Gå til innhold

Hormoner og humør - hjelp!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Anbefalte innlegg

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Har nylig blitt diagnostisert med en lett form for manisk depressiv lidelse. Får nå stemningsstabiliserende neurontin og antidepressiva Cipramil. I flere år har det vært ganske klart at depresjonene er værre premenstruelt, og jeg har derfor startet en monofasisk p-pille, Yasmin. Alikevel er dagene før mens, særlig etter at siste p-pille er tatt tunge. Vet du om andre typer hormontilskudd/prevensjon er bedre egnet til å stabilisere hormonsvingninger?. I hvilken grad har en sine egne svingninger "under" p-pille effekten? Tror du det er mulig å ta to eller tre brett sammenhengende for å få sjeldnere mens?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37565-hormoner-og-hum%C3%B8r-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hormonsvingninger påvirker helt klart humøret, også når en tar p-piller.

Jeg husker godt en forelesning på Rikshospitalets Kvinneklinikk ca. 1980 da jeg var student. Foreleser var den svært dyktige foreleser Narve Moe. Han sa at kvinner godt kunne ta p-piller sammenhengende i mange år uten det månedlige avbruddet som er vanlig. På spørsmål fra meg om hvorfor p-pillene hadde seksvensiell virkning slik de har, sa han at det kun skyldtes kvinnenens psykologiske behov for å ha en blødning i måneden for å føle seg sunne, friske og normale.

Jeg har alltid stusset over hvorfor ikke flere tar p-piller uavbrutt i åresvis. Å slippe blødninger samt få 33% bedre sex-liv kan da ikke være å forakte.

Jeg foreslår at vi spør Dr. Moen om hennes opppfatning.

hanni1365379972

Jeg husker godt en forelesning på Rikshospitalets Kvinneklinikk ca. 1980 da jeg var student. Foreleser var den svært dyktige foreleser Narve Moe. Han sa at kvinner godt kunne ta p-piller sammenhengende i mange år uten det månedlige avbruddet som er vanlig. På spørsmål fra meg om hvorfor p-pillene hadde seksvensiell virkning slik de har, sa han at det kun skyldtes kvinnenens psykologiske behov for å ha en blødning i måneden for å føle seg sunne, friske og normale.

Jeg har alltid stusset over hvorfor ikke flere tar p-piller uavbrutt i åresvis. Å slippe blødninger samt få 33% bedre sex-liv kan da ikke være å forakte.

Kan man ta p-piller uavbrutt og _slippe_ mens? Og blir humøret bedre av at man dropper den uka med avbrudd? Misforsto jeg dette? Vil gjerne vite mer... Og niliv: Jeg vurderer å begynne med Yasmin nå, har brukt Microgynon ganske lenge. Synes du Yasmin funker bedre på humøret enn andre merker du har brukt (sånn tross alt mener jeg)?

Gjest svinging

Dette kunne bare en mann skrive!!

Jeg har faktisk en tro på at det ikke er kun kvinners psykiske behov for blødninger som står bak valget om å bryte inn i den normale syklusen.

Kan det falle de høye herrer inn at dette er en normal del av oss; altså en naturlig del av vårt kjønn, slik som dere har reisning i tide og utide?

Her er Dr. Moens svar på samme spørsmål.

http://forum.doktoronline.no/mp/article?_cmd=screen&id=846839

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...