Gå til innhold

12 åring med feber i 13 dager

KaVa

Anbefalte innlegg

Hei, alle!

Trenger tips og råd: Poden på 12 år ligger nå med feber - for trettende dagen på rad. Det begynte med hoste og høy feber (39.5 - 40.0) i et par dager, så gikk feberen ned til å ligge rundt 38.5 i flere dager. For to dager siden steg den igjen, og i går morges var den igjen rundt 40 grader, og har holdt seg sånn siden.

Andre symptomer er hosting (får Noskapin mot hosten - hjelper litt) og oppkast. (ca en gang om dagen).

Ligger bare slapt på sofaen, tar til seg litt drikke og noen kjeks innimellom, men svært lite.

Har vært to ganger hos fastlegen, som har lyttet på lungene (alt OK) og tatt CRP (17 på mandag - 13 i går) så det er nok snakk om et virus. Legen mener det bare er å smøre seg med tålmodighet.

Men jeg er bekymret. Poden har aldri vært slik som dette før, allmenntilstanden hans er elending. Han sover mesteparten av døgnet.

Noen som har noen tips om hva dette kan være - og hva vi bør gjøre? Fastlegen er det som nevnt ikke mye hjelp i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan hoste er det han har? Jeg fikk litt assosiasjoner til kikhoste, for det har det vært et par tilfeller av på skolen til ungene. Selv om man er vaksinert, kan man få det, og jeg har hørt om under som nærmest har vært dausjuke til tross for vaksina :(

Det har jo en ganske karakteristisk hoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hoste er det han har? Jeg fikk litt assosiasjoner til kikhoste, for det har det vært et par tilfeller av på skolen til ungene. Selv om man er vaksinert, kan man få det, og jeg har hørt om under som nærmest har vært dausjuke til tross for vaksina :(

Det har jo en ganske karakteristisk hoste.

Han hoster helt normalt, ganske dypt. Tror ikke det er kikhoste. Han hostet da han var hos legen, og legen reagerte i alle fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er kyssesyke? Det er jo også forårsaket av virus, og gir dermed ikke særlig CRP-stigning.

Har tenkt tanken... De andre ungene har også vært syke, men hos dem gikk det over på et par dager, så jeg tror eldstemann må ha noe annet enn det de hadde. Hvordan påvises kyssesyken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok bedt om å få han testet både for kikhoste og for mycoplasma. Begge deler går her nå og gir langvarig hoste og nedsatt allmentilstand. Ingen av dem slår noe særlig ut på crp, det må tas utvidete prøver for å finne det.

I vår familie har alle fire hatt mycoplasma, to av oss hadde ingen utslag på prøver, men fikk diagnosen bekreftet etter et par dager fra hals/neseprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest javedia

Har tenkt tanken... De andre ungene har også vært syke, men hos dem gikk det over på et par dager, så jeg tror eldstemann må ha noe annet enn det de hadde. Hvordan påvises kyssesyken?

Kyssesyken kan påvises ved en blodprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antistoffer mot viruset (Epstein-Barr) kan påvises i blod. Du kan ta han med til fastlegen igjen og be om å få det sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok bedt om å få han testet både for kikhoste og for mycoplasma. Begge deler går her nå og gir langvarig hoste og nedsatt allmentilstand. Ingen av dem slår noe særlig ut på crp, det må tas utvidete prøver for å finne det.

I vår familie har alle fire hatt mycoplasma, to av oss hadde ingen utslag på prøver, men fikk diagnosen bekreftet etter et par dager fra hals/neseprøver.

Takk - da noterer jeg dette. Er litt frustrert over at fastlegen tar så lett på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antistoffer mot viruset (Epstein-Barr) kan påvises i blod. Du kan ta han med til fastlegen igjen og be om å få det sjekket.

Skal gjøre det. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Takk - da noterer jeg dette. Er litt frustrert over at fastlegen tar så lett på det...

Skjønner godt at du er frustrert! Gjør som AV sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er frustrert! Gjør som AV sier.

Ja - mannen min skal kontakte en sykepleier vi kjenner på barneavdelingen om noe annet, men i samme slengen høre hva hun anbefaler. Hun kjenner vår situasjon, og vet at vi blir ekstra bekymra når ungene ikke er seg selv pga sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Ja - mannen min skal kontakte en sykepleier vi kjenner på barneavdelingen om noe annet, men i samme slengen høre hva hun anbefaler. Hun kjenner vår situasjon, og vet at vi blir ekstra bekymra når ungene ikke er seg selv pga sykdom.

Det var lurt! Og det er ikke rart at dere er bekymret nå, uansett.

Lykke til og god bedring til sønnen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Skal gjøre det. Takk!

Det var det første jeg tenkte også, og du får svar på blodprøve hos legen ganske umiddelbart tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg husker spesielt om kyssesyken både hos eg selv og barna, var skikkelig vondt i halsen - og hvite flekker (belegg) som satt fast i hals/munnhule...

Ellers er jo mycoplasmaen veldig variabel i hvordan den arter seg - man kan vel bli veldig syk (feber etc) - men også ikke merke mye til den. Men uansett blir man jo veldig slapp.

Lykke til! Håper dere finner ut mer kjapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hvilke andre tips du har fått, men jeg tenker at det kan være mucoplasms-infeksjon i luftvegene. Kalles også atypisk lungebetennelse.

Vi hadde tilsvarende i familien sist vår. Det begynte med den yngste, men tilsvarende symptomer som det du beskriver. Hun ble hodt hjemme fra skolen i over 2 uker. Så fikk vår eldste samme symptomer - og da gikk vi til legen. Enden på visa ble at hele familien ble tatt prøver av - og 4 av 5 hadde mycoplasmainfeksjon. Ble fort friske når vi fikk antibiotika.

Håper dere finner ut av det .... fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...