Gjest Well paid? Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Er det vanlig å betale barn i småskolen (i dette tilfellet 9-åring) for å gjøre lekser og å re opp sengen sin? Når slutter man eventuelt å betale? På ungdomsskolen/videregående? Hvor mye er det greit å betale i uken? Er det ok at barnet da selv kan disponere disse pengene til kjøp av godterier? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Jeg har hørt om ukepenger, men jeg har ikke hørt om noen som betaler ungene penger direkte for å gjøre lekser. Det tror jeg ikke er noe lurt. Jeg har strukket meg il å dele ut smurfepastiller for øve-innsats på pianoet, så litt korrupt er jeg. Jeg har derimot hørt om folk som betaler barna sine som går i ungdomsskolen for gode karakterer. Jeg synes ikke det skal betales med penger, men å gjøre noe hyggelig for å feire en god karakter er jeg positiv til. F.eks noe ekstra godt til middag eller en tur på kino. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 ''Er det vanlig å betale barn i småskolen (i dette tilfellet 9-åring) for å gjøre lekser og å re opp sengen sin?'' Nei. ''Når slutter man eventuelt å betale? På ungdomsskolen/videregående?'' Godt spørsmål. Hvor skal dette ende? Når har prisindeksreguleringa gått over alle støvleskaft? Jeg bare lurer. Dette er fullstendig dustete. ''Hvor mye er det greit å betale i uken?'' Gi evt ukepenger uten å knytte disse opp mot lekselesing. ''Er det ok at barnet da selv kan disponere disse pengene til kjøp av godterier?'' På lørdager, ja. Utenom: Selvfølgelig ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Well paid? Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Jeg har hørt om ukepenger, men jeg har ikke hørt om noen som betaler ungene penger direkte for å gjøre lekser. Det tror jeg ikke er noe lurt. Jeg har strukket meg il å dele ut smurfepastiller for øve-innsats på pianoet, så litt korrupt er jeg. Jeg har derimot hørt om folk som betaler barna sine som går i ungdomsskolen for gode karakterer. Jeg synes ikke det skal betales med penger, men å gjøre noe hyggelig for å feire en god karakter er jeg positiv til. F.eks noe ekstra godt til middag eller en tur på kino. Her er det snakk om betaling for lekselesing hver dag. Jeg lurer på om det er en klok strategi for å få barnet til å sette pris på det å lære for egen del eller om det primært blir et prosjekt for å bli belønnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Well paid? Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 ''Er det vanlig å betale barn i småskolen (i dette tilfellet 9-åring) for å gjøre lekser og å re opp sengen sin?'' Nei. ''Når slutter man eventuelt å betale? På ungdomsskolen/videregående?'' Godt spørsmål. Hvor skal dette ende? Når har prisindeksreguleringa gått over alle støvleskaft? Jeg bare lurer. Dette er fullstendig dustete. ''Hvor mye er det greit å betale i uken?'' Gi evt ukepenger uten å knytte disse opp mot lekselesing. ''Er det ok at barnet da selv kan disponere disse pengene til kjøp av godterier?'' På lørdager, ja. Utenom: Selvfølgelig ikke. Guttungen fikk i dag lov til å bruke hele ukelønnen etter lekselesing på godteri da de var på kino. Ideen var å lære barnet noe om bruk av penger; hva ting koster, så som popcorn, brus og smågodt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 ''Er det vanlig å betale barn i småskolen (i dette tilfellet 9-åring) for å gjøre lekser og å re opp sengen sin?'' Nei, det har jeg aldri hørt om. Jeg tror at det er en dårlig strategi. Når du betaler for utførte lekser, signaliserer du jo også at det er mulig å ikke gjøre leksene. Jeg er motstander av å betale barna for ting de uansett må gjøre, her bør man heller prøve å gi dem andre typer motivasjon. Lekser må gjøres fordi det er viktig å lære å lese og skrive og regne før man blir voksen og skal klare seg selv. Huset må ryddes fordi ellers finner vi ingenting og det blir utrivelig å bo her. Osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Det kunne ikke ramle meg inn å betale ungene mine for å gjøre lekser! Om målet er å lære ungen hva penger er verdt, så gi heller lommepenger for å holde rommet sitt ryddig, eller for å ta ut søpla eller noe annet i den duren. For meg er lekser noe som hører med til å gå på skole. Det er ikke noe man kan velge å gjøre eller ikke. Om barnet velger å ikke rydde rommet - så får det ikke lommepenger. Da får det heller ikke kjøpe seg godteri på kino. Velger barnet å rydde rommet, så får det penger, og det ser hvor fort pengene forsvinner når de kjøper godteri på kino. Sånn er det med den saken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Her er det snakk om betaling for lekselesing hver dag. Jeg lurer på om det er en klok strategi for å få barnet til å sette pris på det å lære for egen del eller om det primært blir et prosjekt for å bli belønnet. Det blir GARANTERT et prosjekt for å få belønningen, og ikke noe han vil sette pris på selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 ''Er det vanlig å betale barn i småskolen (i dette tilfellet 9-åring) for å gjøre lekser og å re opp sengen sin?'' For å ha plikter som f.eks. å re sengen og holde rommet ryddig synes jeg det er greit med en liten ukelønn, men absolutt ikke for å gjøre lekser! Lekser gjør man, ferdig med det. Jeg har strukket meg til at mine får det de kaller "leksekjekse" når de er ferdige med dagens lekser, da får de en liten skål med kjeks som de kan kose seg litt med. ) ''Når slutter man eventuelt å betale? På ungdomsskolen/videregående?'' Ettersom det ikke er aktuelt å betale for dette så blir dette spørsmålet uaktuelt for meg. Å gi penger for gode karakterer er jeg litt mer usikker på, foreløbig har det ikke vært noe tema hos oss. ''Er det ok at barnet da selv kan disponere disse pengene til kjøp av godterier?'' Mine får ikke disponere sine lommepenger fritt til godis, men av og til spør guttungen (som nå går på ungdomsskolen...) om han kan få ta med seg litt penger og dra på butikken og kjøpe seg noe og det får han som regel. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Jeg tror ikke det er vanlig å få betalt for å gjøre lekser. Man kan jo ha en avtale om ukepenger og inndra / redusere dem hvis faste plikter som lekser eller det å re senga, ikke blir gjort. Men jeg synes lekser står i en særstilling, det er dumt å signalisere at de kan velges bort. Og du spør om når man i så fall slutter å betale - det er jo høy risiko for at det bare vil bli verre / "dyrere" etter hvert. I 9-årsalderen tror jeg det er mest vanlig at foreldrene holder (lørdags)godtet og at evt. ukepenger helst skal brukes til noe annet. Men det finnes sikkert unntak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 For meg blir det helt feil å betale unger for å gjøre lekser. Lekser er noe de skal gjøre, samme hva. Jeg vet om folk som betaler ungene for å oppføre seg som folk, og det blir samme sak synes jeg. Det er en selvfølge at de skal gjøre lekser og oppføre seg noenlunde bra, og ingenting de skal ha lønn for. Rydding og sånt blir noe annet. Det kan de godt få lønn for, synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Ikke aktuelt hos oss at ungene for betaling for å gjøre leksene sine. Leksene skal gjøres uansett, og de skal ikke kunne velge å la være og gjøre dem (og da ikke få penger). Mine får 30 kr pr uke i lommepenger. De har ikke faste oppgaver, men skal gjøre ting vi ber dem om, f.eks. ta ut/inn av oppvaskmaskinen, dekke bordet, av og til lage middag, holde orden i gangen og i stua (her blir det av og til skippertak) osv. I går sa jeg at det ikke blir utbetaling av ukepenger før de hadde gjort de tingene jeg hadde bedt om i flere dager (guttungen skulle pakke ut bagen etter turen forrige helg og legge på plass noe tøy og fjerne fotballsekken fra gangen, jentene skulle rydde en del ting de hadde hatt liggende på spisebordet i et par uker) - og da ble det fart på dem :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Nei, jeg tror ikke det er vanlig. Og til friske barn, som bør ha en indre motivasjon, og bli motivert av lærerens oppølging, av foreldrense oppfølging osv, så tror jeg det er mot sin hensikt å belønne lekselesing med slike kokrete, ytre stimuli. Jeg vet at noen barn med visse type dignoser og utfordringer, kan ha glede av systemer med mer konkret belønning av hver enklet oppgave. Man bruker klistermerker eller småpenger eller andre ting, for å motivere barnet til å kle på seg, gå på do, sitte stille, gjøre lekser eller andre hverdagslige gjøremål. men da er det fordi det mangler noe av evnen til å følge den indre motiviasjonen som andre barn har med å klare disse tingene selv. Hvis det å tisse på seg ikke oppleves flaut/ ubehagelig for en niåring, så kan det tenkes at det å få noen kroner hver kveld man har hatt en ulykkesfri dag, kan være nok motivasjon. Og det samme gjelder lekser. Men for alle de andre, så bør man gjøre lekser av andre grunner enn å tjene penger der og da.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Middelthon Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Det er jo ganske vanlig at man har visse ting som bør gjøres for å få ukepenger, og lekselesing uten å mukke og re opp seng kan godt være en av dem. Dette er en klassisker å diskutere her, om ukepengene skal knyttes opp til å hjelpe til i huset eller ikke (eller gi ukepenger i det hele tatt, om de kan disponeres fritt osv). Men å direkte betale barn for å gjøre lekser, sånn per økt tror jeg ikke er vanlig og ganske uhensiktsmessig. Men som sagt, hvis man fra før har et system med ukelønn for re opp seng, rydde rom og gjøre lekser, er vel det greit at det blir trekk i ukelønn hvis leksene IKKE blir gjort. Ikke vet jeg om det er vanlig. Syns kanskje at lekselesning ikke burde inngå i en slik avtale, det bør være en selvfølgelighet slik som å gå på skolen, pusse tenner osv.(men det samme kan man jo si om å re seng, rydde rom osv, og så er debatten i gang). Finn et system som fungerer for dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Det kunne aldri ha falt meg inn å betale barnet for å gjøre leksene sine! Det er en vane som skal innarbeides til å gjøres automatisk, og den eneste belønningen for dette er gode resultater på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Kunne ikke falle meg inn å betale barn for å gjøre slike vanlige ting. Lekser må de selvfølgelg uansett gjøre, og å holde orden på rommet sitt selv er heller ikke akkurat ekstraordinært. Trenger man å få inn rutiner kan man evt. begynne med et avkrysningsskjema, klistremerker e.l. for yngre barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Ei venninne av meg betaler sin sønn(10år) 20kr uken for å gjøre leksene sine uten at hun må mase på han for å gjøre det. Hun har slitt veldig med å få han til å gjøre leksene sine, og det meste av kveldene har blitt brukt til å motivere han til å gjøre leksene. De 20 kronene får han bruke til å kjøpe godteri på vei hjem fra skolen på fredager, og det er den motivasjonen han trenger for å gjøre leksene sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Nei, det kunne jeg ikke tenke meg. Men, om jeg var i en situasjon som tilsier at leksene er en daglig kamp og barnet trenger insentiv for å gjøre lekser. Da kunne jeg nok ha gitt etter for noe sånt... Ønsker i alle fall ikke å dømme de som evt gjør det, for jeg regner med de har prøvd andre ting først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Om penger er en god motivasjon og det er vanskelig å finne annet som motiverer, kan det være en fornuftig løsning. Men greit å unngå og skape en situasjon der det blir kjøp og salg hele dagen. Foreldre bør kunne sette visse grenser for hvordan barn disponerer egne penger, som de i stor grad har fått av foreldrene. Jeg ville ikke tillatt at et barn snopte bort det meste. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 For meg blir det helt feil å betale unger for å gjøre lekser. Lekser er noe de skal gjøre, samme hva. Jeg vet om folk som betaler ungene for å oppføre seg som folk, og det blir samme sak synes jeg. Det er en selvfølge at de skal gjøre lekser og oppføre seg noenlunde bra, og ingenting de skal ha lønn for. Rydding og sånt blir noe annet. Det kan de godt få lønn for, synes jeg. Jeg ser ikke den store forskjellen på å betale barna for å rydde opp eget rot eller betale for å gjøre egne lekser. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.