gått år nå) og at hun ser andre jevnaldrende har feks besteforeldre som bryr seg, der hun sier hun skulle ønske hun også hadde slike besteforeldre. Hun er ofte lei seg pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jo vi har tenkt samme tanken med hensyn til at noen dessverre kan ha andre hensikter, noe man skal være obs på. Likevel ser vi hver dag hvor sårbart vi lever med så begrenset nettverk og at jenta vår merkes veldig av dette. Hun har selv sagt at hun har et håp om at familien hennes kontakter henne snart (noe vi vet de ikke gjør; har gått år nå) og at hun ser andre jevnaldrende har feks besteforeldre som bryr seg, der hun sier hun skulle ønske hun også hadde slike besteforeldre. Hun er ofte lei seg pga dette.

Jeg hadde snakket med henne og spurt om hun liker ideen!

Det går absolutt an å prøve og det finnes masse ensomme eldre som ville sett på dette som en gave fra oven :)

Også må man, som EnolaGay sier ta forhåndsregler og være forsiktig. Men det finnes fler snille enn de med uærlige hensikter. Tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre enig med EnolaGay - jeg hadde rett og slett ikke tatt sjansen, det er alt for mange raringer der ute med uærlige hensikter.

Dessuten tror jeg ikke man kan "kjøpe" seg ekte kjærlighet på den måten, faren for å bli fragått når reserven finner noe annet å gjøre er for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er jo svært mange barn som ikke har besteforeldre eller som ikke har besteforeldre med tid og overskudd til å være der for barnebarna. Man kan jo ofte få inntrykk av at alle andre har besteforeldre som stiller mye opp, men i praksis er det ganske langt mellom dem.

Hvis jenta er sårbar ville jeg vært skeptisk til å dra inn noen fremmede. Ikke bare fordi en ikke kjenner hensikten, men også fordi vedkommende kan trekke seg tilbake etter en tid. Noe tryggere i forhold til disse momenter er om fere f.eks. Har noen eldre i nabolaget det kan være aktuelt å oppsøke. Men vær forsiktig med å forvente at de stiller opp på den måte du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7755489

Det kan jo gå an... men det er mye som må klaffe før noe slikt blir et stabilt og godt forhold.

Mine barn har ikke hatt noen besteforeldre i nærheten, ei heller nær familie. Skjønner godt at dette er et savn hos dere!

Ja vi skjønner at ting må klaffe og at en ikke tror at dette går problemfritt, men en kan jo være heldig også. Det vet man vel ikke før en har prøvd. Ja du har helt rett med tanke på savn. Men det ligger også store svik til grunne, slik at det ikke handler om besteforeldre med dårlig tid, men noe annet i tillegg.

Takk for omtanken din (0:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke anbefalt dere dette, først og fremst fordi du sier at jenta er sårbar og har blitt sveket av besteforeldre tidligere. En ting er at det ikke er lett å finne egnede folk, men dere har i tillegg ingen garanti for at fine folk vil opprettholde relasjonen over tid. Har dere tenkt på hvordan nok et brudd vil påvirke jenta? Dere har ikke noen venner som kjenner henne og har lyst til å være tettere på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de som svarer at det er en risiko å ta i å involvere henne i fremmede. Det er ikke sikkert man finner "de rette" og sjansen er stor for at hun vil oppleve nye skuffelser hvis disse relasjonene ikke blir som man håpet.

Hva med å heller satse på å få henne inn i en idrett / hobby / miljø hvor hun kan møte nye mennesker?

Dette blir nødvendigvis ikke så nære relasjoner, men vil bidra til å gi henne et større nettverk og gi henne nye ting å være opptatt av.

Dette høres kanskje ut som en klisje, men et annet forslag er rett og slett å skaffe henne et kjæledyr, (hvis hun ikke har det fra før) gjerne en liten hund, eller et dyr som krever litt stell og omsorg.

Man skal ikke undervurdere hvor mye glede og selskap et dyr kan gi et barn!

Jeg har selv vokst opp med dyr, og vi har hatt dyr her hjemme siden barna var 4-5 år.

Vi har nå to små hunder som er utrolig morsomme og søte, og de beriker virkelig hverdagen til hele familien. Særlig datteren min som bruker mye tid på kos og trening, er veldig knyttet til dem.

Man er aldri "ensom" når man har et dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Jeg ville søkt henne inn i miljøer der det er en gruppe barn og voksne som sammen utgjør et godt nettverk, og hvor det ikke er avhengig av en bestemt person (det blir veldig sårbart).

En lagsport, korps, speider osv, som er reglmessige møteplasser, i tillegg til noen turer og overnattinger, og noen man tar følge med til og fra, blir med hjem mellom skole og trening osv.

Hvis en av foreldrene tar en aktiv rolle i styre av aktiviteten, blir det en ekstra sterk relasjon, og noe man gjør sammen.

Prøv å skåne henne fra turbulente familiesituasjoner, og ikke gjør noen stor sak ut av at hun ikke har (aktive) besteforeldre.

Vi er veldig mange som vokser opp uten besteforeldre i live, eller besteforeldre i samme land, eller besteforeldre som ahr etablert seg med ny familie og ikke er så interesserte. Jeg har aldri tenkt på at det har vært et stort problem, selv om jeg selvsagt så at andre hadde fine relasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...